Karpow

Karpow

22.10.2020 klo 06:08

The Predator

Valtava pettymys. Koko Predator-sarjan selvästi heikoin lenkki. Alku on tosin lupaava, mutta sitten koko leffa muuttuu pelkkien vitsien vääntämiseksi, ADHD-toiminnaksi, mukaan tungetaan lapsi ja homma lässähtää lopullisesti CGI-Uber Predatorin ja tämän CGI-koirien tullessa mukaan.

Predator (myös Uber) on hahmona muuttunut tähän leffaan mennessä naurettavan heikoksi heittopussiksi, joka on kaukana ykkösen uhkaavasta ja ylivoimaisesta saalistajasta. Umpihölmö loppu kruunaa koko pannukakun. Arnoldia ilmeisesti pyydettiin tekemään cameo leffan lopussa, mutta hän varmasti kieltäytyi kunniasta nähtyään käsikirjoituksen.

Kuulemma Shane Blackin oma visio erosi tästä saadusta tortusta varsin paljon, mutta studio vaati käsikirjoituksen pistämistä ja kuvaamista uusiksi leffan puolestavälistä alkaen. Se todellakin näkyy. Kuten jo mainitsinkin, elokuvan alku on sen parasta antia.

Tällaisenaan The Predator lähentelee AvP-leffojen "laatua".

17.07.2016 klo 05:17

Star Wars: The Force Awakens

Hieno paluu Star Wars-sarjalta aivan karmeiden esiosien jälkeen! Ongelmansa tälläkin elokuvalla silti on ja varsinkin sitä miten surkean (spoileri sensuroitu), ei voi antaa käsikirjoittajalle anteeksi millään. Lisäksi elokuvan tarina toistaa liiankin tarkasti "New Hopen"-juonta.

Mutta vaakakuppi jää silti reilusti plussan puolelle, koska kaikesta näkee, että elokuvaa on tehty suurella sydämellä nimenomaan faneille. Viittaukset vanhoihin osiin lämmittävät mieltä. CGI:tä on käytetty vain niissä paikoissa missä se on ollut täysin välttämätöntä ja käytännön trikkejä melkein aina siellä missä se on ollut mahdollista. Valtavan iso plussa tästä tekijöille!

Vanhan kaartin mukaan ottaminen oli mahtava juttu, vaikka Han Soloa ja Chewbaccaa lukuunottamatta heidän osansa jäävät aika pieniksi tällä kertaa. Uusi kaarti onnistuu myös pääasiassa loistavasti ja pidin kovasti Daisy Ridleystä ja John Boyegasta, sekä heidän roolihahmoistaan. Kylo Ren sen sijaan jää todellakin, Jaloviinaa lainatakseni, köyhän miehen Darth Vaderiksi. Valtavan isot saappaat Kylolle olikin jätetty täytettäväksi.

Star Wars on siis todellakin palannut, enkä malta odottaa seuraavaa osaa! Jos taso pidetään jatkossakin näin korkeana, niin kaikille Star Warsin ystäville on luvassa mahtavia elokuva-elämyksiä tulevina vuosina!

28.11.2015 klo 01:10

RoboCop

Minulla odotukset tämän remaken suhteen TODELLA pohjamudissa, joten lopputulos olikin positiivinen yllätys.

Ykkönen, eli alkuperäinen Robocop on allekirjoittaneen mielestä yks kaikkien aikojen sci-fi rymistelyistä, eikä remake yllä lähellekkään alkuperäisen loistokkuutta. Kakkosellekkin tämä häviää, mutta aivan karmean kolmosen sentään uusintafilmatisointi pesee aivan mennen tullen, joka toki ei sinällään ole kummoinen saavutus. Onhan kolmonen on varmasti yksi kaikkien aikojen surkeimpia leffoja

Ongelmia remakessa on. Poissa ovat kieroutunut musta huumori, satiiri ja väkivalta, jotka tekivät alkuperäisestä legendaarisen elokuvan. Remakessa ei myöskään ole kunnon pääpahista, eli kunnon Clarence Boddicker puuttuu kokonaan. Michael Keatonin uusi versio Dick Jonesista jää myös kovin vaisuksi. Uusi ED-209 ei myöskään vakuuta.

Ehkä kaikista pahin moka oli kuitenkin muuttaa Robocopin ikonen hopeansininen haarniska kesken elokuvan mustaksi. Se oli kuin läpsäisy päin Robocop-fanien naamoja. Musta "haarniska" näyttää kumiselta ja tuo mieleen nimittäin Batmanin kumihaarniskan liiankin voimakkaasti! Robobatcopman... Anna minun kaikki kestää!

Kaikesta valituksesta huolimatta, kyseessä oli kuitenkin ihan kelpo leffa, jonka jaksoi katsoa alusta loppuun asti. Se olisi voinut olla kuitenkin niin paljon parempi... Jos et ole nähnyt alkuperäistä, niin tämä voi olla mielestäsi jopa hyväkin. Jos näin on, katso ensin tämä ja vasta sitten vuoden 1987 alkuperäinen, niin näet paremman viimeiseksi.

25.06.2015 klo 23:20

Fifty Shades of Grey

Mihin ihmeeseen elokuvan ennakkohype perustui? Tämähän oli lähes täysi pannukakku. Hyvinä puolina mainittakoot, että alku (ensimmäiset noin 15 minuttia) on lupaava, musiikki loi ajoittain sopivaa tunnelmaa ja muutama hienosti kuvattu kohtaus leffasta löytyy. Siinäpä ne.

Ongelmia onkin sitten vaikka muille jakaa. Tässä omasta mielestäni muutamia: käsikirjoitus on surkeaakin surkeampi ja ilman mitään mielikuvitusta. Henkilöhahmot ovat pinnallisia, eikä pääosan näyttelijöiden henkilökemia toimi kuin ajoittain. Paljon puhutuissa seksikohtauksissakaan ei ole mitään mielenkiintoista tai uutta. Lisäksi tarina jättää valtavasti kysymyksiä ja elokuva loppuu kuin seinään. Ok, tälle on tarkoitus kai tehdä jatko-osa, mutta silti.

Elokuvan markkinoijat voivat onnitella itseään. He onnistuivat tehtävässään täydellisesti. Valtava ennakkohype, ihmiset menivät lankaan ja maksoivat tästä roskasta. Kassamagneettihan tämä oli teattereissa, valitettavasti.

15.06.2015 klo 23:48

Beyond Re-Animator

Olipa ilahduttavaa nähdä jälleen uusi Re-animator elokuva 13 vuoden jälkeen. Nostalgian väreet kihelmöivät iholla, kun Re-animator teema alkaa soida alkukohtauksen jälkeen ja tutut piirrokset ihmisen kohon eri kappaleista pyöriä ruudulla.

Elokuvanakin Beyond Re-animator onnistuu tyydyttämään ainakin Re-animator fanit. Muutkin splatter- ja gone-fanit pitävät tästä varmasti. Jeffrey Combs tekee jälleen takuuvarmaa työtä tulkiten huikeasti Dr. Westiä.

Vaikka leffassa ei olekkaan enää yhtään kauhuelementtiä jäljellä ja meno on muuttunut täysin mustaksi, verellä ja suolilla mässäileväksi komediaksi, suositten sitä ehdottomasti kaikille jotka kahdesta edellistä Re-animatorista pitivät. Kolme tähteä tällekkin!

15.06.2015 klo 23:38

Bride of Re-Animator

Samaa meno jatkuu, paitsi nyt kyllä pistetään lisävaihde päälle. Tällä kertaa sitten liitellään kehon eri osia toisiinsa mitä mielenkiintoisimmin tuloksin ja samalla Dr. West tekee oman versionsa Frankensteinin hirviöstä, sekä Dr. Hill pääsee kostamaan Westin tekoset.

Tämä jatko-osa ei yllä ykkösen tasolle ja pieni "hengettömyys" vaivaa elokuvaa, mutta jos rakastit ykköstä, pidät ihan varmasti tästäkin. Meno on hurjaa alusta asti ja siihen turtuu loppua kohden. Ehkä ohjaajankin vaihtuminen Stuart Gordonista Brian Yuznaan vaikuttaa asiaan.

Moni on valittanut epäkohdista ykkösen ja kakkosen juonien nivoutumisessa yhteen. Vinkki: selaappa extrat läpi, niin selviää kuinka Dr. Westille oikeasti kävi ykkösen lopussa. Heittääpä Combs tilanteeseen hyvin sopivan ja hauskan one-linerinkin. :)

15.06.2015 klo 23:24

Re-Animator

Huikea kauhuklassikko, joka oli kyllä 80-luvulla pikkupoikana katsoessa lähes Evil Deadin tasoinen järkytys. Nykyään tietysti elokuvaa aikuisena katsoessa se on lähinnä valtavaa nostalgia arvoa nauttivaa, hauskaa splatter/gore-komediaa.

Jeffrey Combs on täydellinen Dr. Herbert Westinä siinä missä Bruce Campbell on Ash Williamsina. Huikea suoritus kerta kaikkiaan. Myös David Gale loistaa Dr. Carl Hillinä. Miehellä on muuten hyvin paljon samoja piirteinä kuin legendaarisella Christopher Leellä. Myös muut näyttelijät yltävät kelpo suorituksiin.

En suosittele heikkohermoisille missään nimessä, sillä sen verran groteskia menoa leffa on lähes koko puolitoistatuntisen kestonsa ajan. Varma valinta splatterin ja goren ystäville. Neljä todella vahvaa tähteä!

07.01.2015 klo 21:51

Armoton

Loistava elokuva loistavilla näyttelijöillä ryhditettynä, joista Eastwood loistaa kirkkaimpana tähtenä. Ehdottomasti jokaisen oscarinsa ansainnut elokuva.

07.01.2015 klo 21:48

Rambling Rose

Melko laiskasti eteenpäin laahaava elokuva, mutta Laura Dern (joka on kuumaakin kuumempi tässä elokuvassa!) ja Robert Duvall pelastavat paljon.

21.12.2014 klo 20:14

Kauhun Yö 2

Mielestäni jatko-osien parhaimmistoa. Ei yllä ihan ykkösen tasolle, mutta mainio elokuva joka tapauksessa. Meno on ihan sitä samaa kuin ykkösessäkin. Juoni toki tuntuu hieman kierrätetyltä. Muuta valittamista en keksikkään.

14.12.2014 klo 23:58

Yön kuningatar

Ihan laadukas B-luokan komedia. Näyttelijät eivät ota työtään liian tosissaan ja hyvä niin. Se tässä on tarkoituskin. Liian tosissaan ei kannata myöskään katsojan tätä katsoa. Elvira on legenda omassa luokassaan.

03.12.2014 klo 01:12

Riiviöt 2 - uusi pesue

Kelpo jatko-osa, mutta tässä homma menee jo vähän liian överiksi. Kuin katselisi live-piirrettyä tyyliin Maantiekiitäjä ja Kelju K. Kojootti. Vauhti on välistä liiankin hengästyttävää.

Valituksista huolimatta, jos pidit ykkösestä, pidät kyllä ihan varmasti tästäkin. Itse pidin. Ykkösen klassikko-tasolle ei kuitenkaan ihan ylletä. Joka tapauksessa paljon hauskoja oivalluksia, Gizmo on aivan yhtä ihana kuin ennemminkin ja Chirstopher Lee, sekä John Glover loistavat omissa rooleissaan.

03.12.2014 klo 01:06

Riiviöt

Näin tämän pienenä ensimmäisen kerran joskus alle 10-vuotiaana VHS-kasetilta. Elokuva oli pienenä mielestäni mahtava. Vuodet kuluivat ja elokuva painui lähes unholaan, kunnes törmäsin netissä videoklippeihin Gizmosta. Aloin heti metsästää elokuvan DVD-painosta ja varsin nopeasti se löytyikin.

Kuluneet vuodet eivät ole kullanneet muistoja. Elokuva on edelleen loistava, vaikka ajanhammas onkin jo hieman purrut erikoistehosteisiin. Gizmo on kuitenkin aivan yhtä ylisuloinen ilmestys kuin ennenkin. Erikoinen elokuva sikäli, että kontrasti täydellisestä söpöilystä kauhuun onkin melkoinen.

Suosittelen ehdottomasti kaikille, mutta perheen ihan pienimmille tämä ei kyllä sovi missään nimessä. Sen verran paljon rajuakin väkivaltaa tässä on. Tämä siis varoituksen sanana. Joka tapauksesa, aion katsoa elokuvan pitkästä aikaa taas tänä jouluna!

30.11.2014 klo 23:08

Highlander 2 - Paluu

Tämän elokuvan pilasivat taloudelliset vaikeudet, sekä erimielisyydet ohjaajan ja tuottajien kesken. DVD:llä julkaistu Renegade-versio on editoitu uudelleen alkuperäisen suunnitelman mukaan, mutta silti tämä on todella kaukana mestari teoksesta. Leffa on yksinkertaisesti huono ja sekava. En haluakkaan nähdä tämän jälkeen alkuperäistä teatteriversiota.

Ykkösen tapahtumat käytännössä unohdetaan lähes kokonaan. Ainut linkki edelliseen osaan on se, että Ramirez on elokuvan varsinaisesti alkaessa kuollut. Skotlannin sijaan MacLeod ja Ramirez ovat kotoisin toiselta planeetalta (täh!). Ramirezin paluun jälkeen sitten poukkoillaan paikasta toiseen ilman mitään päämäärää. Katsojalla on täysi työ pysyä juonesta kärryillä.

Leffa on siis melkoinen sekamelska, mutta Sean Conneryn takia tämä kannattaa kuitenkin katsastaa. Vaikka leffa on huono, Sean Connery on jälleen kerran kerta kaikkiaan loistava.

27.11.2014 klo 19:41

Apinoiden planeetan vallankumous

Olipahan melkoinen CGI-show. Ihan OK jatko-osa ihan OK esiosalle. Alun puolituntia ruudulla hypelleet pikseliapinat saivat tosin aikaan ärtymystä, mutta elokuva oli juoneltaan onneksi tarpeeksi hyvä, että ärtymyksen unohti edes välillä leffan aikana. Näistä uusista Apinoiden Planeetoista pidän kuitenkin vuoden 2001 elokuvaa parhaana. Toivottavasti tämä nykytrendi pikselien esittämisestä valkokankaalla aitojen näyttelijöiden ja lavasteiden sijaan vähenisi edes vähän tulevaisuudessa. Vahvat kolme tähteä kuitenkin.

25.09.2014 klo 00:01

Hellraiser: Inferno

Täyttä kuraa!! Tässä kohtaa Hellraiser-sarja sukelsi niin syvälle, etten ole pahempaa tason romahdusta kuuna päivänä nähnyt! Entä ikoninen Doug Bradley AKA Pinhead? Olikohan edes viittä minuuttia koko rainassa? Tämä räpellys tuntuu enemmänkin joltain suoraan videolle kuvatulta TV-sarjan jaksolta kuin AAA-luokan elokuvalta. Lisäksi Doug Bradley kuulostaa omalta itseltään, eikä Pinheadilta. Verratkaa edellisiin elokuviin. Eron huomaa heti! Ei sillä, että Dougin ääni olisi jotenkin huono, mutta se kuulostaa vain hassulta tässä. Kyllä se Pinheadin äänikin sieltä lopuksi tulee, mutta ei hitto sentään... Taisi jäädä jotain editointipöydällä tekemättä. Kertakaikkiaan surkea "elokuva". Minulle olisi riittänyt ne pari hassua minuuttia, joissa Doug esiintyi. PUOLI TÄHTEÄ! Ja sekin vain Dougin ansiosta. Clive Barkerilta on varmasti päässyt itku tätä katsoessaan. Vältä kuin ruttoa!

21.09.2014 klo 20:25

Hellraiser: Veriviiva

Ihan turhaan haukuttu 4. osa. Ei pärjää ensimmäiselle osalle tietenkään, mutta mielestäni ihan samalla viivalla kahden edellisen osan kanssa. Kaikki tämän osan jälkeen tehdyt osat ovatkin sitten sellaista ri*ulip**kaa, ettei tosikaan. Niihin varsinkin verrattuna tämä onkin todellinen mestariteos. Madalle terveisiä, että katsoppa ne tämän jälkeen tehdyt räpellykset ja mietippä sitten onko tämä nelonen todellakin niin huono kuin arvostelussasi annat ymmärtää. Tämä on kaukana yhden tähden elokuvasta.

05.09.2014 klo 01:39

The Angry Video Game Nerd: The Movie

James Rolfen AVGN YouTube-videot ovat erittäin hauskaa katsottavaa. Molemmat trailerit olivat hauskoja ja vauhdikkaita lupaillen hyvää. Siksi odotukset tämän elokuvan suhteen olivatkin korkealla, mutta jouduin valitettavasti pettymään. Hyvän alun jälkeen leffa lässähtää täysin. Vitsit ovat vanhoja ja väsyneitä, sekä elokuva on loppuun kulutettuja kliseitä täynnä. Elokuva ei jaksa naurattaa, vaan oli melkoista pakkopullaa ensimmäisten 15 minuutin jälkeen. Se kauan odotettu ET-arvostelukin oli paha pettymys.

Elokuvaa ei kannata katsoa heti, ellet ole katsonut Rolfen AVGN YouTube-videoita, sillä moni leffan vitsi nojaa juuri niihin. Leffa on myös turhaan venytetty lähes kaksituntiseksi. Puolituntia olisi voitu saksia helposti pois vauhdin ylläpitämiseksi. Nyt leffassa on aivan liikaa unettavia suvantovaiheita. Ihan täysi pannukannu ei elokuva ole. Yritystä piisaa ja hyviä juttuja on siellä täällä. Juoni on juuri niin älyvapaa kuin Rolfelta voi vain odottaa.

Hattua täytyy silti tälle tuotokselle nostaa, sillä epäonnistumisestaan huolimatta se on ollut kunnianhimoinen projekti ja Rolfen nyt materialisoitunut pitkäikäinen haave. Harmi vain, että ideat (vitsit) ovat loppuneet kesken. En olisi uskonut, että THE nörtistä joudun vielä joskus näin toteamaan.

15.05.2014 klo 03:18

Godzilla

Olihan tämä nyt aivan eri luokkaa kuin vuoden 1998 pökäle. Paria juttua lukuunottamatta loistava elokuva. Juoni rakentuu turhankin verkkaisesti alussa, mutta kun vauhtiin päästään niin ryminää ja ryskettä riittää hengästymiseen asti. CGI on yleensä minulle kirosana, mutta tämän tyyppisessä elokuvassa se on tietysti välttämättömyys ja kyllä se Godzillassa toimii ja vieläpä loistavasti.

Erityisesti pidin elokuvan tummasta ja "realistisesta" sävystä, eli elokuva on tehty todellakin ajatellen niin, että "mitä-jos-tämä-tapahtuisi-oikeasti".

Täytyy näin lopuksi todeta, että Godzilla sai lopultakin arvoisensa Hollywood-filmatisoinnin. Toivottavasti jatkoa saadaan. Suosittelen ehdottomasti kaikille ja etenkin G-faneille.

04.05.2014 klo 03:56

The Hills Have Eyes 2

Mielestäni ihan turha jatko-osa hyvälle remakelle. Muutama hyvä kohtaus, mutta siihen se jääkin.

04.05.2014 klo 03:53

The Hills Have Eyes

Remake parhaasta päästä ehdottomasti. Omalla kohdallani kävi samalla tavalla kuin Texasin Moottorisahamurjaajan kohdalla. Alkuperäisestä en koskaan välittänyt, mutta remake oli mielestäni hyvä!

12.04.2014 klo 02:31

Carrie

Kauhuklassikko. Voittaa 100-0 vuoden 2013 uudelleen lämmittelyn tunnelmassa ja jännityksen rakentamisessa. Tanssijaisten verilöyly on nostaa ihokarvat pystyyn kammottavuudellaan ja Sissy Spacekin psykoottinen tuijotus verisessä tanssipuvussaan on elokuvahistorian yksi mieleenpainuvimmista hetkistä. Huh... Suosittelen. Älä erehdy katsomaan uudempaa, täysin turhaa versiota.

12.04.2014 klo 02:20

Carrie

Miksi näitä uusintafilmatisointeja tehdään? No rahan takia tietenkin... Erehdyinhän minäkin tämän blu-rayna ostamaan, kun alkuperäisestä pidän kovasti. Tämä versio ei pärjää millään mittarilla alkuperäiselle, joka on oikeasti pelottava.

Uusintafilmatisointi seuraa turhankin tarkkaan alkuperäisen juonta, mutta sen pahin ongelma on ylivoimaisesti se, ettei pelota missään vaiheessa yhtään. Tanssijaisten legendaarinen verilöylykin on lattea kuin pannukakku alkuperäiseen verrattuna ja CGI pilaa loputkin tunnelmasta, jos sitä nyt edes alunperin olikaan.

Moore on leffan ainut hyvä näyttelijä, vaikka täytyy Moretzillekkin nostaa hattua edes hyvästä yrityksestä. Muut näyttelijät ovat täysin unohdettavissa, kuten koko elokuvakin.

Jos et ole nähnyt alkuperäistä Carrieta, suosittelenkin katsomaan sen tämän sijaan. Se on oikeasti loistava KAUHUelokuva, toisin kuin tämä pahan pettymyksen tuottanut latteus. Ei tämä nyt ihan täydellinen katastrofi ole, mutta alkuperäisen tasolle ei päästä. Ei lähellekkään.

04.01.2014 klo 03:02

Fright Night

No johan oli heikko tämä uusi versio kasariklassikosta... Ohjaus ontuu, Colin Farrell ei vakuuta vampyyrinä ollenkaan, eikä muidenkaan näyttelijöiden suoritukset päätä huimaa... Lisäksi pääsi suorastaan itku siitä tavasta millä alkuperäinen Peter Vincentin roolihahmo oli suoranaisesti raiskattu... Leffa on tehty viemään kasariklassikon ja Twilight-fanien rahat. Siinä pähkinän kuoressa. Välttäkää...

07.12.2013 klo 21:26

Double Team - kova kaksikko

Van Damme teki 90-luvulla muutaman todella huonon elokuvan ja tämä lienee yksi huonoimmista. Se kertoo jo hyvin paljon, että leffan toinen pääosan esittäjä on ex.NBA koripalloilija Dennis Rodman. Leffassa ei ole hitustakaan mitään uskottavuutta, eikä ole varmasti tarkoitettukaan. Roskakin voi olla hyvää, mutta tässä rainassa vedetään kaikki ikävä kyllä niin överiksi, ettei leffa jaksa edes naurattaa. Vitsitkin ovat todella väsyneitä ja huonoja. Köpin kanssa samaa mieltä, tekee todella tiukkaa jaksaa tällaista roskaa loppuun asti. Rourke tekee leffassa parasta työtä, mutta se ei tätä floppia pelasta.

09.10.2013 klo 23:24

Godzilla

Parempi olla sitten oikea Godzilla tällä kertaa, eikä mikään ylensyönyt leguaani, joka juoksee helikoptereita karkuun... No trailereiden perusteella on kyllä lupa odottaa hyvää!

09.10.2013 klo 23:19

Godzilla

Yhtä tärkeä tapaus elokuvahistoriassa kuin alkuperäinen King Kong. Legendaarinen klassikko, jonka sanoma on tänäkin päivänä aivan yhtä tuore kuin 60 vuotta sitten. Innolla odotan uutta ison budjetin versiota tästä.

11.09.2013 klo 16:14

Evil Dead

Ensinnäkin, olen suuri Evil Dead ja Bruce Cambell-fani. Alkuperäinen klassikko yksi ikimuistoisimmista kauhuelokuvista jonka olen nähnyt. Halusin TODELLA pitää tästä ja kerrankin olin innoissani jostain uusintafilmatisoinnista. Huikean red band-trailerin näkemisen jälkeen olin sitä mieltä, että tästä voi tullakkin jotain. Lisäksi, kun selvisi, että alkuperäinen kaarti (Raimi, Cambell, Tapert) toimivat tuottajina ja antoivat projektille siunauksensa, odotukset nousivat huimasti entisestään.

Vaan mitä jäi käteen... No valitettavasti paha pettymys. Tämä remake ei ensinnäkään pelota yhtään alkuperäisen tapaan. Verta lentää litroittaan ja irtoraajoja tulee kuin liukuhihnalta, mutta eivät ne tee elokuvasta automaattisesti hyvää. Käsikirjoitus on heikko, ohjaus ei toimi ja näyttelijöiden suoritukset ovat melko heikolla tasolla. Lisäksi elokuvasta on muutama niin idioottimainen kohtaus, että ainakin minut ne saivat tuhahtamaan turhautuneena.

Alkuperäisessä versiossa jatkuvasti läsnä ollut "tuolla metsässä on jotain todella karmeaa"-tunne on tipotiessään ja siinä missä alkuperäisen elokuvan sumerialaisten demonien riivaamaksi joutuneet kävivät raivokkaasti uhriensa kimppuun, niin tämän uuden version riivatut laahustavat h-i-t-a-a-s-t-i kuin zombiet uhrejaan kohti. Ja miksi hitossa riivattujen alkuperäiset, oikeasti pelottavat valkoiset silmät piti mennä muuttamaan siksi mitä ne nyt ovat? Hemmetti sentään...

Ihan täysi pannukakku elokuva ei ole kuitenkaan. Muutama piste tulee tietysti nostalgiasta ja parista kivasta viittauksesta alkuperäiseen elokuvaan. Ne lämmittävät Evil Dead-fanin mieltä. Lavasteet ovat hyvät ja CGI-efektit ovat minimissään, joka on todella SUURI plussa. NÄIN elokuvia pitää tehdä! Käytännön erikoistehosteilla ja lavasteilla, eikä CGI-roskalla!

Mutta ikävä kyllä, näin suurena Evil Dead-fanina aivan raastaa sydäntä sanoa, vaakakuppi jää silti pahasti miinuksen puolelle... Jäädään odottelemaan Evil Dead 4:sta. Sen tekee alkuperäinen porukka itse ja lopputuloskin on varmasti parempi.

04.06.2013 klo 03:49

Total Recall - unohda tai kuole

Klassikko. Arnoldin parhaita elokuvia. Hakkaa täysin turhan 2012 remaken mennen tullen.

04.06.2013 klo 03:47

Total Recall

Turhaakin turhempi remake, joka ei pärjää alkuperäisille millään tasolla. Ei voi kuin ihmetellä, miksi tämä piti tehdä, kun Arnoldin versiokin on vasta 23 vuotta vanha, eikä edes kovinkaan pahasti ajan hampaasta kärsinyt.

30.05.2013 klo 02:11

The Night Flier

Melko tylsä, mutta onpahan loppuhuipennus sitten melkoinen ja ainakin erilaisempi vampyyrielokuva kuin muut.

30.05.2013 klo 01:56

Hopealuoti

Klassikko! Koulupoikana tuli tämä nähtyä ensimmäistä kertaa joskus 80-luvulla ja voi pojat se oli karmea ja jännittävä silloin. Ei huono vielä tänäkään päivänä, vaikka juoni on niin perussettiä kuin olla ja voi ja tehostetteet vanhentuneet auttamattomasti. SILTIKIN pidän jopa näistä vanhanaikaisista käytännön trikeistä/erikoistehosteista enemmän kuin nykyaikaisesta CGI-pupusta, jota ängetään nykyään joka leffaan. Kolme hyvin ansaittua tähteä ja puolikas mokoma vielä lisää nostalgiasta. Ja hei... Ei se ihmissusi nyt NIIN huonolta näytä... :)

22.05.2013 klo 21:37

Bram Stokerin Dracula

Coppola ei voi tehdä huonoa elokuvaa, eihän? Draculan kohdalla poikkeus vahvistaa säännön. Toivottavasti. Muistan kuinka tätä Dracula-filmatisointia hypetettiin taivaisiin asti kaikkien aikojen Dracula-elokuvana. Kun leffan lopulta näki, oli pettymys kyllä valtava. Paria lyhyttä hetkeä lukuunottamatta leffa ei pelota yhtään ja kauhuelokuvastahan nyt pitäis olla kyse. Ja todellakin, elokuvaa katsoessa tuntui kuin olisi katsellut jotain hiton teatteriesitystä Draculasta! Jo puolen tunnin jälkeen alkoi pitkästyttää. Puitteet, maisemat ja miljööt ovat kyllä hienot, mutta ne eivät tätä pannukakkua pelasta. Voi surkeus mikä pettymys!

09.05.2013 klo 17:31

Mad Max

Tuli lopultakin katsottua tämä kulttiklassikon mainetta nauttiva leffa, enkä pettynyt. Kyllä tämä joskus ylä-aste ikäisenä tuli katsottua, mutten muistanut elokuvasta kuin räjähtävän alun.

Mad Max ykkönen on trilogian loistava avaus. Elokuvan alku on täyttä timanttia, kuten myös leffan loppu Maxin lähtiessä kostaretkelleen.

Oikeastaan ainut elokuvan pahempi ongelma on sen pitkäveteinen keskivaihe, joka ei tunnu Mad Maxiltä ollenkaan, vaan joltain aivan muulta elokuvalta. Se saa elokuvan tuntumaan pidemmältä kuin se oikeasti on.

Myös leffan pieni budjetti näkyy selvästi. Esim. ydinsodan jälkeisen maailman vaikutelmaa ei vielä saatu oikein välitettyä elokuvaan, mutta kakkosessa se sentään onnistui jo loistavasti. Tätä ykköstä katsoessa tuntuu lähinnä siltä, että tapahtumat sijoittuvat jonnekkin Yhdysvaltojen maaseudun takajunttilaan, keskelle karjalaumoja. Se häiritsee hieman.

Mutta ah, se kaikki muu... Elokuvassa on varmasti elokuvahistoria parhaimpiin kuuluvat takaa-ajo kohtaukset, joista vain Mad Max 2 pisti paremmaksi. Gibson aloittaa elokuvan hieman kankeasti näytellen, mutta kun kostoretkelle päästään, mies suorastaan loistaa.

Todella hyvä elokuva puutteistaan huolimatta. Kolme ja puoli tähteä voi tuntua turhankin vähältä, mutta jatko-osalle kuuluu ne neljä. Erittäin vahvat 3.75 tähteä tälle ykköselle tuntuisi oikeudenmukaisemmalta.

13.01.2013 klo 21:02

The Expendables 2

Oli mukava nähdä kaikki kasaritoimintatähdet samassa leffassa (Segalia lukuunottamatta). Tätä kaartiahan Stallone haki jo ykköseen. Hienoinen pettymys tämä kuitenkin on, koska kaikesta näkee, että Sly, Arnold ja kumppanit olivat lähinnä pitämässä vain hauskaa yhdessä.

Käsis on heikompi kuin ykkösessä ja action-vaarien jatkuvaan läpän heittoon kyllästyy lopulta. Koko homma menee yksinkertaisesti enemmän tai vähemmän läskiksi. Joka tapauksessa ihan ok elokuva, jonka katsoo jo senkin takia, että lähes kaikki todelliset toimintaikonit ovat saatu kerrankin samaan leffan.

EDIT: Katsoin leffan pari kertaa lisää ja kun "Jee! Kaikki action-äijät samassa leffassa"-fiilis oli poissa, täytyy ottaa puolikas tähti pois alkuperäisestä kolmesta kokonaisesta. Selvä pettymyshän tämä leffa on, eikä sille mahda mitään. Sääli, sillä olisin todella, TODELLA halunnut pitää tästä leffasta valtavasti, mutta täytyy olla rehellinen itselleen ja kommentini lukijoille.

22.11.2012 klo 18:08

Basic Instinct 2

Ykkönen oli loistava trilleri. Tämä kakkonen taas... No jännitystä ei ole nimeksikään, näyttelijät Stonea lukuunottamatta umpisurkeita ja ohjaus ontuu koko elokuvan ajan todella pahasti. Koko leffa on aiosti täysi katastrofi, joka tehtiin vain rahastusmielessä. Stonekin näyttelemisestä paistaa läpi tympäytyminen. Taisi nainen aavistaa lopputuloksen. 1.5 tähteä ja nekin tulevat vain Stonen ansiosta.

22.11.2012 klo 18:01

Showgirls

En ymmärrä miksi tämä elokuva on saanut niin paljon kuraa niskaansa. Maineensa takia odotin täydellistä rimanalitusta Zombie Strippers tyyliin, mutta yllätyinkin todella positiivisesti. Verhoven ei ole mielestäni tähän mennessä tehnyt yhtään huonoa elokuvaa, eikä Showgirls tilannetta muuttanut.

Näyttelijäkaarti on pääosaa lukuunottamatta laadukasta ja ohjaus toimii. Päähenkilöä esittävä Berkley hoitaa leiviskänsä kuitenkin vähintäänkin kohtalaisesti. Tarina on toki aika köykäinen ja juonta ei ole nimeksikään, mutta kun Verhoven osaa hommansa, hoitaa hän homman kotiin tyylillä. Ja miksi tämä kamala valitus tisseistä ja paljaasta pinnasta? Jos kerran on tarkoitus seksibisnestä kuvata, niin totta hitossa alastomuutta täytyy elokuvassa silloin olla! Hyvä elokuva, jolle annan vahvat 4 tähteä. Paremmalla tarinalla tulisi vieläkin enemmän.

27.10.2012 klo 01:30

The Cabin in the Woods

Vuoden YLIVOIMAISESTI pahin pettymys! Ja minä menin vielä ostamaan tästä blu-ray/dvd-painoksen... Huonoin leffa-investointini IKINÄ. Koko leffa on täyttä kuraa alusta asti ja "nerokas" twistikin leffan lopussa hakee lapsellisuudessaan vertaistaan. Tai eihän se edes ollut mikään twisti, koska sekin paljastettiin jo heti rainan alkuminuuteilla ja kaikki olikin sen ansiosta ennalta arvattavissa. Tähän leffaan ei todellakaan kannata koskea alle kahden metrin mittaisella tikulla. Säästäkää edes te muut rahanne!

En todellakaan tajua miksi tätä leffaa hypetettiin niinkin älyttömästi aikoinaan kauhuelokuvien uudeksi messiaaksi. No, minustani tuli ainakin nerokkaan markkinoinnin uhri, kun leffa sitten paljastuikin umpisurkeaksi parodiaksi. Tyhmyydestä sakotetaan... Ja lopuksi kysymys: mitä IHMETTÄ sellainenkin laatunäyttelijä kuin Sigourney Weaver tekee tällaisessa skeidassa? Siinä sitä riittääkin ihmettelemistä...

Cabin in the Woods on mielestäni verinen loukkaus Evil Deadiä (ja monta muuta kauhuklassikkoa) kohtaan. Evil Deadin sumerialaisten demonien pitäisikin riivata tämän skeidan tekijät ja pakottaa heidät syömään jokaisen CITW:n dvd/blu-ray kopion. Ash voisi lopuksi pistää koko porukan paloiksi boomstickillään. Ugh. Olen puhunut.

16.10.2012 klo 23:42

Zombieland

En ymmärrä tämän leffan saamia vuolaita kehuja. Vaikutti lupaavalta ensimmäiset 5 minuuttia, mutta sen jälkeen leffa aiheutti lähinnä haukottelua. Tylsä ja mitään sanomaton. Bill Murrayn cameo oli leffan parasta antia, eikä sekään kestänyt edes kauaa. Ei tuonut genreen yhtään mitään uutta. Pettymys, mutta kyllä tämän toki katsoi.

03.08.2012 klo 17:50

Iron Sky

Kaikki kunnia tälle kunnianhimoiselle suomalaistuotannolle, jonka pioneerimaisia meriittejä ei käy kiistäminen, mutta ihan puhtaasti elokuvana arvosteltuna Iron Sky on varsin tylsähkö puolitoistatuntinen.

Vitsit ovat todella väsyneitä (en nauranut kertaakaan leffan aikana) ja käsikirjoitus todella, todella kehno. Lievä amatöörimäisyys paistaa läpi CGI-kangas kohtauksista selvästi läpi, mutta avaruustaistelut ovat sentään hienoa katsottavaa. Aiheesta olisi saanut tehtyä vaikka kuinka mahtavan megaeeppoksen, mutta ei voi mitään; leffa oli, kenties kovasta ennakkohypetyksestä johtuen, pettymys. Ei täydellinen pannukakku, mutta paljon enemmän odotin.

01.12.2011 klo 02:18

Piranha 3D

Niin huono, että se on sen ansiosta jopa yllättävänkin hyvä. :) Tissejä, tissejä ja lisää tissejä, jonka jälkeen litrakaupalla verta ja lihamössöä. Todella huonot näyttelijäsuoritukset kautta linjan, jopa leffaan mukaan saaduilta parilta näyttelijäikonilta. Joka tapauksessa viihdyttävä kokonaisuus, jossa ei paljon aivoja tarvitse rasittaa. Loppuratkaisu on äärettömän typerä ja sen takia muuten leffan aikana tullut hyvä fiilis lässähtää pahemman kerran.

01.12.2011 klo 02:01

Resident Evil: Apocalypse

Roskaa. Ei minkäänlaisia jännityselementtejä, vaan silkkaa "aivot narikkaan" räiskimistä ja kohellusta alusta loppuun asti. Alicen ja Nemesiksen lopputaistelu oli todellinen antikliimaksi leffan lopussa.

Hohhoijaa... Siis oikeasti... Come on! Eikö nykyään osata enää tehdä pelottavia Zombie-leffoja ollenkaan? Miksi kaikki leffat pitää pilata hirvittävällä temmolla ja räiskinnällä? Vaikka pauketta, CGI-trikkejä ja stuntteja on roppakaupalla, niin tätähän katsoessa nukahtaa pakostakin, kun aivot eivät saa mitään viritekkeitä leffan aikana.

01.12.2011 klo 01:54

Resident Evil

Tusinatavaraa, mutta kahdesta näkemästäni Resident Evil-elokuvista se parempi. Paikoitellen jopa rakentaa jännitystäkin. Peli-elokuvaksi jopa yllättävän hyvä. Pelisarjan fanit saavat tästä varmasti eniten irti. Muille suosittelisin jotain muuta, vaikka George Romeron kolmea ensimmäistä Zombie-leffaa.

02.06.2011 klo 21:23

H2: Halloween 2

Huomattavasti heikompi, kuin edeltäjänsä, joka oli varsin hyvä. Tämän jatko-osan aikana moni asia häiritsi: Mayers ilman maskia(!), alkuperäisteemamusiikin puuttuminen kokonaan (no lopputekstien aikana sitten lopulta oli), Mayersin öriseminen tappohommien aikana ja yliluonnolliset näyt. Lisäksi juoni oli aika laimea. Kun leffan aikana tuli mietittyä, että koska tämä loppuu, niin epäonnistunut tekelehän tämä silloin on. Kyllä tämän nyt kerran katsoo, mutta harmi kuitenkin. Nyt ei Rob mennyt oikein putkeen.

01.06.2011 klo 02:43

Driven

Harlinin ehdottomasti surkein leffa ja minä vielä odotin tätä innolla aikoinaan, kun tästä oli tarkoitus alunperin tulla Formula 1-leffa Häkkis-huuman ollessa kovimmillaan. Viittaukset Formuloihin jäi Juan Pablo Montoyan ja Jean Alesin vilahdukseen leffassa.

Driven ei edes tunnu elokuvalta, vaan lähinnä ylipitkältä musiikkivideolta. Meno on täysin päätöntä, eikä leffassa ole minkäänlaista realismia. Stuntit ovat älyttömän lapsellisia ja lyövät niin pahasti yli, ettei voinut kuin pudistella päätään epäuskoisena. Eivät kaikki ihmiset sentään mitä tahansa paskaa purematta niele! Karmea pettymys ja täydellinen riman alitus Rennyltä. Mitä rahan tuhlausta. Olisipa Renny säätänyt ne vaikka Mannerheimiin...

01.06.2011 klo 02:25

Yön kansa

Todella aliarvostettu Clive Barkerin mestariteos! Kaikki eivät ehkä sitä ymmärrä, mutta rankkaan elokuvan Hellraiserin rinnalle yhdeksi suurimmista kulttielokuvista. Pidin kovasti juonesta ja Midianin maailmasta. Hahmot ovat mielenkiintoisia ja syvällisiä. Loistava elokuva! Kauhua tässä ei kyllä hirveästi ole.

01.06.2011 klo 02:16

Kuolleiden karnevaali

Tylsä ja unettava. Herää kysymys, että mitä Wes Craven on leffalle antanut paitsi nimensä kansipaperiin? Veikkaanpa ettei mitään. Bobbie Phillipsissä silmä lepää ja sen ansiosta tämän jaksoi katsoa. Kerran.

01.06.2011 klo 02:08

Zombie Strippers

Loistavaa paskaa! :D Kyllä tämän kerran katsoo, oikeassa mielentilassa. :)

31.05.2011 klo 00:27

Darkman

Pettymys, mutta ei huono missään nimessä. Ehkä odotukset olivat Evil Dead-leffojen jälkeen liian korkealla. Vähän kuten Peter Jackson, Sam Raimi ei ole ollut enää parhaimmillaan sen jälkeen, kun sai Hollywoodin megabudjetit käyttöönsä. Kai se sitten tapaa osan luovuutta ja mielikuvitusta. Tässä leffassa muuten taitaa olla elokuvahistorian epäuskottavin itkukohtaus tai ainakin yksi niistä. Liam Neesonille siitä kyseenalainen sulka hattuun.

31.05.2011 klo 00:10

Aivokuollut

Splatter-elokuvien ehdoton kuningas! Ainut elokuva, joka on saanut allekirjoittaneen voimaan aidosti pahoin. Naurattaa ja oksettaa samaan aikaan lukemattomia kertoja kestonsa aikana ja välillä on aivan pakko kyseenalaistaa myös oma mielenterveys, kun tällaista leffaa katselee, mutta ELOKUVASTA nyt kuitenkin vain on kysymys, ei sen vakavemmasta.

Ensimmäinen katselukerta on ehdottomasti se kaikista suurimmat elämykset tarjoava kokemus. Kannattaa myös varata pari oksennuspussia sohvan nurkkaan varmuuden vuoksi, sillä tuskin monikaan on ennen Braindeadiä nähnyt yhtä yliampuvaa splatteria. Verta, suolenpätkiä ja irtojäseniä lentää, sekä ruumiita tulee niin KÄSITTÄMÄTÖN määrä kuorrutettuna aivan hervottomalla huumorilla leffan lopussa, etteivät mitkään sanat eivät riitä kuvailemaan sitä hurmosta. Se täytyy kokea ja nähdä itse!

Ja lopuksi kuningaskysymys: voiko KUKAAN enää pistää tästä paremmaksi (tai pahemmaksi)? Epäilen vahvasti, mutta jos pystyy, sille teokselle on varattu ne täydet viisi tähteä sitten!

Edellinen sivu | 1 2 3 | Seuraava sivu