Vänski

Vänski

30.10.2020 klo 02:14

The Babysitter: Killer Queen

Hyvin samoilla linjoilla Aftermanin kanssa. Tämä on aivan paska jatko-osa joka toistaa ekan osan storybeatit, mutta tekee kaiken halvemmin ja paskemmin. Katso mielummin eka babysitter uudelleen, tämä osa on silkkaa ajanhaaskausta.

19.09.2020 klo 05:15

The Hateful Eight

Hyvin kirjoitettua materiaalia ja mahtavaa tunnelmaa pursuava agatha christine tyylinen länkkäri Quentinilta. Valitettavasti mukana on näitä pakollisia Tarantinoismeja nykäsemässä pois elokuvan lumosta, kuten pakollinen elokuvan pysäytys, jotta jokin tarinan kannalta kriittinen asia voidaan selittää katsojalle. Oikeasti, oliko se niin vitun vaikeata vain leikata kohtaus toiseen kuvakulmaan ja näyttää katsojalle mitä tapahtui?. Tietenkin myös elokuvan täytyy sortua täysin naurettavan sarjakuvamaiseen splätteriin loppupuoliskolla. Jätä Tarantino jo se pikkupoikamainen verellä läträily vähemmälle. Vaikka pidänkin elokuvan rauhallisemmasta etenemisestä, oltaisiin pituutta voitu helposti saksia ainakin se kolme varttia vekeen menettämättä mitään olennaista. Tarantinon tähän astisista westerneistä se parempi, mutta vieläkin epätasainen tuotos.

07.07.2020 klo 04:29

Once Upon a Time in Hollywood

Suorastaan rakastin tätä leffaa ja olin varma että tämä tulisi olemaan Tarantinon paras heti Pulp Fictionin jälkeen. Tykkäsin hengata päähenkilöiden seurassa tällä upeasti uudelleen rakennetulla vanhan Hollywoodin aikakaudella ja Tarantino oli onnistunut hengittämään jotain maagisen nostalgista tunnelmaa tähän elokuvaan. Sitten piti pikku-Tarantinon päästä läträä vähän ketsupilla. Olen varmaan ainoa ihminen maan päällä, jonka mielestä lopun väkivaltamäiske oli huono ja jätti pahan maun suuhun koko elokuvasta. Todella överi, 2000-luvun Tarantinon tapaan täysin lapsellinen muka-hauska brutaali teurastus on niin pahasti vastakkain kaikkea muuta elokuvaa ettei se yksinkertaisesti sovi siihen mitenkään. Kyse on siis toteutuksesta, joka nykäsi meikän pois kokonaan muuten noin mahtavan rennonletkeän leffan maailmasta. Sori Tarantino, melkein ylitit itsesi, muttet vaan pääse enään takaisin ysärileffojesi laatutasolle.

22.05.2020 klo 16:56

Bumblebee

Paras Transformers leffa, mikä ei välttämättä ole paljon sanottu eikä välttämättä niistä oikeista syistä.

Mitä tämä elokuva tekee paremmin kuin Bayn ohjaamat? Ensinnäkään, se ei ole miljoona vuotta pitkä! Tästä syystä en ole koskaan jaksanu katsoa uudestaan yhtäkään transformers leffaa. Niiden olematon sisältö ei oikeuta elokuvan järklyttävään pituuteen. Toisekseen kamera ei heilu tai ole jatkuvasti liikeessä eikä katsojaa uuvuteta karsealla AD/HD mölinällä. Myöskin hahmoissa on hieman enempi yritystä eivätkä ole kaikki karikatyyrejä.

Muussa tapauksessa Bumblebee on valitettavankin ennalta-arvattava ja hyvin paljon velkaa sen paremmille apinoinnin kohteille kuten E.T ja Iron Giant. Nykymuodin tyyliin leffa ratsastaa rutkasti kasarinostalgialla lisäpisteiden toivossa ja tästä minulla on ristiriitaiset fiilikset. Se on hollywood-kiilotmaista nyky-kasaria vailla oikeaa autenttisuutta. Jatkuva kasarimusan huudattaminen myös hieman alkaa vaivaannuttamaan.

Elokuva ottaa itsensä ehkä turhankin vakavasti paikoitellen mikä saa sen pikkuviat paistamaan enempi. Kuten esimerkiksi se että päähenkilö tyttö on jatkuvasti nätisti meikattu ja autoa rassaamassa pysyy kädet ja vaatteet yllättävänkin puhtaana, vailla mitään likaa, haavoja tai mustelmia jne..

Leffa yrittää saada säälittävästi feminismipisteitä myös, tekemällä jokaisesta mieshahmosta mulkun, ääliön, nörtin, idiootin tai muuten vaan eunukin. Näin on varmasti helpompi kuin kirjoittaa oikeasti hyvä ja mielenkiintoinen naispäähahmo.

22.05.2020 klo 16:31

Dark Crimes

Alkaa lupaavasti mutta ei ole koskaan elokuvassa alkanut ärsyttämään kameran jatkuva paikallaan pitäminen näin paljon. Jokainen kohtaus on kuvattu täydellisen symmetrisesti kamera paikallaan. Tämä alkaa tuntumaan kidutukselta mitä pidemmälle leffa etenee. Tarinaa ei olla kerrottu mielenkiintoisesti eikä se tempaa kunnolla mukaansa missään välissä. Näyttely on hyvää, mutta hahmojen motiivit jäävät epäselviksi. Synkkä loppukohtaus pelastaa aika paljon!

19.05.2020 klo 04:26

Turtles Forever

Turtlesit oli itselleni iso osa lapsuutta aikoinaan, eritoten nessi-pelit, lelufiguurit ja se alkuperäinen animaatiosarja. Siitä ajasta ollaan kasvettu ja itseasiassa tykkään paljon mitä turtleseilla ollaan tehty 2010 luvulla.

Turtles foreverin ideana on saattaa 2003 vuoden turtlesit sekä -87 vuoden turtlesit yhteen. Tavallaan samanlainen idea kuin Spider-Man: Into the spider-versessä. Juoni poukkoilee sinnesuntänne ja Turtlesit ovat ihan mulkkuja! Jättävät vain ihmisiä pulaan tuosta vaan, vaikka voisivat helposti auttaa näitä. Animaatio on ihan ok -tasoa, parempaa kuin alkuperäissarjassa ehdottomasti, mutta tämä on erityisesti tmnt2003:n faneille suunnattu.

Vaikka kasari-turtles hahmoja onkin kiva nähdä, huokuu tästä kyseisestä pätkästä jonkinlainen inho 80-luvun sarjaa kohtaan. Oli lähinnä vaivaannuttavaa, mitenkä jokaisesta kasarisarjan hahmoista oltiin tehty ihan helvetillisiä idiootteja. Leffa myös jatkuvasti muistuttaa katsojaa kovaan ääneen siitä kuinka perseestä nämä hahmot ovat,

Tällainen tekijöiden katkeruus syö ison palan hupia pois koko rainasta ja saa miettimään että olisiko tässä kenties taustalla tarkoitus promota tätä 2003 tmnt:tä ylitse alkuperäisen?

Harmi että nostalgialla lypsäminen jäi näinkin vihamieliseksi. Helpot lisäpojot olisi saatu, jos olisi raaskittu soittaa edes alkuperäissarjan tunnaria. Ehkäkpä tekijät tiesivät sen hakkaavan tämän 2003 -sarjan tunnari mennen tullen, eikä se olisi käynyt päinsä.

13.02.2020 klo 10:38

The Killing of a Sacred Deer

Tämä on juurikin sellainen elokuva, joita pelkää näkevänsä kun aletaan katsomaan paljon ylistystä saanutta "indie" elokuvaa. Tämä on itseasiassa minkälainen elokuva on kyseessä kun tavalliset kadun tallaajat sanovat "Joku vitun paska indie-elokuva..".

Voi pojat että tämä oli huono.Todella surkeasti nykypäivän settinkiin asetettu kreikkalainen tragedia (tai sitten alkuperäinen oli jo itsessään paska tarina), joka on toteutettu mahdollisimman tylsällä tavalla. Filmissä on oikeasti hyviä näyttelijöitä, mutta ohjaaja jostain kumman syystä kuvittelee tylsän monotonisesti puhuvien hahmojen olevan karmivaa? Dialogi itsessään on vieläpä todella huonoa. Kohtauksia ollaan venytetty äärimmilleen ja elokuva ujostelee niin helvetisti menevänsä suoraan asiaan. Leffa varmasti yrittää hitaalla temmollaan luoda jonkinlaista tunnelmaa, mutta se ei vaan toimi. Jotain tahattoman koomisia hetkiä pilkahtelee välillä esiin, mutta ne eivät riitä pelastamaan filmiltä mitään. Taitanu tulla Stanley Kubrickin hohto katsottua ohjaajalta moneen kertaan, koska hänen kuvaustapaansa tässä apinoidaan rankalla kädelä.

13.01.2020 klo 14:41

Dyyni

Lähes katsomiskelvoton leffa. Hahmot ovat pirun tylsiä ja juoni on todella sekava, vaikka lähes kaikki selitetään kädestä pitäen katsojalle. Tämä on kuin katsoisi huonoa animea, koska hahmojen ajatuksetkin pitää lausua katsojalle ääneen. Hyvistä näyttelijöistä huolimatta hahmot ovat puisevia ja mielenkiinnottomia. Mukaan on eksynyt muutamia Lynchille tavanomaisia "wtf" -hetkiä, mutta nekin hetket ovat lyhyitä ja eivät todellakaan pelasta tätä elokuvaa todelliselta tylsyydeltä. Mukana on suhteellisen mielenkiintoisia visuaaleja, mutta itse erikoistehsteiden laatu vaihtelee paskan ja melkein hyvän väliltä jatkuvasti. Katsoin leffan teatteriversion joka on 2 tuntia ja 17 minuuttia pitkä, mutta se tuntuu neljältä tunnilta. Ei ihme että Lynch inhoaa tätä.

Paljon hukattua potentiaalia jokaisella osa-alueella. Se ei ole edes niin huono että se naurattaisi. Toimii mahdollisena unilääkkeenä. Elokuvan ehdottomasti paras puoli on sen mahtava musiikki. Kannattaa elokuvan score kuunnella siis mielummin.

31.12.2019 klo 15:04

Kauhun yö

Valitettavasti aika ei ole ollut kovin hellä tälle klassikolle. Tarina ja hahmot ovat hyvinkin tavanomaisia ja juoni etenee ennalta-arvattavasti. Sanoisin että viimeistään loppukliimaksissa elokuva falskaa pahiten. Se tuntuu liian venytetyltä. Samoissa huoneissa kolutaan varmaan 20 minuuttia putkeen, eikä mitään mielenkiintosita tapahdu. Elokuva on kunnianosoitus vanhoja hammer-dracula leffoja kohtaan johonka olisi toivonut hieman villimpää menoa. Tällaisenaan se on etenkin nykypäivänä hyvinkin tavanomainen vamppyyrielokuva. Jatko-osa on mielestäni paljon parempi ja viihdyttävempi.

Elokuvan ehdottomasti parhaimpia puolia on sen tyylikäs kuvaus ja aivan mahtava soundtrack!

12.12.2019 klo 22:20

Friday the 13th Part VIII: Jason Takes Manhattan

Paljon potentiaalia omaava jatko-osa, jota ei valitettavasti hyödynnetä kunnola budjettisyistä. Tykkään siitä että tekijät ovat yrtittäneet oikeasti jotain uutta, eikä samaa paskaa kierrätetty tyyliin "Teinit kokoontuu camp crystal lakelle jossa vetävät huumeita, nussivat ja kuolevat". Nyt seikkaillaan yllättävän paljon laivassa. Tämä on siinä mielessä valitettavaa, sillä leffan nimihän on "Jason takes Manhattan". New Yorkissa vietetään loppujenlopuksi hyvin vähän aikaa..

Valitettavasti myös Jasonin maskeeraus on tässä perseestä. Edellisen osan Jason näytti ihan helkkarin siistiltä, mutta tässä se näyttää vahanukelta, joka on muotoiltu ison lapsen mukaan. Ei vakuuta. Hahmot ovat vähemmän ärsyttäviä kuin edellisessä osassa, muttei silti jätä kummoisia fiiliksiä.

Väittäisin tämän olevan jopa piirun verran parempi kuin edeltäjänsä, muttei ihan tarpeeksi saadakseen 2 tähteä.

12.12.2019 klo 22:15

Friday the 13th Part VII: The New Blood

No tämäpä vasta pettymys olikin. Olin tästä niin paljon hyvää kuullut ennakkoon. Kyllä se hyvä kässäri vaan tekee ihmeitä elokuvalle kuin elokuvalle(Part 6 !!). Jason näyttää tässä todella siistiltä, mutta juoni, hahmot ja kässäri ovat perseestä. Kutonen on tähän verrattuna mestariteos.

Tämä on niitä jatkiksia myös, missä jason teleporttailee aivan helvetisti paskan editoinnin voimilla ja vetää uusia tappoaseita perseestään. Esim. mistä vitusta jason nykäsi leikkurin keskellä metsää, kun vasta hetki sitten hänellä oli saatanan iso vesuri mukanaan?

Oikeastaan koko leffa oli niin puuduttavaa katsottavaa, että olin valmis laittamaan tämän huonoimmaksi friday the 13th:niksi vitosen kanssa, mutta onneksi loppulkiimaksissa oli viihdyttävää kamppailua. Sekin lähes kustaan naurettavalla loppuratkaisulla.

Sarjan ylivarvostetuin osa nelosen kanssa.

24.11.2019 klo 23:35

Mandy

Tokalla katsomiskerralla elokuvan isoin kompastuskivi on se, että se on aivan saatanan tarpeettoman H-I-D-A-S. Ymmärrän tunnelman luomisen, mutta oliko tämä todellakin se paras ratkaisu pitkittää kohtauksia loputtomiin? Jopa NIcolas Winding Refn pistäisi pikakeluaksen päälle.

Tarpeeton pitkitys toimii myös kohtausten tunnelmointia vastaan mielestäni, koska huomaat mitä leffa yrittää tehdä ja pointti tulee selväksi, mutta leffa ei tunnu itse tätä ymmärtävän.

Plussaa musiikeista, vaikuttavista visuaaleista ja Nicholas Cagen sekoilusta leffan jälkimmäisellä puoliskolla. On ok olla erinlainen, kunhan mukana on jokin järki editointiprosessissa.

19.11.2019 klo 21:48

Friday the 13th: The Final Chapter

Vaikka näennäesesti laatu tuntuu olevan korkeampi kuin edellisissä osissa, on tämä mielestäni lähes yhtä heikko tekele kuin ensimmäinen. Yliarvostetuin sarjan osa. Uudet teurastettavat teinit ovat todella mitäänsanomattomia, etenkin kun vertaa kolmoseen, vaikka siinäkään ei millään moniulotteisilla hahmoilla juhlittu.

Leffasta huokuu tietynlainen kyyninen we-don't-give-a-fuck asenne rahastusmielessä, kun kohtauksia ei osata rakentaa millään tavalla ja Jason todellakin teleporttailee salamannopeasti paikasta toiseen editoinnin avulla. SPOILERS!!!. Elokuva esittää uutena hahmoina Jarvisin perheen, elikkä Tommy, Trish ja heidän äitinsä. Jos leffa olisi keskittynyt Jarvisin perheeseen ja heidän selviytymiseen, olisi se kiistatta paras Friday the 13th. Valitettavasti leffa esittelee jälleen autolastillisen typeriä ja ärsyttäviä teinejä joista ei välitä pätkääkään. Näillä hahmoilla ei ole myöskään mitään väliä, sillä he kaikki kuolevat, paitsi Tommy ja Trish. Myös Jasonia kostomielessä metsästämään tulleessa hahmossa olisi ollut paljon potentiaalia, mutta hän oli myös ihan perseestä. Aluksi ollaan kovana ukkona solona ja verenmaku suussa Jasonin perässä, mutta heti kun tappelu Jasonin kanssa alkaa, rupeaa mies parkumaan vain eikä päähenkilö mimmi edes auta. Tosi laiskaa paskaa.

Kaikki tämä tekee leffasta pitkäveteisen, joka herää eloon vähäsen ainoastaan leffan loppupuolella kun jarvisin nuorimmat ottavat yhteen Jasonin kanssa ja saattavat tämän haudan lepoon. Pisteet tästä ja parista hyvästä taposta.

19.11.2019 klo 21:37

Perjantai 13. päivä, osa 3

Allekirjoitan Living deadin kommentin. Tämä on parempi kuin kaksi ensimmäistä juurikin sen lisätyn huumorin ja pienimuotoisen hölmöilyn takia. Vaikka hahmot ovat hölmöjä ja idiootteja, jäävät he jotenkin paremmin mieleen; pilvenpolttaja pariskunta, raskaana oleva debbie ja tämän ääliö käsillään kävelevä poikakaveri, ärsyttävä juksailija shelly, silmänlento-tyämies-Rick ja tietenkin pääneito Chris. Myös leffan huvittava prätkäjengi, sekä alun hölmöilevä kauppaa pitävä pariskunta ja tietysti itse Jason.

Steven Miner tuntuu hallitsevan kliseisen slasher genren paremmin kuin moni muu ohjaaja, vaikkei ole Carpenterin tai Wes Cravenin voittanutta. Tämä viimeistään todistuu hyvän H20 leffan aikana.

Meno on ehtaa kasaria ja todella cheesyä. Leffa tuntuu tiedostavan tämän jo heti alkuteksteistä lähtien ja silti vetää läpi suurella sydämmellä. Tämä on ehkäpä sympaattisin Friday the 13th ja todella nautittava sellaisenaan. Eihän tämä vieläkään pelota niin paljon, kuin sarjasta lisensoitu -nes peli, mutta yritystä löytyy ja viihdearvoa tällä kertaa oikein riittoisasti. Hyvä leffa kaveriporukalla nautittavaksi hölmöjen 3d efekti-yritysten kera!

14.11.2019 klo 22:24

Perjantai 13. päivä, osa 2

Parempi kuin ensimmäinen, vaikka se ei hirveästi ole vaatinutkaan. Tapot eivät ole aivan yhtä verisiä, mutta tunnelman luonti on parempaa ja tahditus myöskin kohdallaan. Vähemmän tyhjäkäyntiä ja mielenkiintoisempia hahmoja.

Leffan kohokohta on sen loppupuolisko, jossa loppujahtaus on paaaljon paremmin toteutettu, kuin edellisessä osassa. Silti ei mikään kummoinen tekele.

14.11.2019 klo 22:22

Perjantai 13.

Ei ole kyllä aikaa kestänyt. Näin Halloween sarjan jälkeen näkee, mitenkä heikkolaatuisempi perjantai 13. päivä sarja on siihen verrattuna. Kuvaus on paikoitellen ihan ok, mutta hahmot ovat ihan pökkelöitä ja tylsiä. Tunnelmaa ei oikeen osata luoda ja musiikit ovat olleet lähes aina perseestä tässä kauhusarjassa. Tosi ylidramaattisia ja heikosti äänitettyjä pieruja, jotka lähinnä naurattaa.

Leffassa on myös tosi paljon turhaa tyhjäkäyntiä. Saamme seurata melkein kymmenen minuutin ajan kun päähenkilö laittaa kahvia eikä mitään tapahdu tai kuulu. Sitten siirtyykin toiseen kohtaukseen.
Parista tyylikkäästä taposta ja loppusäikäityksestä pojot. Muuten täysin unohdettava raina.

13.11.2019 klo 00:09

Halloween

Ihan hyvä. Paikoitellen erittäin hyin tehty ja tykkään kuinka leffa mukailee kamerankäytöllä ja John Carpenterin itse säveltämillä musiikeilla alkuperäistä Halloweeniä. Valitettavasti ei uskallettu mennä alkuperäisen linjalla goren suhteen, elikkä sitä tässä riittää. En myöskään ollut varma, oliko oikea ratkaisu laittaa maikkeli lahtaamaan porukkaa ihan silmittömästi tuosta vaan ja niin paljonkin. Ehkäpä hänellä ei ole hirveemmin aikaa stalkata nykymaailmassa ihmisiä, vieläpä kun poliisit on kannoilla entistä kovemmin.

Tunnelma ei käy jännittäväksi muutakuin oikeastaan loppupuolella, kun maikkeli ja laurie strode ovat jälleen napit vastakkain. Tämä häviää lopun suhteen myös H20:lle. Olihan se pitänyt arvata, ettei tekijöillä ole munaa näyttää maikkelin lopullista tuhoa, jatko-osien toivossa.

Monista hyvistä puolistaan huolimatta, tämä tuntuu todella turhalta lisäykseltä halloween jatkumoon.

13.11.2019 klo 00:00

Halloween: Resurrection

Täysin samaa mieltä HAL-9000:n kanssa. Paskoista Halloweeneista tämä on paras. Sanoisin että lähes samalla tasolla kuin Season of the witch. Halloween 5 ja 6 edelleen surkeimmat Halloweenit.

Alku paskantaa oikein kunnolla loistavan H20:n lopun päälle, vääntäen niin hölmösti rautalangasta Meyersin selviytymisen. Suurinosa elokuvasta on tylsää Meyersin talossa haahuilua ääliöpäähenkilöitä seuraten. Elokuva ei ota itseään vakavasti, mikä toimii sen eduksi tällä kertaa. Busta Rhymes yllättäen pelastaa tämän olematta paskin Halloween. Lopun kung fu mätkintä Michael Meyersia vastaan on niin hilpeää, ettei tälle voi olla liian katkera. "Trick or treat, motherfucker!". Myös maski on iso parannus H20:n paskasta Michael Meyersin maskista. Silti, olisi pitäny loppua H20:n.

07.11.2019 klo 21:35

Halloween H20

Viiden edeltävän Halloweenin jälkeen tämä tulee jopa shokkina. Miten on mahdollista. Ollaan tehty hyvä ja katsojien älykkyyttä kunnioittava Halloween! Tässä todellakin ollaan oltu kartalla siitä minkälaisia hahmot ja Michael Meyers oli alkuperäisessä Halloweenissä.

Eihän tämä perusleffoihin verrattuna mikään maailmaa mullistava ole, mutta tätä voisi kutsua jopa laadukkaaksi. Pidettävistä ja oikeasti uskottavista hahmoista ehdoton plussa. Myös hyvä ohjaus, dialogi ja kameran käyttö saa plussaa.

Ehkäpä suurin miinus leffasta tulee Michael Meyersin paskasta/paskoista maskeista. Jotenkin hölmön näköinen, sen sijaan että näyttäisi pelottavalta. Jopa nelosen karmeassa maskissa tajuttiin pitää silmät piilossa.

Loppukohtaus oli täydellinen lopetus koko sarjalle. Todella munakas ja armoton. Vihdoinkin mörkö pääsee hengestään...

...kunnes rahanahneet mulkut tulevat pilaamaan senkin tulevaisuudessa. Oh well, eihän se ole edes oikeaa jatkumoa.

07.11.2019 klo 21:14

Halloween - The Curse of Michael Myers

Arvio teatteriversiosta.

Paskaa paskan jälkeen. Eri tavalla paskaa tosin. Niin studion rahanahneus näkyy ja tuntuu elokuvassa.

Michael Meyers on jälleen Jasonin kaltainen super-zombie, joka pystyy yhdellä napsautuksella vääntää ukolta niin kovaa niskat että selkäranka tulee kaulasta pihalle. Just joo.

Juonessa on jokin punainen lanka, mitä ei vitosessa ollut. Loppuelokuvasta huomaa että se on uudelleen kuvattu, eikä sillä ole mitään tekemistä siihen asti pyörineen leffan kanssa. Loppu on myös hyvin epätyydyttävä.

Se kuka käski teatteriversion editoida stroboefekteillä ja typerillä transitioilla saisi syödä paskaa. Näin pahaa silmäraiskausta ei ole tullut vastaan ihan hetkeen.

07.11.2019 klo 21:04

Halloween 5

Varsinainen pohjanoteeraus Halloween sarjalta. Ei mitään älykkyyttä löydy tekemisestä. Keskitytään vain tyhmiin ja ärsyttäviin hahmoihin ja halpamainen rahastus haiskahtaa pahemmin kuin koskaan aikasemmin.

Jos jotain plussia antaisin, niin Michael Meyers on vähempi Jason Voorheesin kaltainen tässä osassa(toisin kuin yliarvostetussa nelosessa), yksi/kaksi tahattoman koomista kohtausta ja loppupuolella tapahtuva piilosleikki Maikkelin talossa on jo lähes intesiivinen.

Silti nämäkin hyvät asiat hautautuvat tylsän paskan alle. Tätä en mielelläni haluaisi katsoa uudelleen.

03.11.2019 klo 22:11

Halloween 4

Halloween 4 on yllättävän hyvä jatko-osa alkuperäiselle Halloweenille, vaikka ärsyttävästi muuttaa Halloween 2:n lopetusta saadakseen Michael Meyersin takaisin kehiin.

Alkupuolisko on yllättävän hyvä. Hahmot käyttäytyvät loogisesti ja hahmoista tykkää. Myöskin ohjaaja Dwight.H.Littlellä löytyy tyylitajua ja taitoa saada näyttelijöistä hyvät suoritukset esiin. Danielle Harris ja Donald Pleasance antavat erinomaiset roolisuoritukset!

Loppupuolisko taas menee valitettavasti hyvinkin perinteiseen slasherleffa suuntaan. Hahmot alkavat käyttäytyä epäuskottavan typerästi jotta Michael saisi tappoja. Michael Meyers on aivan liian Jason Voorheesmainen tässä. Ihan överivahva, sormivoimilla pelkästää pystyy repii ja puristelee ihmisten päitä paskaksi. Myöskin liian paljon käytetään epäuskottavia teleporttauksia paikasta toiseen, vaikka Maikkeli laahustaakin hitaasti. Näistä syistä tunnelma lässähtää leffan jälkimmäisellä puoliskolla.

About samalla tasolla kuin Halloween 2. Perinteinen slasher-leffa, ei enempää.

01.11.2019 klo 17:00

Suuri yakuzasota

Alkoi mielenkiintoisesti. En tiennyt elokuvasta yhtikäs mitään ennakkoon, edes kuka sen ohjasi. Tavallaan ideaali tapa jos tätä elokuvaa aikoo katsoa. Valitettavasti ei kestänyt kovinkaan pitkään kun perseilyn alkamisen jälkeen loppui myös katsominen.

Ehkäpä pahin tunne itselläni mitä elokuvasta voi tulla tylsyyden lisäksi, on tunne että pitäisi oma aikansa käyttää oikeasti paremmin. Yleensä tylsistä elokuvista koittaa etsiä jotain mielenkiintoista. Tämä elokuva tosin teki selväksi että millään ei ole mitään väliä ja lätkäistään ruudulle kaikkea mitä perseestä nyt vaan voidaan repiä. Joskus se toimii, tällä kertaa ei toiminut.

Harvinainen elokuva kohdallani, jonka katsomisen lopetin kesken sen huonouden ja mielenkiinnottomuuden takia. Epäonnistunut trolli ohjaajalta! Ehkä kannattaa mielummin katsoa

Troma tekee tämmöisetkin pätkän paremmin.

13.10.2019 klo 15:03

Shaft

En ole alkuperäistä Shaftia nähnyt, johonka en tätä elokuvaa pysty vertailemaan.

Leffa on laadukkaasti ohjattu, ei siinä mitään. Sen parhaimmat asiat ovat Jeffrey Wright ja Christian Bale, joidenka hahmot tuntuvat jokseekin aiodilta ja moniulotteisilta.

Samaa ei voi sanoa Samuel L. Jacksonin esittämästä Shaftista. Shaft on varmaankin yksi tylsimpiä hahmoja mitä olen hetkeen elokuvissa nähnyt. Kyseessä on oikea Mary Sue. Viis siitä että operoidaan lain ulkopuolella. Silloinkin kun päähenkilö tekee jonkun virheen, hän ei oikeastaan tehnyt virhettä koska pahis ansaitsi mitä hän saikin. Shaftiin ei kukaan osu nyrkein tai tuliasein, kun hän puolestaan osuu lähes joka laukauksella.

Samuel L Jacksonin karisma pelastaa mitä voi. Leffa alkaa mielenkiintoisesti, mutta mielenkiinto lopahtaa kun tajuaa, ettei Shaftilla oikeasti ole mitään seuraamuksia mistään. Muu elokuva onkin sitten mielenkiinnoton, äksöni tylsää ja juonen käänteet latteita. Unohdettava tekele.

08.10.2019 klo 23:33

Taken 3

Tämäpäs olikin lähes täysi paska. Huonosti ohjattu toimintatrilleri, jossa Bryan Mills lavastetaan syylliseksi murhasta. Hän pakenee poliisjea todistaakseen syyttömyytensä ja samalla truvatakseen tyttärensä hengen hän antaa pataan itä-eurooppalaisille/venäläisille taas olan takaa. Juoni ja juonenkuljetus on niin perushuttua kuin olla ja voi.

Liam Neeson unissakävelee roolinsa läpi, eikä muutkaan näyttelijät ole sen kummoisempia. Ainoa leffan valopilkku on Forest Whitaker, joka antaa enemmän kuin mitä leffa ansaitsisi. Koko homma on niin väsynyttä ja väkisin väännettyä.

Toimintakohtaukset ovat niin huonosti leikattuja että tästä meinasi tulla rankempi päänsärky. Ei näin! Todella heikko päätös lupaavasti alkavalle trilogialle.

07.10.2019 klo 21:06

Hot Shots 2 - Kaikkien jatko-osien äiti

Oikein sydäntä särkee mitenkä tämä komedia ei enää meikälle toimi. Muksuna tätä leffaa rakasti ihan kybällä. Nykyään vain tuntee myötähäpeää niin heikoista vitseistä. Suurinosa vitseistä ovat niin muutenkin vanhentuneita, eivätkä naurata lainkaan.

On se jännä mitenkä huumorintaju kehittyy iän myötä. Esim. Ford Fairlane näin aikuisella iällä sai miekästä irti jopa huutonauruai, kun taas tämä pätkiä sai vain pari hymähdystä aikaiseksi. Ehkäpä oli vaan hyvä, että tämä kreisikomedia alalaji kuoli täysin.

06.10.2019 klo 22:23

Syntynyt vaaralliseksi

Craig R. Baxleyn paras leffa. Aivan mahtavan sekopäinen meno alusta loppuun! Kaikki on niin överiä ja etenee niin hemmetin hyvällä energialla ettei tätä voi katsoa kuin hymy korvissa sohvalla hihitellen.

Loppukliimaksi oikeustalolla on aivan mahtavaa tykitystä.

Erinomainen elokuva katsottavaksi kaveriporukalla ja muutamilla oluilla!

06.10.2019 klo 20:56

Musta enkeli

Rehellinen B-leffa, jonka kässäri ja raudanluja ammattitaito kameran takana, sekä edessä nostattavat tämän rainan paljon paremmaksi kuin mitä sillä olisi oikeus olla!

Eniten elokuvassa ylätti sen rento fiilis joka välittyy hauskoista hahmoista ja niiden käänteistä. Alkupuolisko on perus buddycop klisee tavaraa, mutta mukaan tungettu alieni heittää muutaman yllärin genreleffan joukkoon. Myös itse Dolppa on hyvässä vedossa. Mahtava soundtrack myös! Yksi dolpan parhaimpia!

04.10.2019 klo 16:54

Painajainen Elm Streetillä 2 - Freddyn kosto

Ensimmäistä kertaa tämä tuli katsastettua ja täytyy kyllä sanoa että olipas paska! Leffa rikkoo rajusti ykkösessä asetettuja sääntöjä. Tylsät hahmot ja todella mitäänsanomaton toteutus juonen suhteen. Tämä muistutti tavallaan toista lähes yhtä paskaa kauhuleffaa nimeltä House 3, jossa ei ole mitään sääntöjä mitenkä pääpahis pystyyy tekee yliluonnollisia juttuja rajattomasti.

Plussaa parista hienosta otoksesta ja huvittavasta homoerottisuudesta.

04.10.2019 klo 10:43

Streets of Fire - Liekehtivät kadut

Jälleen kerran hyvä tunnelma walter hillin pätkässä, sen mies näköjään taitaa. Myöskin toiminta on askel ylöspäin miehen aikaisemmasta 48. tuntia elokuvasta. Muuten ihan tomiva paketti mutta miinuksena tulee ehkäpä päähenkiöiden castingi, jotka eivät vaan vakuuta. Myös musiikkinumerot ovat aivan liian pitkiä ja niihin puutuu hyvinkin nopeasti. Näitä kun oltaisiin tajuttu saksia lyhyemmäksi, olisi elokuva parempi.

04.10.2019 klo 10:31

The Warriors - soturit

Tunnelmallinen, hyvä kuvaus ja leikkaus. Muussa tapauksessa hyvin suoraviivainen ja perinteinen jengimättö pätkä. Taitaa sijoittua samaan universumiin kuin Streets of Fire. David Patrick Kelly jää mieleen pahiksina, mutta etenkin nykymittapuulla pahiksen motiivit on ihan vitun laiskasti kirjoitettu. "Why did you do it?" "No reason! I just like doing things like that."

04.10.2019 klo 01:12

Taistelija

Uskomattoman hyvin säilynyt raina, joka toimii jo itsenään vertauskuvana sodalle. First Blood on todella uniikki teos jännäri/action genressään. Se on synkkä, surullinen, brutaali, toiminnantäytteinen ja samalla todella tiivis paketti joka naulaa katsojansa tiukasti penkkiin kiinni ensiminuuteista lopputeksteihin asti. Uniikki myös siksi että First Bloodissa ei ole perinteisiä hyviksiä ja pahiksia, vaan kaikki ovat inhimillisiä hahmoja. Alussa katsoja hurraa Rambolle tämän pistäessä vastaan kaltoinkohtelijoitaan, mutta loppupuolella katsoja rupeaa heilahtamaan toiseen suuntaan Rambon tehdessään pikkukylästä sotatantereen.

On lähes suorainainen ihme mitenkä samaan aikaan syvällinen, kantaa ottava ja pirun viihdyttävä leffasta ollaan saatu. Sen jokainen osa-alue toimii. Mukana on sisältä riipaisevaa draamaa, upeita stuntteja ja ihokarvat pystyyn nostavia jännitysjaksoja. Kaikki on mahtavasti kuvattu. Katsoja pystyy tuntemaan kylmän metsän olohuoneessaan.

First Blood on mestariteos joka on vielä nykyäänkin jäänyt yllättävän vähälle huomiolle valtavirrasta! Tämä on sinäänsä myös siunaus, sillä voi pojat mikä ylläri tulee katsojille olemaan tämän nähdessään. Etenkin jos heillä on Rambosta se perinteinen kuva mitä jatko-osat myöhemmin maalailee.

03.10.2019 klo 20:18

Rambo - taistelija 3

Parempi kuin kakkonen.

Tekee saman kuin osa 2, mutta vähemmän teennäisemmin, isommin ja viihdyttävemmin.

Osa 2 tuntui olevan jotenkin päissään leikattu ja huonosti kuvattu tähän mennessä.

Ehkä myöskin elokuvan poliittinen osuus etenkin nykyaikaa peilaten omassa ironiassaan on jotenkin kutkuttavaa. Kyseessähän oli jo tuohonkin aikaan vain tekosyy siirtää Rambo uuteen ympäristöön. Vaikka itse aavikko ei niin jännä ympäristönä ole kuin viidakko, on siitä otettu kaikki mahdollinen irti. Toisin kuin kakkosessa, jossa ei oltu kuvaukseen panostettu juuri lainkaan.

Elokuvasta löytyy myös itsetietoisuutta, joka puuttui kakkosesta täysin. Välilllä heitetään huulta jopa onnistuneestikkin.

Siitä huolimatta aika basic toimintaleffa nykymittapuulla, mutta isot taistelukohtaukset ovat vieläkin komeita.

02.10.2019 klo 23:35

Rambo - taistelija 2

Korkeaa tultiin alas ekasta Rambosta.

Tämä leffa on ikoninen mutta samalla ottaa täysin sarjakuvamaisen ja toimintapainotteisen linjan.

Äksöniä on rutosti enemmän ja isommin kuin ekassa osassa. Samalla se ei oikeastaan tunnu missään, koska tarina on perseestä ja hahmot ollaan vedetty täysin pannukakuiksi. Itse lähtölaukaushan tarinalle on ihan pätevä, mutta alun jälkeen ei oikeastaan tapahdu mitään mielenkiintoista, muutakuin rambo nirhaa paljon porukkaa.

Tämä toimii mielestäni paljon paremmin samana vuonna ilmestyneessä Commandossa. Commando ei ota itseään vakavasti ja on vedetty kunnolla läskiksi hauskoja laineja ja hahmoja myöten.

Rambo first blood part 2 ei tiedosta olevansa typerä, ja täten tarjoaa muutaman kivan paukuttelun ja lopun helikopterilentelyn lisäksi vain parit tahattomat naurut. Siinäpä se. Pahasti aikansa syömä tuotos.

Sarjan huonoin osa.

02.10.2019 klo 12:03

Se: Toinen luku

Leffan jäätävän pitkä kesto olisi oikeutettu, jos sen pituus ei puuduttaisi näin pahasti, toisin kuin Blade Runner 2049 ja Avengers: Endgamessa.

Tästä nyt ei oikeen kauhuelokuvaksikaan ollut ja tuntuu siltä että tekijät olivat tästä jokseekin tietoisia. Minä ja vieruskaveri naurettiin tälle teattereissa lukemattomia kertoja kovaan ääneen, mukaan lukien kohdissa joista ei ollut varma oliko ne pelottavia vai tarkoituksella hauskoja.

Plussia leffalle ehdottomasti onnistuneeseta castingista ja joistakin oivalluksista. Hahmot tuntuvat todellakin uskottavilta vanhemmilta versioilta ykkösosan hahmoista.

Miinus tulee myös epäonnistuneesta horroripuolesta, koska jokaisen jumpscaren pystyi näkee kilsojen päästä ja ne olivat kaikki samaa överiä huutamista ja rääkymistä soundtrackin osalta. Eihän siinä, ihan kelpo kummitusjuna-ajelu tämä on. Ykkös-osa piirun verran parempi.

01.10.2019 klo 16:58

The Predator

Paljon lokaa niskaansa saanut Predator jatkis, toki ymmärrettävistä syistä.

Kuinka nauttia tästä elokuvasta? Hyväksyy sen tosiasian että toista Predator ykkösen kaltaista elokuvaa ei tähän franchiseen tule kuin villeimmissä unelmissaan. Predator ykkönen oli niitä elokuvia, jotka valmistui oikeassa paikassa oikeaan aikaan oikeilla tekijöillä. Kun tästä on päässyt yli, voi katsoja asennoitua tähän rainaan ehkä paremmin.

Näin tein ja kyllä, tämä on aivan saakelin typerä elokuva, eikä siinä ole päätä eikä häntää. Siitä huolimatta, elokuva toimi erinomaisena viihteenä, koska se ei ota itseään tippaakaan vakavasti. Elokuvan viihdearvo riippuu hyvin pitkälti katsojan huumorintajusta.

Onnekseni elokuva tiedosti olevansa aivan pöljä ja keskittyi katsojan viihdyttämiseen. Oikeastaan ihailen elokuvan omistautumista rehelliselle hölmöilylleen. Hahmot ovat enemmän tai vähemmän diippejä, mutta pidin lähes jokaisesta ja saivat nauramaan tasaiseen tahtiin omilla quirkseillaan. Vaikka etenkin elokuvan loppupuoli on silputtu liian nopeasti pysyäkseen koherenttina, rullasi leffa siitä huolimatta erittäin mukavasti alusta loppuun.

Tämä tulee ehdottomasti katsastettua uudestaan kaveriporukalla, muutaman oluen kera. Tavallaan nautin sadistisesti predatorfanien hajoamisesta tämän leffan kohdalla. Rehellisesti sanottuna olisin pettynyt tähän rainaan oikein kunnolla, jos oltaisiin yritetty taas tehdä Predator 1 uudestaan, kuten ala. "Predators". Pointsit Shane Blackille ja Fred Deckerille kun uskaltautuivat mennä rohkeasti eri suuntaan ja vetää homman näinkin läskiksi.

29.09.2019 klo 12:56

John Wick: Chapter 2

Ihan ok. Ei yllä ykkösen tasolle. John Wickillä ei ole samaa dramaattista lähtökohtaa tai tarinaa tukemassa hahmoja tai toimintaa, mikä tekee toimintakohtauksista lähinnä vain nätin showreelin. Ainoastaan keskivaiheella meinaa vähän pulssi nousta, kun Wick saa sen verta turpiinsa.

Kaikki on vedetty överimmäksi ja Continental onkin maailmanlaajuinen palkkatappaja organisaatio. Tarina on erittäin pinnallinen ja epäuskottava jopa omassa kontekstissaan.

Kaikki on isompaa ja näyttävempää, mutta samalla panokset ovat niin paljon pienemmät. Harmi että sarja päätti mennä tähän suuntaan. Jos tämän katsoo vain ja ainoastaan toimintakohtauksien takia, ei tule pettymään. Jos kaipaa tomintaleffoistaan jotain muutakin, vältä.

29.09.2019 klo 12:49

John Wick: Chapter 3 - Parabellum

Pienoinen pettymys vaikka odotukset eivät olleet hirveän korkealla.

Leffan ehdottomasti suurin ongelma: Elokuva on aivan liian pitkä. Etenkin näin mitäänsanomattomalla tarinalla varustetun toimintaleffan tulisi olla ainakin 30 minsaa lyhyempi! Tämä alkoi loppupuolella olemaan todella puuduttavaa katseltavaa ja leffan keskivaiheella tapahtua Casablanca kohtaus oli täysin turha. Vau, koiria käytetään lähitaisteluissa. Hienoa työtä, mutta miksi minua kiinnostaisi paskan vertaa?

Elokuva on kaikista John Wickeistä ehdottomasti näteimmän näköinen ja taistelukoreografiat varmaankin monimutkaisimmat. Samalla taistelukohtauksissa ei ole samaa tehoa mitä oli ensimmäisessä John WIckissä. Kukapa olisi voinut uskoa että kun päähenkilö on oikeasti haavoittuva, lisää se toimintakohtiin enemmän jännitystä ja intensiteettiä.

Kyseessä on siis tyyli edellä etenevä musta toimintakomedia jonka huumori tomitetaan hyvinkin kuivasti vakavilla naamoilla.

Näistäkin huolimatta, leffan ihan loppukohtauksen niin typerä ja naurettava käänne koukutti niin että ehdottomasti haluan nähdä neljännen osan.

29.09.2019 klo 12:36

Rambo: Last Blood

Positiivinen yllätys! Elokuva on synkkä ja uskollinen Rambon hahmolle. Elokuva kulminoituu Rambo hahmon traagiseen ja äärimmäisen veriseen ympyrän sulkeutumiseen.

Väkivalta on äärimmäisen brutaalia, kuten aiemmassakin osassa. Tämä ajaa pointtinsa kotia että sodassa ei ole hyviksiä. Tarina myös mielenkiintoisempi. Hahmot rakennetaan uskottavasti ja builduppi loppu verilöylyä kohti on erinomainen.

Stallone on myös parhaimmillaan sitten ensimmäisen Rambon ja hahmo tuntuu tässä myös moniulotteisemmalta kuin aiemmissa jatko-osissa. On mukava nähdä tämän ihmismäinen puoli, joka olosuhteiden seurauksena riistetään häneltä pois.

07.07.2018 klo 01:17

Mechanic: Resurrection

Leffa tuli katsottua netflixistä ja vain siksi, että tässä leffassa on Tommy Lee Jones, sekä Statham. En odottanut mitään, muutakuin perusräiskettä, ja silti sai vähän pettyä. Elokuvaa vaivaa lievä persoonattomuus ja liukuhihnamaisuus. Juoni on todella tylsä ja yllätyksetön. Stathamin hahmo on erittäin tylsä supermies, jolle kukaan ei pärjää missään. Toiminta on tökeröä, jota korostaa sekava editointi, tärisevä kamera, cgi veri ja cgi luodin reiät ympäristössä sekä ihmisissä. Ehkä tähän kaikkeen negatiivisuuteen syynä voi olla se, kun on katsonut alle oikeasti hyviä toimintaleffoja. Meinaa uni iskeä elokuvaa katsellessa, kunnes viimeisellä kolmanneksella ruutuun putkahtaa Tommy Lee Jones, joka heti iskee elokuvaan pientä energiaa esiintymisellään. Valitettavasti Jones on elokuvassa vain sen 10 minuuttia, eikä todellakaan ole riittävästi pelastamaan tätä miljoonaan kertaan nähtyä ja paremmin tehtyä Statham showta. Jopa Stathamin fanit ansaitsevat parempaa.

06.01.2018 klo 01:21

10 Cloverfield Lane

Tämä leffa onnistui olemaan jotenkin yksi ahdistavimmista elokuvista, joita olen viime aikoina katsonut. Imasi mukaansa täysillä. Ei vaan pystynyt olemaan ajattelematta, kuinka hirvittävää tuollaisessa tilanteessa olisi itse olla!

Näyttelijäsuorituksista, ohjauksesta, leikkauksesta ja kässäristä täydet pisteet. Ainoastaan viimeiset hetket (joka osittain spoilataan jo elokuvan nimessä), toivat elokuvaa alaspäin. Muuten erinomainen, ahdistava jännäri, jännäreiden ystäville.

13.12.2017 klo 22:05

Epäillyt

(SPOILERSSS!!! ...niille kahdelle ihmiselle jotka ei jo tiedä twistiä)

Elikkästä, tämä klassikoksi noussut rikoselokuva tuli vihdoinkin tarkistettua. Valitettavasti täytyy sanoa, että tämä on niitä harvoja elokuvia, joidenka loppu romuttaa loputkin hyvät asiat elokuvasta. Juoni siis on tarkoituksella vedetty monimutkaiseksi, joka kerrotaan tosi epäluotettavan narraattorin toimesta, ja mikä yllätys, suurin osa leffasta on siis pelkkää kusetusta. En usko, että loppuratkaisua enää nykypäivänä olisi vaikea olla arvaamatta.
Vaikka elokuva onkin suurimmilta osin todella laadukkaasti tehty, en tiedä sitten, onko se metsään mennyt kässäri vaiko muuten vain tylsä ja hajanainen juonenkuljetus (joka käy vielä tylsemmäksi, kun kaikki on bluffia) joka elokuvasta syö kaiken mielenkiinnon. Leffa, joka laittaa kaikki panokset loppuratkaisuunsa näin kovasti hyvin harvoin onnistuu muutenkaan. Elokuvassa ei käsitellä mitään syvällistä, tai sen *oikea* juoni on käytännössä lyhyt kuulustelu, jossa heebo kusettaa poliisia niin taitavasti, että pääsee pakoon. Siinä kaikki. Millään muulla ei ole mitään merkitystä. Yliarvostetuin leffa, jonka olen aikoihin nähny.

10.12.2017 klo 12:50

Kaappaus raiteilla

Ensimmäisen osan laadukkuudesta ei voi juurikaan puhua, koska siinä, missä ensimmäinen osa teki asiat erinomaisesti, tekee tämä osa vähemmän hyvin, mutta toimintaa ainakin löytyy enempi.
Seagal on lähestulkoon parodia jo itsestään tässä leffassa, eikä kärsi edes näytellä, että häntä on juuri ammuttu. Myös pientä turhautuneisuutta aiheuttaa se kuinka leffan pääpahiksen kätyriä pohjustetaan kunnon badassina, joka ei kipua tai pippurisumutetta tunne, mutta Seagal tulee ja läpsii tämän hengiltä parissa minuutissa. Huoh...
Leffan pahikset ovat edelleen se paras asia, vaikka edellisen osan dreamteamia lähelle ei todellakaan päästä. Elokuvasta löytyy huumoria, sekä roppakaupalla tahatonta huumoria mm. huonojen ja vanhentuneiden tehosteiden muodossa. Elokuva on niin pöhkö ja yllättävän energinen, jota Seagalin tylsistynyt olemus sotii pahasti vastaan.

09.12.2017 klo 14:10

Kaappaus merellä

Muutoin erinomainen toimintaelokuva, jonka suurin heikkous on Seagal itse. Elokuva on siis hyvin ohjattu, käsikirjoitus on vakaa, rytmitys lähes erinomainen, tuotantoarvot korkeat, sivunäyttelijät hoitavat homman uskottavasti ja tapahtumia seuraa jokseekin mielenkiinnolla loppuun asti. Pidin erityisesti siitä, kuinka kohtaukset oltiin kuvattu taistelulaivan sisällä ja ulkopuolella. Oikein toimiva Die Hard -klooni siis.
Valitettavasti Seagalin tuona aikana hattuun noussut suosio syö elokuvalta kaiken mahdollisen jännityksen, joka satuttaa pahasti viihdearvoa. Suurin jännitys elokuvassa tulee siitä, kuinka monta ilmettä Seagal saa vedettyä ja saako kukaan häneen naarmuakaan (SPOILERS! pari pientä naarmua tulee). Alkuperäinen Die Hard loisti, koska päähenkilö ei ollut Seagalin kaltainen yli-ihminen. Kyseessä oli normaali kyttä, joka selvisi raskaasti aseistetuilta pahiksilta ällinsä avulla niukin naukin ja puolikuolleena. Ehkäpä ainoa viihdyttävä asia, mitä Seagal tuo tähän rainaan, on Seagalin tavaramerkiksi muodostuneet Jasonimaisen brutaalit ja kylmäveriset tapot.
Elokuva toimisi niin paljon paremmin lähes kenellä tahansa muulla toimintatähdellä, koska muut toimintatähdet ovat kykeneväisiä itseironiaan ja suostuvat ottamaan damagea jännityksen nimissä.
Tästä syystä, elokuva on niitä toimintapätkiä, jossa toivoisi pahiksien voittavan 100-0. Pahikset ovat nimittäin tämän elokuvan ylivoimaisesti paras asia. Colm Meaney, Gary Busey ja Tommy Lee Jones vetävät roolinsa hyvällä energialla ja heidän puolestaan on jopa innoissaan, kun pahikset onnistuvat jossain. Eipä tästä nykyään jaksa enää innostua.

06.12.2017 klo 01:08

Lainkuuliainen kansalainen

Erinomainen, synkkä ja valtavirrasta poikkeava kostotrilleri, joka loppupuoliskolla valitettavasti etenee taas tuttuja kliseisiä polkuja. Lopussa leffa meinaa levitä kasaan kaikessa epärielistisuudessaan, mutta vahvat näyttelijät, hahmot, sekä elokuvan puhutteleva sanoma oikeuden jakamisesta pitävät mielenkiinnon yllä loppuun asti. Hakkaa mielestäni mm. samalla teemalla varustetun Death Wish -sarjan, joka ei ikinä alkuasetelman jälkeen edennyt juuri mihinkään kuin silmittömään ammuskeluun.

05.12.2017 klo 01:08

Kunnian polut

Mielestäni tämä elokuva näyttää Kubrickin parhaimmat puolet, joka on siis täydellisyyttä hipoava kuvaus. Toisin kuin myöhemmissä Kubrick elokuvissa, elokuva ja juoni etenee kuin juna, suoraan asiaan ja nopeatempoisesti, mikä selittää elokuvan lyhyen keston. Mitään ylimääräistä ei ole mukana.

Erittäin kiehtova ja ajaton tarina, kuinka korkein johto välittää vain omasta statuksestaan ja arvostuksesta, enemmän kuin alaisten kärsimyksestä. Kunniaa pitää saada ja kasvot säilyttää, vaikka se vaatisi järjettömän joukkoteloituksen. Näyttelijät ovat täydellisiä valintoja rooleihinsa. Kirk Douglas loistaa inhimillisenä everstinä, joka haluaa pelastaa miestensä hengen järjettömältä teloitukselta. Hahmoista tulee esille syvyyttä, vaikkei heidän taustatarinoitaan juuri selitellä.

Ehkäpä suurin syy, miksi elokuva on vieläkin niin ajaton, on siksi että loppuratkaisun suhteen ei olla sorruttu todellakaan onnelliseen loppuun, vaan lopetus nimenomaan tukee tarinaa ja elokuvan sanomaa täysin. Ehdoton klassikko ja ehkäpä Kubrickin paras elokuva.

04.12.2017 klo 23:57

John Wick

John Wick osoittaa, että joskus vähemmän on enemmän, mikäli laatu on korkea. Hyvä, yksinkertainen ja toimiva tarina, joka saa välittämään Wickin kostoretkestä ja palkkamurhaajien populoima maailma on kiehtova. Toimintakohtaukset ovat sitten parhaimpia mitä jenkkilästä on viime vuosina nähty. Ei mitään överi räjähdyksiä, tai heiluvaa kameraa, vaan brutaalia ammuskelua aseilla ja turpiin mättämistä, joka on toteutettu äärettömän uskottavasti (aseista loppuu panokset, välillä random kätyri onkin tavallista sitkeämpi ja ei niin helposti tapettava, turpiin otetaan, osumia otetaan, käytetään ympäristöä hyödyksi). Toiminta on siis käytännössä sitä, mitä Bourne leffojen piti olla, mutta ilman päänsärkyä aiheuttavaa kameran heilumista ja ilman nopeita leikkauksia. Koko elokuva on muutenkin visuaalisesti upean näköinen ja erinomaisesti editoitu. Toivottavasti hollykylä tekisi lisää tämän kaltaisia leffoja.

04.12.2017 klo 23:48

Mad Max: Fury Road

Hyvin tehty, hyvin yksinkertainen ja hyvin paljon hypetetty toimintaelokuva joka on erittäin näyttävästi kuvattu ja tehty kaikinpuolin, mutta hahmoista ja heidän motiiveistaan ei vaan välitä ja kun elokuva on käytännössä kaksi pitkää takaa-ajo kohtausta putkeen, pienellä hengähdystauolla, ei kääteen jää muutakuin "ihan toimiva, peruslaadukas rymistely". Näyttävää menoa juu. Tuttuun mad max tyyliin, mukana överinopeutettuja kohtauksia toiminnan keskellä jotka näyttävät suoraan benny hillistä, sekä vähemmän juonta kuin missään muussa sarjan aikaisemmassa osassa. En näe tässä samaa hohtoa kuin muut.

04.12.2017 klo 22:36

Exterminator 2

Viihdyttävempi kuin ensimmäinen osa, muttei kyllä mitenkään hirveän paljoa. Tämä on niitä harvoja elokuvia, joista olisin toivonut tehtävän ohjaajan version, sillä pois leikatut kohtaukset vaikuttivat niin paljon mielenkiintoisemmilta, kuin mitä elokuvaan päätyi. Parasta leffassa on Mario Van Peebles ja jotkut Robert Gintyn kohtaukset. Tällä kertaa mukana toiminnassa on oikeasti kannessa mainostettu liekinheitin, joka loisti poissaolollaan ekassa exterminatorissa. Se mikä syö tämän leffan viihdearvoa, on aivan jäätävän paska ja korvia raastava soundtrack! Tykkään henkilökohtaisesti tosi paljon kasarisoundeista ja kasarisyntikka musiikeista, mutta tämä on ehdottomasti sitä karmeimmillaan. Leffasta pystyy parhaiten nauttimaan, kun hiljentää elokuvan ääniraidan ja laittaa taustalle soimaan vaikka Terminatorin scoren.

04.12.2017 klo 22:18

Suojelija

The Protector on jotenkin aina ollut turhauttava tapaus. Siinä on hitosti potentiaalia, mutta siitä puuttuu tarvittava energia ja viihdyttävyys. Tämä näkyy parhaiten mm. toimintakohtauksista, jotka ovat suurimmilta osin kökköjä. Esim, alun baariammuskelu oli niin surkea että sai nauraa melkein vedet silmissä ja siitä seuraava venejahti taas tuntui kestävän melkein vartin, vaikka todellinen pituus oli ehkä 3 minuuttia. Toimintakohtaukset paranevat tästä vain vähän. Parhaimmat ovat Jackien turpaanvedot, jotka eivät ole mitään kummoista verrattuna herran saman aikakauden Honkkaripätkiin.

Leffa on myös paikoitellen todella upeasti kuvattu, mm. alun yökohtaukset sekä lähes kaikki Hong Kongissa kuvatut kohtaukset.

Juoni itsessään on hyvinkin kliseinen eikä mitään maailmaa mullistava mutta tässä tuleekin toinen iso rike leffaan. Leffa nimittäin ei yhtään tiedä mitä se haluaisi olla. Alussa esitellään Mad Max henkisesti pukeutunu rikollisjengi ryöstämässä tietokoneita, eikä heistä sen enempää. Tämän jälkeen Jackien partneri tapetaan kliseisesti baarissa jonka seurauksena Jackie lähtee kostamaan parinsa kuolemaa, ja kosto suoritetaankin seuraavan kymmenen minuutin aikana... ööö... ok? Tällä alulla ei ole mitään tekemistä pääjuonen kanssa ja tuntuvat ihan toiselta elokuvalta. Varsinainen juoni on kidnapatun rikkaan tytön takaisin hakeminen Hong Kongista uuden partnerin kanssa, eikä sen kummoisempaa.

James Glickenhaus on parantanut ohjaustaan ja laatua rutkasti The Exterminator -leffasta, muttei se paljoa vaadikkaan. Kässäri sen sijaan on kunnon sillisalaatti, ja todennäköisesti kännissä kirjoitettu, lukuunottamatta joitakin hyviä letkautuksia. On myös jotenkin surrealistisen hupaisaa nähdä nuori Jackie tämmöisessä exploitaatioleffassa, jossa verta lentää kunnolla kun porukkaa ammutaan, tissejä vilahtelee ja pääseepä Jackie huutelee fuckia kanssa. Leffa olisi toiminut aivottomana viihteenä erinomaisesti, jos Jackien oltaisiin annettu ohjata toimintakohtaukset. Loistavat kasarimusat myös. Suosittelen varauksella tai uteliaisuudesta, ei tämä kyllä yhtä katselukertaa enempää juuri kestä.

Edellinen sivu | 1 2 | Seuraava sivu