the grandi-ma

19.01.2016 klo 07:52

19.01.2016 klo 07:50

25.12.2015 klo 20:26

Buster ja poliisiparaati

Ensimmäisenä Keatonina toimi hyvin. Mukana on tavallista 20-luvun slapstickiä ja Keaton-maista temppuilua. Näyttelijät hoitavat hommansa, vaikka dialogi ei ole suosittua (kjeh kjeh). Ainoana miinuksena on sietämätön, kylmä ja kalsea dubattu-jumputus taustalla. Aivan ääliömäistä!

****

22.12.2015 klo 21:31

Star Wars: The Force Awakens

Tiesin jo alusta alkaen, että kun kävelen Taa Waasin (inside-läppä) jälkeen ulos salista, en pettyisi. Ja oikeassa olin.

Juoni on aika Star Wars-mainen. Imperiumin aika on toistanut itseään. Yksinäinen hiekantonkija Rey (Daisy Ridley) yrittää tienata cashia. Yhdessä R2-D2-maisen robotin kanssa hän törmää Finniin (John Boyega), kelkkansa kääntäneeseen 1.valtakunnan Storm Trooperiin, joka on paennut lentäjä Poen (Oscar Isaac) kanssa.
Pahiksena angstimaisesti riehuu Kylo Ren (Adam Driver). Muihin hyviin esimerkkeihin kuuluu tietysti Han Solo (vanha kunnon Harrison Ford) ja muut vanhat.

Elokuva on tosiaan hieno. Vaikka joku muu ei muuten välittäisi, myöntäkää nyt, onhan se ihan sairaan hyvännäköinen. J.J. Abrams on saanut paljon asioita nappiin. Eikä ihme, onhan mysiöö tehnyt monta herkullista diginamipalaa. Eikä tällä kertaa vilkkunut niitä ´´lins flareja''.

Näyttelijät onkin hyvä asia elokuvassa. Olinhan minä tyytyväinen Finniin (huehuehue adventure time rulaa!) ja muihin. Han Solo ei ole muuttunut ollenkaan ja Adam Driver sen sijaan oli pieni pettymys. Hänen hahmonsa oli jopa vähän naurettava vauvanaamoineen kaikkineen. Sitä myös ihmettelen kun kaikki uudet sankarit on ihan keltanokkia. Ainakin John Boyega ei ole näytellyt muussa kuin yhdessä scifi-komediassa (mikä muuten tulee parin viikon päästä töllötimestä) ja Daisy Ridleyllekin tämä on ensimmäinen. Vanhat näyttelijät on säilyneet hyvin ja hoitavat duuninsa. Ja mukana on tietysti Chewie jonkun Jar Jar Binksin sijaan.

Ja onhan ne aikaisemmin mainitut visuaalisuudet aivan henkeä salpaavia. On saatu mukaan kohtauksia, missä kaikki vain tuhotaan. on tämä kyllä tosiaan Abramsin märkä uni. Elokuvaa voi myös kiittää sen alkuperäisestä trilogiasta tähän kantanutta kieli poskessa- tekniikasta ja koulupoikamaisesta innostuneisuudesta ja vekkulimaisuudesta.

Tässä kohtaa varoitan katsojaa spoilerista. Koska en osaa laittaa peittävää kohtaa, kirjoitan män. Sen takia laitan myös pitkän välin, ettet vahingossa näe sitä. Anteeksi jo etukäteen. :)

Lukesta myös täytyy huomauttaa lopussa. Miksi hän näyttää aivan Orson Wellesiltä? Kuinka kauan hän oli kadoksissa? Taisi unohtua intergalaktiset parranajovälineet kotiin? Kun lähdin salista näinkin kolmen jätkän kaveriporukan juttelemassa:

- Nyt meillä on uusi *aseta R2-D2-äänitehoste tähän* ja Luke näyttää ihan Vesku Loirilta.

Loppujen lopuksi Star Wars: The Force Awakens tyydyttää Planeettataistoa janoavan fanin tarjoten samalla mukavia ja humoristisia hetkiä. Annan Neljä ja Puoli tähteä.

21.11.2015 klo 10:26

Terkel i Knibe

Äärimmäisen absurdi ja todella mustaa huumoria sisältävä tanskalainen animaatio Terkel I Knibe on jonkinlainen epämääräinen sekoitus komediaa, draamaa, jännitystä ja trilleriä, joka kertoo erään luokkakaverin kuoleman ''tavallaan'' aiheuttaneesta Terkelistä, jolle lähetetään kuolemanuhkauksia. Terkel itse vapisee kuin haavan lehti saatuaan nämä ''kirjeet'' ja kavereista ei ole mitään apua. Päinvastoin, hänellä ei ole niitä laisinkaan.

Kun tähän soppaan lisätään kiusaajia, kanttuvei-äiti, isä, joka sanoo jokaiseen asiaan ei, laulava, juopotteleva,merimies-setä ja hippimäinen opettaja, on kasassa absurdi, ''ehkä'' huvittava elokuva. En minä tiedä. Tajusin äsken, että koko elokuva on TÄYSIN järjetön. Katsokaa ihmeessä, jos teillä on Netflix. Kolme ja puoli tähteä.

PS: En suosittele, jos silmänne ärsyntyy helposti kumimaisesta tietokoneanimaatiosta. Itse pidin siitä ja se toi ihan mukavuutta, vaikka silmäni ei kestäkään Jimmy Netronia.

07.11.2015 klo 14:25

Peggy Sue meni naimisiin

Tässä ei sitten oikein mikään toimi. Peggy Suen nostalgia-aikamatkatarina alkoi lupaavasti ja niin edespäin mutta sitten elokuva kaatui huonoon näyttelyyn,tylsään ja tyhjään käsikirjoitukseen ja turhaan teinidraamaan.

06.11.2015 klo 19:03

Merirosvoradio

Minusta Merirosvoradio on hieman aliarvostettu. Vaikka Iso-Britaniassa ihan hyvin menestyikin,jenkit ei tietysti tajunnut ja valittivat kestoa. Nopeastihan se kaksituntinen meni. Kyllä tuota pidempiäkin elokuvia arvostetaan (esim. kröh,kröh...TITANIC!)

Mutta sitten itse elokuvaan. Paljon hyvää musaa ja nokkelaa brittihuumoria-leiman 100%:sti ansaitseva Merirosvoradio keskittyy Pohjanmerellä kelluvaan laittomasti radio-ohjelmia lähettävään radioasemaan ja sen henkilökuntaan,joka loistaa hyvillä näyttelijöillä joihin lukeutuu esimerkiksi Philip Seymour Hoffman,Bill Nighy ja Nick Frost. Jokainen hahmo saa paljon ruutuaikaa ja jokainen on ainakin suht kiinnostava. Mutta tietysti,aina kun elokuvassa on hyviä jätkiä,jotka heittää mahdottoman hyvää läppää,on heillä myös vastustajia. Nämä niin sanotut pikkudiktaattorit haluavat tiskijukat mereltä pois ja jotain säädyllistä tilalle. Hyh hyh.

Kokonaisutena,vaikka hieman kesto ja muut muuttujat laahaavat Merirosvoradio on onnistunut tarina 60-luvusta ja erityisesti musiikista.

06.11.2015 klo 18:39

Kikin lähettipalvelu

Hieman tylsempi kuin Miyazakin muut. Pituus hieman raihnaa Kikin seikkailuja. Sivuhahmot ja syvällisyys paikkaavat paljon.

06.11.2015 klo 18:37

Liikkuva linna

Miyazakin uusinta. Dubbaus ei ole ollenkaan hullumpi, Anime-tyyli on hieno ja tarina on fantastinen! Ei tästä ole paljon huonoa sanottavaa.

Neljä tähteä.

10.10.2015 klo 13:09

Mies ja alaston ase 33 1/3: Viimeinen solvaus

Ihan hyvä. En ole nähnyt toista osaa mutta se ei haitannut. Vitsit ovat hauskoja ja paikallaan erityisesti Oscar-Gaala vitsit. Loppu oli myös hauska ja kruunasi loistavan elokuvasarjan täydellisesti.

***1/2 tähteä

24.08.2015 klo 17:06

One Hour Photo

Välillä paikoin pelottavakin One Hour Photo on keskinkertainen trilleri. Kaikkein parasta elokuvassa on Robin Williamsin heittäytyvä roolisuoritus,kamerakulmat ja Williamsin hahmon menneisyys. loppujen lopuksi tämä ihan ansaitsee kolme tähteä. Hauska fakta: Tati the Third pisteytti saman leffan ja antoi saman verran tähtiä vain alle tunnin omasta pisteytyksestäni.

***

15.08.2015 klo 07:20

Unfinished Business

Muuten Termis: missä näit tämän Unfinished Business-elokuvan? Katsoin finnkinosta ja kaikkea mutten nähnyt esityksiä siitä. Olen nähnyt sen vain Imdb:n listalla.

31.07.2015 klo 22:40

Löyhkäävä elämä

Todella aliarvostettu. Eihän se tietty yhtä hyvä kuin kevät koittaa hitlerille,mutta kyllä tämäkin onnistuneesti sekoittaa draamaa ja komediaa. Kokonaisuutena oikein hyvä.

18.07.2015 klo 21:19

Yeah, yeah, tässä me tulemme

Muuten hyvä mutta kuin Keltainen Sukellusvene,laulut on liian tiuhaan. Pojat heittää hyvää läppää.
Vaikka en melkein yhtään perusta Beatlesien alkutuotannosta tämä oli hyvä.
Neljä tähteä.

02.06.2015 klo 11:07