Dokkarin tekijät haastattelevat kaikkia projektin eri osa-alueilta ohjaaja Rodriguezista ruokapuolesta vastaavaan tyyppiin.

1.8.2005 08:11

Alkuperäinen nimi:Full Tilt Boogie
Valmistusvuosi:1997

Full Tilt Boogie:ta voisi tavallaan pitää Hämärästä aamunkoittoon-leffan making of-dokumenttina, ellei se kertoisi niin paljon kaikesta muustakin leffan kuvausten aikana tapahtuneesta kuin siitä itse filmaamisesta. Dokkari keskittyy enemmänkin tuomaan esille, mitä kaikkia vaikeuksia leffan valmistumista edeltävänä aikana ehtikään ilmenemään luonnonvoimista kuvausryhmän eri ammattiliittojen lakkouhkailuihin. Kysessä on siis jonkinmoinen Heart Of Darknessin remake, kestokin on lähestulkoon identtinen. Tässä tosin ei huolehdita turhista vaan kuvaukset jatkuvat ryhmän puskiessa eteenpäin toisilleen vitsaillen ja vittuillen – hyvä tunnelma ennen kaikkea.

Dokkarin tekijät haastattelevat kaikkia projektin eri osa-alueilta ohjaaja Rodriguezista ruokapuolesta vastaavaan tyyppiin erilaisia tuntemuksia tiedustellen tai muuten vaan leppoisasti paskaa jauhaen. Ja tässähän Katsoja, joka luulee ohjaajan vastaavan koko elokuvasta, oppiikin samalla mukavasti elokuvanteon realiteetit – kuinka monen henkilön panoksesta (amerikkalaisen) elokuvan valmistuminen itse asiassa onkaan kiinni – ja tajuaa, että ne kaikki lopputeksteissä mainitut henkilöt ovatkin ihka oikeita ihmisiä, joilla on oma elämä ja omat tunteet. Mutta eipäs nyt synkistellä liikaa. Kyllä katsojakin saa viihtyä esim. kun Quentin Tarantino opettaa Clooneyn Georgea purskauttamaan juomat oikeaoppisen coolisti suustaan tai iloita kun Juliette Lewis harjoittelee tulevaa laulajattaren uraansa yhdessä pikkubaarissa kuvausryhmän toimiessa autenttisena live-yleisönä.

Leffan kuvausten ongelmallisuus tuodaan tosiaankin hyvin esille, mutta yhden ongelman esiteltyään dokkari vain siirtyy toiseen jättäen edelliset tapahtumat tavallaan auki. Tästä kaikesta jää pieni sekavuuden maku suuhun ja ne vanhat vaikeudet jäävät vielä hieman kaivelemaan uusien jo ilmetessä näköpiiriin. Kaiken kaikkiaan, dokumentti on hieman niin kuin tämä kappale; lievästi sekavan oloinen.

Mutta jos sattuu pitämään Tarantinosta ja Rodriguezista elokuvantekijöinä tai edes persoonina niin tämä on suositeltavaa tarkistaa. Dokkari löytyy ainakin Nordisk Filmin Hämärästä aamunkoittoon-julkaisusta, joka on siis tupla-DVD (doku löytyy kakkoslätyltä). Huom! Merkille pantavaa on, että sen kummemmin DVD:n etu- tai takakannesta ei löydy mitään mainintaa siitä, että kyseessä olisi tupla-DVD (tämä oli yllätys allekirjoittaneellekin). Tosin, en tiedä sitten onko tästä edes yhden DVD:n julkaisua… Mutta happy hunting, jos tämä doku kiinnostaa.

nimimerkki: Sappy

Arvosteltu: 01.08.2005