Lupaava nuori nainen

Alkuperäinen nimi:Promising Young Woman
Valmistusvuosi:2020
Pisteytyksiä: 36
Tarkka arvio: 3.60

Kaikkien mielestä Cassie (Carey Mulligan) oli erittäin lupaava nuori nainen, kunnes tapahtui jotain, mikä romutti hänen tulevaisuutensa. Mikään Cassien elämässä ei ole sitä miltä näyttää. Hän on huippuälykäs, taiturimaisen ovela ja viettää öisin salaista kaksoiselämää. Eräs yllättävä kohtaaminen tarjoaa Cassielle mahdollisuuden oikaista menneisyyden vääryydet.

Kommentit & Pisteytykset

Dreamer

Komediadraama naisesta, joka feikkaa överikännejä baarissa ja kokeilee yrittääkö miehet viedä sen kotio pantavaksi. No, leffan edetessä tarinaan tulee synkempiäkin käänteitä, mutta liian kevyesti paketoituna ne jäävät mustan tai valkoisen huumorin jalkoihin. Huumori on oikeasti elokuvassa vinksautettu ajoin päälaelleen. Yksi esimerkki tästä on 30-vuotiasta esittävän, mutta 45-vuotiaalta näyttävän päähenkilön kolmikymppisen treffikumppanin kommentti ”luulevat sinua tyttärekseni”.

No, sanoja on Bo Burnham, oudon huumorin erikoismies. Ja päähenkilöä esittää Carey Mulligan, josta olen aina pitänyt. Hänessä on aina ollut jotain tähtimäistä ja katseessa terävyyttä, mutta ehkä tosiaan tähän rooliin hän ei ihan parhaiten asettunut. Vaikka sinällään hyvin vetikin ja Burnhamin kanssa kemiakin pelasi.

Leffa etenee jotenkin sykäyksittäin parantuen ja taas takaisin taantuen kohti vääjäämätöntä ja alusta alkaen odotettua päätöstään.

Minä vaan sanon että vakavasti tehtynä tämä aihe olisi voinut tuottaa hienonkin draaman, mutta tällaisenaan se jää huonoksi komediaksi. 5/10.

Haahuilija
Herman Tottooro