Äänimaailman lisäksi Manaajan bravuuri on vihtahousun valtaaman lapsen brutaali käytös.

25.10.2001 08:35

Alkuperäinen nimi:The Exorcist
Valmistusvuosi:1973

Manaaja, Ennustus, Halloween – nostalgisia kauhuelokuvia jotka toimivat edelleen. Manaajasta muistikuvat pitivät jotakuinkin paikkaansa. Nyt kun DVD -versiolle oli laitettu 11 minuuttia aikaisemmin sensoroitua tai muista syistä poistettua materiaalia, oli odotus lähinnä miten lisätyt minuutit vaikuttavat kokonaisuuteen. Onneksi ei mitenkään, tai ohjaajan halun mukaisesti toteutettuna versiona, tämä edition on jopa parempi kuin aikoinaan leffoissa pyörinyt.

Tarina lähtee liikkeelle kaukaa Irakista antaen vain vihjeitä tulevasta. Hienoja kuvia ja tunnelma kehittyy pikku hiljaa, niin että tarinan siirryttyä Washingtoniin normaalitkin kuvat pukkaavat ahdistusta päälle. Kotivermeistä oli kertakaikkiaan pakko pistää voluumia poikkeuksellisesti pienemmälle. Ei naapureiden vaan omien sätkyjen takia. Pirullista pistää äänipiikkejä keskelle seesteistä jaksoa.

Äänimaailman lisäksi Manaajan bravuuri on tietty vihtahousun valtaaman lapsen brutaali käytös. Vihreä Wintermix lentää ja osa niistä aikoinaan poistetuista minuuteista on sitä karskeinta kamaa. Ei niistä sen enempää, jokainen katsokoon itse.

Vuoden -73 tuotantona pirunriivauskohtaukset on tehty ällistyttävän hyvin. Nykydigitekniikkaa ei voi kuvitellakaan Manaajaan. Karkea toteutus on paikallaan.

Nostalgia kultaa, mutta ei Manaajasta voi sanoa kuin että loistava leffa. Paikka Viljamin Top-5:ssa on todella lähellä.

Arvosteltu: 25.10.2001