Elemental

Alkuperäinen nimi:Elemental
Valmistusvuosi:2023
Pisteytyksiä: 5
Tarkka arvio: 2.90

Disneyn ja Pixarin Elemental on animaatioelokuva, jonka tapahtumat sijoittuvat Element Cityyn, missä eri elementtejä edustavat tuli-, vesi-, maa- ja ilmahahmot asustavat rinnakkain. Tarinan pääosassa on Virva, sinnikäs, nokkela ja tulisieluinen nuori nainen, jonka ystävyys hauskan, hieman hömelön ja virran viemän vesihepun Vellun kanssa haastaa hänen käsityksensä maailmasta, jossa he elävät.

Arviot

Vanhassa vara parempi, yksinkertaisesta virsi kaunis

Pohjustan tämänkertaista elokuva-arviota romanttisen komedian kautta, joka on genrenä ollut laajasti ja kautta aikain menestyksekäs, suosittu ja hyväntuulisuutta korostava – eli henkisen hyvinvoinnin kannalta yhtä tarpeellinen kuin ovat monet muutkin näytelmätaidetta korostavat lajityypit, joista tämän päivän elokuvaharrastajilla on runsaasti varaa valita ja etsiä mieleistään. Pixar & Disneyn tuore 27. animaatioelokuva ”Elemental” on romanttisen draamakomedian genressä […]

Arvosteltu: 25.07.2023

Kommentit & Pisteytykset

dbgirl

Hauska ja lopussa jopa koskettava (tuli ihan tippa linssiin joskaan en vollottanut ihan niin kuin se vesipoika) lastenleffa rasismista piilotettuna romanttisen komedian ja karkkivärien alle. Muuten pidin todella paljon mutta en tykännyt siitä laulusta pätkääkään, se miehen laulu raastoi minun hermojani. En myöskään oikein pitänyt lopputulosta realistisena, tärkeästä sanomasta huolimatta tuli ja vesi ei nyt vain voi sopia yhteen. Asia riitelee päässäni ihan liikaa että voisin heittää tuon epäloogisuuden menemään. Tekijöiden olisi pitänyt miettiä asiaa hieman pidemmälle.

Arz

3,5

Haahuilija

Ihan hyvä! Tosin, kaukana Pixarin parhaimmistosta.

Helvetinkone

Elokuvan teemana on hieman yksinkertaistaen yksikön sopeutumisvaikeudet, suhteessa vallitsevaan ympäristöön.

Tämä on ilmeistä, sillä ovathan päähenkilön vanhemmat joutuneet kokemaan monenmoisia haasteita muutettuaan uuteen ympäristöön.

Melkoinen klisee on puolestaan se, että rakkauden ja luottamuksen voimalla voidaan tässäkin elokuvassa nämä ongelmat selättää.

Elokuva itsessään on kovin kaunista katsottavaa, eikä sen juoni rasita katsojaa liiaksi.

Jossain määrin elokuva on erittäin tyypillinen heijaste nykyajasta. Onko tämä hyvä asia, se jää katsojan oman arvion varaan.

Elemental otti rajusti turpiin teatterissa. Omasta mielestä ei ehkä niinkään varsinaisen laatunsa kuin vähän hankalan aiheensa vuoksi: tämä leffahan kertoo tai ainakin ammentaa maahanmuuttajan sopeutumisesta vieraaseen kulttuuriin, leffan aasialainen ohjaajahan onkin viitannut kokemuksiinsa vaimonsa tapaamisesta itselleen vieraassa maassa. Suurimmalle osalle keskivertoyleisöä tällainen söpö aihe on täysin vieras.

Ei tämä ehkä Pixarin parasta osaamista edusta muutenkaan, mutta netissä vastaan tullut kovempikin moite tuntuu aika kohtuuttomalta.