James Bond vailla tähteä ja ohjaajaa?

30.5.2016 14:27

Daniel Craig ilmaisi jo muutama kuukausi sitten saaneensa tarpeekseen James Bondin näyttelemisestä. Vaikka saattaa olla vielä pientä toivoa siitä, että hän palaisi viidennen kerran 007:ksi, arvuuttelu seuraavasta Bond-näyttelijästä käy kuumana. Elokuva on kuitenkin myös vailla ohjaajaa, sillä kaksi Bond-rainaa luotsannut Sam Mendes ei ole lupautunut jatkoon mukaan.

Mendes totesi viime vuoden lopulla, ettei hänellä ole suurta mielenkiintoa tehdä kolmatta Bond-leffaa putkeen.

– [Spectre-elokuvassa] on sellaista lopullisuuden tunnetta, jota ei ollut Skyfallissa, ja se tekee tästä erilaista. Tuntuu, että minun on oikein lopettaa matkani. […] Teen luultavasti muuta, Mendes sanoi Deadlinen haastattelussa viime syksynä.

Mendesin tarinankertojankyvyt ovat tuoneet sekä Skyfallille että Spectrelle vuolaasti kehuja ja Daniel Craig palasi Bondiksi viimeksi mainittuun elokuvaan omien sanojensa mukaan työskennelläkseen taas Mendesin kanssa. Seuraavaksi Bondiksi on julkisuudessa arvailtu mm. Tom Hiddlestonia (The Avengers), Jamie Belliä (Tintin seikkailut: Yksisarvisen salaisuus) ja jopa X-Files-kasvo Gillian Andersonia on ehdotettu ikonisen agentin osaan. Ohjaaja Mendesillä on kuitenkin vankka käsitys siitä, miten Bond valitaan.

– Totuus on, […] ettei se ole demokratiaa. Se ei ole X-Factor-kisa, ei EU-äänestys, ei kansanäänestys. Tuottaja Barbara Broccoli valitsee, kenestä tulee seuraava Bond ja sillä selvä, Mendes huomauttaa BBC:n tuoreessa haastattelussa.

Lähteet: Variety, Deadline, BBC

Kuva: Francois Duhamel Copyright: © 2015 Metro-Goldwyn-Mayer Studios Inc., Danjaq, LLC and Columbia Pictures Industries