Nutipää pohjolasta

Nutipää pohjolasta

09.06.2021 klo 10:01

Raya ja viimeinen lohikäärme

Upeasti animoitu ja hahmoiltaan ihastuttava Raya ja viimeinen lohikäärme on lukuisten modernien Disney animaatioiden joukossa pitkästä aikaa tapaus, joka jaksoi herättää mielenkiintoni.

Eikä tämä pettymystä tuottanut. Itse tarina on hyvinkin perinteinen ja varman päälle ottava, mutta itse animaation huikea tekninen toteutus ja keskeisimpien hahmojen särmikkyys tuovat elokuvaan aivan omanlaistaan kiehtovuutta, jota ei ihan jokaisesta liukuhihna-animaatiosta tänä päivänä löydy.

Sympaattinen Sisu lohikäärme on yksi lähivuosien kiinnostavimmista animaatiohahmoista. Mie tykkään.

24.04.2017 klo 19:41

Enemies Closer

Ehdottomasti kehnoja arvostelujaan parempi elokuva, josta kovana action diggarina en voinut olla nauttimatta. Kaikista näkemistäni Van Dammen tähdittämistä elokuvista juuri tässä ukko tekee mielestäni sen parhaimman roolisuorituksensa ikinä, varastaen jokaisen kohtauksensa aikana katsojansa huomion suvereenisti. Aika hyvin, kun ottaa huomioon, että rooli on tällä kertaa se filkan pahiksen rooli tyypiltä, joka normaalisti on elokuvissaan se sankari.

Xander on juuri niin ylimielinen mulkku, kuin tämän kaltaisen elokuvan pahikselta voi odottaakin, ja varsinkin hänen heittämänsä onelinerit ovat silkkaa kultaa. Plussaa satelee myös siitä että elokuvan mättökohtaukset ovat vanhan koulukunnan mukaista oikeasti tehtyä settiä.

Se lopputaistelun jälkeinen viimeinen "läppä/nauru" sai kyllä kaikessa munakkuudessaan aikaan kunnon huutonaurut, joka on vain ja ainoastaan hyvä asia.

12.03.2017 klo 13:12

Highlander - kuolematon

Highlander on taas niitä kulttiklassikoita, joka minun olisi pitänyt nähdä ensimmäisen kerran ihan junnuna, että siihen olisi syntynyt jonkinlainen "tunneside". Nyt parin karvan alta kolmikymppisenä ensimmäistä kertaa katsottuna koko homma oli aivan älyttömän puisevan makuinen soppa.

Itse juoni ja koko ajatus vuosisatoja eläneistä kuolemattomista ja heidän välisistä kahnauksistaan on kerrassaan eeppinen ja ilman muuta mielenkiintoa herättävä. Harmi vain, että elokuva saavuttaa nämä mielikuvat vain osittain. Huono näyttely ei myöskään tee kokonaisuudelle yhtään hyvää. Christopher Lambert on kaiken puisevuuden huipennus ja saa tietyissä kohtauksissa aikaan tahattomia naurun pyrähdyksiä, vaikkei se varmasti olisi alunperin ollut edes tarkoitus. "Ultracoolia" sadistipahista näyttelevä Clancy Brown taas puolestaan vetää oman tonttinsa jo niin överiksi, ettei häntä pysty sitten mitenkään ottamaan vakavissaan oikeastaan missään kohtauksessaan. Sean Connery vetää sentään oman pikkuroolinsa läpi silkalla karismalla ihan kunniakkaasti, mutta on ukko ollut paremmassakin vedossa.

Viihdyttävä Highlander on jos ei muuta, mutta tarinassa olisi ollut rutkasti enemmän potentiaalia vaikka mihin sfääreihin. Tällaisenaan elokuva on vähän puolitiehen jäänyt klassikko, jolta yksinkertaisesti odotin enemmän, mitä lopulta sain.

03.12.2016 klo 12:23

Ihmeotukset ja niiden olinpaikat

Harry Potterit ja kaiken maailman velhoilut ovat semmoinen juttu, jolle en vain ole kyennyt lämpenemään sitten ollenkaan ja Ihmeotuksetkin kävin katsomassa vain kaverini mieliksi ja kuinka ollakaan kokemus kääntyikin lopulta ihan kivaksi yllätykseksi.

Miksikään "velhofantasian" suurkuluttajaksi tämä ei minua kuitenkaan käännyttänyt, mutta myönnettävä se on, että oma vetonsa tarinassa oli ja kaikenkarvaiset otukset saivat sympatiani puolelleen. olisi rahansa voinut paljon huonomminkin sijoittaa.

25.10.2016 klo 17:37

Jurassic World

Olihan tämä nyt aivan helvetin viihdyttävää kamaa. Paikoitellen koko homma meinasi mennä jo ihan niin överiksi, että naurahteluilta ei voinut välttyä. Hauskinta antia oli ehdottomasti pahan hybridi dinon ja lähes inhimillisesti yhteistyötä tekevien T-Rexin ja raptorin välinen taistelu, josta tuli jotenkin vahvasti mieleen nuo surkuhupaisat Asylum tuotantoyhtiön köyhät "Mega Shark vs Giant Octopus" tyyliset rainat. Suurimpana erona toki se, että tätä voi kutsua ihan oikeaksi elokuvaksi suurine budjetteineen päivineen.

06.10.2016 klo 18:15

Stendhal-syndrooma

Aikoinaan kovaa kolahtaneen Suspirian jälkeen hamstrasin Stendhal Syndromen kokoelmiini, odottaen saavani jotain yhtä kiehtovaa ja jännittävää, mitä Suspiria ja muut näkemäni Argento elokuvat olivat tuohon aikaan tarjonneet.

Elokuva osoittautui kuitenkin ensimmäisellä katselukerralla melkoiseksi pettymykseksi ja jäi vuosiksi keräämään pölyä hyllyjeni pohjalle. Tässä hiljattain mieleeni kuitenkin juolahti, että miksen antaisi tällekin elokuvalle sitä kuuluisaa toista mahdollisuutta, jonka olin antanut niin monelle muullekin kehnohkolle elokuvalle? Yllätyin positiivisesti huomatessani, kuinka hyvin tarina imaisi minut tällä katselukerralla mukaansa.

Elokuvan suurin ongelma on mielestäni edelleenkin sen pituus ja paikoittainen tarinankerronnan hitaus. Rikostutkija Anna Mannin ja häntä pariinkin otteeseen kaltoinkohtelevan psykopaatin välinen häiriintynyt kemia tuodaan jo hyvissä ajoin katsojan tietoisuuteen ja siksi tietyt kiemurat itse juonessa alkavat jossain vaiheessa jo vähän turhauttamaan.

Näyttelijäkaartissa varsinkin nuori Asia Argento tekee erityisen hyvää työtä vaativassa roolissaan ja jo senkin takia olisi toivonut muun elokuvan olevan vähän ytimekkäämpi. Stendhal Syndromen sisältämä väkivalta on toki inhottavaa ja tehokkaasti toteutettua, mutta muuten laahaavaksikin osoittautuva tarina onnistuu paikoitellen syömään shokeeraavaksi tarkoitetun elokuvan tehoja.

Haluaisin kovasti pitää Stendhal Syndromesta enemmän, mitä lopulta pidin, mutta yllätyksekseni se osoittautui tällä toisella katselukerralla itselleni kuitenkin varsin kelvoksi elokuvaksi, jolla todellakin on omat kiehtovat hetkensä.

Ei edelleenkään sitä parasta Argentoa, mutta kuitenkin vahva kolmen tähden elokuva.

14.06.2015 klo 10:30

Dead in Tombstone

Suhteellisen miehekästä meininkiä elokuvalta, jota kohtaan minulla ei ollut juuri minkäänlaisia odotuksia. Juoneltaan melko perinteinen kostotarina, johon toi hieman lisäpontta se seikka, että tällä kertaa kostetaan kirjaimellisesti haudan takaa.

Danny Trejo yrmyilee vakuuttavasti pääroolinsa naama näkkärillä ja Mickey Rourke säestää rinnalla nasevasanaisena Saatanana. Musiikkivideomainen nopea leikkaus ja tolkuttomat määrät hidastuksia latistavat kuitenkin paikoitellen muuten varsin munakkaan väkivaltaista ja hyvätunnelmaista kokonaisuutta.

Vahva

16.03.2015 klo 10:25

Return of the Street Fighter

Hulppean edeltäjänsä jälkeen jatko-osa tuntuu aavistuksen laimeammalta tapaukselta, mutta yrmyilyä ja brutaalin veristä väkivaltaa riittää useammankin mättöleffan tarpeisiin ja se jos mikä on viihdyttävää.

Sonny Chiba toistaa palkkatappajan roolinsa antaumuksella, mutta muilta osa-alueiltaan katutappelijan toinen tuleminen jää auttamatta alkuperäisen elokuvan varjoon. Lopputaistelu oli itselleni pienoinen pettymys ja mielikuvituksellisesta goreilustaan huolimatta Return of the Street Fighter taitaa olla itselleni se trilogian heikoin osa.

10.01.2015 klo 21:34

The Clearing

Ei nyt mikään pöljempi tapaus. Helen Mirren, Robert Redford ja etenkin Willem Dafoe ovat koko elokuvan kantavat voimat ja ilman heidän suorituksiaan tämä pienimuotoinen jännäri menettäisi paljon kiinnostavuudestaan.

15.09.2014 klo 22:51

Critters 4 - kuka kättäsi nakertaa?

Aikamoisen blääh. Tässä ei sitten enää keskitytty vähääkään siihen, mikä teki aikaisemmista Critterseistä katsomisen arvoisia.

Ensinnäkin nakertajien toilailuja ei saanut seurata juuri nimeksikään ja vaikka avaruusalus noin paperilla saattaisi monen mielestä vaikuttaa lähes täydelliseltä idealta karvaisten kiusankappaleiden temmellyskenttänä, ei siitä saada yksinkertaisesti revittyä mitään irti. Tämän lisäksi hahmokaarti on yhtä kiinnostusta herättävä kuin jonkun onnettoman spurgun mähläiset kalsarit, josta tekee todella vaivaannuttavaa se, että heidän edesottamuksiin keskitytään leffan lyhyestä kestosta huolimatta aivan liikaa ja nimikkoöttiäisten ainoaksi tehtäväksi tuntuu jäävän vain nimen lainaaminen tälle onnettomalle jatko-osalle.

Brad Dourif tekee toki tapansa mukaan ihan varman suorituksen yhtenä miehistön jäsenenä, mutta mitä iloa siitäkään on, kuin elokuvassa muuten tuntuu kaikki olevan enemmän ja vähemmän päin asteroidia. En suosittele edes kaikkein kovimmillekaan Critters faneille.

15.09.2014 klo 19:41

Critters 3 - nakertajien paluu

Critters 3 ei ole mielestäni ihan niin huono, kuin yleensä annetaan ymmärtää. Ehkä aavistuksen epätasainen kokonaisuus, mutta ei todellakaan huono kauhukomediaksi. Uusittu ympäristö antoi aluksi odottaa varsin mehukasta karvapalloilua, mutta lopputulos jäi aavistuksen verettömämmäksi ja huumoriltaan kuivemmaksi, kuin kaksi edeltäjäänsä. Nakertajat saivat sentään paikoin vienon hymyn nousemaan huulille, mutta noin loppu viimeksi se ei aivan riitä nostamaan kuivahkoa ja tapahtumaköyhää karvaoopperaa keskivertoa parempaan lopputulokseen.

15.09.2014 klo 19:00

Nakertajat 2

Tämä upposi minulle itseasiassa aavistuksen paremmin, kuin edeltäjänsä. Enemmän nakertajia, enemmän verta ja enemmän huumoria. Erityisen hyvin itselleni jäi mieleen kohtaus leffan loppupuolelta, kuin pahansisuiset nimikkoöttiäiset kokoontuivat yhteen ja alkoivat jyrätä kyläläisiä aivan järkyttävän isona pallerona. Nautittavaa viihdettä sanon minä!

15.09.2014 klo 18:52

Nakertajat

Olihan Critters kaiken kaikkiaan oikein pätevä ja välistä ihan hauskakin Gremlinsin viitoittamia jalanjälkiä kulkeva pikku leffa. Nakertajat olivat samanaikaisesti valloittavan sympaattisia, mutta samalla myös penteleen pahansisuisia karvapalleroita. Kirjaimellisesti piikkejä lihassa!

03.06.2013 klo 19:45

Kielletty kohde

Suhteellisen brutaalia settiä ja Bronson hoitaa hommansa paremmin kuin hyvin helvetin kovana isä kyttänä.

03.06.2013 klo 19:34

Paholaisen pesä

No tässä päästiin paikka paikoin ihan mukaviin ällötys asteisiin! Muutenhan They Nest on melkoisen hölmöä telkkarishaibaa, mutta muutamat mehukkaat kuolemat ja kieli poskessa meininki pelastivat minun kirjoissani koko pätkän vajoamista totaaliseen unohduksen suohon. Hyvää ja paikoitellen mukavan ilejettävää torakka hubailua siis.

26.05.2013 klo 21:20

Dredd 3D

Valehtelisin, jos väittäisin etten olisi viihtynyt tämän ultraväkivaltaisen lahtauspätkän parissa paremmin kuin hyvin.

Dreddin suurimmaksi ongelmaksi nousee se, ettei sillä tunnu olevan brutaalin väkivaltansa lisäksi mitään muuta annettavaa katsojille. Ihan jokainen elokuvassa esiintyvä hahmo jää todella etäiseksi ja "Slo-Mo" huumetta kaupittelevan (vitun) pahan rikollisryhmän johtajamuija on yksi lässyimmistä muikistelijoista, mitä olen valovuosiin elokuvissa nähnyt.

Karl Urban vetää kyllä ihan mukavan yrmyilyroolin, mutta eipä se vielä hänen hahmostaan erityisen mieleen painuvaa tee. Dredd on elokuva, jota on helppo suositella katseltavaksi hyvässä porukassa muutaman neuvoa antavan huurteisen kera.

21.05.2013 klo 13:01

Matelijat

Squirmilla olisi ollut mitä maukkaimmat edellytykset kohota iljetystasossaan vaikka millaisiin sfääreihin, mutta hieman kesymmän puoleiseksihan tämä sitten lopulta jäi. Ne vähäiset erikoistehosteet olivat toki hulppeaa katseltavaa ja kaikenkarvaiset luikertelijat juuri nin vastenmielisiä, kuin vain olettaa voi, mutta itse en osannut mokomia matomassoja ja lähikuvia irvistelevistä öttiäisistä kauhistella.

Viihdyttävä ja tunnelmaltaan oikein onnistunut pikkuelokuvahan Squirm on. Kyllä tätä voi helposti suositella kaikille eläinkauhun ystäville, varsinkin jos sattuu inhoamaan matoja.

18.05.2013 klo 12:57

Tappaja Krokotiili

Tönkkö Tappajahai rip off höystettynä surkealla näyttelyllä ja sympaattisen söpöllä jättikrokotiililla. Dialogi on puistatuksia aiheuttavaa törkyä ja lopputaistelu on kaikessa älyttömyydessään jotain todella eeppistä, jonka toivoisi jokaisen itseään kunnioittavan leffafriikin näkevän edes kerran elämässään.

Muuten mitäänsanomattoman näyttelijäkaartin ehdottomana kivijalkana seisoo Ennio Girolami, jonka tulkitsema Joe on yksi elokuvahistorian kovimmista kivikasvoista. Oikea miesten mies, jolle itsensä viiltely ja suoraan tappaja krokon kitaan hyppääminen ei tunnu yhtään missään. Tuollaiseksi minäkin haluan, kuin kasvan isoksi.

17.05.2013 klo 13:49

Sammakot

Frogs oli itselleni juuri sitä, mitä osasin entuudestaan siltä odottaakin, eli kaikessa hölmöydessään älyttömän sympaattista "luonto kostaa" kauhistelua. Pisteitä ehdottomasti oikeiden poikilotermisten otusten käytöstä elokuvan pahansisuisina petoina.

06.03.2013 klo 21:15

Robocop

Heittämällä yksi pimeän lapsuuteni upeimmista elokuvallisista kokemuksista ja samalla myös yksi harvoista toimintaelokuvista, jonka väkivaltaisuus jaksaa sykähdyttää ja viehättää yhä uudestaan ja uudestaan.

Ei todellakaan mitään pahaa sanottavaa tästä mestariteoksesta. On sääli, ettei Robocopin kaltaisia toimintaelokuvia osata enää tehdä.

06.03.2013 klo 17:21

Kotkat hyökkäävät

Tiesin entuudestaan Entebben taistelusta vain sen, että se perustuu tositapahtumiin ja että Charles Bronson näyttelee siinä yhtä elokuvan keskeisimmistä hahmoista.

Pahaksi pettymykseksihän tämä sitten lopulta osoittautui. Tarina on kyllä mielenkiintoinen ja koko homma lähtee ihan mallikkaasti käyntiin lentokonekaappauksella, mutta mitään muuta koko elokuvassa ei sitten tunnukkaan tapahtuvan.

Välillä isokenkäiset pohtivat otsa hiessä mitä tehdä panttivankien pelastamiseksi ja välillä näytetään miten sympaattiset kaapparit jutustelevat vankiensa kanssa. Lentokentälle laskeutuessa tämä samainen jaarittelu jatkuukin sitten käytännössä ihan viimeisille hetkille asti sillä erotuksella että Yaphet Kotton näyttelemä Idi Amin käy silloin tällöin naureskelemassa hilpeän monotonisesti kaikille.

Bronsonin ja takakannen lupaileman "saumattoman toiminnan" ruutuaika jää minimaaliseksi ja viimein kuin päästään itse asiaan, eli panttivankien pelastusoperaatioon loppuu se yhtä nopeasti kuin on alkanutkin.

Tunnen itseni hieman petetyksi, mutta kyllä sitä huonompiakin elokuvia on nähty.

20.11.2012 klo 19:08

Poliisin painajainen

Family of Cops on ihan perushyvä TV leffa, jonka voisin kuvitella katsovani ainakin sen toisen kerran lähitulevaisuudessa. Melko telkkarisarja meininkiähän tämä on kaikilta osa-alueiltaan, mutta pelkästään Bronsonin karisma pitää homman suhteellisen mielenkiintoisena loppuun asti.

01.11.2012 klo 22:17

The Slumber Party Massacre

Olipas viihdyttävä slasher kaikenkaikkiaan. Tässä ei turhia selitelty ja jo heti alkuminuuteilta lähtien tuli harvinaisen selväksi, että elokuvan murhaaja on harvinaisen veren nälkäinen tapaus jopa slasher mittapuulla katsottuna. Tyypin käyttämä jytkyhkö porakone oli kyllä hulppea ilmestys.

01.11.2012 klo 11:25

Prom Night - koston kruunajaiset

Tylsä ja täysin turhanpäiväinen elokuva, jonka ainoa tarkoitus lienee Jamie Lee Curtisin tanssitaitojen esitteleminen.

Juoni on sinänsä kaikessa yksinkertaisuudessaan ihan hyvä ja sen kautta potentiaalia viihdyttävään elokuvaan olisi ollut vaikka kuinka paljon, mutta homma on viety alusta lähtien aivan läskiksi kaikenmaailman teinijuonitteluineen, jotka toivat auttamatta mieleen amerikkalaiset saippuaoopperat.

Kun on katsonut reilun tunnin verran pelkkää jaarittelua joistain hiivatin tanssiaisista, tuntuu lopun murhapippalot auttamattoman päälleliimatulta hölmöilyltä ja itse ainakin osasin arvata murhaajan jo aivan elokuvan alussa.

29.10.2012 klo 16:35

2-Headed Shark Attack

Siis mitä helvettiä sitä tuli taas katsottua!? Yleensä aloitan roskaelokuvien tihrustamisen varsin innostuneissa merkeissä kääntämällä kaikki aivosoluni vähintäänkin 3-vuotiaan tasolle, mutta tämä oli jo liikaa ihan millä roskastandardeilla tahansa katsottuna.

Ainoastaan panopuiksi kelpaavat Carmen Electra ja Brooke Hogan tähdittämässä elokuvaa, jonka hirviönä rellestää kaksipäinen jättihai on jo ideansakin puolesta niin älytön kuin vain olettaa voi, mutta ei todellakaan positiivisessa mielessä.

Herää vain kysymys, että ketkä hiivatin vatipäät tämän kaltaisia "elokuvia" tehtailevat ja vielä suuremmaksi mysteeriksi minulle jäi se, että ketkä näitä oikeasti katsovat? Siis muutkin kuin kaltaiseni masokistit.

29.10.2012 klo 15:07

Hellbound - Hellraiser II

Hellbound on kyllä jo kieltämättä menettänyt sen kaikkein suurimman tehovoimansa ajan saatossa, mutta se ei tästä varsinaisesti huonoa elokuvaa tee. Tunnelma on lähes kauttaaltaan vielä edeltäjäänsäkin pimahtaneempi ja verikekkerit yltyvät paikoin jopa melko häiritsevälle tasolle. (Partaveitsi+hullu potilas=orgasmi)

Elokuvan suurin ongelma onkin siinä, että siihen on yritetty niputtaa aivan liikaa kaikkea enemmän tai vähemmän eeppistä kuvastoa, joka yhdistettynä lopun tönköhköön efektimättöön saa koko homman näyttämään melkoiselta sillisalaatilta.

Kunnianhimoa tekijöiltä ei ole ainakaan puuttunut, mutta vähempikin kikkailu olisi riittänyt. Neljän tähden viihdettä ehdottomasti.

29.10.2012 klo 12:36

Hellraiser

Pakko se on vain todeta, ettei tämä verinen klassikko ole ajan saatossa menettänyt juuri yhtään tehojaan.

Kyseessä on siis itselleni yksi niistä lapsuuden ultra cooleista läträilyoopperoista, jota katselee vielä tänäpäivänäkin ihan touhutippa nenänpäässä kiillellen. Ei se meininki nyt enää lukuisten katselukertojen jälkeen samalla tavalla puistatuksia herätä, mutta irvokkaat veritehosteet ja kenobiittien maskeeraukset ovat kestäneet ihailtavan hyvin aikaa.

Andrew Robinson pääsee oikein kunnolla revittelemään lopussa. Jotenkin tuli mieleen miehen takavuosien suoritus Dirty Harryn mielenvikaisena Scorpiona.

26.10.2012 klo 23:46

Jason Goes to Hell: The Final Friday

Helvetillisen hilpeä pätkä, joka ansaitsee ehdottomasti vähintään kolme tähteä. Eihän tässä nyt oikeasti ole yhtään mitään järkeä ja kaikki omaperäisyys on heitetty jo hyvissä ajoin romukoppaan. Jason "tappajamatona" on todellinen luovuuden riemuvoitto ja jo siinä on kaikki edellytykset puolikkaaseen lisäpisteeseen!

26.10.2012 klo 23:33

Manaaja

Taas yksi vähän kehnommin aikaa kestänyt klassikko, jolla on kuitenkin ne omat hienot hetkensä.

Manaaja on erinomainen yhdistelmä hyvin rakennettua draamaa ja piinaavaa kauhua, jonka kaltaista toivoisi näkevänsä enemmän nykypäivänkin kauhuelokuvissa.

Yllätyksekseni huomasin, että viimeisimmän katselukerran jälkeen ne elokuvan tehokkaimmat hetket ajoittuivat ylettömän rivoilun sijasta niihin synkeisiin ja pahaa enteileviin osuuksiin, jotka onnistuivat oikeasti nostattamaan niskakarvoja pystyyn.

Tiedä sitten, että olenko vanhaksi tulossa tai jotain, mutta nuorempana melko kovaa kolahtaneet pään pyörittelyt ja hämähäkkikävelyt paljastuivat itselleni niiksi vähemmän sykähdyttäviksi hetkiksi tällä kertaa.

Vahva 3½

26.10.2012 klo 20:01

The Descent - Loukussa

Tehokkaasti säikkyelementeillä pelaileva brittikauhistelu, joka lupaavasta ja oikeasti ahdistavasta alustaan huolimatta lässähtää hieman loppuaan kohden, kun luolamonsterit alkavat kunnolla hillua.

Dog Soldiersin miehinen ihmissusirymistely on edelleenkin minun kirjoissani sitä parasta Marshallia.

26.10.2012 klo 19:51

Texasin moottorisahamurhat

Muistikuvani tästä kiistattomasta kulttiteoksesta olivat huomattavasti positiivisemmat, mitä ne nyt tuoreimman katselukerran jälkeen ovat.

Asetelma keskellä korpea kajahtaneen kannibaaliperheen armoille jäävistä nuorista on mukavan kylmäävä ja tyly, mutta jotenkin itseäni vain alkoi varsinkin elokuvan lähestyessä loppuaan huvittamaan ja jopa vähän ärsyttämäänkin jatkuva hösellys ja paikasta toiseen mielipuolisesti kirmailu.

Hooper oli toki tarkoittanut elokuvansa osittain humoristiseksi, mutta se huumoripuoli elokuvasta ei vain yksinkertaisesti koskaan ole minulle täysin auennut, eikä päähahmojen nopea hengen lähtö juuri helpota niihin samaistumista, tai luo minkäänlaista kemian tuntua heidän välilleen.

Hieno kuvaus kuitenkin pelastaa paljon ja onhan elokuvan paikoin hyvinkin raadolliseksi yltyvä kuvasto vakuuttavaa katsottavaa, vaikka kannibaaliperhettä ei kovin uhkaavaksi mielestäni voikkaan sanoa.

Vahva kolmen tähden elokuva epätasaisuudestaan huolimatta.

26.10.2012 klo 17:14

Ghost Ships of the Blind Dead

Tämä onkin jo sitten ihan pökäletason roskaa! Missä on tunnelma ja mihin katosivat zombieritareiden ratsut, puhumattakaan messevästä goresta?

Ratsujen puutteen vielä ymmärtää, kun miljöönä toimii aavelaiva, mutta mihin helvettiin tekijät ovat hukanneet aiemmista osista huokuneen intonsa tekemisiinsä? Itse laiva on sinänsä tapahtumapaikkana ihan hieno ja synkeä, mutta sen tuomaa potentiaalia ei olla kyllä osattu hyödyntää ollenkaan. Ihmiset vain pyöriskelevät suurimman osan ajasta eri puolilla laivaa ja jauhavat sellaista paskaa, joka ei voisi vähempää ketään kiinnostaa.

Temppeliritaritkin jäävät lähinnä statisteiksi koko touhussa, eikä gorea pääse ihastelemaan yhtä kohtausta lukuun ottamatta juuri ollenkaan.

Hauskana faktana kerrottakoon, ettei itse ohjaaja Ossoriokaan ollut lopputulokseen tyytyväinen ja mainitsikin eräässä haastattelussa tehneensä vain työtä käskystä, kun sarja kuulemma nettosi tuohon aikaan ihan mukavasti rahaa.

Kahden tähden pökäle.

26.10.2012 klo 16:44

Return of the Evil Dead

Oli kyllä pienoinen pettymys itselleni tämä Blind dead sarjan toinen osa. Monet ovat sanoneet tämän olevan koko sarjan paras osa, sisältäen enemmän toimintaa ja hurmetta, kuin edeltäjänsä ja seuraajansa.

Paikoitellen tunnelma on kyllä varsin messevää ja muutamat yksittäiset gore kohtaukset lämmittivät mieltä. Siitä ei kuitenkaan pääse mihinkään, että muutamat hölmöt epäloogisuudet ja puuduttavaksi käyvä paikasta toiseen ravaaminen alkaa varsinkin loppua kohden tylsistyttämään oikein urakalla.

Lopussa oli sentään ihan mukavaa Hitchcockmaista tunnelmointia, mutta latteaksihan sekin sitten lopulta jäi. Temppeliritaritkaan eivät enää loppupeleissä olleet samalla tavalla painostavia, kuin elokuvan sankarit keksivät hätyytellä niitä tulella.

Kolme tähteä rapsahtaa kuitenkin temppeliritareista ja onnistuneesta goreilusta.

26.04.2009 klo 19:47

H2: Halloween 2

Kyllä se niin on, että Halloweenien maine meni jo viimeistään Resurrectionin muodossa ja Zombien raiskaus alkuperäisteoksesta oli jo silkkaa paskaa ollakseen edes viihdyttävää katseltavaa, jota aijemmat osat edustivat edes jollain tasolla (Kolmosta lukuunottamatta).

H2:sen suhteen ei ole minkäänlaisia odotuksia, mutta kai sekin on pakko katsastaa vaikka sitten itseään kiusatakseen.

Edellinen sivu | 1 | Seuraava sivu