M16

M16

11.12.2013 klo 20:21

Hobitti - Smaugin autioittama maa

Sanotaanko että pienen muotoinen pettymyksen tunne iski lopputekstien pyörähtäessä käyntiin. Pidin ensimmäisestä osasta, joten odotukset olivat tätä kohtaan korkealla, mutta ei kun ei. Olin alusta alkaen ollut sitä mieltä että Legolaksen olisi vain pitänyt pysyä Sormusten herra -elokuvissa, samoin täysin turhat romanssin kehittelyt olisi voitu jättää kokonaan pois. Ja mikä pahinta, Tolkienin tunnelma loisti poissaolollaan valitettavan monessa kohtauksessa.

Hyvinä puolina on mainittava Smaug, jota odotin eniten koko elokuvassa; lohikäärme näytti sekä kuulosti aivan mielettömän hyvältä. Smaugin ja Bilbon väliset vuoropuhelut olivatkin puhdasta kultaa ja elokuvan parasta antia. Joen lasku tynnyreillä oli oikein viihdyttävää katseltavaa, ja vaikken 3D:stä välitä sen kummemmin, varsinkin tässä kohtauksessa se toimi loistavasti ja pääsi kunnolla oikeuksiinsa. Myös maskeeraukset, Howard Shoren tunnelmallinen musiikki sekä näyttelijöiden roolisuoritukset olivat jälleen kerran onnistuneita, mikä nyt ei ollut mikään yllätys.

Elokuvan lopetus ei ollut yhtään sellainen kuin kuvittelin, en sitten tiedä onko se hyvä vai huono asia. On harmillista että 300-sivuisen, lapsekkaan ja hyväntuulisen kirjan elokuvaversiosta yritetään tehdä jotain aivan muuta turhilla hahmoilla ja sivujuonilla. Ei auta kuin toivoa trilogian päätöksen olevan edes hieman keskimmäistä osaa parempi.

11.10.2013 klo 01:16

Ottolapsi

Tämä oli positiivinen yllättäjä. Elokuvan ensimmäinen kohtaus oli ahdistavinta mitä olin nähnyt pitkiin aikoihin, musiikki sopi täydellisesti, ja tiivis tunnelma säilyi koko kaksituntisen. Plussaa tulee myös tyylikkäistä lopputeksteistä. Näyttelijät olivat kaikin puolin varsin hyviä, erityisesti ottolapsen roolin hoitava Isabelle Fuhrman. Niin nuori tyttö ja noin loistava näyttelijä, aivan huippua.

Ottolapsi on erilainen, otteessaan pitävä, jännittävä ja ennalta-arvaamaton elokuva, joka lukeutuu helposti 2000-luvun parhaimpiin kauhuelokuviin.

27.09.2013 klo 20:59

Evidence

Ja jälleen yksi käsikameralla kuvattu kauhuelokuva. Loppujen lopuksi Evidence päätyy olemaan kuin huono kopio The Blair Witch Projectista. Tästä tuli myös jostain syystä aika ajoin hiukan mieleen Cabin in the Woods.

Vaikka kuinka kovasti elokuvassa yritetään luoda tunnelmaa, metsästä kuuluvat äänet pistivät vain naurattamaan. Myös jatkuva kameran heiluminen ja rätisevä kuva pistivät ärsyttämään, mikä olikin odotettavissa tälläista leffaa katsoessa. Elokuva pakottaa katsomaan lopputekstit kokonaan lopun tapahtumien selvittämisen toivossa, mutta näin ei kuitenkaan tapahdu. Jonkinmoisesta epidemiasta oli kaiketi kysymys.

25.09.2013 klo 00:40

Prom Night - koston kruunajaiset

Onko tämä tosiaan kauhua? Prom Night kestää puolitoista tuntia, ja kaikki tapahtumat sijoittuvat viimeisen puolen tunnin ajalle. Elokuva etenee hitaasti, eikä tylsistymiseltä voi välttyä.

En tästä oikein muuta hyvää sanottavaa keksi kuin Jamie Lee Curtis ja Leslie Nielsen. Tämä olikin itseasiassa ensimmäinen kerta kun näin Leslien elokuvassa mikä ei ole komedia. Muutaman säälittävän tappokohtauksen luulisi nostavan edes hiukan arvosanaa, mutta jostain syystä niitäkään ei näytetä kunnolla viimeistä lukuunottamatta. Tylsä, kliseinen pätkä jossa murhaaja on kaiken kukkuraksi todella naurettavan näköinen ninja-asussaan.

15.09.2013 klo 23:19

Emily Rosen riivaaja

Lähes kaksi tuntia oikeussali -kohtauksia joissa yritetään saada selville kuka on syypää Emily Rosen kuolemaan. Puuduttavan kuuloinen juoni, ja elokuva saattoikin joissain kohdin käydä hiukan pitkästyttäväksi liian pituutensa vuoksi, mutta kyllä tämä aiheutti niin monessa kohtaa pelon tunnetta ja kylmiä väreitä että ei tälle huonoa arvosanaa voi antaa. Myöskin piinaava musiikki korosti jännittävää tunnelmaa entisestään. Olihan tässä runsaasti uskonnollisia höpinöitä joista itse en kummemmin välitä, mutta ne liittyivät tarinaan niin vahvasti että eivät ne loppujen lopuksi paljon haitanneet. Täytyy vielä mainita elokuvalla olevan yksi tyylikkäimmistä kansista kauhuelokuvien saralla.

13.09.2013 klo 19:43

Day of the Dead

No olipas taas tylsä kuva. Alan menettämään uskoni 2000-luvun zombirainoihin, missä ovat ne hitaasti kävelevät ja pelottavat zombit Elävien kuolleiden yöstä? Tämä oli kuin jokin surkea toimintaelokuva minkä sekaan oli viskelty zombeja. Hienosti ne oltiin maskeerattu, mutta kaukana silti ollaan kauhukuvien loiston päivistä. Ja miksiköhän yksi viruksen saaneista pystyi kontrolloimaan itseään, mutta muut eivät? Siinä karisivat viimeisetkin uskottavuuden rippeet.
En edes halua kuvitella tätä remakena, eihän näissä ollut mitään samaa.

12.09.2013 klo 20:11

The Possession

Manausaiheisia elokuvia on tullut katsottua viime aikoina, ja tämä meneekin muiden kanssa samaan kastiin, eli aika perus huttua. En yleensä pidä kauhuelokuvista joissa päähenkilöinä esiintyvät lapset, mutta tässä se toimi, kiitos hyvien näyttelijöiden. Varhaisteinin kiukutteluakaan ei joutunut onneksi paljon sietämään.

Säikyttelykohtauksia oli runsaasti, ja tunnelmaan oli satsattu ääniefektein ja toimivalla musiikilla. Hampaiden irtoaminen oli aika karua katseltavaa, jos samankaltaisia kohtauksia olisi laitettu lisää ne olisivat tehneet leffasta vielä karmaisevamman. Lopun manauskohtaus oli välillä hiukan koominen, ja lopetus ennalta-arvattava. Oli tämä kuitenkin odotettua parempi kauhistelu.

09.09.2013 klo 21:58

Paholainen sisälläni

The Devil Inside on kuin yhdistelmä Paranormal Activityä ja Manaajaa. Alkukohtaukset jossa kuullaan pätkä hätäpuhelusta ja kuvat riivatun naisen uhreista saavat mielenkiinnon heräämään ja ihon kananlihalle. Myös manauksen yhteydessä näytettävät raajojen paikaltaan muljahtelemiset aiheuttavat inhon tunnetta, joten jossain tämä leffa ainakin onnistui hyvin.

Koska The Devil Inside on tehty juuri dokumenttimuotoon, se tuntuu välillä etenevän vähän liian hitaasti, ja pieni ''tämä on jo nähty'' -ajatus pyöri päässä lähes koko elokuvan ajan. Eiköhän silti tällekin oma kannattajakuntansa löydy.

31.08.2013 klo 21:16

Autopsy

Autopsy alkoi lupaavasti, mutta päätyi olemaan pettymys. Tämä oli vähän kuin olisi katsellut Hostel -elokuvia, kidutusta ja kidutusta toisensa perään. Leffa sisältää paljon gore-pitoisia kohtauksia ja verellä päästään mässäilemään oikein kunnolla, mutta ne eivät vain riitä tekemään hyvää kauhuelokuvaa. Sekopäisenä kirurgina esiintyvä Robert Patrick tekee ihan passelin suorituksen, samoin myös päähenkilö Jessica Lowndes, mutta muut näyttelijät sitten ovatkin mitä ovat.
Lopetus oli aika ponneton, tähän olisi tarvittu jokin todella yllättävä twisti mikä olisi voinut ehkä parantaa arvosanaa.

30.08.2013 klo 00:24

Night of the Demons

Elokuva Halloweenin juhlijoista jotka jäävät taistelemaan henkensä puolesta demoneja vastaan, jotka ovat karkoitettu helvetistä perverssioidensa takia.
Pelon tunnetta ei tämän rainan aikana tunne, mutta myötähäpeä on monissa kohdin valtaisa. Runsaasti Evil Dead-viboja, demoneja, verta ja saatanallisia merkintöjä sisältävä kauhupätkä ei tarjoa mitään uutta. Jopa Wilhelm-scream oli todella kekseliäästi ängetty mukaan tähänkin. Köyhällä käsikirjoituksella ja keskiverroilla näyttelijöillä ei vain pitkälle pötkitä.

25.08.2013 klo 22:33

Dog Soldiers

Odotuksiini kohden ehkä pienoinen pettymys, mutta on silti oikein miellyttävä yhdistelmä kauhua ja toimintaa. 2000-luvulla on tullut kauhun saralla niin paljon kuraa, että tällaisen rainan näkeminen on oikea piristysruiske.

Alussa kameran heiluminen ja tiheään tahtiin vaihtuvat kuvakulmat häiritsivät melkoisesti, mutta kyllä niihin tarinan edetessä tottui. Kerrankin turhat jaarittelut oltiin jätetty pois, ja keskityttiin vain siihen olennaiseen, josta pisteet. Suureksi helpotukseksi ihmissudet olivat hienosti toteutettu, eikä niissä onneksi oltu sorruttu mihinkään järkyttävään tietokonemössöön, niin kuin nykyään on valitettavan usein tapana. Myös susien silmin näytetyt mustavalkoiset kohtaukset olivat hienoja, ja niitä olisikin saanut näyttää enemmän.

23.08.2013 klo 22:19

Sweeney Todd - Fleet Streetin paholaisparturi

Musikaalit ovat olleet minulle aina kaksipiippuinen juttu. Niitä on mukava katsella silloin tällöin vaihtelun vuoksi, mutta yleensä ne pistävät vain hermostuttamaan jatkuvilla rallatuksillaan. Yllätyksekseni näin ei kuitenkaan tapahtunut Sweeney Toddin kohdalla, kai suosikkigenrelläni kauhulla saattoi olla osuutta asiaan.

Joidenkin mielestä elokuvan väkivaltaisuus kaikkine verisuihkuineen saattaa olla mautonta, mutta itse kuvailisin filmiä sanalla tyylikäs. Burtonille tyypillinen goottimaisuus loistaa puvustuksessa ja maskeerauksissa, myös Lontoon lohduttoman ankeat kadut ovat upeaa katseltavaa. Näiden lisäksi elokuvan värimaailman synkkyys sekä hienosti toteutetut lauluosuudet tekevät tästä ehdottomasti parhaan musikaalielokuvan.

23.08.2013 klo 18:15

Zombie Apocalypse

Mitäänsanomattomia zombi-elokuvia on tullut viime vuosina hurja määrä, eikä tämäkään ole poikkeus. Turha tekele. Ei tässä ollut mitään muuta kuin kävelemistä, zombien tappamista ja vähän väliä hahmot kertovat toisilleen elämäntarinoitaan, joiden ilmeisesti kuuluisi olla koskettavia, mutta mistä ei loppujen lopuksi välitä pätkän vertaa. Ruma CGI-veri lentää, ja lopun zombitiikeri oli aivan järjettömän typerän näköinen. Ja miksiköhän se kaikista ärsyttävin hahmo ei koskaan kuole?

22.08.2013 klo 20:38

The Cottage

Keskiverto yhdistelmä komediaa ja gorea, jossa irvaillaankin kauhuelokuville ihan kunnolla. Yöperhosfobiasta kärsivästä Reece Shearsmithin sekoiluista irtosi parhaat naurut, ja olihan Serkis myös hyvässä vedossa vaikkei erityisemmän hauskoja vitsejä ilmoille heitellytkään. Harmillisesti kuitenkin elokuvan juoni heittelehti liikaa, tehden kohtauksiin keskittymisen vaikeaksi. Yritin olla vertaamatta The Cottagea Shaun of the Deadiin, mutta ei tämä läheskään yhtä hupaisa ollut. Aiheesta olisi saanut revittyä irti niin paljon enemmän.

19.08.2013 klo 23:14

Superhero Movie

Ei tämä kaikista surkein parodia-elokuva ole, mutta mitään ratkiriemukasta komediaa ei siltikään ole luvassa. Batmanista ja Spider-Manista vedetään paljon irti, välillä ehkä liiankin yliampuvasti, mutta kai myötähäpeän tunne on tällaisia elokuvia katsoessa ihan normaalia. Parhautta Superhero Moviessa on Leslie Nielsen, joka jaksaa huvittaa jo pelkällä olemuksellaan. Plussaa tulee myös Dan ''Homer'' Castellanetasta, jolla olikin harmittavan pieni rooli. Olisin mielelläni halunnut nähdä lisää kohtauksia kyseiseltä näyttelijältä.

Kyllä tämä puutteistaan huolimatta voittaa selvästi Disaster- ja Paranormal Movien, jotka edustavat genreä surkeimmillaan.

18.08.2013 klo 19:21

Dracula - Verevä vainaja

Suhteellisen onnistunut komedia, joka häviää kuitenkin reilusti Leslie Nielsenin tähdittämälle Mies ja alaston ase -trilogialle. Olihan tässä hauskoja muunnoksia alkuperäisen Draculan dialogista, ja Leslie on mainio niin kuin aina. Kyllä tämän herran näyttelemistä katsoo enemmän kuin mielellään.
Kuitenkin muutamia vitsejä kierrätettiin liikaa, ja ne alkoivat kyllästyttämään loppua kohden. Myöskään Peter MacNicolin ylinäyttely ei sytyttänyt sitten ollenkaan, onneksi sentään muut näyttelijät tekevätkin ihan kelpo suoritukset.
Ei parasta komediaa, mutta kyllä tämä ainakin kertakatseluna menee.

16.08.2013 klo 21:59

Piranha 3D

Elokuva jossa veri lentää ja alastomuutta riittää, onkin vaikea olla huomaamatta kenelle tämä kauhupätkä on suunnattu. Itse en tähän kohderyhmään kuulu, enkä saanut tästä oikeastaan mitään irti. Hahmotkin ovat sen verran tyhjäpäisiksi kirjoitettu ettei heistä välitä pätkän vertaa elokuvan päähenkilön perhettä lukuunottamatta, joille toivoi edes pientä selviytymisen mahdollisuutta.

Piraijat olivat kyllä hienosti toteutettu, mutta tästä jäi silti aika tyhjä fiilis. En sitten tiedä että olisiko tämä toiminut paremmin 3D:nä. Kaikesta huolimatta haluan silti nähdä vuoden -78 Piraijan siinä toivossa että se olisi edes vähän viihdyttävämpi.

15.08.2013 klo 23:50

Sniper - sala-ampuja

Keskivertoa toimintaa, mitä ei kovin omaperäiseksi voi kutsua. Vähän väliä elokuva tuntui tylsähköltä, vaikka kieltämättä oli mukava katsella kerrankin toimintakuvaa joka ei sisällä pelkkiä räjähdyksiä ja aivotonta räiskimistä. Näyttelijät tekevät moitteettomat suoritukset, voisikin sanoa että Platoonissa vakuuttanut Tom Berenger oli se syy miksi alunperinkin päätin katsoa Sniperin. Ja eipä hänen roolisuorituksena ollut mikään pettymys, mies sopii tällaiseen rooliin kuin nakutettu.

15.08.2013 klo 12:59

Stephen Kingin Unissakävelijät

No tämähän oli Stephen Kingin Thinneriäkin huonompi. Näyttelijöiden mitäänsanomattomien roolisuoritusten lisäksi elokuva laahustaa erittäin hitaasti eteenpäin. Ensimmäisen puolen tunnin aikana ei tapahtunut yhtikäs mitään, tai ainakaan sellaista mitä nyt kauhuelokuvalta olisin odottanut.

Myös koomisuusasteikko oli varsinkin rainan loppuvaiheessa todella korkealla. Elokuvan antagonistien muuttuminen kissojen ja vampyyrien yhdistelmiksi herätti hämmennystä, oli kyllä harvinaisen rumat maskeeraukset. Sitä vain toivoi että elokuva paranisi edes vähän loppua kohden, mutta näin ei tapahdu. Tästä jäi sellainen kuva että kirjaan ei halua edes koskea, elokuvan ollessa näin tökerön huono.

14.08.2013 klo 20:57

Yö ei tunne armoa

Yö ei tunne armoa on trillerinä katsottava, mutta odotuksiini kohden kuitenkin pienoinen pettymys. Kai toivoin elokuvan olevan nopeatempoisempi, tai sitten pituutta olisi voinut lyhentää hiukkasen. Olisin myös kaivannut jännitystä mukaan enemmän, mitä tarjoiltiinkin ainoastaan loppuratkaisun aikana.

Hitaasta tahdistaan huolimatta näyttelijät pelastavat paljon. Elokuvan mieskaksikko tekee roolisuorituksissaan hyvää työtä, mutta silti itselleni aikaisemmin vain Alienista tuttu Sigourney Weaver vetää pisimmän korren. Weaver tulkitsee henkisesti erittäin epätasapainoisen Paulinan upealla antaumuksella, saaden kaikki sympatiat täysin hahmon puolelle.

06.08.2013 klo 23:35

Valentine

Kliseinen slasher joka alkoi jo puolenvälin paikkeilla kyllästyttämään. Tappojen tekotavat olivat tosiaan ihan hyvin keksitty, mutta niitä olisi saanut esittää tiheämpään tahtiin; elokuvan aikana ei muuta odotellutkaan kuin että milloin ja miten seuraava hahmo teilataan pois alta. Kovasta yrityksestä huolimatta säikyttelyt eivät onnistuneet, eivätkä näyttelijöiden roolisuorituksetkaan ole mainitsemisen arvoisia. Myös murhaajan henkilöllisyys oli taas vaihteeksi ennalta-arvattava. Ja olihan se maski kieltämättä aika hölmön näköinen.

05.08.2013 klo 23:48

Sand Sharks

Naurettavasta aiheesta on saatu aikaiseksi vielä naurettavampi elokuva. Eipä tätä liian vakavasti pitänytkään ottaa, mutta en tästä kuitenkaan minkäänmoista elokuvanautintoa saanut. Muutamat heitot pistivät hymyilyttämään, mutta kuitenkin kaikissa muissa osa-alueissa mennään pahasti metsään. Tässä olikin varmaan tarkoitus tehdä jotain muka-hauskaa Tappajahai-parodiaa, joka ei kyllä tämän katsojan huumorintajuun iskenyt. Jo ensimmäisien minuuttien aikana sitä mietti että mitä minä nytkin katson, mutta eiköhän tämäkin roska katoa muistista aika nopeasti. Toivottavasti.

05.08.2013 klo 17:00

Kärpänen

Sainpa vihdoin katsottua tämänkin sci-fikauhun. Alkuperäistä en ole vieläkään nähnyt, mutta kyllä sen voisi ihan vertailun vuoksi laittaa katsomislistalle muiden Cronenbergin leffojen ohella, joista ei ole tullut katsottua kuin vain Videodrome.

Kärpänen on elokuvana äärimmäisen oksettava, mutta siitäkään huolimatta silmiään ei tahdo saada irti ruudusta. Varsinkin viimeisen puolentunnin aikana näytetään aikamoisen puistattavia kohtauksia. Maskeeraukset olivat hienosti toteutettu kaikessa ällöttävyydessään, eikä Howard Shoren hyytävistä musiikeistakaan voi valittaa. Goldblum tekee mieleenjäävän roolisuorituksen, mutta Geena Davis jääkin sitten huomattavasti enemmän taka-alalle. En kyllä muutenkaan kyseistä näyttelijästä ole koskaan kummemmin välittänyt.

31.07.2013 klo 13:58

House of the Dead

Tässä elokuvassa ei toiminut mikään. Dialogi, näyttelijäsuoritukset, musiikki ja maskeeraukset olivat kaikki ala-arvoisesti toteutettuja. Myöskin silloin tällöin ruudussa välähtävät pelikohtaukset alkoivat hyvinkin nopeasti ärsyttämään, minkä takia sellaisiakin täytyi laittaa elokuvaan mukaan?

Alun epäonnistuneiden tunnelman luonti -kohtauksien jälkeen juostaankin sitten zombeja karkuun aseilla samalla räiskien, teknomusiikin soidessa taustalla. Ja tottakai ne pari pakollista romanssikohtausta oli saatava mukaan, naurettavalla dialogilla höystettynä. Nämäkin kohtaukset tuntuivat tarinan kannalta täysin irronnaisilta. Rimaa hipoen puoli tähteä.

20.07.2013 klo 19:22

Suuri puhallus

Nousee hiukkasen keskivertoa paremmaksi rikoselokuvaksi. Elokuvan parasta antia olivat temppujen seuraaminen ja niiden ratkominen, mitkä olivat mielenkiintoista katsottavaa. Myös näyttelijät tekevät perus hyvät roolisuoritukset, vaikkei heistä kukaan päässyt erityisemmin loistamaan. Lopputwisti oli pettymys, sillä se ei ollut niin yllättävä kuin olisin toivonut.
Kaksi tuntia kului kuitenkin odotettua sutjakkaammin, kyllä tämän voisi tulevaisuudessa helposti toisenkin kerran katsoa.

11.07.2013 klo 00:21

Amusement

Kahden ensimmäisen päähenkilön esittelykohtauksen aikana luotu jännittävä tunnelma lässähti totaalisesti idioottimaisen psykopaatin ilmestyessä kuvioihin. Puukon isku ja monen metrin pudotus eivät tätä tappajaa ilmeisesti hidasta, vaan ärsyttävä ilmeily ja ylinäyttely sen kun jatkuu vain, elokuvan loppuun asti.
Yksi katsomiskerta riitti tosiaan tälle tekeleelle varsin hyvin.

23.05.2013 klo 22:42

Evil Dead

Täytyy tunnustaa että vaikka kauhuelokuvista pidän todella, ei sydän ole koskaan sykkinyt Raimin alkuperäisversioille. Ei naurata eikä pelota, eikä näyttelijöissä ole kehumista. Uusintaversion traileri vaikutti kuitenkin sen verran kiinnostavalta että pitihän tämä käydä katsastamassa.

Evil Dead on varsin gorepitoinen elokuva ja verellä mässäiltiin, mutta överiksi ei missään vaiheessa onneksi vedetty. Mahtavaa oli myös että tätä ei oltu kopioitu suoraan alkuperäisestä; varsinkin Mian huumekoukku oli kekseliäs lisä. Roque Baños tekee loistavaa työtä scoren kanssa, tämänkaltaista musiikkia kauhuelokuvissa täytyisikin olla. Hahmot jäivät kuitenkin harmillisen etäisiksi, mutta harvon kauhuelokuvien henkilöistä tulee muutenkaan välitettyä sen kummemmin.

Evil Dead on suhteellisen onnistunut ja viihdyttävä remake, jonka jokaisen kauhuelokuvafanin kannattaa katsoa ennakkoluuloitta.

19.05.2013 klo 18:31

Final Destination 5

Sarjan paras osa. Tyylikkäiden alkutekstien jälkeen tuleva siltakohtaus oli hienosti toteutettu, samoin myös Kuoleman kehittelemät uudet, hermoja raastavat tavat kuolla.
Vaikka henkilöhahmot eivät ärsyttäneet sen pahemmin, mikä on Final Destinationeissa aika harvinaista, jäivät ne siitä huolimatta harmillisen etäisiksi päähenkilökaksikkoa lukuun ottamatta. Tony Toddin esiintyminen oli miellyttävä yllätys, samoin myös elokuvan lopetus joka oli kaikkea muuta paitsi odotettava.

10.05.2013 klo 13:32

Disaster Movie

Disaster Movie pääsikin saman tien Paranormal Movien ohella huonoimpien elokuvien joukkoon mitä olen ikinä nähnyt. Ei minulla koskaan ole ollut parodiaelokuvia kohtaan mitään kummoisempia odotuksia, mutta jos komediaksi tarkoitettu elokuva ei onnistu edes hymyilyttämään missään vaiheessa mutta ärsyttää senkin edestä, on kyseessä niin ala-arvoinen tekele ettei kenenkään pitäisi tuhlata siihen aikaansa. High School Musical -kohtauksessa hermot kiristyivät entisestään, eikä jatkuva Juno-parodiointi helpottanut asiaa yhtään enempää, päinvastoin. Alvinista ja pikkuoravista puoli tähteä.

09.05.2013 klo 20:01

The Collector

Pienellä varauksella aloitin tätä elokuvaa katsomaan, sillä pelkäsin The Collectorin seuraavan liikaa Sawin jalanjälkiä. Onnekseni tämä olikin ihan positiivinen yllättäjä. Josh Stewardin ja murhaajan kissa ja hiiri -leikki toi tervetullutta jännitystä, eikä elokuva onneksi sortunut suurempiin ylilyönteihin. Muutamissa kohtauksissa epäloogisuus pisti silmään, mutta ei se siltikään paljon kokonaisuutta haitannut. Elokuvan loppukohtaus oli ainakin omasta mielestäni onnistunut, ja se pistikin haluamaan nähdä myös jatko-osan.

09.05.2013 klo 19:35

Antichrist

Mikähän ihmisiä tässä oikein viehättää, itse en saanut tästä juurikaan mitään irti. Tekotaiteellinen draamaelokuva, joka tuntuu jo kertaalleen nähdyltä. Antichristia katsoessa en vain voinut olla ajattelematta että onko tässä nyt yritetty väkisin vääntää jotain uutta Possessionia. Huonoilla näyttelijöillä elokuvaa ei silti oltu pilattu, ja olivathan lopun silposmiskohtaukset aika epämiellyttävää katseltavaa. Ehkä annan Antikristukselle vielä joskus toisen mahdollisuuden, jos tarina silloin aukenisi minulle edes vähän enemmän.

27.04.2013 klo 14:23

Mama

Kuvaus, äänitehosteet ja musiikki toimivat. Lapsinäyttelijät Megan Charpentier ja Isabelle Nélisse sekä naispääosan hoitava Jessica Chastain tekevät oikein hyvät roolisuoritukset, mutta kuitenkin minulle elokuvan teema oli liian yliluonnollinen ollakseen pelottava. Myös itse Mama nyt oli koomisuudessaan mitä oli, joka on sääli sinäänsä, sillä elokuvasta olisi juonensa perusteella voinut olla ainesta huomattavasti parempaan.

14.03.2013 klo 19:14

Freddy vs. Jason

Viihdyttäväksi tarkoitettu teinislasher Freddy vs. Jason ei onnistunut kuin haukotuttamaan ja aiheuttamaan jatkuvaa kellon vilkuilua. Pikkutopeissa juoksentelevat ja kirkuvat teinit ja Freddyn hauskoiksi tarkoitetut, mutta vain myötähäpeän tunnetta aiheuttavat vitsit eivät onnistuneet edes hymyilyttämään. Elokuvan ainoa valopilkku oli Jasonin teurastus kohtaukset, mutta nekään eivät yksin riittäneet pelastamaan tätä täysin turhaa tekelettä.

15.01.2013 klo 16:14

13.12.2012 klo 18:57

Hobitti - Odottamaton matka

Hobitti oli kohdallani vuoden odotetuin elokuva. Sormusten herrat on tullut katsottua läpi lukemattomat kerrat ja Tolkienin tuotantoa on tullut luettua ahkerasti. Ensimmäisen katselukerran jälkeen olo oli helpottunut, vaikkakin hiukan sekava. Kuva oli hyvä, mutta ei kuitenkaan niin hyvä kuin olisin toivonut.

Päähenkilöistä Martin Freeman tekee nappisuorituksen Bilbona, eivätkä Richard Armitage tai Ian McKellen tule paljoa jäljessä. Myös Christopher Leen pieni rooli elokuvassa oli pelkkää plussaa, mahtavaa että hänetkin oli saatu vielä mukaan korkeasta iästään huolimatta. Ei ollut myöskään iso yllätys että Andy Serkis hoiti homman Klonkkuna täydellisesti, tuoden hahmoon vielä enemmän syvyyttä; Arvoituksia pimeässä oli yksi elokuvan parhaimmista kohtauksista, ja se olikin vielä juuri sellainen niin kuin kuvittelin sen olevan kirjaa lukiessani.

Musiikki on taattua Howard Shorea. Nostalgian tunnetta nostattavat Sormusten herra -melodiat ovat pelkkää musiikillista riemujuhlaa, myöskin lopputekstien kappale Song of the Lonely Mountain on ollut useasti kuuntelussa.
Erityismaininta on annettava kääpiöiden Misty Mountains -laulukohtauksesta. Kaunis kohtaus kestää vain hetken, tuoden kylmät väreet joka kuuntelukerralla.

Elokuva jakaa runsaasti mielipiteitä; vertailu Sormusten herra -elokuviin oli odotettavissa, vaikkakin mielestäni kahta täysin erilaista tarinaa on turha alkaa vertailemaan keskenään. Myös 300-sivuisen kirjan muuttaminen trilogiaksi herättää varmasti kysymyksiä, mutta itse jaksan silti uskoa Jacksonin tekevän toimivan fantasiatrilogian, tehden samalla oikeutta alkuperäiselle teokselle.

Hobitti: Odottamaton matka ei ole täydellinen, mutta silti oikein viihdyttävä kuva, varsinkin jos genre tai Sormusten herra -elokuvat iskevät.

02.12.2012 klo 13:42

01.12.2012 klo 16:11

01.12.2012 klo 16:01

King Kong

King Kong tuli valmistumisvuotenaan käytyä katsomassa elokuvateatterissa, ja sen verran vaikuttava kuva oli kyseessä että pitihän se saada heti ilmestyttyään omaan hyllyyn. Vuosia myöhemmin blu-raylta katsoessa King Kong ei ole menettänyt hohtoaan monesta katsomiskerrasta huolimatta.

James Newton Howardin kauniit sävellykset, visuaaliset tehosteet ja loistavat näyttelijät tekevät King Kongista katsomisen arvoisen. Naomi Watts sopii herkän Annen rooliin mainiosti, eikä pettymys ollut Adrien Brodykaan. Jack Black tekee tällä kertaa hiukan erilaisemman roolin, siinä myös onnistuen. Huumoriakin elokuvaan oli saatu hiukkasen mukaan, silti liikaa keventämättä elokuvan surullista tunnelmaa.

Elokuvan isoin kompastuskivi on kuitenkin pituus; kolmen tunnin kuvasta olisi voinut pätkäistä hyvin melkeinpä tunti pois. Varsinkin saarelta pois lähdettyä elokuvan tahti hidastui harmillisen paljon.

01.12.2012 klo 14:24

Transformers: Kuun pimeä puoli

Transformers -trilogian kolmas osa Kuun pimeä puoli on melko viihdyttävä toimintaelokuva, varsinkin verrattuna äärettömän huonoon Kaatuneiden kostoon, jossa ei tuntunut olevan minkäänlaista päätä eikä häntää.

Vaikka kuinka haluaisin pitää elokuvan näyttelijöistä, ei heistä kovin paljon hyvää sanottavaa ole. Julie White on yhtä ärsyttävä kuin edellisissäkin osissa eikä Rosie Huntington-Whiteley onnistu tyttöystävän roolissaan yhtään sen paremmin kuin Fox. Ja minkäköhän takia John Turturron täytyi esiintyä tässäkin osassa, hahmo on mitäänsanomaton ja tarinan kannalta täysin turha. Shia LaBeouf menetteli, vaikka pientä ylinäyttelemistä olikin vähän väliä havaittavissa.

Lopetus pisti myös ihmetyttämään. En voinut olla ajattelematta että onkohan tässä tullut budjetti vastaan, vai loppuiko käsikirjoittajilta oikeasti ideat kuinka lopettaa elokuva edes kohtalaisesti. Näistä huolimatta reilun kahden ja puolen tunnin erikoistehostepläjäys on katsottava kuva, vaikkei ensimmäisen Transformersin tasolle ihan ylletäkkään.

30.11.2012 klo 16:19

Twilight - Houkutus

Twilightin ensimmäinen osa tuli valitettavasti katsastettua elokuvateatterissa kaverini kehuttua sitä. Elokuvan jälkeen en tiennyt pitäisikö itkeä vai nauraa; näyttely oli luokattoman huonoa, dialogi äärettömän vaivaannuttavaa sekä tarina itsessään aivan naurettava. Tuskin tulen ikinä hyväksymään tätä uutta versiota niin kutsutuista vampyyreistä.
Tiivistettynä voisi sanoa elokuvan olevan ainoastaan rahan ja ajan tuhlausta.

30.11.2012 klo 13:24

Paholainen pukeutuu Pradaan

En yleensä katsele muotiaiheisia elokuvia, mutta tämä yllättikin positiivisesti. Anne Hathawaysta en ole koskaan pitänyt, eikä hän tässäkään elokuvassa onnistunut mielestäni mitenkään erikoisesti. Onneksi elokuvassa on kuitenkin mukana Meryl Streep, joka tuntuikin kannattelevan koko elokuvaa. Eipä paljon ihmetytä Streepin Oscar-ehdokkuus eikä Golden Globen voitto.
Hiukan hämmentää komediaksi kutsuminen, tai sitten vain oma huumorintajuni ei mennyt yhteen elokuvan vitsien kanssa.

30.11.2012 klo 13:16

30.11.2012 klo 00:40

Black Swan

Ehdottomasti katsomisen arvoinen kuva, eikä vähiten Natalie Portmanin mielettömän roolisuorituksen vuoksi. Mila Kunis jää selvästi Portmanin varjoon, vaikka tuskin hänenkään roolisuorituksensa on kenellekkään pettymys.
Black Swan on raastava kuvaus täydellisyyttä tavoittelevasta ballerinasta, jonka ahdistuneisuus välittyy kotisohvalle asti. Elokuvan aikana sai myös oikeasti jännittää. Eli siis hieman erilainen balettielokuva.

30.11.2012 klo 00:35

30.11.2012 klo 00:20

Imaginaerum

Yhtyeen musiikin suurkuluttajana Imaginaerum oli pienoinen pettymys. Jo jonkun aikaisemmin mainitsema ''ylipitkä musiikivideo'' kuvaa elokuvaa aika osuvasti, myöskään visuaaliset tehosteet eivät tehneet vaikutusta. Näyttelijöistä huomauttamisen arvoinen on Quinn Lord, joka tekee ikäisekseen hyvän roolisuorituksen nuorena Tomina. Oli myös mukavaa että yhtyeen jäsenet tekivät elokuvassa pienet cameo-roolit.

Niinkuin olikin jo arvattavissa, Imaginaerumissa ehdottomasti parhautta on musiikki; eeppistä, maalailevaa Nightwishia, mikä sopii elokuvaan täydellisesti.

Edellinen sivu | 1 | Seuraava sivu