Maailmankuulu festivaali käänsi selkänsä Netflixille ja selfieille

5.4.2018 12:14

Cannes’n elokuvafestivaali sulki tänä vuonna Netflixin ulos kilpasarjoistaan. Arvostetun tapahtuman järjestäjät eivät halunneet suoratoistopalvelua niihin mukaan, sillä heidän mielestään elokuvien pitää saada ensisijaisesti näkyvyyttä elokuvateattereissa. Cannes’n ilmapiiristä kertoo jotakin ehkä myös se, etteivät sen järjestäjät katso hyvällä selfieitä.

Festivaalijohtaja Thierry Fremaux on tiedottanut, ettei tapahtuman punaisella matolla saa ottaa yhteiskuvia tähtien kanssa. Tähtiloistoa kuulussa tapahtumassa on totuttuun tapaan, esim. Penélope Cruz ja Javier Bardem saapuvat paikalle uuden Everybody Knows -jännärinsä näytökseen, ja puhetilaisuuksissa kuullaan mm. näyttelijä David Oyelowoa ja talkshow-isäntä Conan O’Brienia. Thierry Fremauxin mukaan selfieitä ottamaan yli aitojen kiipeilevät ihmiset aiheuttavat kuitenkin epäjärjestystä ja saavat tapahtumien aikataulut sekaisin.

– Se ei ole kaunista. Se on groteskia… me haluamme palauttaa jotakin säädyllistä, Fremaux toteaa selfieiden aiheuttamasta hässäkästä. Jos joku kuitenkin eksyy punaiselle matolle sellaisia nappaamaan, häneltä evätään pääsy elokuvanäytöksiin.

Lähteet: Reuters, Telegraph

Kuva: Gil Zetbase