Elokuvassa on syvyyttä, mitä ei monesta 2000-luvun elokuvasta löydy.

21.2.2006 16:46

Alkuperäinen nimi:A Walk to Remember
Valmistusvuosi:2002

Tapahtuu onnettomuus, jonka seurauksena eräs henkilö joutuu sairaalaan hoidettavaksi. Landon on osaksi syyllinen tapahtumaan. Hänen rangaistuksensa määrää rehtori: Landonin täytyy toimia tutorina matematiikassa lapsille, osallistua koulun asioihin ja osallistua koulun näytelmään.

Landon on tuntenut Jamien koko ikänsä, mutta ollessaan ns. suositumpi henkilö, hänen tehtävänsä on vain olla huomioimatta tätä yleisillä paikoilla, ettei maine menisi. Tarinan aikana Landon kuitenkin oppii tuntemaan Jamieta enemmän ja enemmän. Hän tarvitsee myös Jamien apua näytelmän kohtauksia harjoitellessaan. Työskennellessään näytelmän parissa Landon alkaa rakastua Jamieen ja ikään kuin pehmentyy. Mutta Jamie ei halua Landonin rakastuvan tähän…

Juoni voi tuntua kuin miltä tahansa naurettavan huonon teinikomedian juonelta, mutta elokuva ja sen sisältö on ihan jotain erikoista. Tämä on samalla kertomus rakkaudesta, ihmisenä kasvamisesta ja anteeksiannosta, sekä uuden mahdollisuuden saamisesta ja ansaitsemisesta. Elokuvassa on syvyyttä, mitä ei monesta 2000-luvun elokuvasta löydy.

Molemmat pääosanesittäjät vetävät huikeat roolit, ja sopivat rooleihinsa kuin nenät päähän. Mandy Moore erityisesti osoittaa todella osaavansa näytellä, toisin kuin jotkut kyseisen neidin elokuvista antavat ehkä ymmärtää.

Nyyhkyttelijöille varoitus: nenäliinat kannattaa varata ajoissa paikalle. Elokuvan loppupuolella varsinkin on luvassa paljon ”kyyneltentipauttajia”.

Suosittelen elokuvaa kaikille jotka välittävät enemmänkin tunnetiloista, kuin 200 km/h rullaavista autoista ja lasertykeistä. Ohjaus on tyylikästä ja käsikirjoitus on koskettava ja mielenkiintoinen.

Olet jäänyt paljosta paitsi, jos silmäsi eivät tätä ole käsitelleet.

nimimerkki: thuthousandways

Arvosteltu: 21.02.2006