Nietvart

Nietvart

Seagalin elokuvat

Exit Wounds (2001)

Oli tässä elokuvassa lopputekstien lisäksi tietenkin muutakin hyvää.

Exit Wounds rating 3,34

Kaappaus merellä (1992)

Mielestäni parhaimpia Seagalin elokuvia.

Kaappaus merellä rating 3,34

Kaappaus raiteilla rating 2,89

Ratkaisun hetket (1996)

Ennalta arvattavaa menoa, mutta kertaviihteenä meni.

Ratkaisun hetket rating 2,88

Kuoleman merkki (1990)

Seagalin kulta-ajan meininkiä on vaan niin ihana seurata. Kilseisyyttä, pieniä juoniaukkoja ja ennakkoluulojen viljelyä (jamaikalaiset ovat huumeita dyykkaavia rastatukkia, jotka kuuntelevat vain lempseää reggaemusiikia) toki on, mutta kun Seagal itse pistää porukkaa pinoon niska- ja hartiakipuja vihulaisille tuottaen niin se on sitä itseään.

Kuoleman merkki rating 3,48

Kuoleman selli (2002)

TVstä tuli aikoinaan iltamyöhällä katsottua ja sen verran mukiinmenevä oli, etten elokuvan aikana haukotellut.

Kuoleman selli rating 2,55

Out for a Kill (2003)

Seagal osaa tehdä kerran katsottavia toimintamättöjä.

Out for a Kill rating 2,50

Vaikeasti tapettava (1990)

Seagalin parhaimmistoa.

Vaikeasti tapettava rating 3,64

Pedon kehto (2003)

Seagal tosiaan hallitsee kerran katsottavat toimintaelokuvat.

Pedon kehto rating 3,24

Nico (1988)

Nico rating 3,56

Submerged (2005)

Submerged rating 2,85

Ticker (2001)

Ticker rating 1,86

Black Dawn - musta aamunkoitto (2005)

No, näyttely kyllä tökkäs välillä ja vuorosanat olivat peruskauraa. Eikä juonikuviokaan ollut kuin X kertaa läpikäyty. Mutta toiminta pelasi ja se pelasti tätä elokuvaa putoamasta suohon mittapuullani - mutta ei tämä siltikään ole kummojnen. Tosin en ole hirveämpiä odottanutkaan vuosien 2002-2007 välillä valmistuneista Seagalin elokuvista.

Black Dawn - musta aamunkoitto rating 1,66

Shadow Man (2006)

Kyllähän tämä elokuva kertaviihteenä menee. Helikopterin alasampuminen pistoolilla meni yli hilseen, mutta musiikista pidin kovasti.

Shadow Man rating 2,06

Out of Reach (2004)

Yhdyn muutamiin Villen arvostelun toteamuksiin: juoni on kieltämättä monta kertaa kierrätetty pelastustarina, käsikirjoitus on köyhänpuoleinen ja aukkoinen ja näyttely on pääosin tasapaksun vaisua. Toiminta on kuitenkin a-luokkaa ja sitä on ihan mukavasti, että pitkästyä en ehtinyt. Edellä mainituista vioista johtuen Out of Reach jää mittapuullani keskitasoa huonommaksi kertakatsottavaksi illanviihdykkeeksi.

Out of Reach rating 1,91

Palkkasoturi (2005)

No osasipas olla voimaton ja ponneton toiminta(paska)läjäys. Pyhän keskinkertaista näyttelyä, välillä mennään rimaa hipoenkin - varsinkin Seagali, joka vaan piti hullunhymyä nähdessään kuolleen taistelutoverinsa puolison kaappausvideon. Meno on välillä sekavaa ja pari asiaa on jäänyt vaivaamaan tähänkin päivään asti - kässäriin jäänyt turhan kovat juoniaukot siis.Sekavaa, puuduttavaa, haukotuttavaa, suorastaan räpellys. Toiminta kusee ajoittain, mutta välillä kun se toimii, se toimii. Ja paria vuotta myöhemmin sama ohjaaja ohjasi Seagalin come-backin Urban Justicen?! No, aina voi kehittyä, varsinkin tämän suorituksen jälkeen.

Palkkasoturi rating 2,17

Kill Switch (2008)

Vaikka on Seagalin itsensä käsikirjoittama, niin samanlaista yli-ihmiskäsitystä Seagalista en saanut kuten useimmista muista hänen pätkistään: tässä teoksessa hän saa ottaa itsekkin potkuja ja iskuja vastaan. Juoni oli hieman sekava ja itse toiminta osasi ärsyttää välillä "tilkkutäkki-leikkauksen" ja epäloogisuuksien takia (esim. miksi Seagal jättää pidättämänsä jätkän yksinään baariin haavojaan nuolemaan ja tämä jätkä yllättääkin sitten Seagalin heti seuraavassa kadunkulmassa pistoolin kanssa). Ja pitihän se pakollinen suutelukohtauskin ängettä mukaan ja mielestäni mr. Seagal ei ole yhtään romantikko pökkeydellään. Muuten ihan kerran katsottava toimintajännäri illan ratoksi.

Kill Switch rating 2,49

Attack Force (2006)

Elokuva on tähän mennessä Seagalin halvin (budjetti n. 6 miljoonaa dollaria) ja todennäköisesti yksi huonoimmista. Olen Seagal-fani, ja tähän mennessä katsomani elokuvat ovat olleen mukiinmeneviä. Attack Force toi poikkeuksen joukkoon. Tässä mättää monia asia: näyttelijäntyö (ali- ja ylinäyttelyä), käsikirjoitus (dialogi tahmeaa) ja tehosteet (veriteatteri ei vakuuta ja seinien läpilentely näyttää koomiselta). Ärsyttävyyskynnyksen ylitti kuitenkin se, että puolet mr. Seagalin repliikeistä on duppaajan äänestä peräisin - ja se, että Seagalin ja duppaajan puheet erotti selvästi. Ja miksi USA:n erikoisvoimien sotilailla on Ak47t aseinaan? Halpa tekele on arvoisensa.

Attack Force rating 1,81

Born to Raise Hell rating 2,21

Machete (2010)

Aivan mahtava päätön ja verinen toimintaryske! Kaikki on ylilyötyä, pahisten näyttelemisestä erikoistehosteisiin asti - ja kaikki on sentään tarkoituksellista. Tekijät tuntuvat ottaneen tämän kepeänä välityönä, ja oikein hyvä niin. Tosikkomaisesti tehtynä tämä olisi ollut liian outo. Kuusikymppiset ukot Trejo ja Seagal ovat täydessä vedossa De Niroa unohtamatta. Hieno viihdepaketti väkivallan ystäville!

Machete rating 3,71