Living dead

Living dead

04.09.2015 klo 19:05

Ihmissusi

Tämä oli parempi kuin odotin. Odotin nimittäin naiivia ja koomista elokuvaa, jollaisia nämä vanhat yleensä ovat. Mutta tämä käsittelikin aihetta sopivalla vakavuudella ja näyttelijät olivat luonnollisia ja uskottavia. Ihmissusimaskeeraus on tietysti vanhentunut, mutta aikaan nähden ihan kelvollinen. Elokuva olisi saanut olla pidempikin ja käsitellä aihettaan enemmän, mutta tämän pituisena sen ainakin jaksaa helposti katsoa läpi. Naisen tulevine sulhasineen olisi voinut jättää pois tarinasta, koska se on aika kliseinen juttu. Onneksi tässä ei kuitenkaan ole liikaa hölmöä romantiikkaa. Kaiken kaikkiaan aika tyylikäs vanha ihmissusitarina.

28.08.2015 klo 14:21

Hellraiser: Inferno

Eihän tämä mikään loistava ole, mutta ainakin vähän parempi kuin Hellraiser 3, jossa kenobiitit ym. Hellraiser-jutut ovat ylilyötyjä ja teinimäisiä. Tässä osassa on taas vaihteeksi vähän syvällisempi juoni, mikä ei tietysti ehkä aukea niille, jotka odottavat kolmosen tapaista menoa. On kuitenkin totta, että tämän juoni on aika köyhä, ja ainakin Pinheadillä olisi saanut olla enemmän ruutuaikaa. Silti omasta mielestäni on hyvä, että tässä ei ole isoa joukkoa uusia kenobiitteja ym. outoja otuksia eikä "siistiä" teinimäistä toimintaa. Ei tämä siis ihan infernaalisen huonokaan ole :D

12.08.2015 klo 13:03

Trauma

Minusta Trauma ei ole niin huono kuin jotkut väittävät. Sillä on kyllä heikkoutensa, mutta minusta ne ovat samantapaisia kuin muissakin Argenton elokuvissa. Siinä mielessä Trauma ei ole poikkeuksellisen huono. Tapahtumien logiikka on siis joissain kohdissa vähän niin ja näin, tai ainakaan kaikkea ei selitetä (mikä on joskus vain hyvä). Myöskään jotkut näyttelijät eivät ole kovin hyviä. Argenton tyylistä kuvausta olisi saanut olla enemmän ja musiikit olisivat voineet olla mieleenpainuvammat. Kuitenkin tarina on kiinnostava ja juoni enimmäkseen hyvä. Itse en myöskään arvannut murhaajaa, mikä oli hyvä asia. Traumassa on siis jotain mistä itse pidän, ja näkemistäni Argenton elokuvista se menee ainakin Card Playerin ja Oopperan kummituksen yläpuolelle.

05.08.2015 klo 15:47

Hellraiser 3: Hell on Earth

Ensimmäisillä katsomiskerroilla Hellraiser 3 tuntui lähinnä teinimäiseltä, typerältä ja ärsyttävältä. Voi olla että katsoin leffan silloin vähän väärällä mielialalla tai asenteella. Viime katsomisen jälkeen Hellraiser 3 ei kuitenkaan vaikuta kovinkaan huonolta, päinvastoin se on suorastaan hyvä, varsinkin jos sitä vertaa esim. Hellraiser 5:een ja 6:een. Kyllähän tämä kolmonen on jonkun verran teinimäisempi kuin Hellraiserit 1, 2 ja 4, muttei tämä silti mikään teinielokuva ole. Tässä on ihan kiinnostava juoni ja henkilöt sekä muutamia hyviä kohtauksia (esim. se jossa Pinhead pilkkaa Jumalaa ja Jeesusta kirkossa). Myös Pinheadin historiasta kertominen on yksi tämän leffan parhaita puolia.

28.07.2015 klo 14:59

Antiviral

Tämän tarinan idea on toisaalta kiintoisa, toisaalta ehkä vähän liian hullu ollakseen kovin uskottava. Se tuntuu myös jäävän jotenkin pinnalliseksi. Itse ainakin olisin halunnut nähdä enemmän pohdintaa siitä, miksi jotkut palvovat joitain julkkiksia kuin jumalia. Mutta juuri sitä tämä ainakin saa ihmettelemään entistäkin enemmän, kuten myös sitä kuinka sairasta se voi olla.

24.07.2015 klo 13:24

Rosemaryn painajainen

Tämän elokuvan juoni seuraa alkuperäistä kirjaa minusta ehkä vähän liiankin tarkkaan (jopa henkilöiden repliikeissä). Itselleni ainakin tulee mieleen, että jos elokuva on näin samanlainen lähdetarinansa kanssa, niin ainakaan käsikirjoitus ei ole kovin omaperäinen. Tässä ei myöskään ole paljonkaan todellista kauhun tunnelmaa eikä sitä ainakaan paranna outo huumori parissa kohtaa. Pari näyttelijääkin (Rosemaryn ja Castevetien) näyttelevät minusta aika epäuskottavasti. Parasta tässä on loppujen lopuksi mielenkiintoinen tarina, ei niinkään itse elokuva.

15.07.2015 klo 15:03

Dagon

Ei tämä kyllä perustu Lovecraftin tarinaan kuin hyvin vähäisiltä osin. Alkuperäinen tarinahan on huomattavasti yksinkertaisempi. Silti tämä on omasta mielestäni kohtalaisen viihdyttävä. Sateinen ja ylipäätään vetinen tunnelma on aika mukava ja merenjumalaa palvovat kalaihmiset ovat omalla tavallaan mielenkiintoisia. Ja vaikka päähenkilön harhailu kylässä on pitkälti päämäärätöntä, kyyninen huumori tekee siitä ihan hauskaa katsottavaa. Ja on mukana muutamia aika hienojakin kohtauksia (ainakin alku ja loppu). Minusta tätä pitäisi ehkä katsoa pikemminkin fantasia- kuin kauhuelokuvana, mutta lievä jännitys ja muutamat raa'ahkot kohdat tuovat mukaan myös vähän kauhua.

12.07.2015 klo 16:28

Cabin Fever 2

Kammottava(n huono). Lähinnä ärsyttävä ja kuvottava.

07.07.2015 klo 15:45

Funny Games

Tämän elokuvan olemassaololle on vaikea keksiä muuta syytä kuin se, että on haluttu tehdä itävaltalaisesta Funny Gamesistä englanninkielinen versio amerikkalaisia varten (ilman dubbausta). Tämä on nimittäin melkein sataprosenttisesti samanlainen kuin alkuperäinen. Näistä syistä tälle on vähän vaikeaa antaa pisteitä. Mutta koska ohjaaja on tässä sama ja tämä on melkein yhtä hyvä kuin aiempi, ei tätä voi huonoksi sanoa. Toisaalta, koska tätä ennen oli jo samanlainen mutta hieman parempi itävaltalaisversio, en voisi sanoa tätä mestariteokseksikaan... Jos on jo nähnyt alkuperäisen, tätä ei välttämättä tarvitse katsoa. Mutta jos piti alkuperäisestä ja haluaa verrata näitä kahta, niin silloin voi tämänkin katsastaa.

07.07.2015 klo 15:14

Funny Games

Minusta Funny Gamesin kylmä realistisuus ja toisaalta mustan humoristinen sarkastisuus luovat elokuvaan erikoisen ristiriidan. Omasta mielestäni tämä ristiriita kuitenkin toimii, koska elokuvan tapahtumat ovat uskottavia vaikka henkilöt välillä puhuvat kameralle ja vitsailevat. Itseeni uppoaa juuri tämänlainen musta huumori, mutta totta kai tämä elokuva on samaan aikaan myös julma. Tämäkin tarina voisi olla peräisin tosielämästä (ellei olekin) ja se tekee siitä tavallaan pelottavan. Jostain syystä en itse ole oikeastaan kummankaan osapuolen (tappajien tai uhrien) puolella, mutta minusta tällainen puolueellisuus ei välttämättä ole tarkoituskaan tässä elokuvassa. (Tosin erityisesti perheen koiran ja pojan kohtalot ovat ikäviä.) Miinusta antaisin vain muutamista liian pitkitetyistä kohtauksista, joissa mielenkiinto laskee hieman.

19.06.2015 klo 15:12

Vaarallista kylvöä

Hyvä "paha lapsi" -aiheinen elokuva. Mitään suoria tappokohtauksia ei näytetä vaan kauhu tai jännitys perustuu lapsen käytöksen ja tekojen aiheuttamaan epäilyyn. Mukana ei myöskään ole mitään demoneja ym. kuten The Omenissa tai Manaajassa. Kyseessä on siis realistinen psykologinen elokuva, jossa on myös hyvät näyttelijät. Vain kesto on vähän liian pitkä, mutta onneksi mukana ei ole juurikaan turhia kohtauksia.

10.06.2015 klo 14:16

Kellariväkeä

Katsoin tätä ehkä vajaaseen puoliväliin noin 12 vuotta sitten tästä hetkestä (n.13-vuotiaana) ja sen jälkeen olin halunnut nähdä tämän loppuun asti vielä jonain päivänä. Mutta nyt kun se päivä lopulta koitti, täytyy sanoa että ei tämä kovin suurta vaikutusta tehnyt. Tietysti tämä on pääasiassa komedia ja periaatteessa ihan hauska sellainen, mutta ehkä tyyli jolla tämä on tehty ei vain ole minun makuuni. Liian lapsellinen eikä riittävän hauska. Mutta oli joka tapauksessa ihan hyvä nostalgiamatka :)

06.06.2015 klo 13:36

Tohtori Jekyll'in salaisuus

Itse ainakin löysin tästä ihan katsottavan version, jossa on kyllä musiikkiakin. Juonikin on minusta ihan mielenkiintoinen, vaikka siinä ei ehkä ole mitään uutta. Tosin omasta mielestäni alkuperäinen kirjakaan ei ole ainakaan erityisen viihdyttävä. Näyttelijät (ainakin Jekyllin/Hyden näyttelijä) ovat minusta myös ihan hyviä tällaisessa vanhassa mykkäelokuvassa, joiden tyyli usein on enemmän tai vähemmän teatraalinen.

01.06.2015 klo 14:46

Tänä yönä valtaan ruumiisi

"Coffin Joe" on todennäköisesti kaikkein itsevarmin ja ylimielisin elokuvahahmo, jonka muistan nähneeni. Ja tämä on tässä tapauksessa vain positiivinen asia, koska hahmolla on myös joku outo karisma ilkeästä persoonallisuudesta huolimatta (tai ehkä juuri sen takia). Omasta mielestäni myös näiden kahden ensimmäisen elokuvan visuaalinen tyyli on rosoisuudessaan juuri niihin sopiva. Kaikki tyypilliset kauhuelokuvan elementitkin (pääkallot, hämähäkit, käärmeet, hautausmaat ym.) toimivat näissä hyvin. Tässä jatko-osassa paras kohtaus on minusta Coffin Joen painajainen Helvetistä, joka on mainittu myös arvostelussa. Oli hieno idea kuvata vain tämä osa elokuvasta värillisenä, koska näin se korostaa painajaisen elävyyttä. Joen ajatuksista ihmisistä ja uskonnoista voidaan olla montaa mieltä, mutta ainakin ne saavat katsojankin vähän miettimään näitä asioita.

25.05.2015 klo 14:55

Shopping Tour

Shopping Tourissa on hauska idea, jota olisi voinut hyödyntää paremminkin. Olisi ollut hauskempaa, jos suomalaiset olisivat esim. grillanneet uhrit sen sijaan, että olisivat käyneet suoraan näiden kimppuun. Eli huumoria ja toisaalta jännitystä saisi olla enemmänkin. Leffan olisi voinut myös kuvata normaalisti eikä videokameratyyliin. Mutta kyllä tämä tällaisenakin on ihan hyvä juhannuselokuva, joka kannattaa katsoa huumorimielellä ja suomalaisten tapauksessa itseironiana. Tervetuloa turistit tänne juhannuksen aikaan :D

23.05.2015 klo 13:44

Helvetin yö

Olen aika lailla samaa mieltä Blairoidin arvostelun kanssa. En muista nähneeni yhtä tylsää ja mielikuvituksetonta elokuvaa vähään aikaan. Kuvastakaan ei tosiaan saa kunnolla selvää suuren osan aikaa ja ikäraja on liioiteltu. Ja kuka se murhaaja sitten on? Ei selvästi ainakaan se kääpiö, josta elokuvassa huhutaan :/ Kaiken lisäksi elokuvan kotelon etukannessa on kuva ilmeisesti Manaajasta, mikä on harhaanjohtavaa ja muutenkin tyhmää. Tätä on kyllä aika vaikea suositella kellekään.

21.05.2015 klo 16:19

Psyko III

Näyttää siltä, että nämä Psykon jatko-osat jakavat mielipiteitä laidasta laitaan. Omasta mielestäni Psyko 2 ja Psyko 3 eivät ole ihan loistavia, mutteivät surkeitakaan. Niissä on jopa jotain parempaakin kuin ykkösosassa. Ne nimittäin näyttävät, että Batesillä on inhimillinenkin puoli mielisairauden takana ja ettei hän ole pelkkä tunteeton murhaaja. Tämä saakin tuntemaan myötätuntoa häntä kohtaan, koska hänen asiansa eivät tunnu koskaan sujuvan hyvin kovin kauan. Mutta toisaalta se kai kuuluukin asiaan, koska mistä muuten sitä jännitystä ja kauhua revittäisiin? "Äiti" näyttää vievän aina lopulta voiton pojasta :D

Kolmososan komediallisuus ja muukin tyyli on aika kaukana ensimmäisestä Psykosta. Minusta tämä ei ole huono asia, koska tällainen tyyli toimii Psyko 3:ssa ihan hyvin. Mitään ihan älyttömiä ylilyöntejäkään ei mielestäni ole. Psyko 2 ja 3 päättyvät minusta kumpikin aika hyvin. Kakkosen lopussa kaikki näyttää alkavan taas alusta ja kolmonen loppuu samaan tilanteeseen kuin ykkönen. Kolmosessa on muuten aika hupaisa kuolinkohtaus vessassa, joka tuo mieleen ykkösen suihkukohtauksen. Miksi Batesin pitää tappaa ihmisiä juuri kylpyhuoneessa ja vessassa? :D

20.05.2015 klo 14:47

Psyko

Muuten ihan hyvä elokuva, mutta jostain syystä ei ole koskaan onnistunut pahemmin pelottamaan minua. Ei edes se kuuluisa suihkukohtaus. Olen kai vain nähnyt jo melkein kaiken :D Musiikki kyllä luo alussa häiriintynyttä tunnelmaa. Ja olen samaa mieltä Leffafriikki2000:n kanssa: uusintaversiota ei kannata katsoa. Se matkii alkuperäistä melkein sataprosenttisella tarkkuudella, mutta siinä ei ole sitäkään vähää tunnelmaa, mikä alkuperäisessä on. Ihmettelenkin miksi "uudesta" versiosta tehtiin sellainen, eikä esim. alkuperäiselle kirjalle uskollisempaa.

14.05.2015 klo 16:27

The Uninvited

Nimim. ratistille: vuoden 2003 korealaisella Uninvitedilla ei ole tarinan puolesta tekemistä tämän amerikkalaisen elokuvan kanssa. Sen sijaan tämä Uninvited perustuu toiseen korealaiseen elokuvaan, jolla on Suomessa nimi Pahan yhteys. Minusta sekä korealainen Uninvited että Pahan yhteys ovat monta kertaa tätä Uninvitedia parempia. Suosittelenkin ketä tahansa katsomaan varsinkin Pahan yhteyden, joka on paljon hienovaraisempi, älykkäämpi ja tyylikkäämpi kuin tämä :) Sitä ei ole myöskään tehty kosiskelemaan teinikatsojia.

12.04.2015 klo 18:30

The Second Coming

Vaikka Suomen dvd-julkaisun takakannessa sanotaan tämän muistuttavan Kauna- ja Ring-elokuvasarjoista, niin minulle ainakaan ei pahemmin tullut kyseiset elokuvat mieleen. Tämä on vain hyvä asia, koska Kaunat ja Ringit on jo monta kertaa nähty. Ehkä vain pari kohtausta on ottanut suoraan vaikutteita japanilaisista The Grudge-elokuvista. Mutta kyllä The Second Coming on ottanut vaikutteita muista elokuvista (ainakin aasialaisista kauhuelokuvista). Suoraa matkimista näyttäisi kuitenkin olevan aika vähän ja eri elokuvista otetuista ideoista on syntynyt kohtalaisen kiinnostava yhdistelmä. Mitään erityisen omaperäistä tässä ei taida kuitenkaan olla. Mutta sellaisesta, joka ei ole nähnyt paljon aasialaista kauhua, tämä voi ehkä tuntua jonkin verran tuoreelta. Muutamat kohtaukset ovat aika epäuskottavia tai (tahattoman?) koomisia, mutta niitä ei ole kovin paljon eivätkä ne sentään pilaa tätä elokuvaa. Yllättäviä juonenkäänteitä on aika monta ja viimeinen niistä ei välttämättä miellytä kaikkia. Luin että tässä olisi tavallista enemmän väkivaltaa ja kuvottavuuksia, mutta ei niitä kovin paljon ole eikä mitään erityisen järkyttävää. Itse en sellaista oikeastaan toivonutkaan. Ikävä kyllä tämä on loppujen lopuksi melko keskinkertainen kauhutarina, joka olisi voinut olla omaperäisempi ja vaikuttavampi. Mutta ei tämä toisaalta huonokaan ole.

05.04.2015 klo 14:29

Golem: miten hän tuli maailmaan

Tarina muistuttaa Frankensteinia, mutta tämä tarina on itse asiassa vanhempi, koska se perustuu juutalaiseen kansantarinaan. Ehkä Golem on jopa Frankenstein-tyylisten tarinoiden alkulähde (?) Tämä elokuva ei ole ehkä kauhean pelottava, mutta se sisältää kiinnostavaa ja (aikaansa nähdenkin) visuaalisesti tyylikästä fantasiaa. Hyvä klassikko, joka kannattaa katsoa ainakin sivistyksen takia.

02.02.2015 klo 13:50

The Grapes of Death

Elokuvan juoni ei ole erityisen omaperäinen, mutta jos tämän luokittelee zombielokuvaksi, niin siinä genressä tämä ei ole ihan tyypillisimmästä päästä. "Zombit" nimittäin eivät ole tässä kovin zombimaisia, iho-oireita lukuunottamatta. Minusta tämä on siis vain hyvä asia. Visuaalinen puoli ja musiikit ovat ohjaajan muiden elokuvien tapaan tunnelmallisia. Tarinassa taas on liikaa tyhjäkäyntiä kun ihmiset vain vaeltavat ympäri kyliä.

29.01.2015 klo 13:12

You're Next

Itse kyllä ihmettelen miksi tämä on saanut joissain paikoissa niin hyviä arvosteluita. Minulle ainakin elokuva oli kliseinen ja ennalta-arvattava eikä sen huumorikaan naurattanut kuin parissa kohtaa. Jos on nähnyt ennen tätä esim. korealaisen elokuvan nimeltä Bloody Reunion (/To Sir With Love) joka on myös tehty ennen tätä, pystyy arvaamaan tiettyjä juonenkäänteitä tässä. Mutta jos ei ole aiemmin nähnyt samantyylistä juonta, tämä voi onnistua yllättämään. Samoin tämä ehkä miellyttää realistisen väkivaltakauhun ystäviä. Sivumennen sanoen elokuvan nimikin on liian kliseinen. Joku "Family Reunion" tai vastaava olisi ollut kuvaavampi. Tappajien naamiot ovat kyllä ihan tyylikkäät :D

05.12.2014 klo 14:05

Vampyyrin sielunmessu

Requiem for a Vampire on Rollinin muiden elokuvien tapaan visuaalisesti hieno ja siinä on hyvä tunnelma ja musiikit. Juoni kuitenkin on aika hatara ja sekava, minkä lisäksi leffassa on vähän liikaa (turhaa) alastomuutta ja pornoilua. Joka tapauksessa elokuva on ihan hyvä ja Rollinin leffojen paremmasta päästä.

25.10.2014 klo 17:44

Santa sangre

Kuten nimimerkki Alm0st sanoo, itsekin törmäsin elokuvaan sattumalta Leffatykissä. Julistekuva näytti mielenkiintoiselta ja houkutteli katsomaan elokuvan. Ja se olikin yhtä mielenkiintoinen kuin tuo kuva. Vaikea kuvailla tarkkaan ainakaan ensi näkemältä, mutta mitään vastaavaa en ole tainnut nähdä ennen. Mutta ei sen puoleen että tämä olisi mitenkään vaikeatajuinen, juonta on kyllä helppo ymmärtää. Hieno visuaalisesti ja musiikillisesti. Ja tarina muuten muistuttaa Psykosta, joka tosin ei ole läheskään yhtä mielikuvituksellinen ja näyttävä kuin tämä. Jos tätä ylipäätään pitäisi luokitella niin itse kuvailisin tätä lähinnä kauhufantasiaksi.

15.09.2014 klo 15:00

Kuutamosonaatti

Hetkittäin tämä on ihan hauska ja jännittävä, mutta varsinkin jännitystä tai kauhua olisi saanut olla enemmänkin. Juonessa taas olisi voinut olla vähän enemmän käänteitä. Joka tapauksessa Kuutamosonaatti kuuluu harvojen suomalaisten kauhuelokuvien parhaimmistoon. Suomessa saisikin minusta tehdä enemmän kauhuelokuvia tai vaikka tällaisia kauhukomedioita.

27.08.2014 klo 15:59

Paha silmä

Joo, kyllä tarinassa olisi ollut potentiaalia, mutta valitettavasti se on heitetty hukkaan. Sääli, koska tämä olisi voinut olla hyväkin. Parasta on varmaan musiikki, vaikka suuri osa siitäkin on otettu Fulcin aiemmista elokuvista kuten olikin jo mainittu. Tunnuskappale kuitenkin sopii elokuvaan ja on muutenkin aika hyvä.

27.08.2014 klo 15:33

Nimetön

Ainakaan ensikatsomalta en pitänyt tätä ihan loistavana, mutta juoni on kuitenkin tarpeeksi kiinnostava, tunnelma toimiva ja näyttelijät ihan hyviä. Arvasin jo ennen katsomista, että tämä olisi pikemminkin rikostrilleri, joten en edes odottanut kauhua. Dvd- ym. koteloiden kuvauksiin ei voikaan aina täysin luottaa, koska niiden laatijat eivät usein näytä itse tietävän elokuvasta paljoakaan. Joka tapauksessa sanoisin, että tämä elokuva on ehkä parempi kuin kirja, johon se perustuu. Kirjassa nimittäin on vielä enemmän tyhjäkäyntiä ja Nimettömien lahkosta kerrotaan vähemmän asioita.

31.07.2014 klo 21:06

Carrie

Mielestäni tämä on paras Carrie-elokuva, jonka olen nähnyt. (En ole nähnyt Carrie 2:ta enkä arvostelujen perusteella luultavasti katso.) Tämän version tarina vastaa eniten Kingin kirjaa, lukuun ottamatta loppua. Näyttelijät ovat minusta tässä parhaita: uskottavimpia ja vastaavat myös eniten kirjaa. Samoin erikoistehosteet ovat luonnollisemman näköisiä kuin uusimmassa elokuvassa, jossa ne ovat naurettavan teennäisiä. Se vähäinen kauhu mitä Carrie-elokuvissa on, on minusta toteutettu tässä parhaiten. Ainoa huono puoli tässä on ehkä liian pitkä kesto. Itse en tajua miksi monet ylistävät vuoden -76 versiota ja miksi tätä tunnutaan aliarvostavan.

10.07.2014 klo 14:23

Memento Mori

Memento Mori sisältää selvästi eniten draamaa koko Whispering Corridors -sarjassa. Omasta mielestäni se ei ole paha juttu, koska elokuvan juoni on tarpeeksi mielenkiintoinen. Mukana on kuitenkin vähän lievää kauhuakin, enimmäkseen loppupuolella ja lisäksi muutamia visuaalisesti hienoja kohtauksia ja elokuvaan sopivaa kuoromusiikkia. Suosittelisin tätä niille, jotka haluavat nähdä vain vähän kauhua sisältävän tyttökouludraaman. Sellaiseksi tämä on nimittäin aika hyvä, eikä ihan pinnallinenkaan.

12.06.2014 klo 14:15

Poultrygeist: Night of the Chicken Dead

Juuri tällaista sen kuuluu ollakin kun laitetaan aivot narikkaan. Itseäni ainakin nauratti :D Kaikki elokuvien ym. tekijät eivät mene näin pitkälle outojen ideoiden toteuttamisessa ja mauttomuuksissa, mikä on minusta aika harmi, koska ylilyödyt (oudot ja/tai huvittavat) tapahtumat ovat usein parhaita komedioissa. Poultrygeistissa on sitä paitsi mm. roskaruokaan ja alkoholiin liittyvää sanomaakin, jota jokainen voi tosin tulkita omalla tavallaan :D

22.01.2014 klo 18:28

Valerie and Her Week of Wonders

Unilogiikkaa noudattava juoni on mielenkiintoinen, ja elokuva näyttää ja kuullostaa hienolta elämän ja kuoleman symboleineen. Myös elokuvan alkuperämaa ja kieli tuovat katsomiseen hyvänlaista vaihtelua.

08.11.2013 klo 14:17

Frontier(s)

Ensimmäisellä katsomiskerralla Frontier(s):in väkivalta ja natsipsykopaatit tekivät minuun jostain syystä aika ison vaikutuksen, mutta toisella kerralla eivät enää niinkään. Nyt tämä leffa tuntuu aika keskinkertaiselta psykopaatti-/väkivaltaelokuvalta, jossa ei ole paljonkaan mitään omaperäistä, paitsi ehkä natsipsykopaattiperhe. Tuntuu myös siltä, että tähän on yritetty laittaa liikaa erilaisia kauheuksia ihan vain katsojan järkyttämiseksi. Eikä tämä ole edes niin raaka ja järkyttävä kuin mitä dvd-kotelossa väitetään. Mutta kyllä tätä silloin tällöin jaksaa katsoa, jos haluaa nähdä jotain väkivaltaista ja epämiellyttävää.

21.10.2013 klo 20:06

Silent Hill

Silent Hillin visuaalinen tyyli ja vähän tarinakin tuo mieleen hongkongilaisen Re-Cycle-elokuvan (Gwai Wik). Näissä molemmissa on omalaatuinen ja kiinnostava juoni sekä oma synkkä maailmansa. Silent Hill on mielestäni muuten hyvä, mutta joitain juonen kohtia ja kaupungissa asuvia olioita olisi voitu selittää enemmän. Lisäksi elokuva on joissain kohdissa vähän pitkästyttävä ja kokonaisuudessaan hieman ylipitkä. Peliin perustuvaksi elokuvaksi se on silti todella hyvä ja kuuluukin varmasti parhaisiin pelilähtöisiin elokuviin.

10.10.2013 klo 12:12

Lentävien tikarien talo

Hienon näköinen ja kuulloinen elokuva, jossa on myös monta yllättävää juonenkäännettä. Tarina on kuitenkin vähän liian romanttinen omaan makuuni, ja itse pidänkin enemmän elokuvasta Hiipivä tiikeri, piilotettu lohikäärme. Lentävien tikarien talo on kuitenkin viihdyttävää katsottavaa silloin, kun haluaa nähdä tyylikkään ja toiminnallisen romanttisen draaman.

03.10.2013 klo 13:29

Shadow of the Vampire

Kun itse näin tämän ensi kerran joskus vuosia sitten, ajattelin vaan että siinä on ryöstetty Nosferatua kun on otettu siitä joitain kohtauksia mukaan. Ja ajattelin että varsinkin Gustavin ja Gretan hahmot ovat ärsyttäviä. Mutta nyt kun olen katsonut tätä uudestaan, tajuan että se on kunnianosoitus alkuperäiselle Nosferatulle ja aika hyvä sellainen. Suurempi kauhun puute ei enää vaivaa kun keskittyy elokuvan visuaalisuuteen ja (mm.) sen luomaan tunnelmaan. Nyt myös hölmöltä vaikuttava Gustav ja mm. hänen mukanaan tuoma komedia ovat vain hyvä lisä. Ja vampyyrin hahmo on muuten selvästi saanut vaikutteita myös Nosferatu - Yön valtiaasta, mielestäni enemmänkin kuin vanhemmasta Nosferatusta. Joka tapauksessa tämä on yksi omista vampyyrielokuvasuosikeistani molempien Nosferatujen lisäksi.

01.07.2013 klo 18:19

Oopperan kummitus

Tämä saattaa miellyttää niitä, jotka etsivät vähän erilaista ja mauttomampaa versiota tästä kuuluisasta tarinasta. Itse odotin jotain hienostuneempaa, vaikka pakko myöntää että tämä on tietyllä tavalla omaperäinen. Mutta jos vertaan tätä pariin muuhun ooppera-aiheiseen elokuvaan, niin itse pidän paljon enemmän 20-luvun Oopperan kummituksesta ja Argenton Operasta.

21.05.2013 klo 20:04

Velho

Ensimmäinen neuvostoliittolainen elokuva, jonka olen nähnyt ja vähintääkin kiintoisa tapaus. Visuaalisesti hieno, varsinkin kohtaukset kirkossa noidan kanssa ja jo mainittu hirviöiden ilmaantuminen lopussa. Myös elokuvan erikoinen huumori sopii ihan hyvin yhteen kauhufantasian kanssa.

16.05.2013 klo 13:30

Hellbreeder

"Klovninmetsästäjä"? Kävisi komediasta, muttei ole tarpeeksi hauska. Liikaa samojen kohtausten toistoa, ylipitkiä tylsiä kohtauksia, järjettömiä vuorosanoja ja reaktioita, järjetön tarina, huonot näyttelijät... Yrittää vielä ilmeisesti olla taiteellinenkin. Varoituksista huolimatta tuli todistettua omin silmin, että tämä todella on elokuva huonoimmasta päästä. En suosittele, jollei halua turhautua.

15.05.2013 klo 18:21

Vampyr

Kuten onkin jo sanottu, elokuvan tunnelma on mystinen ja unenkaltainen ja itse elokuva on visuaalisesti kekseliäs ja hieno. Nämä seikat ylittävät tarinan, joka ei ole maailman omaperäisin, mutta ainakaan minua se ei haittaa. Ja ainakin minusta tämä on parempi kuin 1930-luvun Dracula, jonka nimihenkilöä ei ole ainakaan pelottavuudella pilattu.

02.05.2013 klo 18:10

Inho

Kiintoisa psykologinen tarina... Paikoin vaan hieman pitkäveteinen. Olisi myös ollut kiinnostava tietää, mitä päähenkilön käytöksen taustalla on. Tuskin hänen persoonallisuutensa laatu (täysin) synnynnäistäkään on.

01.04.2013 klo 16:39

Hammaslääkäri 2

Muistan kuinka näin tämän elokuvan videolla kaupassa joskus lapsena ja silloin ajattelin, että tämän täytyy olla tosi karmiva. Olisin halunnut nähdä tämän jo silloin, mutta vanhemmat eivät tietenkään ostaneet leffaa. Nyt kun lopulta vuosien päästä katsoin tämän, niin täytyy sanoa ettei se tehnyt suurtakaan vaikutusta eikä vastannut ihan odotuksiani. Elokuvassa on kyllä ihan onnistunutta psykologista jännitystä ja jonkun verran hauskaa huumoria, mutta se olisi saanut olla pelottavampi ja/tai hauskempikin. Ei tämä silti täysin surkeakaan ole.

18.03.2013 klo 17:18

Pelkoa ei voi paeta

Murhaajia en osannut (tässäkään) arvata, paitsi toisen juuri ennen kuin se paljastui, ja ratkaisu oli yllättävä. Argento osaa hyvin pitää pahikset tuntemattomina loppumetreille asti - paitsi Operassa, jossa aloin epäillä syyllistä jo alussa. Usein pahisten henkilöllisyys on myös yllättävä - tästä kyllä poikkeaa ainakin Mother of Tears. Kuten moni onkin jo sanonut, Tenebressä on myös mahtavat musiikit, varsinkin teemakappale on hieno.

30.12.2012 klo 14:48

Arang

Arang on enimmäkseen hyvin toteutettu ja näyttelijät ovat hyviä. Ikävä kyllä elokuvan ideat ovat melkein kaikki jo aiemmin nähtyjä, joten se ei ole kovin omaperäinen. Uusia ideoita olisi siis kaivannut enemmän tähän ja selityksiä hämäriksi jääviin seikkoihin.

20.12.2012 klo 13:04

The Curse

Noroi on hyvä esimerkki tunnelmallisesta kauhuelokuvasta ilman melkein tippaakaan verta. Mystisten tapahtumien sarja ja musiikki luovat mukavan pahaenteistä tunnelmaa alusta loppuun, eikä elokuva tunnu missään kohtaa tylsältä, vaikka onkin melkein kaksituntinen. Ja vaikka tietäisi jo mysteerin ratkaisun (sikäli kuin se edes selviää), elokuvaa jaksaa katsoa uudestaan. Myöskään dokumenttimaisen juonen ja yliluonnollisten elementtien yhdistäminen toisiinsa ei juuri syö elokuvan uskottavuutta. Itse muuten arvelen, että Paranormal Activityn tekijä näki Noroin ennen kuin teki oman elokuvansa. Noroissa on kuitenkin mutkikkaampi ja kiinnostavampi juoni ja se on pelottavampi kuin PA.

07.12.2012 klo 23:14

Cinderella

Elokuvan tarina on loppujen lopuksi dramaattinen ja tuo vahvasti mieleen Dark Waterin, mistä tämä on epäilemättä ottanut vaikutteita. Kuitenkin tässä on jotain omaakin tai ainakin muualta otetuista ideoista on luotu melko omaperäinen tarina. Joissain kohtaa on vähän ylidramaattisuutta ja musiikki parissa kohtaa ei sovi tunnelmaan kovin hyvin.

01.12.2012 klo 13:18

Tomie

Tomie ei ole kovin pelottava elokuva ainakaan silminnähden, mutta muuten kyllä kiinnostava. Tomien hahmo on aika mielenkiintoinen, elokuvan tunnelma on hyvä ja näyttelijät enimmäkseen hyviä. Tunnusmusiikki luo sopivan surrealistista tunnelmaa. Tämä ensimmäinen osa on minusta myös parempi kuin jatko-osat Replay ja Rebirth. Näiden lisäksi on vielä kuusi jatko-osaa, joista ainakin yhden ohjaaja on sama kuin tässä. Jokaisessa Tomieta esittää eri henkilö - Tomiehan on ikuisesti nuori, joten hän ei voi vanheta :)

09.11.2012 klo 20:24

Alone

Ainakin ensimmäisellä kerralla tämä onnistui säikyttämään/pelottamaan monessa kohtaa. Myös juonipaljastus oli yllättävä. Valitettavasti nämä seikat eivät toimineet yhtä hyvin toisella kerralla, mutta joka tapauksessa elokuvassa on minusta hyvä tarina ja onnistunutta pelottelua.

26.10.2012 klo 11:29

Ring 0: Birthday

Kommentoisin Jurpon arvostelusta paria kohtaa. Ensin, "hirviön" nimi on Sadako Yamamura (ja tämän äiti on Shizuko Yamamura). Toiseksi, elokuvassa on "taustalla vaaniva peto": Sadakon paha ego. Kolmanneksi, uhrit kuolevat Sadakon tahdon voimasta. Mutta asiasta toiseen, minusta tämä on ihan mielenkiintoinen ja muutamassa kohtaa melko pelottavakin takaumakertomus alkuperäisen Ringin tarinaan.

21.07.2012 klo 17:07

Diary

Juoni on aika hidastempoinen ja sekava eikä mitään erityisen kiinnostavaa tapahdu. Kuitenkin juonessa on psykologista jännitettä ja tiettyä tunnelmaakin. Lopussa alkaa myös joitain asioita paljastua, mutta niitä jää toisaalta selittämättäkin, mikä on aika harmillista. Näyttelijät tekevät luultavasti parhaansa, mutta sekään ei pelasta heikkoa juonta. Mielestäni tämä on kuitenkin ihan katsottava joskus silloin tällöin ja olen nähnyt huonompiakin aasialaisia (kauhu)elokuvia. Sivumennen sanoen elokuvan alkuperäisnimi, joka tarkoittaa "harhakuvitelmaa", on minusta sopivampi kuin englanninkielinen nimi.

Edellinen sivu | 1 2 3 4 5 6 7 | Seuraava sivu