Äärettömän verinen ja sairas, mutta pirun hauska.

23.4.2005 09:45

Alkuperäinen nimi:Braindead
Valmistusvuosi:1992

Braindead on Peter Jacksonin kolmas kokopitkä elokuva. Tämä on tehty pienellä budjetilla, mutta budjetti oli kuitenkin isompi kuin Bad Tastessa. Tässä ei myöskään säästellä verta. K-18 leima onkin mielestäni tässä leffassa ihan paikallaan. Monissa maissa tämä onkin kielletty tai saanut korkean ikärajan ja monesti elokuvan sallimisen edellytyksenä on ollut leffan raju saksiminen. Onneksi tässä on myös mustaa huumoria keventämässä elokuvan väkivaltaa. Muutoinhan tämä olisi varmaan kielletty kaikialla.

Lionel (Timothy Balme) asuu äitinsä (Elizabeth Moody) kanssa. Eräänä päivänä Lionel tapaa Paquitan (Diana Peñalver) ja rakastuu häneen. Eräänä päivänä Sumatran viidakoista tuotu rotta-apina puree Lionelin äitiä ja tämä alkaa muuttumaan zombieksi. Pian onnettomien tapahtumien seurauksena monet muutkin ihmiset alkavat zombifioittumaan.

Braindead luokitellaan kauhuksi, mutta itse lasken tämän jonnekin splatterin ja komedian välimaastoon. Verta roiskuu todellakin litrakaupalla. Leffa on äärettömän verinen ja sairas, mutta pirun hauska. Tästä ei puutu mustaa huumoria. Tämä onkin katsottava kovana splatterkomediana.

Arvosteltu: 23.04.2005