Ainahan tällaisia hyvää tarkoittavia perhedraamoja mahtuu mukaan.

29.12.2003 14:04

Alkuperäinen nimi:Stepmom
Valmistusvuosi:1998

Isabel (Julia Roberts) on menestyvä muotikuvaaja, joka joutuu vaikean paikan eteen. Hänestä tulee äitipuoli kahdelle lapselle Annalle ja Benille. Heidän oikea äiti (Susan Sarandon) tietenkin on Isabelia vastaan. Sitten äiti sairastuukin vakavasti ja koko perheen pitäisi pitää nyt yhtä.

Tämä on selvästi naisten elokuva. Meihin miehiin tämä ei varmasti uppoa, tai ainakaan minulle tämä ei ollut mikään kovin suuri elämys. Tässähän esittää monien naisten suosikkikin Julia Roberts. Hän taas on minun inhokkini. Hänelle ei kehujani tule, mutta toinen naispääosaa vetävä Sarandon puolestansa on vakuuttanut minut jo muutaman kerran aikaisemmin sen hän tekee nytkin. Yleensä loistava Ed Harris esittää perheen isää, mutta hänen roolihahmoaan ei oikein edes muista kunnolla tämän katsottuaan. Perheen lapsia näyttelevät Jena Malone ja Liam Aiken olisivat muuten hyviä ellei heidän hahmonsa olisi noin kliseisiä.

Näyttelijäpuolella homma siis toimii kohtuullisesti. Sittenpä keskitytään muuhun elokuvaan. Ainahan tällaisia hyvää tarkoittavia perhedraamoja mahtuu mukaan, mutta hahmoista tehdään jostain syystä aina kliseisiä. Varsinkin jo mainitsemani lapset. Juttuun on saatu muitakin kliseitä. Sitten on vielä yritetty tunkea huumoria mukaan, jonka takia perheen pojasta, Benistä on yritetty tehdä varsin hauska hahmo.

Ohjaajana toimii nykyisin kahden ensimmäisen Potterin ohjaajana tunnettu Chris Columbus. Eipä jätkä ole tehnyt Yksin kotona -elokuvien ja Mrs. Doubtfiren lisäksi mitään erikoista. Ohjaus ei ole siis mitään muuta kuin sitä tavallista.

Onko elokuvassa sitten mitään hyvää? No ainakin Sarandon ja Harris, ja toimiihan tämäkin jonkinlaisena viihteenä. Päätä ei ainakaan pitänyt paljon vaivata tämän aikana. Naiset voivat pitää tästä tai ainakin äiteihin tämän uskoisi purevan, mutta miesten tuskin kannattaa edes vaivautua tätä katsomaan.

Arvosteltu: 29.12.2003