FBI kävi Jokeri-leffan kuvauksissa Robert De Niron takia

13.7.2019 23:21

Batmanin vastustajan, sarjakuvapahis Jokerin historiaa valottavaa Jokeri-rainaa pitää vielä odottaa pari kuukautta. Vaikka leffan kuvaukset sujuivat ilmeisesti pääpiirteittäin hyvin, ne alkoivat varsin erikoisissa tunnelmissa.

Elokuvan ohjaaja Todd Phillipsin mukaan FBI kiersi heti alkuun Jokerin lavasteissa. Syy siihen, miksi liittovaltion poliisia kiinnosti kurkistaa fiktiivisestä rikollisesta kertovan rainan kulisseihin, liittyy elokuvassa talk show -isäntää näyttelevään Robert De Niroon. De Niro oli yksi niistä julkisuuden henkilöistä, joille lähetettiin putkipommi viime vuoden lopulla – poliittisista syistä.

De Niron tuotantoyhtiöön New Yorkissa saapunut vaarallinen lähetys osui samalle päivälle, kun näyttelijän piti aloittaa työnsä Jokeri-leffan kuvauksissa. FBI kävi Phillipsin mukaan tarkistamassa kuvauspaikan kaiken varalta. Ohjaajan mukaan tähti itse oli kuin viilipytty pommiuhasta huolimatta:

– FBI:n kaverit etsivät lavasteet läpi ja minä ajattelin: ”Oi luoja, minkälainen [De Niro] mahtaa olla?” Ja hän saapuu paikalle kuin ei mitään, valmiina hommiin ja osaten koko paskan. Hän on mainio.

Lähteet: Indiewire, The Guardian

Kuva: Warner Bros./ Joker, 2019