Juki

Juki

Komediat TOP 5

Brianin elämä (1979)

15 vuotta sitten viimeksi tämän olen nähnyt ja jo silloin tykkäsin todella paljon. Ja nyt uusintakatselun jälkeenkin tykkään edelleen! Pythonit lukuisissa rooleissaan tekevät hulvatonta työtä ja Graham Chapman on myös Brianin roolissa hauska. Ainut miinus oli se omituinen ja pahasti yliammuttu avaruusolioiden hyökkäys. Leffasta löytyy myös yksi elokuvahistorian mieleenpainuvimmista loppukohtauksista ja lauluista. Täyttä komedian juhlaa alusta loppuun.

Brianin elämä rating 4,13

Mies ja alaston ase (1988)

Todella hauska pätkä, vitsit jaksavat naurattaa vielä monenkin katselukerran jälkeen. Leslie Nielsen vetää uransa parhaan roolisuorituksen törttöilevänä Frank Drebininä. Muutama kohtaus oli vähän yliammuttu, mutta muuten tämä on todellinen kreisikomedian helmi. Nauraa saa välillä lähes vedet silmissä, kun Leslie Nielseen panee parastaan ja koheltaa oikein olan takaa.

Mies ja alaston ase rating 4,05

Yksin kotona (1990)

Viimeisen 27 vuoden aikana tämä on tullut nähtyä ainakin kymmenen kertaa, mutta aina tämä vaan jaksaa viihdyttää ja naurattaa vaikka osan kohtauksista muistaa kirkkaasti. Daniel Stern ja Joe Pesci tekevät roistoina leffan hauskimmat roolit ja John Candy polkkaukkona on myös hulvattoman hauska. Roistojen kokemukset saattavat joissain määrin olla hieman liian rajuja aivan perheen pienimpien katsottavaksi, mutta muille tätä voi huoletta suositella. Yksi parhaista näkemistäni joulukomedioista. Kaiken kruunaa John Williamsin loistava musiikki.

Yksin kotona rating 3,65

Piukat paikat (1959)

Piukat paikat rating 4,05

Vaihtokaupat (1983)

Ehdoton klassikko kultaiselta 80-luvulta. Eddie Murphy ja Dan Aykroyd tekevät hyvät roolit, eikä vanhoissa staroissakaan (Ralph Bellamy ja Don Ameche) ole valittamista. Vaihtokaupat on mielestäni Delta-Jengi ja Ihmissusi Lontoossa -leffojen ohella yksi John Landisin parhaista leffoista.

Vaihtokaupat rating 3,85