Nutipää pohjolasta

Nutipää pohjolasta

Oma statistiikka: Sarjojen kommentit (15)

30.01.2017 klo 20:48

Breaking Bad: 4. tuotantokausi

Lähes kolmoskauden tasoinen tuottari, joka kuitenkin kärsii hieman pienestä pitkäveteisyydestä. Walterin ja Jessen välinen "viha/rakaus" suhde kuitenkin nostaa omalla tavallaan koukuttavuutta ihan omiin svääreihinsä.

23.10.2016 klo 19:12

Breaking Bad: 3. tuotantokausi

Kahteen aikaisempaan kauteen verrattuna tämä kausi nojaa enemmän hahmojen psykologiseen kehitykseen, joka varmasti jakaa katsojia moniin eri leireihin. Itselleni tämä ratkaisu toimi paremmin kuin hyvin ja olenkin sitä mieltä, että koko sarja olisi huomattavasti köyhempi, jos hommaa ei olisi missään välissä lähdetty vähän "rauhoittelemaan" draamapitoisemman tuottiksen verran. Varsinkin kuin ottaa huomioon kauden huikean jännittävän finaalin, ei kenelläkään pitäisi olla valittamista mihinkään suuntaan.

Parasta Breaking Badia omissa kirjoissani monessakin mielessä.

15.10.2016 klo 12:15

Breaking Bad: 2. tuotantokausi

Vielä himpun verran debyyttikauttakin paremmaksi laittava toinen tuotantokausi on kiehtovaa ja jännittävää rikosdraamaa lähestulkoon parhaimmillaan. Näyttelijät tekevät rooleissaan hyvää työtä, eikä jää varmasti kenellekään epäselväksi, että parhaista rooleista vastaavat kaksikko Bryan Cranston ja Aaron Paul. Heidän yhteiset kohtauksensa ovat silkkaa taikuutta, josta huomaa hyvin kaksikon välisen hyvän kemian.

Myös sivuhahmot syvenevät mukavasti tarinan edetessä ja varsinkin Skylerin siskoa, Marieta ja tämän miestä Hankia näyttelevät Betsy Brandt ja Dean Norris saavat hienosti luotua hahmoihinsa elämää kaikkine arjen hyvine ja huonoine puolineen.

Hienosti tehtyä ja näyteltyä toimintapainotteista draamaa, joka takuuvarmasti pitää otteessaan kyynisemmänkin katsojan.

09.10.2016 klo 14:09

Breaking Bad: 1. tuotantokausi

Breaking Bad on kaikkien aikojen lempi sarjani ja onkin pieni ihme, etten ole vielä sanonut siitä yhtään mitään täällä.

Monista muista katsomistani sarjoista poiketen, Breaking Badin ensimmäinen kausi aloittaa tarinansa poikkeuksellisen vahvasti ja ainakin omalla kohdallani koukuttuminen oli jo ensijaksosta lähtien voimakas. Näyttelijäsuoritukset ja monet hienosti kirjoitetut hahmot ovat tähän se suurin syy, mutta myös hienolla, elokuvamaisella kuvauksella on oma tenhonsa kokonaisuudessa.

Mustaa huumoria tällä kaudella on aavistuksen enemmän, kuin myöhemmillä ja muutenkin Walter Whiten asteittainen muutos kovan luokan huumeiden keittelijäksi tapahtuu verkalleen, joka on mielestäni vain ja ainoastaan hyvä asia. Bryan Cranston tekeekin huikeaa työtä esittäessään läpi sarjan miestä joka pikkuhiljaa alkaa muuttua hissukan oloisesta perheen isästä laskelmoivaksi ja kovapintaiseksi rikolliseksi.

Näin niitä loistosarjoja kuuluisi tehdäkin.

08.10.2016 klo 11:50

The X-Files - Salaiset kansiot

Lähes olemattomiin odotuksiini nähden viimeisin X-Files kausi onnistui olemaan ihan mieluisa yllätys. Hävyttömän lyhyeksihän tämä oli typistetty ja osa jaksoista oli kieltämättä vähän turhakkeen makuista settiä, mutta olihan se vaan ilo nähdä (hyvällä tavalla) vanhentuneiden Gillian Andersonin ja David Duchovnyn paluut tunnetuimpiin rooleihinsa. Viimeinen jakso jätti myös mukavan nälän tunteen mahdollista seuraava kautta kohtaan. Sen verran jännään tilanteeseen stoori onnistuttiin jättämään. Saa nähdä mihin tämä tästä etenee.

12.09.2016 klo 18:04

Salaiset kansiot: 9. tuotantokausi

Huonointa X-Filesia ihan siinä seiskakauden rinnalla, mutta minun on kyllä jälleen kerran todettava, ettei tämä nyt ihan niin huono ollut, mitä alkuun kaiken maailman juttuja kuunnelleena/lukeneena pelkäsin. Okei se finaalijakso oli ihan täysi läppä ja lähes täydellinen esimerkki siitä, ettei koko massiivisen tarinan lopetusta vain yksinkertaisesti oltu lähdetty ennakoiden kyhäämään huolella jo aikaisemmin.

Noh tämä nyt on tätä joo. Kyllä minä kuitenkin löysin ysikaudesta ihan onnistuneitakin hetkiä ja jaksokokonaisuuksia ihan riittävästi. Vähän toki loppupeleissä tästä jäi sellainen kiireellä yli sillan meininki.

05.09.2016 klo 14:33

Salaiset kansiot: 8. tuotantokausi

Pöhkön seiskakauden jälkeen tämä oli itselleni jo ihan positiivinen yllätys. Varsinkin kuin ottaa huomioon yleiset mielipiteet Mulderin poisjäämisen jälkeisiä tuottareita kohtaan, osoittautui kahdeksas kausi itselleni aika mieluisaksikin tapaukseksi. Robert (T-1000) Patrickin esittämä kyyninen John Dogget on uutena hahmona melkoisen hyvä ja tuo osaltaan lisää ytyä tarinaan. Yleisfiilis tällä kaudella oli synkeämpi, kuin parilla edellisellä, jonka näen myös hyvänä asiana.

Hyvä ja mielestäni aliarvostettu tuotantokausi.

28.08.2016 klo 15:12

Salaiset kansiot: 7. tuotantokausi

Seitsemänteen kauteen tultaessa taso sitten laskikin selvästi. Huumorijaksoja on aivan liikaa ja näin ollen kiinnostavien jaksojen määrä pieneni. Hölmöydessään ihan omaa luokkaansa on mielestäni täysin turhanpäiväinen "One Person Shooter", joka olisi saattanut vielä toimiakin, jos homma olisi laitettu vielä enemmän läskiksi. Tällaisenaan jakso on vain yksinkertaisesti hölmö. Joitakin ihan hyviä jaksoja tähänkin kauteen kuitenkin mahtui ja esimerkiksi hienoilla maskeerauksilla varustettu "Hungry" onkin oikein maukas pikku tarina.

Omissa kirjoissani ehkä sitä kaikkein huonointa X-Filesia.

24.08.2016 klo 17:36

Salaiset kansiot: 6. tuotantokausi

Jatkaa kutakuinkin yhtä hyvällä linjalla vitoskauden kanssa. Huumorijaksoja taitaa olla tällä kaudella enemmän, mutta onneksi niistä suurin osa on ihan katseltavia ja välistä ihan hauskojakin tapauksia. Mielipiteitä kutostuottari ihan varmasti on jakanut niin puolesta, kuin vastaankin, mutta minulle tämä upposi kokonaisuudessaan hyvin.

20.08.2016 klo 16:49

Salaiset kansiot: 5. tuotantokausi

Vitonen onkin sitten taas kokonaisuudessaan ihan sitä parasta X-Files laatua kolmoskauden kanssa. Huonoja, tai tylsiä jaksoja ei ole nimeksikään ja tarina syvenee entisestään. Maininnan arvoista on myös se että tällä kaudella oma suosikkijaksoni on poikkeuksellisesti huumoripitoinen Bad Blood. Itse en henkilökohtaisesti muutamia poikkeuksia lukuun ottamatta ole juurikaan lämmennyt näille Filesin huumorirevittelyille, mutta tässä jaksossa on vain kaikki niin hauskasti kohdallaan.

11.08.2016 klo 18:34

Salaiset kansiot: 4. tuotantokausi

Koukuttavaa kamaa se tämäkin kausi on. Hienon kolmostuottarin jälkeen ehkä aavistus mentiin takapakkia, mutta ei kuitenkaan kovin merkittävästi. Mulderin ja Scullyn välinen (työpari)suhde syvenee entisestään ja jaksojen joukossa on muutamakin helmi, josta esimerkkeinä voisi mainita vaikkapa kiehtovan "Musings of a CSM":n ja rankkuudessaan ihan hervottoman "Home":n.

05.08.2016 klo 16:02

Salaiset kansiot: 3. tuotantokausi

Kolmas kausi pistääkin sitten jo ihan huolella pökköä pesään, onnistuen olemaan kokonaisuudessaan tasalaatuisempi, kuin kaksi edeltäjäänsä yhteensä. Mytologiajaksot ovat jännittäviä ja kaikella tapaa kiinnostavampia, kuin kakkoskauden vastaavat. Erillisjaksojenkin tasalaatuisuus pääsi hieman yllättämään.

Henkilökohtainen suosikkikauteni koko sarjassa.

04.08.2016 klo 12:10

Salaiset kansiot: 2. tuotantokausi

Jatkaa laadullisesti aika samalla linjalla edeltävän kauden kanssa, vaikka epätasaisuutta edelleenkin on mukana. Selkeimpänä parannuksena aiempaan on tietysti mytologiajaksojen käyntiin polkaisu, joka teki sarjan meiningistä entistäkin koukuttavampaa.

Vaikka X-Filesin toinen kausi onkin tavallaan ehyempi kokonaisuus, kuin edeltäjänsä pidin kuitenkin ensimmäisen kauden yksittäisistä huippuhetkistä aavistuksen enemmän. Paljoa tämä ei kuitenkaan siitä jälkeen jää. Hieno ja koukuttava kausi.

03.08.2016 klo 10:47

Salaiset kansiot: 1. tuotantokausi

Nyt kuin tämäkin kulttisarja tuli viimeinkin maratoonattua läpi, voisin jotain pientä kaikista tuottareista raapustella.

Ensimmäinen kausihan on kokonaisuudessaan melko epätasainen, mutta pitää sisällään muutamankin itselleni todella kovaa kolahtaneen jakson, joita myöhempien ja tasalaatuisempien kausien vastaavat eivät ole onnistuneet ylittämään.

Oma henkilökohtainen suosikkijaksoni taitaa tältä kaudelta olla joko "Squeeze" tai "Beyond the Sea", joissa kummassakin on aivan omanlaistansa kipeää tunnelmaa. Fillerijaksojakin toki löytyy ja esimerkiksi typerä "The Jersey Devil" ja auttamattoman vanhentunut "Ghost In the Machine" ovat kumpainenkin todella tönkköjä esityksiä.

Suurimmalta osin pidin kuitenkin X-Filesin aloituskaudesta paljon ja varsinkin kauden lopetusjakso, "The Erlenmeyer Flask" laittoi odottamaan seuraavan kauden katsomista ihan vesi kielellä.

02.06.2013 klo 13:38

Spartacus: Gods of the Arena

Pöhköhkö lahtausooppera, jonka raakuudet ja paneskelukohtaukset ennemmin huvittavat, kuin kauhistuttavat/kiihottavat. Enpä ole muuten aikoihin missään TV-sarjassa nähnyt yhtä paljon näin vittumaisen monotonisia hahmoja, kuin tässä.

Edellinen sivu | 1 | Seuraava sivu