Living dead

Living dead

10.08.2017 klo 13:28

Return of the Living Dead 2

On totta, että tämä on hyvin samantapainen leffa kuin edeltävä osa eli tässä ei ole paljon mitään uutta tai omaperäistä verrattuna ykkösosaan. Itse näkisin kuitenkin, että tämä on Evil Dead 2:n tapainen uusintaversio tai muunnelma ykköselokuvasta. Tässähän on mukana samat miespääosanäyttelijätkin, jotka ovat ihan huvittavia myös tässä osassa. Vitsit ovat tässä kuitenkin yksinkertaisempia ja koko leffa jotenkin lapsellisempi kuin ykkönen, eli ei tämä ykkösen tasolle pääse, mutta on minusta silti riittävän hauska ja viihdyttävä.

06.08.2017 klo 15:07

Päätön ratsumies

Näin Päättömän ratsumiehen ensimmäisen kerran ehkä 10-11-vuotiaana ja muistan sen olleen lempileffani noihin aikoihin. Nyt tuli katsottua tämä elokuva uudestaan monen vuoden jälkeen ilman, että muistin siitä juuri mitään. Eihän tämä enää ainakaan pelottanut, vaikka kyllä tässä on periaatteessa onnistuneita kauhukohtauksia ja kauhutunnelmaa. Juoni oli kuitenkin kiinnostava, tunnelma hyvä, visuaalinen toteutus hieno ja musiikki leffaan sopivaa. En siis keksi paljon valittamista tästä leffasta, vaikka se ei enää lempielokuvani olekaan.

01.08.2017 klo 14:44

House of 1000 Corpses

Muistan katsoneeni tätä leffaa tv:stä joskus teinivuosina ja silloin tämä tuntui aika pelottavalta (parhaiten mieleen jäi kohta, jossa yhdestä miehestä oli tehty kuollut "merenneito"). Nyt kun katsoin tämän taas vuosien jälkeen uudestaan, niin ensimmäisenä silmiin pistivät elokuvan visuaalisuus, psykopaattiperheen kieroutuneisuus ja viittaukset muihin elokuviin. Nämä ovatkin minusta House of 1000 Corpsesin parhaita puolia, joiden ansiosta voin jopa antaa anteeksi juonen epäomaperäisyyden. Yleensä en erityisemmin pidä tällaisista psykopaattimurhaajaleffoista, mutta tämä on sen verran tyylikäs ja tietyllä tavalla viihdyttävä, etten pettynyt kun päätin katsoa tämän uudestaan.

20.07.2017 klo 12:50

Dolls

Dolls oli vähän parempi nukke-/leluaiheinen kauhuelokuva kuin mitä odotin. Leffa ei ole pelkkää tappamista, jonka tekosyynä olisi käytetty eläviä murhanhimoisia leluja, vaan siinä on myös sanomaa mm. ihmisten pahuudesta, lapsenmielisyydestä ja aikuisuudesta. Dolls on myös visuaalisesti aika hieno ja näyttelijät ovat muutamia lukuunottamatta tarpeeksi hyviä. Toisaalta leffa olisi saanut olla pitempi ja lapsuus- ja leluteemoja olisi voinut käsitellä enemmänkin. Silti Dolls on vähän parempi kuin Chucky-leffat ainakin.

18.07.2017 klo 17:35

Basket Case

Tämä ei ollut ihan niin raaka, mauton tai hauskakaan kuin odotin, mutta tässä oli silti tarpeeksi verisiä kohtauksia ja mustaa huumoria minun makuuni. En ole yleensä mikään hirviöelokuvien ystävä, mutta Basket Caselle täytyy antaa pisteitä sopivan kekseliäästä, inhottavasta ja välillä huvittavastakin hirviöstä. Näyttelijät ja tehosteet ovat tosiaan enimmäkseen huonoja, mutta tässä tapauksessa vain hyvällä tavalla. Tällä leffalla ja hirviökaksosella on muuten sopivan sarkastiset nimet. :D

07.07.2017 klo 16:10

Addams Family - sukukokous

Näyttää siltä että jokaisessa kommentissa näillä sivuilla ja muuallakin tätä elokuvaa pelkästään haukutaan. Toisaalta ymmärränkin sen, koska kyseessä ei ole erityisen hyvä elokuva, saati mestariteos. Mutta minusta Addams Family Reunion ei ole ihan niin surkeakaan kuin mitä kaikista kommenteista voisi päätellä. Leffahan on siis tv-elokuva, joka on näytetty tv:ssä ja julkaistu ilmeisesti pelkästään videolla, joten ei ihme että se myös näyttää pitkälti siltä. Omasta mielestäni huonointa tässä elokuvassa on hölmö ja löyhä juoni sekä huumori joka on liian yksinkertaista ja lapsellista. Minulla ei ole valittamista päähenkilöistä tai niiden näyttelijöistä, paitsi Festeristä, joka on tässä aika ärsyttävä. Samaten monet sivuhahmot ovat rasittavia ja turhiakin. Kyllä tämän kuitenkin kerran kestää katsoa, mutta ainakin ensimmäinen Addams Family -elokuva on selvästi parempi.

05.07.2017 klo 14:07

Frankenweenie

Odotin, että tämä leffa olisi ollut lapsellisempi kuin Painajainen ennen joulua ja Corpse Bride ja että tässä olisi käytetty halvannäköisiä tietokonetehosteita. Syynä näihin epäilyksiin oli luultavasti leffan aihe, ikäraja ja valmistumisvuosi. Onneksi kuitenkin päätin katsoa tämän, koska itse en ainakaan joutunut pettymään. Minusta tämä ei nimittäin ole sen lapsellisempi kuin nuo mainitut aiemmat Burtonin animaatiotkaan ja kaikki käytetyt tehosteet näyttävät uskottavilta ja hyviltä. Myös tarina on hyvä ja hahmot kiinnostavia. Mustavalkokuvaus sopii hyvin tähän leffaan ja viittaukset vanhoihin kauhuelokuviin ym. ovat hauskoja. Minusta tämä on myös parempi kuin alkuperäinen Frankenweenie.

22.06.2017 klo 13:18

Rasen

Rasen on siis ensimmäisen japanilaisen Ringin alkuperäinen jatko-osa, joka ilmestyi samoihin aikoihin kuin mainittu Ring-elokuva. Rasen ei kuitenkaan ilmeisesti koskaan menestynyt toivotulla tavalla ja sen takia pian tehtiin Ring 2, joka menestyi nähtävästi paremmin. Rasenissa seurataan mm. muutamaa samaa henkilöä kuin Ring 2:ssa, mutta juoni on aika lailla erilainen. Mielestäni Rasenin pahimmat heikkoudet ovat kunnon kauhun puute ja lievä ylipituus, mitkä asiat tekevät leffasta tylsähköä katsottavaa. Myös juonen uskottavuus on välillä vähän niin ja näin. Kuitenkin Rasen on ainakin kerran katsottava elokuva, joka tarjoaa vaihtoehtoisen jatkotarinan Ringille ja jonka ainakin kovat Ring-fanit voivat katsoa. Itse muuten näin tämän vasta viimeisenä koko sarjassa.

07.05.2017 klo 14:43

Evil Dead

Verta ja väkivaltaa tästä uudesta Evil Deadistä ei kyllä puutu. Itse en normaalisti katso tällaisia elokuvia mielelläni, ellei kyseessä ole kunnon komedia. Evil Deadin uusintaversioon tällainen meininki tuntuu kuitenkin sopivan ja ehkä jopa kuuluvan osaksi leffan tarinaa. Silti raakuutta on ehkä vähän liioiteltu, koska jossain vaiheessa se ei enää oikein jaksa säväyttää. Tehosteet ja maskeeraukset ovat kuitenkin sinänsä hyviä ja elokuvassa on sentään juonikin, joka ei onneksi matki liikaa alkuperäistä. Mielestäni tämä on yksi parhaita uusintaversioita, vaikka ei olekaan kovin omaperäinen eikä yhtä hyvä kuin vanha Evil Dead.

01.05.2017 klo 14:30

Tri Caligarin kabinetti

Tri Caligarin kabinetti ei ehkä tunnu pinnalta katsoen kovin pelottavalta ollakseen kauhuelokuva. Kuten jotkut ovat jo sanoneet, itsekin pidin tämän leffan juonta aluksi yksinkertaisempana kuin se oikeasti on. Mutta kun tajuaa elokuvan juonen (ainakin siinä määrin kuin se on selkeä), tajuaa myös sen tarinan takana olevan ajatuksen, joka on omalla tavallaan aika pelottava. Ja visuaaliselta ilmeeltään Caligari on omalaatuinen ja luultavasti ainoa lajissaan vielä nykypäivänäkin, kuten on myös tullut jo todettua.

01.05.2017 klo 13:56

Suden hetki

Itse en ole nähnyt muita Bergmanin elokuvia kuin tämän, enkä ole katsonut muutenkaan paljon ruotsalaisia tai muita pohjoismaisia elokuvia (en edes suomalaisia). Suden hetki tuntuu enimmäkseen draamalta, jossa on mukana jonkin verran jännitystä ja fantasiaa. Mistään kovin pelottavasta leffasta ei siis ole kyse, ei ainakaan silmin nähden. Suden hetkessä on kuitenkin kiinnostava juoni, joka tosin jää arvoitukselliseksi. Myös päähenkilön painajaisten hahmot ja muutamat loppupuolen kauhu-/fantasiakohtaukset ovat ihan mielenkiintoisia. Ruotsin kielikään ei kuullosta pahalta tässä elokuvassa :D

14.04.2017 klo 16:32

Paranormal Activity

Mielestäni Paranormal Activity on yksi hyvä esimerkki siitä, että yksinkertaisesta ideasta ja pienillä resursseilla voi saada aikaan kelvon elokuvan. Hyvää tässä leffassa on se, että se sijoittuu tavallisten ihmisten kotiin, joten moni katsoja voi samaistua päähenkilöihin hyvin. Muita leffan vahvuuksia ovat sen tunnelma, joka muuttuu vähitellen pahaenteisemmäksi ja se että (oletettu) demoni pidetään näkymättömissä, mikä tekee siitä pelottavamman.

Minusta huonointa Paranormal Activityssä on päähenkilöiden ärsyttävä käytös silloin tällöin, joka tosin ei onneksi häiritse liian paljon. Toinen huono puoli on tavallaan elokuvan loppu, joka on vähän epäuskottava, muttei kuitenkaan liikaa niin, että se pilaisi koko elokuvan. Toisin kuin jotkut sanovat, minusta Paranormal Activity kannattaa katsoa mieluiten kotona eli juuri siellä, minne leffakin sijoittuu. :)

11.04.2017 klo 13:27

Musta lammas

Black Sheep on ihan hauska kauhukomedia, jossa on aika omaperäinen ja hupaisa juoni sekä hyviä lammastehosteita ja -maskeerauksia. Ihmissusielokuvien parodioiminen ja lauhkeiden lampaiden muuttaminen verenhimoisiksi otuksiksi on tässä aika hauskaa. Leffa olisi tosin saanut olla vielä hauskempikin.

09.04.2017 klo 13:16

Saw

Tulipa sitten viimein katsottua tämäkin leffa kunnolla alusta loppuun. Saw näyttää tosiaan jakavan mielipiteitä laidasta laitaan. Omasta mielestäni Saw on hyvä kauhutrilleri, jossa on kiinnostava ja jännittävä juoni ja karu visuaalinen tyyli, joka sopii elokuvaan hyvin. Myös elokuvan lopun juonenkäänteet ovat yllättäviä, kuten moni onkin jo maininnut. Leffan heikkouksina pidän juonen liiallista sekavuutta ja ehkä joitain epäloogisuuksia. Se että jotkut asiat (kuten leffan loppu) jäävät hämäriksi tai epävarmoiksi, on toisaalta hyvä, toisaalta huono asia. Kuitenkin Saw on kaiken kaikkiaan jonkun verran parempi kuin odotin eli keskinkertaista parempi elokuva.

04.04.2017 klo 18:08

Ystävät hämärän jälkeen

Minusta monet haukkuvat tätä elokuvaa turhaan, koska omasta mielestäni tämä oli parempi kuin mitä odotin, varsinkin kun on kyseessä (taas yksi) amerikkalainen uusintaversio. Olen nähnyt myös alkuperäisen ruotsalaisen elokuvan, mutta siitä on kulunut jo vähän aikaa. Tarkoitukseni onkin katsoa se uudestaan, että voisin paremmin verrata tätä leffaa siihen. Joka tapauksessa Let Me In kuuluu parhaisiin näkemiini uusintaversioihin, siitäkin huolimatta, että se on pohjimmiltaan enemmän draama kuin kauhuelokuva. Mutta jos tätä ei pidä vähintään yhtä hyvänä kuin ruotsalaista elokuvaa, niin silloin tämän voi luokitella turhien uusintaversioiden joukkoon.

02.04.2017 klo 16:21

Eraserhead

Ensinäkemältä Eraserhead vaikuttaa kieltämättä erikoiselta ja enimmäkseen käsittämättömältä. Mutta jos elokuvan katsoo uudestaan, siinä alkaa jo hahmottaa selviä ideoita, jotka saattoivat aluksi jäädä tajuamatta kaikkien päältä päin outojen asioiden ja tapahtumien takia. Omasta mielestäni Eraserhead ei siis ole loppujen lopuksi ihan niin käsittämätön kuin mitä jotkut näyttävät ajattelevan. Elokuva on kyllä outo vielä toisellakin katsomiskerralla, eikä kaikille sen elementeille ehkä olekaan olemassa yhtä selkeää selitystä, mutta tämä vain pitää yllä kiinnostusta leffaan. Itselleni tällä hetkellä oudointa Eraserheadissä ovat leffan nimi ja uni- tai muut kuvitelmakohtaukset, joihin tuo nimi (mm?) viittaa.

13.03.2017 klo 12:13

Kauhujen kaupunki

Sainpa vihdoin aikaiseksi katsoa tämänkin elokuvan. Oli nimittäin ollut tarkoitus katsoa se pian sen jälkeen kun luin Kingin vastaavan kirjan, mutta lykkäsin asiaa pääasiassa leffan pitkän keston takia. Vaikka minulta menikin useampi tunti katsoa leffa loppuun asti, se oli kuitenkin lopulta katsomisen arvoinen. Minusta leffan kesto ei varsinaisesti tee siitä pitkästyttävää, koska juoni on kiinnostava, monet hahmot/näyttelijät hyviä ja audiovisuaalinen tyyli onnistunut. En vain itse jaksa yleensä katsoa ihan näin pitkiä leffoja, ainakaan yhdellä kertaa. Mutta voin suositella Salem's Lotia niille, jotka pitävät Kingin kirjasta ja/tai jotka ovat valmiita uhraamaan kolme tuntia hyvälle mutta pitkälle vampyyritarinalle.

03.02.2017 klo 12:54

Cube 2: Hypercube

Minusta Cube 2 ei ole niin huono kuin monet näyttävät väittävän. Eihän se ihan niin hyväkään ole kuin ykkönen, muttei myöskään maailman huonoin "jatko-osa" tai elokuva ylipäätään. Näyttelijöissä ei ehkä ole suurta kehumista, mutta eipä ole ykkösessäkään monissa heistä. Cube 2:ssa on myös paljon samaa kuin ykkösessä, mutta joitain uusiakin ideoita löytyy. Omasta mielestäni Cube 2:n efektitkään eivät ole täysin surkeita, tai ainakin ne sopivat ihan hyvin tähän leffaan ja sen tyyliin. Onhan itse hyperkuution ajatuskin aika abstrakti, joten se ei kaipaa kovin uskottavia tehosteitakaan. Joka tapauksessa Cube 2 on "jatko-osa", jonka voi joko katsoa tai jättää katsomatta riippuen omasta mielenkiinnosta.

25.01.2017 klo 11:38

The Tunnel

The Tunnel ei ole juoneltaan erityisen omaperäinen, mutta kuitenkin tarpeeksi kiinnostava pitääkseen mielenkiinnon yllä koko elokuvan ajan. Parasta leffassa ovat itse tunnelit, niiden tapahtumat ja pahaenteinen tunnelma. Loppupuolella on ehkä hieman liikaa dramatisointia, muttei onneksi kuitenkaan liian yliampuvaa, ja toisaalta se sopii tällaiseen valedokumenttileffaan. The Tunnel onkin aika uskottava ja tunnelmallinen valedokumentti.

23.01.2017 klo 13:37

Stendhal-syndrooma

Jotkut sanovat Stendhal Syndromea sairaaksi elokuvaksi ja sitä se kyllä jossain määrin onkin, mutta eiköhän se ole ollut tarkoituskin ottaen huomioon leffan teemat. Minusta tämä elokuva onkin onnistunut parhaiten juuri kieroutuneiden tapahtumien ja kieron tunnelman luomisessa. Leffa on myös hyvä tarina siitä, mitä raiskaaminen ja muu väkivalta voi saada aikaan. Lisäksi mukana on jonkin verran Argentolle tyypillisiä visuaalisesti hienoja kohtauksia, jotka tosin eivät ole mitään Suspirian luokkaa. Pääosanäyttelijätkin hoitavat roolinsa tarpeeksi hyvin.

Mielestäni Stendhal Syndromen suurin haitta ovat muutamat aukot juonessa. Tämä ei tosin ole mitään uutta Argenton elokuvissa, ja joskus on vain parempikin ettei kaikkea väännetä rautalangasta. Jotkut tämän leffan aukot voi sitä paitsi selittää, vaikka niitä ei itse leffassa selitetä. Kaiken kaikkiaan Stendhal Syndrome on ihan kelvollinen psykopaatti-rikostrilleri, joka ei varmaan ole maailman sairain elokuva eikä varmasti sairaampi kuin itse tosielämä usein on.

15.01.2017 klo 13:54

Hellraiser: Maanpäällinen helvetti

Tämä on aika samantyylinen elokuva kuin Hellraiser 5, eli suurin osa ajasta seurataan jonkun miehen vaeltelua todellisuuden ja mielikuvituksen (tai jonkun vastaavan) välillä. Ikävä kyllä Hellraiser 6 ei ole juuri sen parempi kuin vitonenkaan. Sen hyvänä puolena on juoni, jossa on ideaa ja joka on loppupuolella jopa yllättävä. Vähän lisäpisteitä tulee siitä, että mukana on kolmesta ensimmäisestä Hellraiserista tuttu Kirsty. Valitettavasti suurin osa elokuvasta on aika turhanpäiväistä ja tylsää katsottavaa, ja kuten on jo mainittu, Pinhead ja Kirsty olisivat saaneet esiintyä tässä enemmän.

07.01.2017 klo 14:27

Verenpunainen kauhu

Kun näin Deep Redin ensimmäisen kerran, se ei tehnyt minuun erityisen suurta vaikutusta. Tosin asiaan vaikutti sekin, että jouduin katsomaan leffan ilman tekstejä, minkä takia en ymmärtänyt italiankielisistä vuorosanoista mitään. Voisin kuitenkin sanoa, että olen alkanut tykätä tästä leffasta joka katsomiskerralla vähän enemmän. (Sama koskee myös monia muita Argenton elokuvia.) Kuten moni onkin jo sanonut, Deep Red ei ehkä ole pohjimmiltaan (puhdas) kauhuelokuva. Siinä on kuitenkin kiinnostava juoni, hyvät hahmot, tyyliä ja tunnelmaa, ja jo nämä asiat tekevät siitä riittävän hyvän elokuvan ainakin tämän genren ja Argenton faneille.

28.11.2016 klo 12:49

Sudet tulevat

Company of Wolves on mielenkiintoinen, tunnelmallinen ja visuaalisesti hieno fantasiasatu. Se muistuttaa aika paljon tsekkiläistä elokuvaa Valerie and Her Week of Wonders, sillä erolla että toisessa on vampyyreita ja toisessa ihmissusia. Company of Wolves poikkeaa myös aika paljon muista näkemistäni ihmissusileffoista ja se on luultavasti oma suosikkini kyseisessä genressä tähän mennessä.

26.11.2016 klo 13:58

Kärpänen

En oikein ymmärrä, miksi monet näyttävät moittivan näiden vanhojen elokuvien efektejä epäuskottaviksi ja koomisiksi. Täytyy kuitenkin ottaa huomioon se, milloin leffa on tehty ja miten tehosteita pystyttiin silloin tekemään. Itseäni "huonot" tehosteet eivät muutenkaan usein haittaa, koska en yleensä katso uusilla "hienoilla" tehosteilla täytettyjä elokuvia. Joka tapauksessa tämä alkuperäinen The Fly on minusta ihan hyvä tieteisdraama, jossa on ennen kaikkea kiinnostava juoni. Jollain tavalla tämä on myös enemmän omaan makuuni kuin Cronenbergin versio, vaikka jälkimmäisessä onkin enemmän kauhua kuin tässä. Mutta tämä vanha Kärpänen onkin enemmän tieteis- kuin kauhuleffa.

13.11.2016 klo 15:03

1 puhelu tullut 2

Tämän leffasarjan juoni alkaa mennä aika hölmöön suuntaan tässä toisessa osassa. Lisäksi tämä kakkososa ja myös kolmososa ovat jo liian teinielokuvamaisia, eivätkä edes kovin hyvällä tavalla. Nämä molemmat jatko-osat olisi hyvin voitu jättää tekemättäkin, mutta kyllä nämä voi silti ainakin kerran katsoa, varsinkin jos on ykkösosan fani.

13.11.2016 klo 14:53

1 puhelu tullut

Kun näin tämän ensimmäistä kertaa joskus vuosia sitten, tämä oli kiinnostavampi ja pelottavampi kuin nykyään. Nyt kun olen katsonut enemmän mm. tätä aiemmin tehtyjä aasialaisia kauhuelokuvia, huomaan että suunnilleen kaikki tämän leffan ideat ovat peräisin muista aasialaisista leffoista. Eli 1 puhelu tullut ei ole ainakaan juoneltaan kovin omaperäinen. Se ei ole myöskään kauhean pelottava ja on lievästi ylipitkä. Mutta kaikesta tästä huolimatta tämä leffa on enimmäkseen hyvin toteutettu ja on omasta mielestäni selvästi sarjansa paras osa. Jos haluaa nähdä moderneja japanilaisia kauhuelokuvia, niin tämä leffa on kuitenkin sieltä katsottavimmasta päästä.

05.11.2016 klo 12:53

Stitches

Stitches ei valitettavasti ole ihan niin hauska (eikä verinenkään) kuin itse olin odottanut. Kuitenkin elokuva paranee loppua kohden, missä vaiheessa mukaan tulee kieltämättä näyttäviä ja paikoin huvittaviakin klovnimurhia. Juuri loppupuolen kaltaista menoa olisin toivonut olevan enemmän, ja toisaalta vähemmän mauttomia teinivitsejä. Silti Stitches on ihan hyvä klovnikauhukomedia hauskan ideansa ja loppupuolen murhakohtausten ansiosta. On kuitenkin sanottava, että useimmat muut klovni(kauhu)leffat, jotka olen tähän mennessä nähnyt, ovat enemmän tai vähemmän parempia kuin Stitches.

31.10.2016 klo 13:33

Stephen Kingin Unissakävelijät

Eihän tämä mikään mestariteos ole, muttei silti myöskään huonoimpia näkemiäni elokuvia. Idea on ihan hyvä, mutta toteutus vähän huonompi. Esim. monet näyttelijät ovat aika huonoja ja yksi tietokonetehoste on lähinnä huvittava. Käsikirjoituksessakin olisi ollut parantamisen varaa. Ihmettelen myös, miksi elokuvan olennot ovat "unissakävelijöitä" kun eivät ainakaan kirjaimellisesti kävele unissaan.

Kun katsoin tätä joskus lapsena telkkarista, pelottavinta (kieroutuneinta) oli unissakävelijääidin ja -pojan "hieman epänormaali" suhde :D Nyt elokuva ei pelota millään alueella, mutta on silti ihan katsottava hyvän ideansa, hirviöäidin näyttelijän ja musiikkien ansiosta. Veikkaisin muuten, että King on saanut tämän tarinaan ideoita Kissaihmiset-leffoista (jotka ovat kyllä parempia kuin tämä).

21.10.2016 klo 12:44

Kuoleman mannekiinit

Kuoleman mannekiinit ei ehkä ole kauhean pelottava, saati väkivaltainen, mutta sen juoni on slasher-elokuvaksi minusta kohtalaisen erikoinen ja omaperäinen. Myös tunnelma on juonen ja musiikkien ansiosta omalaatuinen ja siten toimiva. Mukana on myös yliluonnollisuutta, mikä ei ehkä ole kaikkien makuun, mutta omasta mielestäni se sopii tähän leffaan aika hyvin. Kuoleman mannekiinit ei siis ole ihan tyypillinen slasher-elokuva, jossa joku naamiotyyppi vain tappaa ihmisiä yksi kerrallaan mahdollisimman raaoilla tavoilla. Siinä on myös vähän jotain muuta.

10.10.2016 klo 13:27

Cabin Fever

Cabin Feverin juoni ei ole kovin ihmeellinen, mutta lihansyöjävirus on ihan hyvä idea. Elokuva on myös visuaalisesti tyylikäs ja siinä on ihan hauskaa mustaa huumoria. Leffassa on toisaalta myös vähän liikaa ääliöhuumoria minun makuuni ja ainakin yksi päähenkilöistä on aika rasittava. Joka tapauksessa tätä jaksaa katsoa silloin tällöin ja ainakin tämä voittaa kamalan kakkososan.

30.09.2016 klo 14:05

Bram Stokerin Dracula

Bram Stokerin Draculan parhaat puolet ovat visuaalinen ilme ja elokuvaan sopivat musiikit. Juoni sen sijaan jää jollain tavalla pinnallisen tuntuiseksi ja siinä on liikaa romantiikkaa minun makuuni. Lisäksi elokuva on vähän liian pitkä, eivätkä kaikki näyttelijätkään ole kovin hyviä. Edellä mainittujen vahvuuksien ansiosta tämä leffa on kuitenkin ihan hyvä Dracula-elokuva, muttei silti pääse sen paremmin Murnaun kuin Herzoginkaan Nosferatun tasolle. Myös muutamat muut vampyyrielokuvat (esim. Vampyr ja Shadow of the Vampire) ovat mielestäni tätä parempia.

25.09.2016 klo 17:42

The Devil's Backbone

Paholaisen selkäranka on tosiaan pohjimmiltaan enemmänkin draama kuin kauhuelokuva. Itselleni tämä ei kuitenkaan ole mikään ongelma, koska minusta tässä elokuvassa useimmat elementit ovat kohdallaan. Juoni tosin taitaa olla aika klassinen tai jopa kliseinen, jos sen niin haluaa sanoa. Mutta se sopii tähän elokuvaan ja toimii ihan hyvin.

Paholaisen selkäranka ei ehkä ole viihdyttävä siinä mielessä kuin asia yleensä ymmärretään, mutta se ei varmaan ole tarkoituskaan tällaisessa karun realistisessa elokuvassa. Elokuva muistuttaa läheisesti Pan's Labyrinthia, joka omasta mielestäni on jonkun verran tätä parempi. Silti myös Paholaisen selkäranka on yksi hyvä kauhudraama Espanjasta.

16.09.2016 klo 17:15

Beyond Re-Animator

Ihmettelen vähän, miksi tämä näyttää olevan joidenkin mielestä huono elokuva. On ehkä totta, että tässä ei ole kovin paljon uutta verrattuna ensimmäiseen Re-Animatoriin. Ehkä ainoat varsinaisesti uudet asiat ovat elokuvan tapahtumapaikka ja useimmat henkilöt. Omasta mielestäni Beyond Re-Animator on silti hyvin toteutettu eli juoni on ihan hyvä, tehosteet toimivia ja huumori hauskaa. Minusta kukaan näyttelijöistäkään ei ole erityisen huono, ainakaan tämän leffan vaatimuksiin nähden. Itse pidänkin tätä suunnilleen ensimmäisen Re-Animatorin arvoisena ja Bride of Re-Animatoria vähän muita heikompana.

05.09.2016 klo 14:06

Frankenstein, teurastaja

Hetkittäin tämä on kohtalaisen huvittava ja yleisesti parempi kuin Blood for Dracula. Hauskuudessa tämä ei kuitenkaan vedä läheskään vertoja esim. sellaisille leffoille kuin Braindead tai Poultrygeist. Tässä ei ole tarpeeksi huumoria tai huumori ei ole riittävän yliampuvaa naurattaakseen kunnolla. Mutta kyllä tämän ehkä silloin tällöin jaksaa katsoa.

30.08.2016 klo 14:09

Blood for Dracula

Tämän elokuvan on varmaan tarkoituskin olla halvahkon näköinen roskaelokuva. Valitettavasti en itse yleensä pidä sellaisista elokuvista, ellei niissä ole mukana hyvää huumoria. Blood for Draculassa on korkeintaan tahatonta huumoria eikä sen juonessakaan ole paljon kehumista. Myös alastonkohtaukset ym. tuntuvat niin itsetarkoituksellisilta, että minua lähinnä tympi niiden aikana. Elokuvan hyviä puolia olivat juonen perusidea (Dracula etsii sopivaa vaimoa sukunsa jatkamiseksi), Draculan ja tämän kätyrin hahmot ja se että Dracula ei tässä ole tyypillinen ilkeä pahis. Kyllä tämän ehkä kerran jaksaa katsoa, mutta ei tämä ole sieltä Dracula-/vampyyrielokuvien parhaasta päästä.

30.07.2016 klo 14:02

Three... Extremes: Dumplings

Dumplings saa aina mielen tekemään syödä kiinalaista ruokaa. xD Ei tosin nuoruuden tai kauneuden tavoittelun takia. Dumplingsin juoni on kiinnostava ja myös aika "extreme", mutta leffa ei tosiaan ole kauhean pelottava ainakaan silminnähden. Kuten RevyFan sanoo, minustakin tämä on Three Extremes -antologian paras elokuva. Pitkä versio tästä on kyllä vähän parempi, koska siinä hahmoista selviää enemmän asioita ja loppu on vähän parempi.

28.07.2016 klo 12:45

Kissaihmiset

Vaikuttaa siltä, että moni näillä sivuilla ei pidä tätä uudempaa Cat Peoplea kovin hyvänä elokuvana/uusintaversiona. Itse taas tykkään tästä versiosta enemmän, koska minusta siinä on kiinnostavampi juoni ja päähenkilöt. Tunnelma, musiikit ja erikoistehosteet ovat hyviä, ja leffassa on aika monta hienonnäköistä kohtausta. Vaikka Cat Peoplessa onkin aika paljon alastomuutta ym, se kuuluu elokuvan teemaan eikä saa sitä näyttämään halvalta. Loppupuolella leffa alkaa käymään vähän pitkästyttäväksi, ja se olisikin saanut olla vähän lyhyempi.

04.07.2016 klo 22:25

Kuolleiden aamunkoitto

Siitä on jo vähän aikaa kun itse näin tämän viimeksi, mutta muistan vielä selvästi joitain elokuvan kohtauksia. Alku nostatti hyvin jännitystä ja loppu oli sopivan epämiellyttävä ja karmiva. Myös zombivauva, jonka joku nainen synnytti, oli aika mieleenpainuva iljetys :D Tämä on selvästi erilainen ja myös pelottavampi kuin alkuperäinen versio, mikä on minusta hyvä asia. Esim. se että zombit ovat tässä nopeita juoksemaan, on hyvä, koska se tekee niistä vaarallisempia ja pelottavampia. Tämä on yksi parhaita uusintaversioita, jonka olen nähnyt. Se ei ehkä ole ihan yhtä hyvä kuin Romeron elokuva, muttei paljon huonompikaan.

13.06.2016 klo 13:17

I Sell the Dead - Kuoleman kauppamiehet

Minusta tämä on kohtalaisen hauska ja omaperäinen vanhaan aikaan sijoittuva kauhukomedia, joka on myös visuaalisesti aika tyylikäs. Elokuvan huumori on ehkä jollain tavalla vähäeleistä, mutta juuri sellaista, josta itse pidän. Näyttelijätkin ovat riittävän hyviä, ja hauskan pikku lisän leffaan tuo sivuroolissa oleva Phantasm-näyttelijä Angus Scrimm.

10.06.2016 klo 14:17

Resident Evil

Tämä ensimmäinen Resident Evil -elokuva on minusta sarjansa paras. En ole itse pelannut RE-pelejä, en ole erityisesti elokuvasarjan fani enkä myöskään katso yleensä toiminta- tai scifityylisiä elokuvia. Silti tässä ensimmäisessä RE-leffassa tuntuu kaikki olevan enimmäkseen kohdallaan. Toimintaa ja jännitystä on sopivasti. Juoni on kohtalaisen kiinnostava ja siinä on ehkä jopa vähän sanomaakin. Näyttelijät ovat tarpeeksi hyviä ja visuaalinen ilme sopii yhteen tarinan kanssa. Ehkä ainoa tavallaan huono puoli elokuvassa on se, että siinä melkein kaikille hyville hahmoille käy lopulta huonosti. :D

Itselläni leffaan liittyy myös pientä nostalgian tunnetta teinivuosilta, jolloin näin tämän ensimmäistä kertaa ja silloin tämä oli hetken aikaa lempileffani. Vieläkin tätä tulee katsottua silloin tällöin ihan mielellään. Tämä ja Silent Hill ovat mielestäni parhaat peliin perustuvat elokuvat, jotka olen nähnyt.

06.06.2016 klo 15:10

Ringu

Ringu on yksi vanhimpia suosikkejani aasialaisista kauhuelokuvista ja vaikka se ei enää pelota samoin kuin ennen, siinä on edelleen hyvä juoni, tunnelma ja näyttelijät. Ring 2:n ja Ring 0:n katsominen voi auttaa ymmärtämään koko tarinan juonta paremmin, vaikka nämä muut osat eivät olekaan ihan yhtä hyviä kuin tämä. Silti suosittelisin katsomaan nämä japanilaiset elokuvat mielummin tai ennen kuin katsoo niitä amerikkalaisia. Samoin korealainen versio samasta tarinasta (Ring / The Ring Virus) on katsomisen arvoinen.

Itse näin Ring-elokuvista ensimmäisenä amerikkalaisen version ja pidin siitä silloin aika paljon. Mutta kun sain tietää, että tämä japanilainen tehtiin ensin, halusin nähdä sen ja aloin heti tykätä siitä enemmän. Mielipiteeseeni vaikutti kyllä ehkä sekin, että olin vasta kiinnostunut aasialaisesta kauhusta, mutta olen edelleen sitä mieltä, että alkuperäiset elokuvat ovat melkein aina parempia kuin amerikkalaiset. Tämä johtuu ehkä siitä, että mielestäni aasialaiset tekevät kauhua yleensä paremmin kuin amerikkalaiset. (Joitain poikkeuksiakin kyllä on.) Jotkut amerikanversiot ovat silti ihan hyviä ja amerikkalainen Ring kuuluu mielestäni näihin.

22.05.2016 klo 15:02

Kannibaalien polttouhrit

Kuten moni kommentoija onkin jo sanonut, Cannibal Holocaust on lähinnä iljettävää katsottavaa, mutta siinä on siitä huolimatta myös sanomaa. Minuun elokuva ei tehnyt niin järkyttävää vaikutusta kuin etukäteen odotin, mikä johtuu varmaan siitä, että olin jo aiemmin nähnyt kaikenlaista elokuvaväkivaltaa. Cannibal Holocaustissa väkivalta on tietysti tavallista realistisempaa, ja oikeita eläimiäkin siinä valitettavasti tapetaan. Monen muun tavoin elokuva sai minut miettimään sekä "sivistyneiden" että "sivistymättömien" ihmisten julmuutta. Oikeastaan tuntuu siltä, että sivistyneet ovat todellisuudessa julmempia ja eläimellisempiä kuin sivistymättömät. Sivistyneet vain usein peittävät eläimellisyytensä näennäisen sivistyneisyytensä alle.

Cannibal Holocaust ei tosiaan ole elokuva, jota katsoo viihteenä tai muuten mielellään, mutta se saa kyllä pohtimaan ihmisluonnon pahempaa puolta. Itse en yleensä voi pitää elokuvista, joissa on paljon sellaisia hahmoja kuin Cannibal Holocaustin dokumentaristit. Aloinkin aika pian jo odottaa, milloin nämä tyypit päätyisivät kannibaalien ruuaksi. Samantapaisia tunteita minussa on herättänyt aiemmin vain muutama elokuva, joista yksi on The Last House on the Left. Toisin on esim. The Blair Witch Projectissa, jossa päähenkilöt ovat harmittomia ja jopa mukavia tyyppejä.

29.04.2016 klo 15:21

Clown

Minusta Clown on aika onnistunut yhdistelmä kauhua, mustaa komediaa ja vähän draamaa. Itse luokittelisin elokuvan synkähköksi kauhukomediaksi, koska mielestäni sitä ei ole tarkoitettu ihan vakavasti otettavaksi. Clownin juoni tuntuu kohtalaisen omaperäiseltä, koska en ole ainakaan itse törmännyt mihinkään toiseen klovnielokuvaan, jossa olisi samanlainen idea ja juoni. Clown kuuluu parhaisiin näkemiini klovnielokuviin, joita tosin ei ole kovin monta. Mutta esim. Hellbreederin se voittaa mennen tullen :D

21.03.2016 klo 16:18

Daughters of Darkness

Daughters of Darkness ei ole tosiaankaan mikään teinivampyyrielokuva eikä edes erityisen tyypillinen vampyyrielokuva. Siinä ei nimittäin ole juurikaan mitään vampyyreihin liittyvää, muutamia seikkoja lukuunottamatta. Koko elokuva vaikuttaa enemmänkin jonkinlaiselta kauhudraamalta. Mutta minusta tämä kaikki on tässä tapauksessa ihan hyvä asia, koska kaikki on aika hyvin toteutettu. Juoni on melko kiinnostava, näyttelijät hyviä, visuaalinen ilme kohtalaisen tyylikäs ja itse pidin myös musiikeista. Mutta niiden, jotka kaipaavat tyypillisempää vampyyrileffaa, ei välttämättä kannata vaivautua.

11.03.2016 klo 14:04

Yön silmät

Alussa on ihan hyvä tunnelma, mutta loppupuolella elokuva muuttuu enemmänkin humoristiseksi toiminnaksi. Minua ei pelottanut missään kohtaa ja kannibaalit toivat mieleen ihme friikit Kummelin Lakaisijat-jutusta :D Muutenkin kaikki ne Cravenin elokuvat, jotka minä olen nähnyt, ovat olleet enemmän koomisia kuin pelottavia. Jotkut niistä ovat silti omalla tavallaan hyviä, kuten tämäkin.

11.03.2016 klo 13:33

House Of Voices

Minusta tämä ei ollut kovin outo, koska luulen ymmärtäneeni enimmäkseen mistä juonessa oli kyse. Tosin elokuvassa ei todellakaan selitetä asioita liikaa, mikä on toisaalta hyväkin. Mielestäni tämän elokuvan suuremmat heikkoudet ovat juonen latteus ja kunnon kauhun puute. Jälkimmäinen asia ei välttämättä haittaisi niin paljon jos edes juoni olisi vähän kiinnostavampi. Mutta on tämä ainakin kerran katsottava. Ohimennen sanoakseni oli mielenkiintoista nähdä Catriona/Catherine MacColl kerrankin jossain muussa kuin Fulcin zombielokuvassa 80-luvulla :) (Vaikka Fulcin elokuvat ovat kyllä tätä parempia.)

25.02.2016 klo 14:08

Mä oon mikä oon

Itse katsoin ensin amerikkalaisen version tästä ja minusta se oli yllättäen aika hyvä. Siksi ajattelin, ettei tämä alkuperäinen voisi olla ainakaan uusintaversiota huonompi. Nyt kun lopulta katsoin tämänkin, täytyy myöntää että siitä jäi vähän laimea tunne. Ei tämä huono elokuva ole, mutta se olisi voinut olla paljon vaikuttavampi. Silti annan tälle saman pistemäärän kuin amerikanversiolle, koska tässä on mukana ainakin mustaa huumoria, jota amerikanversiossa ei ole. Sivumennen sanoen minua ärsytti tämän elokuvan Suomi-dvd:n puhekieliset tekstitykset, joita oli käytetty koko elokuvan ajan. Ne saavat kaikki elokuvan henkilöt kuullostamaan koppavilta teineiltä :( Oikeasti puhutussa kielessä se on eri asia.

21.02.2016 klo 17:44

Dracula - vanha vampyyri

Olen samaa mieltä kuin ainakin kaksi edeltävää kommentoijaa. Nosferatu on mielestäni parempi Dracula-elokuva kuin tämä (sekä Murnaun että Herzogin Nosferatu). Tämän tunnelma ja kuvauspaikat ovat latteampia, eikä musiikkia ole muuten yhtään paitsi alussa ja hyvin vähän lopussa. Vain muutama näyttelijä on selvästi muita parempi. Myöskään onnellisempi loppu ei ole ihan minun makuuni (vaikka se noudattaakin enemmän Stokerin kirjaa). Mutta ei tämä mikään surkeakaan elokuva ole, vaan ihan katsottava Dracula-versio. Moni muu versio on luultavasti paljon huonompi.

19.01.2016 klo 19:32

Aavesoturi

Itse näin tämän elokuvan vasta äsken, ja päätin katsoa sen siksi, että se on otettu mukaan kirjaan "101 kauhuelokuvaa (jne.)". Sanoisin että kyseessä on paremminkin humoristinen kung fu -fantasia kuin kauhuelokuva, vaikka kauhuakin on mukana jonkun verran. Mutta silti täytyy myöntää, että A Chinese Ghost Story on aika hauska, viihdyttävä ja visuaalisesti tyylikäs. Elokuvaa voi suositella ainakin kaikille aasialaisten taistelulaji-/toimintaleffojen faneille, mutta se saattaa kiinnostaa myös kauhu- ja fantasialeffojen ystäviä.

28.11.2015 klo 16:09

In Love with the Dead

Elokuvan juoni on aika kiinnostava ja ennalta-arvaamaton. Se onkin minusta ehkä parasta tässä elokuvassa. Myös joitain kohtalaisen hyytäviä kohtauksia on, muttei kovin paljon. Traagista draamaa on kyllä sitäkin enemmän, mikä ei kuitenkaan haittaa jos ei halua katsoa mitään iloista tai hauskaa. Näyttelijät ovat tarpeeksi hyviä. Muuten ihan hyvä leffa, mutta tässä on vähän liikaa ihmissuhdedraamaa ja liian vähän kauhua minun makuuni.

Edellinen sivu | 1 2 3 4 5 6 7 | Seuraava sivu