Ruuti haisee, kokaiini pöllyää ja keneen ei voi luottaa. Joka tapauksessa Scarface on mestaritason elokuva.

13.8.2005 22:44

Alkuperäinen nimi:Scarface
Valmistusvuosi:1983

Vuonna 1932 valmistui Howard Hawksin ohjaama Scarface joka kertoi kunnianhimoisen gangsterin nousun rikosmaailman johtohahmoksi ja saman hahmon alamäkeen joutumisen. Brian De Palma ohjasi kyseistä elokuvasta remaken yli 50 vuotta myöhemmin. Pääjuoni (rikollisen nousu – ja alamäki) näissä elokuvissa on sama mutta muuten kyseiset teokset eroavat toisistaan kuin yö ja päivä. Kun alkuperäinen Scarface sijoittuu kieltolain aikaan niin vuoden 1982 Scarface sijoittuu kokaiinin pöllyiseen Miamiin, jossa ase ja moottorisaha puhuvat.

Elokuva starttaa vuodesta 1980 jolloin presidentti Castron suostumuksen alaisina Amerikkaan saapuu tuhansia pakolaisia. Hiedän joukossaan on Tony Montana (Al Pacino) joka on parhaan ystävänsä kanssa tullut Kuubasta Yhdysvaltoihin aikomuksenaan aloittaa Miamissa uusi rahakas elämä. Kaksikko tekee aluksi pihvinpaistohommia, kunnes he saavat pieniä työtarjouksia huumerikollisilta. Pian työt muuttuvat isompiin keikkoihin ja eipä aikaa kun Tony kiinnostuu gangsterin urasta. Pian hänestä tulee Miamin huumeimpeureumin johtaja, mutta pian Tony huomaa että kaikella on hintansa ja ahneella on paskanen loppu.

Oliver Stonen rustaama käsikirjoitus toimii ja on hyvin todentuntuinen. Brian De Palma on juuri oikeanlainen mies ohjaamaan tälläistä elokuvaa ja kun pakettiin vielä yhdistetään Al Pacinon mainio roolisuoritus niin tuloksena mestarillinen rikoselokuva. Aina yhtä loistava Al Pacino onnistuu roolissaan mainiosti ja äijää voisi luulla oikeastikin joksikin huumepomoksi. Ja uskallanpa väittääkin että nyt olisi kyseessä Pacinon paras roolityö.

Elokuvan K18-ikärajasta voidaan olla monta mieltä mutta itse olen sillä kannalla että ikäraja on tarpeen. Elokuvassa kuullaan kovia sanoja lähes tauotta, kokaiini pöllyää ja väkivalta on tylyä vaikkei olekaan mistään verisimmästä päästä. Siitä lienee kuitenkin kaikki on samaa mieltä kun Al Palcino riehuu aseensa kanssa huumepalatsissaan kolumbialaisia niitaten niin se ei ole mitään lasten katsottavaa.

Kyseessä on tyly rikosdraama, joka ei ole ehkä paras mahdollinen valinta perjantai-illan viihdykkeeksi. Ruuti haisee, kokaiini pöllyää ja keneen ei voi luottaa. Joka tapauksessa Scarface on mestaritason elokuva, joka saa plussaa vielä ultracoolista 80’s-lookista. Suosittelen kaikille Palcino-faneille sekä tämäntyylisten rikosleffojen ystäville. Ette pety.

nimimerkki: Mask

Arvosteltu: 13.08.2005