Aikuiseen makuun tehty supersankarielokuva.

17.8.2008 11:57

Alkuperäinen nimi:The Dark Knight
Valmistusvuosi:2008

Vuonna 2005 valmistunut elokuva Batman Begins sai kriitikoilta valtaisat suosionosoitukset. Vuonna 2008 katseet kohdistuivat jatko-osaan, Yön ritariin. Elokuva on yksi parhaita actionelokuvia, mitä olen nähnyt ja ylivoimaisesti paras supersankarielokuva.

Batman (Christian Bale) on juuri kukistanut Linnunpelättimen ja lähtee nyt jahtaamaan Jokeria (Heath Ledger). Gotham City on saanut uuden syyttäjän Harvey Dentin (Aaron Eckhart) johon Rachel (Maggie Gyllenhaal) heti rakastuu. Jokeri kylvää kauhua ympäri Gothamia ja sankarimme on laitettava sille piste.

Heath Ledgerin roolityötä ei voi tarpeeksi kehua. Hän tekee Jokerista juuri sellaisen kuin sen pitäisi olla: kieroutunut mielipuoli, joka tappaa ihmisiä huvin vuoksi. Moni povaa Ledgerille Oscaria tästä elokuvasta, enkä yhtään ihmettelisi jos hän sen saisi.

Hieno juoni ja hyvät näyttelijät tekevät tästä elokuvasta arvostetuimman supersankarielokuvan kautta aikojen. Tämä elokuva on aivan päinvastaista kuin muut supersankarielokuvat. Muissa elokuvissa sankari kukistaa roiston, saa naisen ja on elämänsä loppuun asti onnellinen. Tässä elokuvassa niin ei käy. Muutenkin Batman on aina ollut päinvastaista kuin muut supersankarit: tekee oman päänsä mukaan asioita, joita muut ihmiset eivät osaa arvostaa. Elokuvan synkkä tarina sopii Batmanille kuin nakutettu. Kolmososakin on todennäköisesti tulossa.

Arvosteltu: 17.08.2008