Ehkäpä paras King Kongista tehty filmatisointi.

19.1.2006 11:24

Alkuperäinen nimi:King Kong
Valmistusvuosi:2005

Kun puhutaan King Kongista elokuvana, niin ensimmäiseksi mieleen tulee varmaan vuonna 1933 tehty klassikkoelokuva. Joo, se elokuva onkin se alkuperäinen King Kong, mutta siitä on tehty sittemmin myös kaksi re-makea, vuonna 1976 ja nyt viime vuonna 2005. Mikä sitten niistä on paras versio, sen saakoot jokainen itse päättää, mutta täytyy myöntää, että Peter Jackson otti kyllä aikamoisen haasteen vastaan, ruvetessaan tekemään tätä projektia. Ja täytyy myöntää, että itselläni oli aikamoiset ennakkoluulot tätä re-makea kohtaan, mutta voin ilokseni mainita, että ne osoittautuivat täysin turhiksi.

Carl Denham (Black) on elokuvaohjaaja 1930-luvun New Yorkissa. Hänen uusin projektinsa ei tahdo oikein päästä alkuun. Pitäisi löytää vielä pääosaan näyttelijäkin. Sitten eräänä päivänä Denham törmää kadulla Ann Darrowiin (Watts). Ja sopimus on tehty. Darrow on juuri se oikea henkilö päärooliin, jota Carl kaipaa. Pitemmittä puheitta lähdetäänkin sitten kuvaamaan itse elokuvaa. Matkaan lähtee työryhmä, jossa on myös käsikirjoittaja Jack Driscoll (Brody). Denhamin tarkoitus on löytää pahaenteinen pääkallosaari, mutta kertookin miehistölleen, että olisivat mennossa Singaporeen. Pikku hiljaa kaikki alkavat tajuta, että Denham on puhunut heille pehmoisia ja lopulta laiva jää karille. Kuvausryhmä soutaa rantaan kuvaamaan elokuvaa loppuun, mutta kun he ovat päässeet saarelle, tulee vihamielinen alkuasukasheimo heidän kimppuunsa ja nappaa Annin kynsiinsä. He sitovat hänet paaluihin ja kutsuvat jättiläisgorilla Kongin paikalle. Kong tuleekin pian maa täristen ja ottaa Annin mukaansa. Kuvausryhmä on nyt pulassa. Heidän on löydettävä Ann, ennenkuin gorilla ehtii tehdä pahojaan.

Naomi Watts on ehkäpä paras valinta rooliinsa. En osaisi näin äkkiseltään sanoa kettän toista, joka olisi paremmin Ann Darrowin rooliin sopinut. Mutta myös muut näyttelijät hoitavat hommansa kiitettävästi, puhumattakaan Jacksonin loistavasta ohjauksesta. Monikaan mies ei olisi välttämättä osannut tehdä tällaista elokuvaa, mutta hän osasi.

Tekniikkakin näyttelee suurta osuutta elokuvassa, kun uusimmat erikoistehosteet on saatu käyttöön ja sen ansiosta elokuva näyttää vieläkin paremmalta. Siis vuoden 2005 parhaita elokuvia ja ehkäpä paras King Kongista tehty filmatisointi. Voin suruttaa suositella lähes kaikille. Todella hyvä elokuva.

nimimerkki: Tolppanen

Arvosteltu: 19.01.2006