mäskipää

mäskipää

08.11.2020 klo 15:53

The Star Wars Holiday Special

Olen muistaakseni nähdyt vuosien 1977 一 1983 aikaiset episodit vain kerran 1990-luvun puolivälissä, ja muuta kokemusta Star Wars -elokuvista minulla ei ole, joten sen pohjalta tätä teosta arvioin (erään YouTubesta löytämäni version pohjalta).

Sinällään tätä on vähän outoa arvioida elokuvana, sillä kyseessä on ennen muuta televisiota varten tehty ja tv-ohjelman rytmitystä palveleva teos. Omalla läppärillä istuen ja sisältöä katsoen tämä oli kyllä melko puuduttava elämys, ja YouTube-toisto täytyi moneen kertaan keskeyttää, joten kokonaisuutena tämän katselussa meni kyllä kohtuuttomasti aikaa. Perinteisesti analogisen tv:n kautta tämä olisi ehkä ollut helpommin katsottavissa yhdellä istumalla.

En silti kuitenkaan yhdy kaikkein jyrkimpiin ja teilaavimpiin mielipiteisiin, sillä kyllä tämä tarinana ja pääjuoneen mitenkään kuulumattomien elementtien tilkkeenä kuitenkin ihan kohtalaisen sujuvasti eteni, tylsyydestä huolimatta. Muissa mielipiteissä mainittua animaatiojaksoa lukuunottamatta ei tässä oikein muuta viihdyttävää tai omaperäistä ollut, jos nyt ei kokonaisuuden outoutta ja yhteenkuulumattomuutta täksi lasketa. Mutta musiikki- ym. esitykset sekä melko epähauskat sketsit katsoi kuitenkin ihan sujuvasti osana kokonaisuutta.

23.04.2018 klo 13:30

Ant-Man

Mieluummin yksittäisiä supersankarielokuvia kuin pitkiä ja sisäkkäisiä saagoja katselevana viihdyin Ant-Manin parissa oikein mainiosti. Kutistumaan pystyvä supersankari sekä tämän apujoukkoina toimivat muurahaispataljoonat olivat sopivan poikkeava lähtökohta seikkailulle. Sopivasti draamaa ja komediallisuutta tarjoileva juoni sisälsi myös henkilöhahmoina kiinnostavia tyyppejä. Myös tehosteet olivat omaa makuani miellyttäviä. Elokuva ei kuitenkaan synnyttänyt välttämätöntä halua katsella muita samaan jatkumoon sisältyviä Marvel-elokuvia.

13.12.2017 klo 22:10

Jos rakastat

Nähtävästi niitä elokuvia, jotka jakavat mielipiteet jyrkästi kahtia. Omasta mielestäni elokuva toimi, ja joihinkin periaatteessa vakaviin kohtiin saatiin erikoisilla musiikki- ja tanssivalinnoilla hieman vinksahtanut tunnelma. Kokonaisuutena oikein kelvollinen ja raikas musikaalidraama muutamilla humoristisillakin elementeillä.

29.08.2017 klo 14:42

Cheer Up

Maanantai-illan ohjelmatarjonnassa sattumalta vastaantullut koskettava dokumentti.

Urheilutapahtumien suora seuraaminen on itselleni melko epäkiinnostavaa puuhaa, mutta Cheer Up! -dokumentin kaltaiset kuvaukset paljastavat urheilusuoritusten taustalla olevat, suurelle yleisölle näkymättömät puolet.

26.07.2017 klo 19:15

Radio tulee hulluksi

Esiosaan verrattuna täysin erilainen elokuva. Kun Radio tekee murron oli oivallinen rikoksen ja komedian liitto, tässä komediaruuvia on kiristetty äärimmilleen, ja ylitsepursuava farssi toimii tämän elokuvan kohdalla täydellisesti.

Toivo Teräsvuori on elokuvan alussa lähes esi-Turhapuro vaimon jouduttua patistelemään tätä töihinmenoon, mutta töissä edellisosan yli-innokas reportteri astuu jälleen kuvaan.

Elokuvan komediavyörytys lepää Hannes Häyrisen harteilla. Hanskin kanssa muut näyttelijät (erityisesti Uljas Kandolinin tulkitsema hoitaja Salomon Tillikka) tarjoavat sellaisen komediavyörytyksen, että kotikatsomossa voi vain nauraa. Myös Uljas Kandolinin sekä Heikki Savolaisen tulkitsemien hoitajien välillä on sen verran ristiriitaa, että heidänkin väliset kohtaukset osuvat nauruhermoon.

Juonellisesti Radio tulee hulluksi on edeltäjäänsä verrattuna kenties heikompi, mutta komediana jatko-osa on varsinainen täysosuma.

26.07.2017 klo 19:02

Radio tekee murron

Aikaa kestänyt rikoskomedia, joka ei kulu katsomalla, vaan viihdyttää vuodesta toiseen. Kovin montaa yhtä hyvää rikoksen ja komedian yhdistelmää ei kansainvälisestikään ajateltuna ole tullut vastaan. Käsikirjoittaja Tarkaksen muutama myöhempi elokuva ammensi samasta kaukalosta, mutta kelpo komedioita olivat nekin.

12.05.2012 klo 22:07

Up - kohti korkeuksia

Alun perusteella Up - Kohti korkeuksia -elokuvassa olisi ollut ainesta Pixar-studioiden hienoimmaksi mestariteokseksi, jos olisi keskitytty vanhuuden kuvaamiseen sekä elämänkulun ja unelmien tavoittelun pohtimiseen. Valitettavasti mukaan piti ympätä syrjään vetäytynyt pahis, jonka myötä elokuva tasapäistyi jonkinlaiseksi Ihmeperhe-mukaelmaksi takaa-ajoineen ja toimintajaksoineen.

Näine hyvineen tähän asti nähdyistä pitkistä Pixar-elokuvista (ainoastaan Autot 2 näkemättä) heikoin ja Wall-E:n ohella ainoa keskiverron kokemuksen puolelle sortuva yhtiön elokuva.

17.11.2011 klo 18:01

Enkelten keittiö

Hyväntuulinen komedia, ja jouluelokuvanakin nousee reippaasti yli keskitason. Loppupuolella mukana on samanlaista otetta kuin Howard Hawksin Hätä ei lue lakia-elokuvassa. Lopussa mustaksikin komediaksi muuttuva meno saa katsojan hyvälle tuulelle.

17.11.2011 klo 17:58

Epätoivon hetkiä

Käynnistyy vähän hitaasti, mutta panttivankitilanteen monimutkaistuttua tunnelma tiivistyy ja lopputulemana on toimiva ja jännittävä, muttei kuitenkaan ylenpalttisen ahdistava tai synkkä jännäri. Tämä voisi itse asiassa toimia koko perheen jännärinä.

Elokuvasta olisi voinut tulla toimivampi ja syvempi, jos rikollisten ja perheen taustoista olisi paljastettu enemmän keskustelun myötä.

15.11.2011 klo 10:09

Capricorn yksi

Kuukävelyn salaliittoteorioihin limittyvä elokuva, joka sortuu loppupuolella hyvin tavanomaiseksi takaa-ajoelokuvaksi. Alkupuolen Mars-lentoon liittyvää huijausta olisi voinut kehittää enemmän koko elokuvan kestoiseksi trilleriksi.

Edellinen sivu | 1 | Seuraava sivu