Jopa 97-vuotias sotaveteraani arvostaa Christopher Nolanin Dunkirkiä

24.7.2017 13:50

Chrisopher Nolanin tosipohjainen Dunkirk keräsi avausviikonloppunaan huimat 50, 5 miljoonaa dollaria Yhdysvaltojen markkinoilta. Leffa menestyi myös muualla, sillä sille on kirjattu maailmanlaajuisesti yhteensä 105,9 miljoonan dollarin lipputulot. Kassakoneen kilinää säestävät katsojien kehut.

Eräs kehujista on ollut 97-vuotias sotaveteraani Ken Sturdy, joka oli itse todistamassa Ranskan rannikon tapahtumia toisen maailman sodan aikaan. Hän oli Britannian merivoimissa ja mukana evakuoimisoperaatiossa, joka suuntautui Dunkirkiin. Kaoottisessa taistelussa kaatui, vangittiin tai haavoittui yli 68 000 brittisotilasta.

– Luulin, etten ikinä näkisi sitä enää. Se oli kuin olisin ollut siellä jälleen, Sturdy kuvaili elokuvan nostattamia tunteitaan. Nolanin Dunkirk sai veteraanin muistelemaan kaikkia menettämiään sotilastovereita.

Vaikuttava elokuva sai veteraanin myös puhumaan rauhan puolesta:

– Itkin tänä iltana, koska tämä ei koskaan ole lopussa. Sellaista ei tapahdu. Me ihmiset olemme niin älykkäitä ja teemme niin hämmästyttäviä asioita. Voimme lentää Kuuhun, mutta teemme silti tyhmyyksiä. Joten, kun näen tämän elokuvan, katson sitä tietyllä surumielisyydellä. Se mitä tapahtui silloin 1940, se ei ole loppunut.

Lähteet: Box Office Mojo, THR, IndieWire, Global News

Kuva: Warner Bros./Dunkirk