Carl Weathers on kuollut: Sylvester Stallone ja useat muut tähdet osoittavat kunnioitustaan

4.2.2024 21:39
Disney+/ The Mandalorian

Erityisesti Rocky-elokuvasarjasta tunnettu näyttelijä Carl Weathers kuoli torstaina 1.2. New Orleansista kotoisin ollut Weathers ehti täyttää juuri tammikuussa 76 vuotta. Useat tähden julkkistuttavista ovat osoittaneet kunnioitustaan hänelle.

Vaikka Rocky-nyrkkeilyelokuvasarja henkilöityy erityisesti Sylvester Stallonen ympärille, Weathersin näyttelemä Apollo Creed kasvoi yhdeksi Rockyn tarinan tärkeimmistä sivuhenkilöistä. Ensimmäisessä Rocky-elokuvassa Creed oli kova vastus ja myöhemmin hahmosta kehkeytyi Rockyn ystävä. Myös Rocky-elokuvasarjan jatkoksi luotu Creed-elokuvien sarja liittyy juuri Rockyn ja Apollo Creedin yhteiseen menneisyyteen.

Sylvester Stallonen muistosanat heijastelevat kahden valkokangashahmon ystävyyttä:

– Olen niin hajalla, etten pysty sanomaan. […] Carl Weathers oli niin kiinteä osa elämääni, menestystäni – kaikesta siitä nostan hänelle hattua ja annan kiitosta. Silloin kun hän astui huoneeseen ja näin hänet ensimmäistä kertaa, näin suuruutta. Mutta en tajunnut millaista. Ilman häntä en olisi ikinä saavuttanut Rockylla samaa kuin mitä me saavutimme.

Atleettisesta ulkomuodostaan muistettu Weathers pelasi nuoruudessaan amerikkalaista jalkapalloa Oakland Raidersien riveissä. Varsinainen urheilu-ura alkoi kuitenkin väistyä hänen elämässään 1970-luvulle tultaessa. Hän oli opiskellut teatteria ja päätyi lopulta blaxploitaatioelokuviin ja indie-tuotantona alkaneeseen Rocky-elokuvaan.

Stallonen ohella mm. Adam Sandler, Pedro Pascal ja Arnold Schwarzenegger ovat lausuneet lämpimiä sanoja edesmenneestä tähdestä. Pascal tuli tutuksi Weathersin kanssa kehutun The Mandalorian -sarjan kuvauksissa, joissa Weathers oli mukana sekä näyttelijänä että ohjaajana viime vuoteen asti. Sandler puolestaan näytteli Happy Gilmore – ammattilainen -komediassa Weathersin kanssa. Schwarzenegger on todennut, että Predator-elokuvaa ei olisi voitu tehdä ilman Weathersia.

– Ilman häntä meillä ei olisi ollut yhtä hyvää fiilistä. Jokainen minuutti hänen kanssaan kulisseissa ja niiden ulkopuolella oli silkkaa iloa. Hän oli niitä kavereita, jotka saavat sinut panemaan parastasi, jotta pysyt heidän tahdissaan, Stallone muistelee.

Lähteet: The Guardian, Indiewire, People

Toim. R. Isoviita