Tim Allen kommentoi kohua aiheuttanutta Lightyear-elokuvaa

1.7.2022 11:22

Viime kuussa ensi-iltaan tullut Pixar-animaatio Lightyear palautti eräällä tapaa Toy Story -elokuvista tutun hahmon valkokankaille. Tieteistoimintaseikkailuksi luonnehdittu Lightyear esitteli lelufiguurina muistetun Buzz Lightyearin katsojille uudelleen, sillä kyseessä oli varsinaisesti hahmon esikuvana toimineen avaruusseikkailijan taustatarina.

Animaatio on aiheuttanut kohua kahdesta syystä: Toisin kuin Toy Story -elokuvissa, Lightyearin äänenä kuullaan Tim Allenin sijasta Captain Americana seikkaillutta Chris Evansia. Lisäksi leffaan sisällytetty samansukupuolisten herkkä hetki on saanut esim. Yhdysvalloissa konservatiivipoliitikot vaatimaan elokuvan sensuroimista lapsikatsojilta.

Tim Allenin äänen puuttumista harmitteli myös näyttelijän kollega Patricia Heaton:

– [K]aikki mitä voin [tästä] sanoa, on että Disney/Pixar teki SUUREN virheen jättää ystäväni Tim Allen roolittamatta osaan, joka oli alkujaan hänen, osaan, joka hänelle kuuluu. Tim ON Buzz! Miksi he veisivät tältä ikoniselta ja rakastetulta hahmolta munat?

Allen on viimein itse kommentoinut näyttelijänvaihtoa. Hän kehuu elokuvan tarinaa hienoksi, mutta katsoo, ettei siinä ole mitään linkkiä leluhahmoon, vaikka hän toivoo, että sellainen löytyisi. Evans on hahmon ihmisversion ääni. Allen paljastaa myös, että Lightyear-elokuvasta keskusteltiin jo kauan sitten, studion aiemman johdon kanssa. Uuden leffan vetovastuussa olivat kuitenkin nyt toiset henkilöt.

– Lyhyt selitys on, että pysyttelin tästä elokuvasta poissa, koska sillä ei ole mitään tekemistä [minun Buzz Lightyearini kanssa], Allen kuittaa.

Lähteet: Deadline, Forbes, THR

Kuva: Disney/Pixar/ Lightyear, 2022