14.04.2021 klo 14:48

Karate Kid

Luulin että olin nähnyt tämän lapsena mutta mikään ei tuntunut tutulta, tiedä sitten olenko nähnytkin jatko-osan tai sitten olen vain aina kuvitellut nähneeni tämän. Tarina on perinteinen teinikiusaamisdraama mutta ihan sympaattinen sellainen. Pääosan Ralph Macchio on lievästi ärsyttävä mutta kuitenkin tarpeeksi pidettävä. Pat Morita on hassu ja Elisabeth Shue oli söpö. Jäin kaipaamaan enemmän taisteluita mutta se ei sitten tainnut olla tämän leffan pointti vaan se olikin draamassa, mikä kyllä sopi ihan hyvin minulle myös, mutta tämä oli aivan liian pitkäveteinen minulle, kahden tunnin sijaan tämä tuntui kolmen tunnin leffalta. Ja mikä ihmeen opettaja se Cobra Kain mestari oli, eihän tuollainen olisi edes mahdollista. Tuo ei ole vain karaten vaan moraalin vastaista toimintaa… Tiedän että kyseessä on vain leffa mutta ihmetytti se silti.

11.04.2021 klo 16:17

Puuta, heinää ja muutama vesiperä

Guy Ritchien hieman karkeahko ja omaperäisen värinen debyyttiohjaus josta ei jännitystä, vauhtia ja vaarallisia tilanteita puutu. Energinen ja viihdyttävä. Musa on myös hyvää mutta biisit on välillä sijoitettu vähän randomisti. Monimutkaisesti kerrottu tarina muistuttaa useissa kohtaa Tarantinon Pulp Fictionia ja Reservoir Dogsia. Vaikutteet ovat niin ilmiselvät ettei niitä ole viitsittykään piilottaa (eikä tarvitsekaan). Paljon puhetta piisaa tässäkin. Pidän siitä että hahmot eivät ole yksiulotteisia vaan niistä löytyy syvyyttä ja henkilöhistoriaa vaikka siltä ei välttämättä äkkiseltään tunnu. Luulen, että on kyse (hyvistä) näyttelijöistä ja heidän välisestään kemiasta, joka tuo tunteen siitä kuin nämä kaverit olisivat tosiaan tunteneetkin toisensa kauan. Osa heistä on toki kömpelöitä, mutta eipä tämän budjetin leffoihin pahemmin hommatakaan mitään A-luokan näyttelijöitä. Siihen nähden tämä on erinomainen leffa.

31.03.2021 klo 15:53

Fast & Furious 6

Tämä on sitten taas synkempi sekä tarinaltaan että visuaalisesti kuin edellinen. Tarinaa voisi jopa kutsua monimutkaiseksi, melkein. Ainakin tämän leffasarjan mittapuulla se on harvinaisen älyllinen, jollei vain oteta lukuun sitten toimintakohtauksia, jotka olivat jo niin överit että ei voinut kuin nauraa niiden älyttömyydelle. Viihdyin hyvin, tosin pidin enemmän edellisestä osasta. Tästähän on alkanut tulla ihan pätevä toimintafranchise. Lopun yllätys tosiaan yllätti minut, ja hihkuin ilosta.

30.03.2021 klo 17:18

Fast Five

Hauskaa ja hyvällä tavalla hölmöä vanhan ajan toimintaa. Alun juna-stuntti oli aika älytön, ajattelin. Mutta lopun ryöstö vasta älytön olikin! Minulla oli virne silloin lähestulkoon koko ajan naamalla. Jäi hyvä mieli. Jotain tälläista olenkin tältä sarjalta kaivannut. Draamaa ja toimintaa oli sopivassa suhteessa sekaisin ja ne oltiin sijoitettu oikeisiin paikkoihin. Autotkin olivat ihan jees. Itse en vain syty useimmista sarjassa nähdyistä autoista, mutta niiden funktio tässä onkin vähän eri asia kuin mistä itse autoissa pidän.

(melkein puolikas lisää)

29.03.2021 klo 17:43

La Bamba

Ihan hyvä, joskin välillä vähän tylsänpuoleinen henkilökuvaus Ritchie Valensista, pojasta joka sattui kuolemaan aivan liian varhain lento-onnettomuudessa Buddy Hollyn ja The Big Bopperin kanssa. Koska Ritchie oli niin nuori ja puhtoinen, ei tämä oikein kertonut mitään kovin ihmeellistä tarinaa hänestä. Sen sijaan pidin mielenkiintoisempana hänen veljeään Bobia, joka ei ollut pohjimmiltaan paha mutta pieni rikollisen alku siltikin. Ongelmallinen ja kiehtovampi tapaus. Myös hänen näyttelijänsä, Esai Morales, oli parempi kuin Ritchietä näytellyt Lou Diamond Phillips. Pidin myös äidistä (Rosanna DeSoto). Pidin myös leffan ajanhengen kuvauksesta ja tunnelmasta ylipäänsä. Ja autot olivat todella upeita, pidän tuon ajan jenkkiautoista, ne henkivät kauneutta ja karismaa. Kyllä tämän katsoi, mutta lopulta aika unohdettava tapaus. Lopussa tuli kyllä pieni kyynel. Musiikkinumeroistakin pidin enemmän siitä soul-biisistä, Ritchie nyt vain ei oikein nappaa. Katsoin tämän lähinnä siksi, koska 50-luvun henki kiinnostaa, ja latinomusa.

27.03.2021 klo 17:02

The Trial of the Chicago 7

En tiedä kuinka tarkkaan todenmukainen tämä on, mutta huhhuh jos edes puolet tämän esittämistä tapahtumista ja sanomisista pitää paikkansa. Olisin nauranut enemmänkin, jollei tämä olisi tositapaus. Viihdyttävä ja hauska tämä nimittäin oli! Todella hyvää, hauskaa, nokkelaa ja luonnollista dialogia kera erinomaisten näyttelijöiden. Ohjaus on enimmäkseen sujuvaa myös. Ainoa asia mikä minua oikeasti alkoi vaivaamaan, on se etten tiedä millä ihmeen välillä kronologisesti se Sacha Baron Cohenin esittämän hahmon jokin stand-upin kaltainen esitys oli. Jälkeen mellakan, mutta ennen oikeudenkäyntiä? En oikein edes tajunnut sen/niiden kohtausten pointtia, mutta ehkä minulta jäi jotain huomaamatta. Politiikka meni minulta myös sujuvasti ohi, kuten lähes aina. Mutta ei noita oikein voi virheiksi laskea…

Varmaan ensimmäinen Netflix-leffa josta pidän, suosittelen! Ei ollut mikään hajuton, mauton, väritön ja kömpelö. Muita Oscar-ehdokkaita tälle vuodelle en ole tainnut nähdäkään, mutta en panisi pahakseni jos tämä voittaisi jonkin pystin. On nimittäin monta asiaa missä tämä onnistuu todella hyvin. Tosin en tiedä jaksaisiko tätä enää toiste silti katsoa vaikka hyvä olikin.

22.03.2021 klo 17:16

Fast & Furious

Alun toimintakohtaus oli siisti, mutta lopun ajan olinkin pettynyt kun moista toimintaa ei enää tullut. Lopussa oli jotain mutta eipä siitä pimeässä ajosta mitään iloa saanut. Tässä yritettiin nyt ns. kehitellä hahmoja. En tiedä tapahtuiko kehitystä koska en suoraan sanoen muista mitään aiemmista osista, paitsi sen että aiempi osa Tokyo Drift oli paras siihen mennessä, ja on näemmä vieläkin. Saas nähdä ovatko loputkaan osat mitään ihmeellisiä. Ei näissä draama ole tähän mennessä ainakaan loistanut, mutta tässä pidin siitä poliisimeiningistä. Toiminnan perässähän minä näissä olen, ja siistien autojen. Kumpaakaan ei ollut riittävästi. Vin Diesel on vieläpä todella pökkelö näyttelijä, onneksi oli edes naiskauneutta jonkin verran tarjolla.

”You're bleeding on my floor. ” :D

15.03.2021 klo 17:19

Kickboxer

Hölmö ja viihdyttävä toimintaleffa kasarilta. Tuo mieleen Karate Kidin, tällä kertaa oppilaan roolissa on Jean Claude Van Damme, joka on suorastaan hykerryttävän hauska eräässä tanssikohtauksessa. Ja vaikka en yleensä syty muskelimiehistä niin tässä JCVD on erittäin hyvännäköinen! Eka tunti oli parempi, en niinkään pidä sen lopusta kun se muuttuu synkemmäksi. Ei tämä nyt järin järkevä ole, mutta ajaa asiansa aivot narikkaan-tyyppisenä leffana. Sai minut potkimaan leffan jälkeen jalkoja ilmaan ja reväyttämään lonkkani, mielestäni se on oiva ansio leffalle.

13.03.2021 klo 16:03

The Hunt

Tämä on vaikea leffa minulle sekä pisteyttää että ymmärtää sitä. Sen alkuasetelma on kiinnostava mutta joiltain osin epäuskottava. Motiiveja ja hahmoja oli ainakin minun vaikea ymmärtää. Puhuivatko molemmat lopulta sekä totta että valheita? Kenen puolella me tässä leffassa olimme, vai olimmeko kummankaan? Hahmojenkaan (poliittinen) puoli ei selvinnyt minulle ihan täysin, se oli jotenkin ristiriitaista. Oliko tämä tarkoituksellista blurraamista vai olenko minä vain typerä kun en tajua? Oikeastaan selvää oli vain se, että se jolla on valta, voittaa. Luin joskus yläasteella leffassa mainitun Orwellin kirjan Eläinten vallankumous. En minä sitä silloin tajunnut poliittiseksi satiiriksi, luin sen vain tarinana maatilan eläimistä jotka jostain syystä osasivat puhua. Ehkä nykyään voisin tajuta siitä jotakin, tai sitten en. Mutta ehkä voisin tajuta tätä leffaa?

Poliittinen osio sikseen, leffan toiminta oli kivan veristä ja tappelukohtaus lopussa oli aika siisti. Oli myös virkistävää kun ei tiennyt (varsinkaan alussa) mitä tapahtuu seuraavaksi.

10.03.2021 klo 17:59

Fabiennen muistelmat

Ikääntynyt ranskalainen näyttelijädiiva Fabienne (Catherine Deneuve) julkaisee muistelmateoksen ja hänen tyttärensä Lumir (Juliette Binoche) tulee perheineen vierailulle New Yorkista. Siinä sitten keskustellaan, väitellään, itketään, nauretaan ja tuskastellaan kuin perus ranskalaisdraamassa ikään. Tarinallisesti se ei tarjoa mitään uutta, mutta ohjaus on sujuvaa (kuten Hirokazu Kore-edalta voikin odottaa) ja naispääosien kemia pelaa hyvin yhteen. Erityisesti Deneuve loistaa tässä. Kyllä tämän kertaalleen katsoi mutta en usko innostuvani tästä enää toiste. Ethan Hawke oli huvittavan kuutamolla tässä, osin hahmonsa takia mutta tälläisenaan esitettynä hänen hahmonsa tuntui turhalta. Ei kuulu ohjaajansa parhaimmistoon (tämä oli nyt neljäs näkemäni), mutta ihan hyvä perusdraama silti.

25.02.2021 klo 20:13

Seitsemäs sinetti

Minun on pitänyt katsoa tämä jo siitä lähtien kun Absoluuttinen Nollapiste julkaisi samannimisen levyn, mutta aina tämä on jäänyt muiden elokuvien jalkoihin. Nyt katsottuna tämä osui sopivaan aikaan kun tämä korona velloo valtoimenaan kuin (elokuvan) ruttoaalto.

Etukäteen en tästä muuta tiennyt kuin sen, että ritari (Max von Sydowin esittämä Antonius Block) pelaa shakkia Kuoleman kanssa. On parempi ettei muuta tästä etukäteen tiedäkään. Tarina on rujo mutta kaunis, huumoriakin löytyy. Jotkut voivat vierastaa sen runollista ja teatterimaista esitystapaa mutta minusta se sopi tähän hyvin. Näyttely on kivan naturellia mutta enemmän tässä viehättivät sen visuaalisuus ja Elämän ja Kuoleman tanssi idean tasolla. Kiertelevä esiintyjä Jof (Nils Poppen) oli suosikkihahmoni. Kuolema oli aluksi pettymys, odotin jylhempää tai teatraalisempaa puhetyyliä. Sitten ajattelin, ehkäpä tämä luonnollinen puhetapa juontuu siitä että kuolema ON luonnollinen asia, minkä on väistämättä tapahduttava. Sillä voi olla huumorintajua ja se voi olla armollinenkin, mutta vakaa se on aina. Ulkoisesti Bengt Ekerot oli kyllä loistava rooliinsa. Ihastuin hahmoon jo silloin kauan sitten kun näin hänestä valokuvia. Pidin kovasti myös elokuvan uskottavasta ajankuvasta, tuntui kuin olisin ollut oikeasti muinaisessa Ruotsissa. Laulut olivat myös todella hyviä.

Vaikka parannettavaakin olisi, on tämä silti todella hyvä elokuva. Ymmärrän hyvin tämän klassikkostatuksen. Täytyy näemmä tutustua muihinkin Ingmar Bergmanin elokuviin.

21.02.2021 klo 21:26

Shirley

Elokuva kertoo jonkinlaisen tarinan oikean elämän kirjailijan, Shirley Jacksonin, elämästä. Sanon jonkinlaisen, koska kaikki faktat eivät todellakaan tunnu täsmäävän elokuvan tarinan kanssa. Yhtä kaikki hyvä elokuva se silti on. Hieman häiriintynyt ja ensimmäisen tunnin ajan kiehtovakin. Loppu valitettavasti ei ole enää yhtä hyvä ja kiinnostava, lisäksi sen lopetus on kummallinen. En tiedä olenko vain typerä, mutta en vain tajunnut sitä. Pidin leffan kuvaustyylistä ja tunnelmasta. Lopussa tuli hieman sellainen olo kuin olisin ollut humalassa. Näyttelijät olivat todella hyviä, paitsi Rosen (Odessa Young) aviomies joka oli puhtaasti vain olemassa, mitään persoonaa ei hänellä ollut. Se, kuten monikin muu asia, toi mieleeni Roman Polanskin varhaiset leffat Rosemaryn painajainen ja Veitsi vedessä.

17.02.2021 klo 21:23

Milk County

Islantilainen draama Ingasta, joka menettää miehensä ja samalla taistelee osuuskunnan korruptiota vastaan. Teknisesti sinällään kelpo leffa (mitä nyt leffan lopetus ei jälleen kerran toiminut, ohjaajan pitää vielä hio lopettamisia), mutta aihe ei nyt kyllä napannut yhtään. Ingakin olisi voinut olla vähemmän yksiulotteisempi hahmo. Katsoin puhtaasti siksi että en ole kuin yhden islantilaisen leffan katsonut aiemmin ja sekin oli sattumalta saman ohjaajan. Pässit oli kyllä parempi vaikka ei sekään kauhean hyvä ollut. Tämä oli kyllä todella informatiivinen minulle, en tiennyt miten automatisoitua melkein kaikki maataloudessa on, esim. se kun mitataan onko utareissa tarpeeksi maitoa lypsettäväksi saakka (ilmeisesti, näin ainakin päättelin siitä laitteesta).

13.02.2021 klo 16:27

Future World

Aavistuksen liian sisäsiistissä mutta muutoin ihan hyvässä apokalyptisessä leffassa prinssin on tarkoitus etsiä lääkettä sairaalle äidilleen, mutta kuten aina, on matka vaaroja täynnä. Eksploitaatiohengessä mennään ja naiset ovat seksiorjia tai sitten kun toiseen paikkaan mennään niin ihmiset ovat huumeiden orjia. Väkivaltaa on kiitettävästi ja lesborobottikin löytyy. Ja vaikka tuntuu epämiellyttävältä katsoa niin samaan aikaan tämä on kumman sisäsiisti, olisi kaivannut enemmän verta, hikeä ja visvaa, kasariasennetta, rosoa. Tästä tuli hieman mieleen Mad Maxit ja muutaman vuoden takainen Turbo Kid. Pääpahis, James Franco, oli huono ja ärsyttävä, muut menettelivät. Milla Jovovich oli vauhdissa, olisin halunnut nähdä hänen sekoiluaan pitempäänkin. Ja hänen uhkaavuus oli minulle uutta, että osaa olla tuollainenkin tarpeen vaatiessa. Lucy Liu hieman kummeksutti, hänen tilallaan olisi voinut olla kuka hyvänsä, miksei roolia annettu jollekin pienemmälle nimelle? Snoop Dogg huvitti varsinkin siinä kesken lopputekstien. Vaikka leffalla olikin omat heikkoutensa, ei tämä ollut todellakaan niin huono kuin muut väittävät.

04.02.2021 klo 19:51

Summerland

Summerland on karheanlämmin sotadraama, kasvutarina (sekä lapsen että aikuisen) ja samaan syssyyn se on myös kertomus ulkopuolisuudesta ahdasmielisellä aikakaudella.

Vaikka jotkin elokuvan tapahtumat ovatkin ikäviä, on tässä yllättävän paljon pehmeyttä ja jopa huumoria (etenkin elokuvan alkupuolella). Lopussa mennään hieman maagisen realismin puolelle, tyyli mikä haraa minua lähestulkoon aina vastakarvaan. Ehkä se menisi jollei leffa olisi ollut siihen mennessä niin tiukasti tieteen kannalla tai jollei sitä tiettyä juttua (tiedätte kyllä kun katsotte leffan) olisi editoitu niin tökerösti. Editointi ei ollut kovin onnistunutta myöskään takaumissa. Muuten tämä kyllä oli tyylikäs pikku draama. Gemma Arterton loisti, mutta myös se pikkupoika Lucas Bond oli todella hyvä lapsinäyttelijäksi.

15.01.2021 klo 22:22

Ihmeotukset ja niiden olinpaikat

Unettava leffa (kirjaimellisesti), enkä yhtään tiedä mistä se oikeastaan kertoi. Ihmeellisiä otuksia ei näkynyt niin paljoa kuin odotin, ja tarina kerrottiin jotenkin hyvin apaattisella tavalla. Näyttelijät olivat yhtä apaattisia, miinuksena Colin Farrell, Eddie Redmayne ja sitten se yksi ei-taik mies joka joutui väkisin seikkailemaan heidän maailmassaan (ihmettelen kyllä näitä Potter-termejä, huonoja kuin mitkä). Parhaiten tästä jäi mieleen Redmaynen pariutumisriitti jonkin sarvikuonomaisen otuksen kanssa, kaikkea sitä voi joutua näyttelijänä tekemään, hahah. Ei niin huono leffa, mutta ei kyllä hyväkään. En kyllä jaksa katsoa jatko-osia.

09.01.2021 klo 21:29

Seikkailujen sankarit

Rudyard Kiplingin The Man Who Would Be King -tarinaan perustuva elokuva kertoo kahden brittisotilaan seikkailuista Intian perukoilla 1800-luvulla. Heidän suurena suunnitelmanaan on valloittaa kyliä ja tulla rikkaiksi. Kaikki meneekin (alun takaiskujen jälkeen) hyvin, kunnes lopussa odottaa ahneen kurja kohtalo.

Hauska, vakava ja opettavainen tarina. En päässyt yli siitä että leffasta tuli niin vakava, halusin sen vain jatkuvan yhtä hauskana kuin eka tunti oli. Vakava osio ei ollut huono, mutta en pitänyt siitä koska sen tunnelmanvaihtuminen oli vain liikaa minulle. Alussa kyllä oli jo nähtävillä että tämä reissu ei tule päättymään hyvin, mutta en ihan odottanut moista.

Aloin katsomaan tätä Sean Conneryn vuoksi, mutta hän ei oikein vakuuttanut minua tässä. Michael Caine sen sijaan varasti show’n ja odotin koko ajan hänen kohtauksiaan.

Vaikka tässä ei paljoa matkusteltukaan, oli tämä silti puhdasverinen seikkailuleffa. Pidin tämän seikkailufiiliksistä ja maisemista, ekstroista, ajankuvauksesta, kaikesta sellaisesta. Kunnon vanhan ajan viihdyttävää viihdettä.

En löytänyt tietoa että tätä tarinaa oltaisiin suomennettu. Tämän leffan nimen suomennos on kuitenkin humoristisempi kuin alkuperäinen nimi, ”Mies josta tulisi kuningas”, mutta se sopii vallan mainiosti leffan veijarimaiseen henkeen. Lisäksi se on ytimekäs.

"Danny, let us seek safety on the battlefield." :D

07.01.2021 klo 14:03

Doom: Annihilation

Mielestäni syyttä suotta parjattu leffa. Ovatko muut edes katsoneet samaa leffaa?

Tunnelmanluonti onnistuu, tarina on hyvä ja lopetus on mieleenpainuva. Hahmot kyllä ovat turhan ohuita mutta eivät ainakaan ärsyttäviä kuten vuoden 2005 Doom-leffassa. Se hullu professori oli kyllä hyvä, ja taustaakin yritettiin sentään kehitellä näille hahmoille. Toiminta oli hyvää mutta välillä puuduttavaa, olisi voinut ehkä leikata hieman pois pituutta tai tehdä jotain tarinalle. Zombien kaltaiset vihulaiset (ihmiset siis) olivat varsinkin alussa uhkaavia, demonit ei niinkään vaikka hyviltä näyttivätkin. Visuaalisesti tämä oli hyvännäköinen, lopussa jopa hienon näköinen. Big fucking gun oli kyllä iso ja hieno, mutta tylsä sitten kun sillä ammuttiin… sen pari kertaa. Laimeaa touhua se, mutta yleisesti ottaen viihdyin tämän parissa hyvin. Parempi kuin vuoden 2005 versio!

30.12.2020 klo 19:38

Joulupuu on kärvennetty

Chevy Chase saa minut aina niin hermostuneeksi, niin tässäkin, enkä pitänyt tämän leffan ilkeimmistä puolista. Mutta tämä oli mieleeni silloin kun se oli lempeä ja kun sen vitsit osuivat kohdilleen.

Tämä muistutti monin eri tavoin meidän perheen joulua, ja isääni. Paitsi että tänä jouluna isällä meni yli pahemmalla tavalla kuin tässä eikä niin mukavalla tavalla. Mutta oli kivaa nähdä tälläista aidompaa joululeffaa, farssin merkeissä tosin.

Käsikirjoitus ja ajoitukset eivät olleet timanttia, mutta sen sydän on puhdasta kultaa.

28.12.2020 klo 21:00

40 v. ja neitsyt

Paikoin vaivaannuttava eikä niin hyvin kirjoitettu komedia, jolla kuitenkin on hauskatkin hetkensä. Tietyllä tapaa sympaattinen myös. Samaistuin täysillä leffan alussa käytyyn keskusteluun siitä ”mitä teit viikonloppuna?” Siis siihen Steve Carellin hahmon vastaukseen tietenkin :D

16.12.2020 klo 15:43

Enola Holmes

Ihan tarpeeksi viihdyttävä leffa että sen kerran voi katsoa isommitta kivuitta, mutta toteutus kyllä olisi voinut olla parempi, nyt sen hyvä feministinen sanoma jäi vähän sen kaiken huonon alle, esim. se on hieman haahuileva, huonosti kirjoitettu ja ärsyttävä. Neljännen seinän rikkominen ärsyttää minua jos sen olemassaololle ei ole hyvää syytä ja/tai se on huonosti tehty. Lisäksi Millie Bobby Brownin tapa puhua suoraan kameralle nyt vain oli muutenkin ärsyttävä. Millie oli kuitenkin ihan hyvä Enolana ja jättää muut varjoonsa, joskaan kukaan ei huonokaan ollut, paitsi ehkä se yksi poika, mutta ei hänkään nyt niin huono ollut. En kyllä katsoisi uudestaan.

03.12.2020 klo 16:07

Hustlers

Hyvin viihdyttävä ja usein myös hauska draamakomedia striptease-tanssijoista jotka päättävät ruveta huijaamaan Wall Streetin jätkiltä vähäsen rahaa.

Loppupuolella leffa hieman latistuu, mikä johtunee siitä että se perustuu tositarinaan. Jos tämä olisi ollut loppuun saakka sellainen kuin se oli hieman yli puolenväliin saakka niin olisin voinut antaa puolikkaan tähden lisää.

Ohjaus oli sujuvaa ja näyttelijät olivat hyviä, mutta JLo varasti show’n, rooli oli kuin hänelle tehty!

29.11.2020 klo 14:33

El Topo

Syvästi symbolinen taideleffa joka ymmärrettävästi ei ole kaikkien makuun. Tarina on silti yllättävän ”simppeli” ollakseen niin monitulkintainen. Itse löysin ainakin uskonnon, seksuaalisuuden, vallan, puhtauden/turmeltuneisuuden ja itsensä etsimisen eri symboleita tästä, muutakin varmasti löytyy. Minulle niitä oli kiva bongata sillä sattumoisin luen juuri kirjaa symboleista, minua ne ovat aina kiehtoneet, samoin kuin unien tulkinnat.

Elokuvan ensimmäinen tunti oli parempi ja puolestani se olisi voinut vaikka loppua siihen, en juurikaan välittänyt toisesta puoliskosta, se oli tylsempi ja hitaampi enkä pitänyt hahmoista ja symboleja esiteltiin liian osoittelevasti.

Jos tämä ei napannut niin ehkäpä Jodorowskyn luoma ja Moebiuksen kuvittama sarjakuva Incal menee paremmin alas.

15.11.2020 klo 17:06

Absolution

Hieman halvanoloinen toimintaleffa mutta ei se haittaa. Huono käsikirjoitus (etenkin replojen osalta) sen sijaan hieman haittasi mutta lähinnä sekin pisti vain naurattamaan. Toiminnan ja viihteen takiahan näitä kumminkin katsellaan ja ne toimivat, joten on tämä ihan OK. Leffan lopetus oli kyllä hieman kiusallista katseltavaa. Steven Seagal oli pelottava ja Byron Mann oli hyvä pari hänelle, hänen hahmonsa Chi oli kenties parasta koko leffassa.

15.11.2020 klo 16:16

Ju-on: The Grudge

Todella pelottava leffa. Sen epäkronologinen kerronta oli kyllä sekavaa, hankalaa seurata. Pidin siitä että se otti hieman sosiologista näkökulmaa perinteiseen kummitustalo-genreen, hieman erilainen näkökulma siis. Kuten sanoin, tämä oli pelottava mutta välillä etenkin pojan tuijotus vain nauratti minua, tässä oli koomisia elementtejä. Ei huono leffa kumminkaan. Ringusta on otettu selvästi vaikutteita, mikäs siinä jos sen hyvin tekee.

10.11.2020 klo 14:28

Le Mans 66 - täydellä teholla

Kun luin juonikuvauksen niin ei tämä voinut minua paljoa vähempää kiinnostaa, katsoinkin tämän puhtaasti Christian Balen takia. Tarina oli kuitenkin ihan OK ja viihdyttävästi kerrottu, joskin hahmot eivät olleet niin syvällisiä eikä leffan imu niin kova että tätä välttämättä enää jaksaisi uudestaan katsoa. Bale näytteli edelleen hyvin, joskin brittiaksentti kuulosti todella oudolta, todella feikiltä (mikä on outoa koska hänkin on britti) enkä tajua miksi hän (onneksi) ei puhunut niin koko leffan ajan. Rooli hieman vinksahtaneena mekaanikkona Ken Milesina muistutti hieman hänen The Machinist-leffan roolihahmoa. Matt Damon sopi hyvin rooliinsa automyyjänä ja Caitriona Balfe Milesin vaimona toi hyvää vastusta Balen kyvyille. Balen ja Damonin kemiat pelasivat hyvin yhteen. Heidän tappelukohtauksensa oli hauska.

Ihmiselle, jota autot eivät kiinnosta (vanhat amerikkalaiset autot ovat tosin upean näköisiä) kaikki se tekninen höpinä kuulosti vain siltä että plääplääplää sitä, plääplääplää tätä, joten senkään takia tämä ei oikein innostanut minua, joskaan ei tämä huonokaan leffa ollut, olin vain väärää kohderyhmää. Toimintaleffojen ystävänä tosin pidin kaahausosioista kovasti.

03.11.2020 klo 21:49

Ring 0: Birthday

Eka tunti on todella tylsä, toka tunti on sekavaa sähellystä eikä mysteeriä oikein valoteta enempää. Pelottavuus ja mysteerinen tunnelmakin on enimmäkseen tiessään. Huono leffa.

03.11.2020 klo 17:13

Golden Time

Golden Time on surullinen mutta myös hiukkasen hauska tarina telkkarista joka hylätään kaatopaikalle. Pidän siitä miten tämä kertoo paitsi kierrättämisestä niin myös siitä jos elämäsi on huonossa jamassa ja löydät sille uuden suunnan. Enimmäkseen ihastuttava animaatio, mutta ei täydellinen. Mutta elämä on sellaista.

Kannattaa katsoa lopputekstit, siellä on lievästi hupaisa yllätys!

03.11.2020 klo 16:30

Ringu 2

Jatko-osa, joka poikkeuksellisesti jatkaa siitä mihin jäätiin, virkistävää. Tarinankerronta mättää kyllä, turhan vaikeaselkoinen, mutta itse tarina on edelleen hyvä kuten myös tunnelma. Karmivia kohtauksia on minun hermoilleni ihan riittävästi. Kumma kyllä pääsin leffan jälkeen nukkumaan ilman pelkotiloja, mutta kerkisin huokaista helpotuksesta liian aikaisin, sillä aamulla veskissä alkoi pelottamaan niin jumalattoman paljon etten voinut kammata hiuksiani siellä. Se hitsin vihreä huone ja se nainen kampaamassa hiuksiaan! (Puhumattakaan tytöstä editointilaitteessa, hrrr…) 12 vuotta sitten kun näin tämän ekan kerran, en voinut asioida kunnolla kylppärissä kolmeen viikkoon kun pelotti niin paljon ja seinäni siinä kämpässä olivat vihreät, tässä kämpässä ei onneksi ole. Silloin yritin tyynnytellä itseäni rauhallisella musalla, mutta David Sylvianin Alchemy – An Index of Possibilities ei todellakaan ollut loistovalinta vaan järkytti äänillään vieläkin enemmän. Sinä yönä en sitten paljon nukkunutkaan, hahah!

Mutta niin, jos kerronta toimisi, olisi tämä ollut todella hyvä leffa. Asiaa olisi voinut auttaa myös se, jos katsomassani kopiossa äänet toimisivat kuten pitäisi. Puheääntä ei kuulu ollenkaan tai vain todella harvoin ja silloinkin todella hiljaisella, kun taas musiikki ja muut äänet ovat ihan sikalujalla…

01.11.2020 klo 15:25

The Invisible Man

Sinällään toimiva elokuva psykopaatin uhriksi joutumisesta kaatuu muutamaan kömpelösti kirjoitettuun mokaan ja pariin yhtä lailla kömpelösti kuvattuun otokseen ja niille mokille en vain voi antaa anteeksi. Elisabeth Moss ei myöskään täysin vakuuta, mutta hänellä on tarpeeksi karismaa kantaa tätä loppuun saakka niin että en nyt viitsinyt keskenkään jättää. Lievästi sanoen tämä oli pettymys kun ohjaaja Leigh Whannellin edellinen leffa Upgrade (jossa oli myös pieni teknologinen teema) oli niin hyvä. Mutta ihan kiinnostava moderni uudelleentulkinta klassikkoleffasta jota en kylläkään ole tietääkseni koskaan nähnyt.

21.10.2020 klo 15:16

Robin Hood - varkaiden ruhtinas

Tuntui vähän liian tutulta menolta, olen tainnut nähdä tämän joskus lapsena. Viihdyttävä pätkä, joskin välillä vähän turhan raaka ollakseen sitten kuitenkin muuten perheystävällinen. Tämä varmaan on se syy (erään Taskari-tarinan ohella), miksi aikoinaan halusin asua puihin tehdyissä majoissa ja väsäsin itse karahkoista jousia ja ritsoja. Tässä oli kunnon seikkailun ja vaaran meininkiä! Ja hauskuutta piisasi melko paljon myös. Alan Rickman tuntui vetävän roiston roolinsa antaumuksella överiksi, oli hauskaa seurattavaa. Vähän on ikävä tätä 90-luvun meininkiä jolloin viihde oli puhtaasti viihdettä eikä memeilyä.

15.10.2020 klo 14:55

The Scorpion King: The Lost Throne

Tämä(kin) on jälleen tyhmä leffa kuin mikä, mutta se on sitä rehellisesti ja tekee kaiken sydämellä. Mukaan mahtuu niin huonoja (seksuaalisia) vitsejä kuin röyhtäilyä, ilkeältä tuntuvaa väkivaltaa, kehnoa näyttelyä, seikkailullisuutta, huumoria ja lapsellisuutta vaikka millä mitalla. Sanalla sanoen, viihdyin erinomaisesti! Todella hyvä leffasarja hömppäseikkailua kaipaaville ja niille jotka eivät ota asioita niin vakavasti.

14.10.2020 klo 18:33

The Scorpion King 3: Battle for Redemption

No oli tässä ainakin yritystä. Enimmäkseen hauska ja hyvällä tavalla huono, mutta sitten välillä se oli vain todella tylsä ja päätäpudistettavan huono. Kaksi edellistä leffaa ovat parempia.

12.10.2020 klo 16:15

Skorpionikuningas: Soturin synty

Pidin kovasti tämän seikkailullisuudesta, tuli ihan wanhan ajan seikkailuleffat mieleen. Itse asiassa ihmettelen suuresti tämän saamia haukkuja, minä pidin tästä jopa enemmän kuin ykkösosasta, paitsi Manalan jumalattaresta joka oli aika huono, ja lopun kummitus(?)skorpionista joka oli taisteluna niin huono ja otuksena aivan älyttömän huonosti tehty. Nauroin miten voi tämän budjetin tasoisessa leffassa, joka on vuodelta 2008, olla noin karmivan huonosti tietokoneanimoitu otus. Ne kaksi laskivat tämän pisteitä, muuten olisin antanut kolmosen. Mutta kuten sanoin, nautin tämän katsomisesta. Pääsin sen maailmaan mukaan hyvin eikä pökkelö näytteleminenkään haitannut. Se korkea kivipaasi-juttu oli mielestäni siisti idea. Tarinakin oli mielestäni ihan hyvä eikä mikään sekava. Hyvä esiosa. En ihan oikeasti tiedä mitä leffaa muut ovat katsoneet, tämä on oikeasti todella hyvää aivot narikkaan-viihdettä!

07.10.2020 klo 15:45

Harry Potter ja Kuoleman varjelukset: Osa 2

Tätä on nyt vähän paha arvostella. Tuntui kuin olisin ollut täysin ulkopuolinen joka ei ole aiempia Pottereita nähnyt, tuntui että en käsittänyt oikein mitään mitä ruudulla tapahtuu. Olin siis ihan pihalla. Jos jotain hyvää niin ainakin kerrankin Voldemort tuntui kerrankin oikealta hahmolta, tähän mennessä siinä ei ole ollut elämää eikä uhkaavuutta. Ja Severus Kalkaroksen kohtalo oli aika julma! Ei tämä missään nimessä huono leffa ollut, mutta nyt kyllä meni minulta ohi. Liian pitkiä taukoja katsomisessa kenties? Aloitin 4 vuotta sitten sarjan katsomisen. Ehkä pitäisi katsoa putkeen sitten seuraavalla kerralla?

05.10.2020 klo 15:48

Harry Potter ja Kuoleman varjelukset: Osa 1

Synkäksi menee. Ei tämä yhtä hyvä ole kuin edellinen osa (Puoliverinen prinssi), mutta viihdyttää silti. Hermionen ja Ronin näyttelijät ovat jo todella luonnollisia, Harryn ei niinkään, mutta menettelee. Eka tunti oli jännin ja paras osa, sen jälkeen taso hieman laski, joskin toisaalta pidän siitäkin että aina ei häslätä vaan pysähdytään vaikkapa miettimään joen varrelle. Kaunista luontokuvausta muuten. Alan Rickmania olisin halunnut nähdä enemmänkin, kuten monia muitakin. Monet hahmoista vain käväisivät äkkiä ruudulla alussa, sen jälkeen tämä oli lähinnä kolmikon show. Kenties paras kohtaus minulle oli se jossa naamioitunut Ron ei tunnistanut Harryä hississä. Myös Harryn ja Hermionen tanssi oli mieleenjäävä, sen lopetus siis. Pidin myös siitä Kuoleman varjelukset-tarinasta minkä Lunan isä kertoi. Ei paras eikä huonoin osa sarjassa, odotan päätöstä mielenkiinnolla. En ole edelleenkään lukenut kirjoja enkä varmaan luekaan.

27.09.2020 klo 18:39

Kuuraketti

Viihdyttävä eka tunti, keskiosa on hieman tylsähkö ja lopussa mennään avaruuteen jossa on Star Wars- henkistä taistelua. Bond avaruudessa on ihan cool ajatus, olkoon muut eri mieltä mutta itse viihdyin.

17.09.2020 klo 15:25

Emma

Hauska pukudraama. Siis oikeasti aivan ihania pukuja! Ja näyttelijätkin ovat täysin sopivia rooleihinsa, Anya Taylor-Joy ja Mia Goth loistivat erityisesti mutta pidin myös Josh O’Connorin papista, Miranda Hartin hieman hupsusta mutta miellyttävästä räpätädistä ja Tanya Reynoldsin ylimielisestä ja itserakkaasta rouvasta. Hassua että Emman rakkauskuvion ennustin jo heti alussa, mutta silti sitä epäili tuleeko siitä mitään (en ole lukenut kirjaa enkä edes tiennyt siitä ennen tätä leffaa). Toinen tunti oli parempi, mutta leffa toimi silti kokonaisuudessaan hyvin. Ainoa mistä en pitänyt oli se välillä esiinputkahtanut kansanlaulu, tai no laulussa ei ollut mitään vikaa mutta se tuli liian kovalla ja sen lauloi joku mies ärsyttävällä äänellä. Muutoin viihdyin mainiosti.

15.09.2020 klo 18:03

Birds of Prey (and the Fantabulous Emancipation of One Harley Quinn)

Ihan kiva supersankarileffa ilman tiettyjä ärsyttäviä kliseitä. Tarina ei ole kummoinen mutta kelpaa. Toisin kuin näköjään monet muut, minua ei ärsyttänyt leffan epäkronologinen kerronta. Sen sijaan minua harmitti joissain kohdin esiintyvät rytmitysongelmat mitkä saivat jotkut otoksista tuntumaan jähmeiltä tai saivat minut tuntemaan vaivautuneeksi. Ja joissain kohtaa suorastaan odotin enemmän räväkkyyttä. Siksi tämä jäi hieman latteaksi, sellainen ”melkein, mutta ei ihan” -fiilis oli ihan koko ajan päällä tätä katsoessa. Silti tämä viihdytti minua ihan hyvin ja minun silmissäni tämä peittoaa monet muut supersankarileffat. Margot Robbie sopii edelleen rooliinsa kuin nakutettu mutta taisin silti rakastaa häntä enemmän Suicide Squadissa. Ewan McGregorin pahis oli hyvä! Bruce-hyeena oli hauska yksityiskohta (niitä oli monia), taistelu(koreografiat)t olivat siistejä ja musa oli hyvää. Hyvää popcorn-viihdettä.

12.09.2020 klo 16:29

Taistelulähetit - 1917

Juoni: kaksi nuorta brittisotilasta saa tehtäväkseen viedä käskyn everstille aivan vihollisten, saksalaisten, leirin tuntumaan.

Leffan tarina perustuu lopputekstien mukaan tositapahtumiin joten tarinan köyhyydestä ei voi pahemmin käsikirjoittajia moittia. Varmaankin tästä syystä ohjaaja päättikin tarttua temppuun eli saada koko leffa tuntumaan kahdelta pitkältä otolta. Olin havaitsevinani ensimmäisen tunnin aikana kaksi mahdollista kohtaa jossa olisi voinut olla leikkauksen paikka, mutta 63. minuutin kohdan jälkeen (jolloin oli ainut varma leikkaus) en enää huomannut sellaisia kohtia. Teknisesti kyllä hieno suoritus, ja leffa myös näyttää hyvältä. Tempun tarkoituksena oli varmaankin saada aikaan hengästynyt vau-olo, mutta minua se vain ärsytti koska se pisti minut koko ajan katsomaan kelloa että kauanko tätä temppua on jo kestänyt. En siis päässyt sen takia elokuvan tarinaan sisään. Toinen puolisko oli parempi koska siinä oli ihmisen oloisia ihmisiä eli inhimillisiä tunteita. Mutta en päässyt siitä tunteesta että miten tämä kaikki on tehty, lavastuksen oloinen negatiivisessa mielessä. Jotkut haukkovat henkeään että vau, minä taas toivoin tältä muutakin kuin temppuilua. Parempi tämä silti oli kuin vastaavaa yrittänyt Dunkirk jonka tarina ja hahmot olivat niin onttoja että kalpenevat tämän rinnalla vaikka eivät nämäkään hahmot mitään ihmeellisiä ole. Musiikki oli hyvää, mutta tuntui että oli eksynyt väärään leffaan, tuli olo että pitäisikö tässä olla joku Batman oikeasti tilalla. Kaikesta mutinasta huolimatta oli tämä yllättävän hyvin tehty, mutta ei tätä kyllä toiste tule katsomaan. Jos temppuja haluaa niin katselen mieluummin taikuriohjelmia. Tai Nolanin The Prestigeä.

06.09.2020 klo 16:21

Polkupyörävaras

Italia, toisen maailmansodan jälkeinen aika. Töitä ei ole, tai työhön sopivia henkilöitä. Eletään vielä ankeita aikoja. Perheenisä saa töitä julisteenliimaajana, mutta työ vaatii polkupyörää. Perheen pitää myydä kaikki lakanansa että he saavat aiemmin panttilainaamoon viemänsä pyörän takaisin. Ilo ja toiveet heräävät, mutta pyörä varastetaan heti ensimmäisen työpäivän aikana. Elokuvassa seurataan isän ja pojan yrityksiä saada pyörä takaisin.

Vielä vähän yli 10 vuotta sitten olisin luultavasti ottanut tämän ihan kirjaimellisesti, yrityksenä löytää pyörä ja sen varas. Nyt aikuisempana ja ehkä hiukan viisaampana pystyn näkemään miten se myös symboloi toivoa, taloudellista vakautta ja maailman kovia realiteetteja. Puolipaikkeilla minulla oli hitusen tylsää, mutta lopetus oli masentavimpia mitä olen vähään aikaan nähnyt. Sen vaikutus tuntuu voimakkaana vielä näin seuraavanakin päivänä. Vaikuttavasta lopetuksesta huolimatta Polkupyörävaras ei ole elokuvana järin erikoinen, enkä oikein tiedä miksi tästä on näin suuri ja arvostettu klassikko tullut. Ehkä se aikoinaan vetosikin kovasti ihmisiin, mutta jälkiarvostus tuntuu minusta ylilyönniltä. Ei se nyt niin ihmeellinen ole.

01.09.2020 klo 17:50

Jojo Rabbit

On toinen maailmansota Saksassa. Johannes (Jojo) on yksinäinen vaikka hänellä onkin yksi kaveri. Tuo kaveri on kuitenkin vasta sijalla kaksi, koska ykkössijalla on hänen mielikuvitusystävänsä Adolf Hitler. Koska aika ja paikka on mikä on, poika on natsi ja haaveilee pääsystä lasten jonkinlaiselle Kuinka sinusta tulee hyvä natsi -leirille. Eräänä päivänä kotona ollessaan Jojo löytää vintille piilotetun juutalaistytön, ja siitäkös tulee ongelmia.

On harmillista että leffan idea on parempi kuin sen toteutus. Ensimmäinen tunti, joka on komediallinen, toimii ihan hyvin isommitta ongelmitta, mutta sitten leffa vakavoituu eikä se jotenkin istu kokonaisuuteen vaikka tarinallisesti sinällään toimiikin. Tyylin muutos on liian jyrkkä ja äkillinen ja se aiheuttaa suuren, vastaanharaavan reaktion ainakin minussa.

Taika Waititi näyttelee käsikirjoituksen ja ohjauksen ohella myös hupaisana Adolfina, mutta jätti silti hieman toivomisen varaa kuten myös muut näyttelijät, paitsi Sam Rockwell joka oli hyvä. Nyt en oikein tiedä syyttääkö kässäriä, ohjaajaa vai näyttelijöitä. Kässäri kyllä toimii useimmiten mutta välillä sen taso laskee. Scarlett Johanssonkaan ei ollut ihan täydellä sydämellä mukana, mutta olipahan ainakin nätti. Hänelle sopii tuon ajan kampaukset ja vaatteet todella hyvin.

Kerran katsottava leffa, en usko että tästä saa mitään irti enää seuraavalla kerralla. Alku muistutti Wes Andersonin Moonrise Kingdomia, lieneekö ohjaaja sen leffan tai Andersonin fani?

30.08.2020 klo 13:20

The Gentlemen

Oli vaihteeksi kivaa katsella brittirikosleffaa. Pidin myös sen dialogipainotteisuudesta sekä näyttelijöiden henkilökemioista. Yksittäisistä näyttelijöistä mieleen jäivät Hugh Grant sekä erityisesti Colin Farrell. Ei varsinaisesti huono leffa vaikka pieniä vikoja on (joista en jaksa nipottaa), mutta en pitänyt sen karkeudesta ollenkaan. Jäi todella vahva inhon tunne päällimmäiseksi tästä leffasta.

30.08.2020 klo 13:13

Woodstock: Festivaalin tarina

Dokumentti Woodstockin järjestämisestä ja festarin yhteisöllisyydestä, jonka hippien rakkauden- ja vapaudenkaipuu sekä pilvenpoltto mahdollisti. Ilman hippien asennetta koko festari olisi ollut pelkkä katastrofi. Oli kivaa nähdä dokumentti festareiden järjestämisestä ja siitä miten niin moni asia voi mennä pieleen. Olisin vain kaivannut lisää tietoa festareiden jälkipyykistä, siitä mitä tapahtui niiden jälkeen, tuliko konkurssi ja sitä rataa. Hienosti tämä kyllä näytti ajanhengen.

22.08.2020 klo 16:49

Shazam!

Pidin leffan alusta, se oli vakavahko mutta hyvä. Sitten tuli komediallisempi puoli (josta ei ole valittamista) ja supersankareilu joka oli niin tökerösti tehty että teki mieleni lopettaa katseleminen kesken. Perustarina on kunnossa, pidän sen perhe/orpo-teemasta. Mutta kun pahis astuu kuvaan, tästä tulee vain niin… typerä. Jätti huonon maun suuhun. Ja edelleenkin, miksi näissä leffoissa pitää kaikki kirkas valo olla ihan täysillä että silmiin sattuu?

20.08.2020 klo 15:59

The Lighthouse

Majakanvartija (Willem Dafoe) saa uuden apupojan (Robert Pattinson) edellisen tultua hulluksi. He eivät oikein tule juttuun keskenään ja tilanne riistäytyy käsistä.

Leffan eka tunti ei rehellisesti sanoen oikein vakuuttanut minua puolelleen, loppu kaikessa päättömyydessään taasen oli hupaisaa seurattavaa. Pidin tämän tunnelmasta, äänimaisemasta ja kuvauksesta todella paljon. Arvostan myös sitä rehellistä fyysistä antaumuksen paloa mitä kaksikon välillä oli. Voi Dafoe-parkaa! Tätä oli varmasti hauskaa tehdä.

Ohjaajan edellinen leffa Witch oli parempi alkupuolella, tämä taas lopussa. Toivon että seuraava toimisi kokonaisuudessaan. Mielenkiintoisia leffoja hänellä, odotan mielenkiinnolla seuraavaa.

17.08.2020 klo 17:32

Turkkilaisia makeisia

Rutger Hauer esittää edesvastuutonta, iki-kiimaista Ericiä jolle ei oikeasti mahdu päähän yhtään mikään muu kuin seksi. Monique van de Ven Olgana on aluksi lähes samankaltainen holtiton tapaus. Leffa on kiihkeä, karkea, raju ja ruma aivan yhtä paljon se on kaunis, runollinen ja herkkä. Eric on epämiellyttävä hahmo monella tapaa, mutta silti jollain kumman tapaa hän ei ole oikeasti paha ihminen ja olemme useimmiten hänen puolellaan tai emme ainakaan vastaankaan. Olga taas on turhankin naiivi boheemi joka ei ymmärrä omaa parastaan. Turkkilainen namu on samaan aikaan kamala ja kaunis leffa. Ja todella hauska. Leffassa on monia ikimuistoisia kohtauksia. Useimmiten en juurikaan muista mitään näkemästäni leffasta enää päivän, pari jälkeen mutta näin tämän eilen ja muistan edelleenkin todella monia sen kohtauksista. Paul Verhoeven kyllä taitaa ohjauksen.

15.08.2020 klo 15:39

Kärsimys ja kunnia

Loistavan Julietan jälkeen mikä tahansa Pedro Almodóvarin leffa olisi luultavasti tuntunut pettymykseltä, mutta tämä jotenkin erityisesti. Se tuntui väsyneeltä ja hajanaiselta, animaatiokohta irralliselta kaikesta, kuin toisesta leffasta. Värimaailma oli kuitenkin jälleen kerran ihana, jokainen väri ja sen sävy tuki tarinaa juuri kohtauksen vaatimalla tavalla, räikeistä väreistä ankeaan harmauteen.

Penélope Cruz oli jälleen kerran ihana. Antonio Banderas oli tällä kertaa myös loistava, jokaista ilmettä ja elettä myöten.

En lue Kärsimystä ja kunniaa kuitenkaan ohjaajan parhaiden leffojen joukkoon. Kaikkea en ole nähnyt, mutta huonoimpia näkemiäni tämä oli, tosin siltikin ihan hyvä. En katsoisi kuitenkaan uudestaan.

12.08.2020 klo 15:21

Pikku naisia

En ole oikein pitänyt Greta Gerwigin aiemmista leffoista, tämä on ensimmäinen josta voin sanoa pitäneeni. Olen nähnyt tätä ennen vain yhden version Pikku naisista, sen vuoden 1994 version jossa oli Winona Ryder (ja animen joskus lapsena mutta josta ei ole oikein muuta muistikuvaa kuin että pidin siitä). On täysin makuasia pitääkö enemmän siitä vai tästä uudesta. 90-luvun versio oli kuin postikortti menneestä, idyllisestä maisemasta kun taas tämä uusi oli realistisempi. Molemmissa on sekä hyvää että huonoa. Vanha oli hieman siirappinen ja ajoittain tylsä eikä sen viimeinen tunti ollut niin hyvä. Mutta se oli ihanan lämminhenkinen ja siinä oli aidon oloiset ja hyvät roolisuoritukset kaikilta. Tämä uusi oli hieman karkeahko, välillä tylsän harmaa (joskin ymmärrän mihin sillä pyrittiin), ajassa hyppiminen teki siitä hieman sekavan. Meryl Streep ei vakuuttanut enkä suoraan sanoen ymmärrä miksi jotkut hahmoista puhuivat välillä suoraan kameralle, se rikkoi leffan tyyliä pahasti. Mutta tämä sai minut hyvälle tuulelle, minulla oli pieni hymynkare suupielissä lähes koko ajan. Jotkut leffan hetkistä tuntuivat samaistuttavimmilta tai jopa hauskemmilta kuin ysäriversiossa (esim. Jo’n itkeminen hiustenleikkuun jälkeen). Ja tässä oli Bob Odenkirk jota ei juurikaan ruudulla näkynyt eikä kuulunut, mutta joka silti varasti katseeni yhtä lailla kuin enemmän ruutuaikaa saanut Timothée Chalamet, joka muuten onneksi sai enemmän ruutuaikaa kuin Christian Bale aikoinaan samaisesta roolista. Onneksi paitsi sen takia että hahmo toi enemmän syvyyttä tarinaan, niin myös puhtaasti sen takia että olen ihastunut tuohon kauniiseen poikaan johon ihastuin kun näin hänet Call Me By Your Namessa. Tässä hän vetää suurinpiirtein samankaltaisen roolin, mutta ei se haittaa kun hän on niin loistava siinä. Uusi James Dean?

En tiedä tarvitsiko tämä klassikkotarina uutta filmatisointia ihan oikeasti, mutta ihan hyvä tämä oli. Saoirse Ronankin oli kerrankin oikea, lämmin ja ristiriitainen ihminen eikä vain sellainen kylmä ja kopea millaisena olen hänet tottunut näkemään. Aikoinaan näin hänet ensimmäisen kerran Sovituksessa mutta siitä on niin kauan etten muista millainen leffa oli edes kyseessä. Mutta sen jälkeen olen halunnut aina häneltä parempaa ja parempaa koska tiedän että hän siihen pystyisi. Toistaiseksi olen saanut pettyä, tosin en ole kaikkea häneltä nähnyt. Hän oli hyvä Jo’na, mutta Winona Ryder oli parempi. Vieläkin parempaa suoritusta odotellessa…

06.08.2020 klo 16:25

Color Out of Space

Olen lukenut joskus kauan sitten (yli 15 vuotta ainakin) sen H.P. Lovecraftin tarinan johon tämä leffa perustuu, mutta en kyllä muista siitä mitään muuta kuin sen että siinäkin meteoriitti, tai pikemminkin jokin, tippui taivaalta erään perheen tiluksille. En osaa siis sanoa kuinka erilainen tämä on siihen verrattuna. Jotain lovecraftilaista siinä on, mutta tuntuu siltä että tekijät ovat melko varmasti lisänneet omiaan lievän modernisoinnin lisäksi. Ainakin tämä kumartaa kasarikauhuilulle mikä on ihan jees, mutta limaisia örvelöitä ja/tai sekoilua olisi voinut olla puolestani enemmänkin. Ohuet hahmot menettelevät koska niihin on aika lailla tottunut tässä genressä, mutta olisin silti kaivannut hieman lihaa niiden ympärille. Perheen tytär Lavinia (Madeleine Arthur) oli kiva poikkeus, hänellä oli persoonaa ja hahmohistoriaa vaikka me emme sitä nähneetkään. Perheen äiti oli mukava mutta ei mitenkään kovin persoonallinen, molemmat pojat olivat tönkköjä ja Nicolas Cage perheen isänä oli… no, Nicolas Cage. Oma itsensä. Ainakin tämä leffa oli parempi kuin edellinen häneltä katselemani tuotos Mandy, jonka jouduin jättämään kesken koska ei vain pystynyt.

Tämä ei ollut huono leffa, pidin sen tunnelman rakentelemisesta (mikä ei ole itsestäänselvää tässä ajassa) ja omasta pikku maailmastaan, värimaailma oli ihana ja outoudet enimmäkseen kiehtovia joskin vajaasti toteutettuja. Tämä jäi hieman liian etäiseksi, ohkaiseksi. Tarina olisi kaivannut joko parempaa juonta (en pidä varsinkaan sen viime hetken lopetuksesta), paremmin kirjoitettuja hahmoja tai lisää outoilua. Mieluusti kaikkea noista.

Edellinen sivu | 1 2 3 4 5 6 7 8 9 ... 26 | Seuraava sivu