20.01.2020 klo 13:01

The Trail to Hope Rose

Stuntmies David S. Cass Seniorin televisioon ohjaama lännendraama. Hyviä näyttelijöitä ja perusvarmaa suorittamista. Juoni ei omaperäisyydellään päätä huimaa, mutta kyllä tän silti ihan mielellään loppuun katsoi. Lou Diamond Phillips on näissä aina mies paikallaan, ja myös legendaarinen Ernest Borgnine osaa aina hoitaa roolinsa kunnialla. Hahmot on kyllä muutamaa päähenkilöä lukuunottamatta todella yksiulotteisia, ja karikatyyrimaisia lännenpahiksia. Unohdettavien hahmojen lisäksi toinen iso miinus on se, että elokuva näyttää nimenomaan tv-elokuvalta. Lavasteet ym. on pääosin kohdillaan, mutta heikoimmillaan meininki näyttää joltain saippuaoopperalta.

Rahtusen alle kolmen tähden filmi.

20.01.2020 klo 00:21

Veristen saappaiden kukkula

Kelpo spaguwestern sieltä Bud Spencerin ja Terence Hillin yhteisen urataipaleen alkumetreiltä. Mukana myös legendaarisen parivaljakon lisäks pari muuta kovaa nimeä, Woody Strode ja George Eastman (Luca Montefiori). Mitään päätähuimaavaa juonta tässä ei ole, mutta meininki on kohdillaan ja homma saatetaan kunnialla maaliin. Tämäkin on vielä näitä vähän vähemmän slapstickin puolelle taipuvia leffoja Hill & Spencer kaksikolta, mutta tässä rupee jo näkyyn sitä suuntaa, mitä luvassa oli myöhemmin.

14.01.2020 klo 15:41

Titaanien raivo

Jatkaa samaa rataa kun ensimmäinenkin osa. Perse-zeus seikkailee kovaäänisten tietokone-efektien maailmassa ja muistuttaa olemukseltaan jokseenkin puupölkkyä, kiitos ensimmäisestä osasta tutun Sam Worthingtonin. Taitaa olla kokolailla mitäänsanomattomimpia näyttelijöitä joita tulee äkkiseltään mieleen. Saavutus kai sekin. Eipä tää elokuvana nyt mikään toivottoman huono ole, mutta uppoo samankaltaisten "megaspektaakkeleiden" harmaaseen massaan niinkuin kusi lumeen.

Kaks tähteä olis varmaan osuvampi arvosana, mutta laitetaan nyt puolikas paikoin ihan näyttävistä toimintakohtauksista.

14.01.2020 klo 13:22

Transporter 3

Samalla pölhökustaa-linjalla mennään kun aiemmissakin osissa. James Bo... Jason Statham esittelee turpaanvetoa ja yli-inhimillisiä ajotaitojaan erinäisissä vauhtikohtauksissa. Mitäpä tästä voisi sen enempää sanoa, ei oikein mitään. Viihdyttää aikansa, mutta mitään mieleenpainuvaa on turha odottaa. Edelleen painotan mielummin tutustumaan Crankeihin, kuin Transportereihin, jos pitää valita.

12.01.2020 klo 10:50

Transporter 2

Audimiesten puolentoistatunnin märkä uni, jossa Stathamin Frank-hahmosta kuoriutuu lähes supersankarimainen yli-ihminen. Mies pystyy tällä kertaa ihan mihin tahansa. Tässä saa kyllä nauraa mahansa kipeäksi, niin isot typeryyden mittasuhteet Transporter kakkosen juoni ja meininki ylipäätään saa. En silti kiistä, ettenkö olis viihtyny tän parissa ihan hyvin. Stathamin rautakanki perseessä -jämäkkyydellä vetämä roolisuoritus kannattelee tätä kyllä aika pitkälti. Sääli, ettei nää Transporterit oo oikein raaemman toiminnan ystäville suunnattuja. Väkivalta on ikävästi sliipattu todella mitäänsanomattomaksi, ja näinollen suosittelenkin mielummin katsomaan Crank -elokuvat. Jos haluaa aivotonta Statham-äksöniä, jossa on oikeesti munaa.

Kepeää viihdettä, mukana myös Nauta korsetissa.

10.01.2020 klo 14:19

The Transporter

Oon nähny tän filmin varmaan lähemmäs kymmenen kertaa, ja on vaan todettava, että kyllä Transporter on omassa lajityypissään pätevä teos. Toiminta on näyttävää, ja sitä tykitetään katsojan silmille non-stoppina, juonen ollessa vaan tekosyy heittää Statham mitä hankalampiin tilanteisiin. Toimintakohtauksissa kaikki muuttuu aseiksi. Putket, merikonttien ovet, you name it. Statham jopa potkii pahiksia perkele polkupyörän polkimilla päähän. On se kova äijä. Pienet plussat voi vielä miehelle heittää siitä, että teki lähes kaikki stunttinsa, mukaanlukien ajokohtaukset, itse. Tämän elokuvan myötä Stathamista tuli ison luokan äksön-stara, ja mies onkin sitten tähdittänyt jos jonkinmoista filmiä, laadun heitellessä hyvästä sinne ihan kuraosastoonkin.

07.01.2020 klo 17:11

Titaanien taistelu

Taas näitä elokuvia, joissa ihmisten sijaan pääosassa on erikoistehosteet. Eikä se sinällään aina oo mikään synti, pääosin viihdyttävää paskaahan tämäkin oli. Osa cgi-tehosteista oli kestänyt aikaa paremmin, osa huonommin. Esimerkiks Medusa alko jo enimmäkseen muistuttaan jotain pleikkaripelin pomovastusta. Muitakin mytologian mörköjä on messissä. Muunmuassa Kraken, joka on kyllä oikeesti aika perkeleen kaukaa, Norjasta, Kreikan sijaan, mutta mitäs näistä sano Perseus häistä. Tässä on myös hyvä cästi, suorastaan todella hyvä. Siihen porukkaan ei vaan voi mukaanlukea itse Perse-Zeusta näyttelevää Sam Worthingtonia, jonka karisma on samaa luokkaa kun etanalla. Melkein mielummin jopa näkisin vaikka etanan tuossa pääroolissa. Elokuvan ohjaaja, Louis Leterrier, on ohjannu muuten pari muutakin viihdyttävää toimintaelokuvaa. Danny the Dogin, sekä Transporterin.

Eeppistä, eeppisen hölmöä, ja aivan jumalaisen kovaäänistä popcorn-actionia koko rahan edestä.

05.01.2020 klo 20:21

Lara Croft Tomb Raider: Elämän lähde

Siinä missä pystyn nauttimaan ensimmäisen osan tahattomasta huumorista ja käppä-äksönistä (suureksi osaksi nostalgian takia), ei tää jatko-osa tarjoa mulle mitään. Toiminta vedetään vielä enemmän överiks, mutta jotenkin se alkaa vaan vituttaan typeryydellään, vaikka sen pitäis viihdyttää. Tässä kiteytyy se 2000-luvun taitteen meininki, kun extreme-urheilu oli kaikista cooleinta maailmassa. Oikeesti jäi vaan puuttuun, että Lara Croft olis skeitannu vaikka pyramidia alas vielä. Hohhoijjaa.

Helvetin huono elokuva.

04.01.2020 klo 01:28

Wild Hogs - Villit karjut

Tässäpä oli erikoinen filmi. Ensimmäisen viidentoista minuutin kuluessa mietin useempaan kertaan, että laittaisko pelit ja vehkeet kiinni ja tekis jotain muuta. Vitsit on huonoudessaan niin myötähäpeää aiheuttavia, ja oikeesti lapsellisen huonoja. Mua ei yleensä edes vähän lapsellinen ja höntti huumori haittaa, mutta Wild Hogs lyö silläkin asteikolla metritolkulla riman yli. Kaikki tunnetuimmat komedia-kliseet on myös mukana vahvasti. Mutta sitten, tapahtui jotain, ja homma muuttukin pirullisen viihdyttäväks. Se myötähäpeän tunne, ja sellanen "nyt on niin paska elokuva, että tää on hyvä" -fiilis pysyy koko leffan matkan mukana, mutta silti sitä jotenkin jää tapittaan ruutua, ja viihtymään tämän aivottoman prätkäfilmin parissa. Aivottoman prätkäfilmin, jossa on ihan helvetin hyvä casti. Jopa itse prätkäfilmien kingi Peter Fonda käy ruudulla kääntymässä. Mitä vittua?! Jep. Wild Hogs on kaikista laiskoista vitseistään, surkeista juonenkäänteistään, komediakliseistään ja kehnoista lavasteistaan huolimatta ansainnut paikkansa perjantai-illan viihdeleffojen joukossa. Tai sitten oon juonu liian monta keppanaa. Oli kuinka tahansa, ainakin elokuvan soundtrack on loistava.

29.12.2019 klo 21:13

Showtime

Äh. Showtimen täytyy kyllä olla juoneltaan älyttömin ja typerin buddycop -filmi, mitä on tullu katsottua. Diggaan tän tyyppisistä leffoista yleensä, ja aattelin, että De Niro - Murphy kaksikolla homma toimis. Ei kuitenkaan toiminu. Siitäkin huolimatta juuri näyttelijät on elokuvan parasta antia, muut osiot on kokolailla helposti unohdettavaa köntsää. Pahikset on mitäänsanomattomia, juoni haperoa, sivuhahmot ärsyttäviä jne..

Ei kelvoton, mutta ei kaukana siitä.

28.12.2019 klo 12:32

Truck Turner

Omassa genressään todellinen täysosuma. Isaac Hayes Mack "Truck" Turnerina on vähintään yhtä kova jätkä kun Richard Roundtree Shaftina. Tässä leffassa on kaikki kohdallaan. Veristä toimintaa, timantinkova soundtrack, räikeitä pahiksia, jo mainittu Isaac Hayesin roolisuoritus, komeita takaa-ajoja, puhumattakaan elokuvan loppuräiskinnästä. Huhhuh.

Jos bläxploitaatiofilmit on sun juttus, niin tää on pakollista katsottavaa!

26.12.2019 klo 20:28

The Good Thief - tuplakeikka

Perusvarma rikosleffa. Juonikäänteet ja hahmot on jo moneen kertaan nähty muissa elokuvissa, mutta ei tätä silti huonoksi voi mitenkään sanoa. Kasino-osuus oli elokuvan ehdottomasti parasta antia. Se täytyy sanoa, että The Good Thief on lajityypilleen liian tavanomainen elokuva jäädäkseen sen koommin mieleen.

26.12.2019 klo 15:47

EDtv

Kepeä viihdeleffa miehestä joka päätyy oman elämänsä tosi-teeveeohjelmaan. Teemoissa liikutaan samoilla vesillä kuin samoihin aikoihin ilmestyneessä Truman Showssa. Näitä kahta on kuitenkin aika turha vertailla, siinä määrin erilaiset elokuvat on kuitenkin kyseessä. EdTV ottaa enemmänkin viihteellisen ja komediallisen otteen aiheesta, siinä missä Truman Show tykittää syvempääkin kritiikkiä. Tässäkin on kyllä ihan purevaa asiaa tositelevisiosta ja sen asemasta nykypäivän viihteessä. Etusijalla on kuitenkin sen kummemmin ilmiön tarkastelun tilalla huumori, joka kyllä toimii ihan hienosti suurimmaksi osaksi. Tässä on semmonen lämminhenkinen tunnelma, ja jätti ainakin itelle hyvän fiiliksen. Näyttelijät on kautta linjan hyviä, etenkin Martin Landau ja Woody Harrelson säväytti taas kerran.

23.12.2019 klo 12:24

Dobermann

Sarjakuvamaista meininkiä ja vahvan amfetamiinipäistä tyyliä ja leikkauksia tarjoilee ranskalainen äksönpaukku Dobermann. Homma ilmeisesti perustuukin johonkin sarjakuvaan, enkä ihmettele, niin karikatyyrimäisiä on kaikki hahmot elokuvassa. Jotenkin olin aistivani tästä myös tuota ysärin loppupuolen ja vuosituhannen vaihteen Tarantino-villitystä. Tarinaa ei elokuvassa oo juuri nimeksikään, ja se koituukin jokseenkin isoimmaksi ongelmaksi. Mielenkiinto ei vaan pysy yllä koko leffan kestoa. Hahmoihin ja hommaan olis vähän kaivannu enemmän jotain syvyyttä, tai sitten meininki olis pitäny viedä vielä lujemmin päätyyn asti. Näinollen Dobermann jää johkin siihen välimaastoon, eikä tuota kyllä mitään kovin kummosta katselukokemusta. Toiminta oli toisinaan hyvää, sillon kun ei näyttäny musiikkivideolta. Siinäpä se.

Hyvä yritys, mutta ei tästä hirveesti kotiin kirjotettavaa jäänyt.

22.12.2019 klo 18:51

Toinen kyttäyskeikka

Sääli ettei aivan loistava Stakeout saanut ansaitsemaansa jatko-osaa. Ei tämäkään ihan täysin toivoton elokuva ole, mutta jää kauas ykkös-osan tasosta. Huumori toimii osittain samaan tapaan kun ekassakin, mutta kaikki on lyöty jotenkin vielä enemmän läskiks, eikä se toimi. Rosie O'Donnellista en oo pitäny ikinä, eikä hän tee tässäkään leffassa poikkeusta. Ärsyttävä hahmo, ja typerällä tavalla överiks vedetty suoritus. Ei jatkoon. Onneks sentään Dreyfuss ja Estevez uusii roolinsa ihan kohtuullisen hyvin. Tarina on silti aivan liian täynnä aukkoja, ja lapsellisen tyhmää kokoperheen kohellusta, että tästä pystyis täysillä nauttimaan. Ensimmäisessä osassa oli kuitenkin erittäin paljon munaa jo ihan ronskimman huumorin ja väkivallan suhteen. Harmi, ettei tän suhteen jatkettu samalla linjalla, vaan tunnelma läsähti jonnekin perus perhekomedian puolelle.

Katsomiskelpoinen, osittain hauska, mutta silti niin perusvarma ja mitäänsanomaton jatko-osa, että tuskin tän pariin tulee ihan äkkiä palattua.

19.12.2019 klo 17:04

Viime hetkellä

Keskitasoinen trilleri, joka tuntuu jotenkin puolivillaisesti ohjatulta. Siitäkin huolimatta, että ohjaajana heiluu jokusia loistaviakin teoksia tehnyt John Badham. Juoni tempaisee typeryyksistään huolimatta sillointällöin mukaansa, vaikka laahaa ja jumittaa paikallaan ihan kohtuuttoman paljon elokuvan kestoon nähden. Puolentoista tunnin elokuva, joka tuntuu vähintään kahdelta tunnilta. Koko palettia kannatteleekin hyvin pitkälti Christopher Walkenin maaninen näyttelysuoritus, mieheltä saadaan jälleen sitä taattua sekoilua. Myös Depp on ihan perusvarma tekijä.

Ei missään nimessä katselukelvoton elokuva, mutta kertakäyttökamaahan tää kokolailla on.

14.12.2019 klo 22:52

Shade

Oikein mukava vanhanliiton veijarikomedioiden fiiliksellä ladattu pokerileffa. Sopivan mutkikas juoni, ja viihdyttävä vilppi pitää mielenkiinnon kivasti yllä. Näyttelijäkaarti on myös ladattu kovilla nimillä. Päällimmäisenä jäi mieleen Sylvester Stallonen karismaattinen roolisuoritus wanhana korttihuijarina. Mukavaa oli myös nähdä Hal Holbrook tässä. Shade on kaikenkaikkiaan hiukan höveli, mutta erittäin viihdyttävä elokuva.

Mulla on tässä meneillään kolmen pokeriaiheisen filmin suora, ja tää oli ensimmäinen. Seuraavana vuorossa Rounders ja The Cooler.

07.12.2019 klo 23:08

Luunkerääjä

Ei missään tapauksessa huono filmi, mutta auttamattoman keskinkertainen. Denzel Washingtonin rooli pelastaa paljon, mutta ei sekään yksin mitenkään nosta tätä muistettavaksi elokuvaksi. Tää on tehty selkeesti David Fincherin elokuvan Seven vanavedessä, aikana jolloin sarjamurhaajatrillerit oli kuuminta hottia. Ohjaaja Phillip Noyce oli itsekin työhön tarttuessaan tietoinen, ettei tällä leffalla todellakaan nousta mihinkään Fincherin mestariteoksen tasolle.

Hukkuu alagenrensä massaan heittämällä, hyvistäkin elementeistään huolimatta. Toimii kuitenkin kestonsa ajan ihan kohtuullisen hyvin.

Ainiin, elokuvassa piti olla Angelina Jolien alastonkohtaus, mutta se leikattiin pois. Kysynkin, Phillip Noyce, onko sulla jossain kotikokoelmassa eksklusiivina kyseiset kelat?

05.12.2019 klo 16:56

The Grey - Suden hetki

Selviytymistarinat ja luonnossa liikkuminen elokuvissa aina herättää oman mielenkiintoni. The Grey on ihan kelvollinen genren edustaja, toi paljon mieleen elokuvan The Edge - Reunalla. Näitä elokuvia yhdistää myös monet mahdottomuudet juonessa, noin niinkun selviytymisen kannalta yleensä. Ihminen ei kestä todellisuudessa läheskään tuollaista höykytystä ja pysy toimintakykyisenä kylmässä noin pitkään. Etenkään vaatteet läpimäräks kasteltuna. Jos kuitenkin jätetään tollaset faktapohjaiset nillitykset pois, niin on kyseessä todella väkevätunnelmainen elokuva. Liam Neesonin loistava roolisuoritus, sekä jatkuva armoton ja karu taivallus pitää mielenkiinnon kyllä yllä loppuun saakka. Näillä eväillä antaisin enemmän pisteitä, mutta.. Ei tässä voi olla mainitsematta elokuvan cgi-tehosteita. Sudet näyttää toisinaan toooooodella huonolta. Kuten myös joissain kohdissa cgi-tehosteilla ryyditetyt maisemat. Elokuvassa on kauniit hetkensä, ja ne olis pitäny jättää koskematta. Leffa on alle kymmenen vuotta vanha, ja cgi näyttää nyt jo paskalta. Vielä pidemmällä tähtäimellä tää ei tule aikaa kestämään, ikävä kyllä.

Jämäkästä ja yllättävästä lopetuksesta vielä plussa tuohon kolmosen päälle.

04.12.2019 klo 19:47

The Astronaut Farmer

Ajattelin kun aloin tätä katsoa että noh, katson mitä tahansa missä on Virginia Madsen. No, melkein Virginian ja Billy Bob Thorntonin harteille tää elokuva sitten jääkin. Onneks mukana on tukena muutenkin poikkeuksellisen kova kaarti nimiä, sillä elokuva itsessään on melkoinen kliseekeitos. Ihan kohtuullisen hyvästä premissistään huolimatta koko leffa menee jotenkin niin tuttua ja varmanpäälle pelattua rataa, ettei tästä saa oikein mitään irti. Ihan hyvä mieli jäi filmin jälkeen, mutta todella kertakäyttöinen ja ohut teoshan tässä on kyseessä.

Näyttelijöistä puolikas tähti kahden päälle.

01.12.2019 klo 23:10

Kosto rajan takaa

Hölmöä ja cheesyä, mutta aivan pirullisen viihdyttävää kasarin kosto-toimintaa. Hiukan enemmän ehkä särmää ja väkivaltaa olis voinu ympätä vielä mukaan, mutta varsin toimiva paketti näinkin. Tämän pariin tulee taatusti palattua joskus uudestaan!

01.12.2019 klo 17:00

Renegades

Varsin kelvollinen vanhanliiton buddy-äksönileffa. Kieferin ja Phillipsin kemiat pelittää hyvin, eikä ihme, sillä miehethän on ihan tosielämässäkin ystävyksiä. Toiminta on 80-luvun ja ohjaajansa Jack Sholderin tyyliin sopivan veristä. Juoni nyt ei tuo pöytään mitään uutta, lähinnä sitä perinteistä kierojen kyttien ja pahisten jahtaamista, sekä kostotarinaa siinä ohella tarjoillaan. Siitä huolimatta kyseessä on napakka elokuva joka viihdyttää helposti kestonsa ajan.

27.11.2019 klo 14:18

Teloittaja

American Ninja -ohjaaja Sam Firstenbergin toinen näkemäni yhteistyö Michael Dudikoffin kanssa. Kyllähän tässä on iso osa palikoista hyvin kohdallaan. Todella ryönäinen ulkoasu, Cannonin elokuville oleellinen raaka väkivalta sekä tahattoman koomiset näyttelijäsuoritukset. Hienoa b-rähmää koko rahan edestä. Harmi, että tässä ei nähty Chuck Norrisia uusimassa Matt Hunterin roolia, kuten alunperin oli ollu tarkoitus. Tämän siis piti olla jatko-osa toiselle Cannon-klassikolle, eli Invasion U.S.A:lle. Michael Dudikoff nimittäin ei oo itelle ikinä oikein toiminu, mies on vaan liian karismaton puupölkky noustakseen sinne kovimpien äksönstarojen luokkaan.

Cannon-logo elokuvan alussa on aina tae kokemuksesta. Välillä erittäin epämiellyttävästä ja paskanhajuisesta, ja välillä miellyttävästä ja paskanhajuisesta. Nyt osu jälkimmäiseen.

17.11.2019 klo 15:47

Ishtar

Tässäpä on elokuva, joka suorastaan murhattiin kriitkoiden toimesta aikanaan. Edelleen totaalisen paskapökäleen maineessa oleva elokuva on kuitenkin huomattavasti mainettaan parempi filmi. Mistään mestariteoksesta, tai edes erityisen hyvästä elokuvasta ei voida puhua, mutta ei tämä nyt lähelläkään vuosikymmenensä huonoimpia teoksia ole, tai edes valmistumisvuotensa. Visuaalinen puoli on kohdillaan, ja huumori osuu aina joskus kohdilleen, lähinnä sillon kun se ei pakota itseään väkisin katsojan kurkusta alas. Sitä tässä tapahtuu kyllä erittäin paljon. Käsikirjottajat oli vissiin niin epävarmoja vitsiensä toimivuudesta, että päättivät hieroa niitä ärsyttävyyksiin asti. Dustin Hoffman - Warren Beatty parivaljakon laulukohtaukset aiheuttaa ihan todellista myötähäpeää, jo ihan kahden huippunäyttelijän pökkelömäisen tulkinnankin puolesta. Ei pelkästään hahmot, vaan kaks oikeesti hyvää näyttelijää perseilemässä ihan täysin, ja näyttelemässä huonosti. Hauskaa jo toisaalta itsessään tuokin. Leffan alkupuoli missä perehdytään näihin kahteen hahmoon, on elokuvan vaivaannuttavin osa, sitten kun päästään Isabelle Adjanin boob-flashin ohi, ja ollaan elokuvan nimestä tutussa tapahtumapaikassa Ishtarissa, alkaa homma rullaan vähän paremmin. Tosi vaivaannuttavia vitsejä osin saadaan täälläkin aikaiseksi. Esim. kameliin sekaantumisesta. No, kieron huumorin omaava minä kyllä hymähti tossa kohtaa hiukan. Loppupuoli onkin sitten ihan perinteistä pölhöilykomediaa, joka ei ihan oikeesti edes eroa niin kovin muista aikalaisistaan elokuvista.

Ilmeisesti tässäkin leffassa oli kaikennäköisiä tuotanto-ongelmia, mikä selittänee osaksi leffan kömpelyyttä. Huonosta maineestaan huolimatta on Ishtar kuitenkin kasvattanu itselleen tietynlaisen kulttimaineen, ja onpa elokuvaa tunnustanu fanittaneensa myös useampi tunnettu tekijä leffarintamalla. Esimerkiks Quentin Tarantino, Martin Scorsese ja Edgar Wright.

Sanon itsekin, että älkää tuomitko filmiä etukäteen kriitikoiden höpinöiden perusteella, vaan katsokaa ja muodostakaa mielipide itse. Huomasin itse ainakin viihtyväni tän parissa pääosin ihan mukavasti.

14.11.2019 klo 14:54

Menolippu Mombasaan

Ihan kohtalainen kotimainen draama, aika pitkälti huumoripitosella meiningillä mennään synkästä aiheesta huolimatta. Näyttelijäsuoritukset on ikävä kyllä melko heikkoo osastoo, joka estää tätä nousemasta mitenkään erityisen muistettavaks filmiks. Nostalgiallakin toki jotain tekemistä on siinä, että tuli tähän ylipäätään palattua.

Kaks puol saattas olla osuvampi, mut laitetaan nippanappa kolme.

12.11.2019 klo 20:13

Nykistä sekaisin

Aika perinteinen jenkkiläinen kohelluskomedia. Romanttista hötöhötöö ja jokusia ihan huvittavia kohtauksia. Tämähän on remake samannimisestä leffasta 70-luvulta. Sitä en oo nähny. Steve Martinista en oo perustanu ikinä juurikaan, mutta Goldie Hawn on aina mukava lisä leffaan kun leffaan. John Cleese on myös mies paikallaan.

Kokonaisuutena kertakäyttökamaa ja melko unohdettava filmi.

12.11.2019 klo 17:57

Rahalla saa

Aika helvetin köykänen buddy-komedia. Jos Chris "Moottoriturpa" Tuckerin tilalla olis vaikka Eddie Murphy, tai joku muu tasokkaampi kaveri, niin tää vois olla huomattavasti vähemmän tuskallista ja myötähäpeällistä katsottavaa.

En kyllä tiiä mistä toi plussa tuli. Sovitaan vaikka että Paul Sorvinosta.

11.11.2019 klo 13:11

Lumikenttien sankari

Disneyn live-action leffat on aina vähän sitä hitti-tai-huti osastoa. Tälläkertaa onneks täytyy todeta, että tää on varsin onnistunut filmi. Mieltälämmittävä tarina, kelpo näyttelijät ja kauniisti kuvattu luonto tekee tästä todellakin katselemisen arvoisen leffan. Lapsena varmaan olis sivuuttanu elokuvan typeryydet ja aukot paremmin, ja tykänny vielä enemmän, mutta kyllä tää nytkin jätti ihan hyvän fiiliksen. Disney-osastossa niitä parempia filmejä.

09.11.2019 klo 16:52

Splash

Hölmö mutta ihan hauska fantasiatarina. Pitkälti pysyy kasassa mainion castin ansiosta: Tom Hanks, Eugene Levy, Daryl Hannah ja aina yhtä hauska John Candy.

Tästähän on käsittääkseni tekeillä uusintaversiokin. Tälläkertaa en riehaannu asiasta, sillä tästä vois kyllä tehdä uuden tulkinnan. Parantamisen varaakin olis reilusti monella osa-alueella.

06.11.2019 klo 21:00

Joe-sedän perilliset

Oon huomannu viimeaikoina tonkivani yhä enemmän näitä ysärikomedioita, kasarin lisäks. Tänäpäivänä kun hyvää komediaa tulee harvakseltaan, alkaa näistä vanhemmista leffoista ne keskinkertaisemmatkin tuntumaan maukkailta. Tässä on hyvä esimerkki siitä. Ei mikään huippuluokan komedia, mutta silti napakka stoori ahneudesta ja sen sokaisemista ihmisistä. Ihmistyyppi, jota on maailma väärällään. Michael J. Foxin perusvarman suorittamisen lisäks oli erittäin mukavaa nähdä loistava Kirk Douglas tuossa Joe-sedän roolissa, eikä äijä petä roolisuorituksellaan tässäkään leffassa! Douglas on muuten varmasti yks vanhimpia elossa olevia näyttelijöitä, huimassa 102 vuoden iässä!

Leffalle +

03.11.2019 klo 22:13

Django - kostaja

Lyhyt mutta ytimekäs, raaka ja likainen, mutta samaanaikaan kaunis mestariteos.

30.10.2019 klo 11:41

Retro Puppet Master

Sarjassaan Retro Puppet Master on seitsemäs osa, mutta kronologisesti tarinassa ensimmäinen, joten ajattelin että tää olis vielä hyvä katsastaa pois. No olisinpa jättäny kattomatta. Vittu mitä sontaa alusta loppuun. PG13 Puppet Master leffa, josta puuttuu toiminta, tapot, huumori ja ihan kaikki muu, mikä teki aiemmista osista hyviä tai edes jossain määrin katselukelpoisia filmejä. Tässä on mukana The Roomista tuttu Greg Sestero, näyttelemässä nuorta nukkemestaria. Äijän elehdintä ja näyttelijäntaidot on jostain sammaloitunut kivi - metrinen koivuhalko -akselilta. Sinällään hauskaa seurattavaa kun jätkä unohtaa välillä esittävänsä ranskalaista hahmoa, ja aksentti muuttuu jne! Mutta edes Sesteron tuomat camp-arvot ei tätä ripulipaskakasaa pelasta. Mukana on myös liuta aiemmissa leffoissa esiteltyjä nukkeja, tällä kertaa vaan ankeen ja typerän näkösinä versioina. Eikä ne nuket oikein pääse mitään tekeen edes koko filmissä. Tässä kun seurataan mielummin jonkun egyptiläisen jumalan lähettämää kolmea muumiota, jotka nimesin Tupuks, Hupuks ja Lupuks, koska nää helvetin ärsyttävät paukapäät toistelee kokoajan toistensa sanomisia. Hohhoijjaa. Älyttömän tylsä, ja nimenomaan paskalla tavalla paska elokuva. Ei edes mahdu "niin huono, että se on hyvä" -kategoriaan. Menee kyllä samaan veljeskuntaan kun esimerkiks Friday the 13th part 9, Freddy's Dead, Halloween Resurrection, Critters 4, Hellraiser: Hellworld, Maissilapset 5, Omen IV, Hills Have Eyes 2 jne. Jossain näiden kaikkien elokuvien syvimmässä ja synkimmässä kolossa asustaa Retro Puppet Master.

14.10.2019 klo 14:08

Berberian Sound Studio

Joo, erikoinen teos. Punoo hiukan kaikenlaista ajatusta ja kysymystä matkallaan, muttei kuitenkaan anna vastauksia yhtään mihinkään. Lopetus olis saanu olla sellanen tajunnanräjäyttäjä, joka avaa kaiken, tai sitten jättää kaiken auki. Nyt homma jäi jotenkin vaisuks. Itse idea leffassa on todella mielenkiintoinen. Mietin kokoajan, että olis helvetin hienoa nähdä tää leffa mitä nää tässä on tekemässä! Audiovisuaalinen puoli sekä leffan ulkokuori on lähes täydellinen, harmi että sisältö jäi ontoksi.

14.10.2019 klo 11:15

Poika ja ilves

Poika ja Ilves taitaa olla niitä filmejä, jotka kaikki suomalaiset on jossain vaiheessa nähny. Itsekkin näin tämän lapsena, mutten sen koommin oo uudestaan katsonu. Nyt kuitenkin tuli katsottua ja todettua, että kyllähän tää ihan menevä koko perheen seikkailufilmi on. Onhan näitä vastaavia tarinoita elokuvissa nähty tusinoittain, mutta sijoitettuna suomen luontoon ei kai juurikaan. Siinä tulikin mainittua se mikä tässä elokuvassa on hienointa, ja menee helposti tuon heppoisen juonen ym. edelle. Luonto. Se on kuvattu todella kauniisti, ja tekijät on ymmärtäny ottaa jylhistä maisemista kaiken irti. Pointsit siitä. Näyttelypuolesta nyt ei oo mitään isompaa mainittavaa, sellasta perus suorittamista. Jarmo Mäkinen oli kyllä valittu jälleen todella osuvaan rooliin.

Perkele muuten, sekotin taas Risto Tuorilan ja Kari Väänäsen tätä katsellessani!

PS: Søren Hyldgaard on tainnu kattella Jurassic Parkia tän leffan tunnarin säveltäessään, kuunnelkaapa ite.

12.10.2019 klo 18:26

Henkimaailman kahleissa

Melko keskitasoa oleva yliluonnollinen draamaelokuva, jonka pahin tehojen syöjä on täysin epäuskottava lapsinäyttelijä. Hopkinsikaan ei oo jotenkin ihan täydessä vedossa.

08.10.2019 klo 12:25

Faust: Love of the Damned

Ylinäyttelemistä, tahatonta komiikkaa, gore-efektejä, saatanallisia rituaaleja ja pervoilua tarjoaa Brian Yuznan adaptaatio samannimisestä sarjakuvasta. Käsittämättömän kökkö filmi, mutta oudolla tavalla todella viihdyttävä. Onneks elokuvan kesto on todella maltillinen, ei tää paletti olis pidempään pysyny mitenkään kasassa.

07.10.2019 klo 23:12

Lights Out

Kokolailla tunnelmaton 2010-luvulle tyypillinen umpitylsä kummitelupätkä. Ei tästä oikein oo muuta sanottavaa edes, sen verran mitäänsanomaton tekele kyseessä.

05.10.2019 klo 23:08

Pandorum

Olin kuullu tästä vähän ennakkoon hyvää, ja ajattelin että kyseessä on Alien -henkinen painostavatunnelmainen kauhuelokuva. Noh, todellisuus on huomattavasti lähempänä esimerkiks Resident Evil ja Blade -leffasarjoja. Kauhua ja toimintaa, avaruudessa. Tuo kyllä mieleen myös Event Horizonin paikoin, joka on loistava elokuva, mutta sen loisteliaisuudesta ei Pandorumissa oo tietookaan. Tavallaan tässä leffassa on ihan mahtava premissi, mutta homma vesitetään liian kliseisellä ja tavanomaisella juonen kuljetuksella sekä henkilöhahmoilla. Toki elokuvalla on hetkensä, ja visuaalinen puoli on paikoin kohdillaan, mutta pettymyshän tää silti oli. Alku oli lupaava klaustrofobisen fiiliksen ansiosta, mutta heti kun ruudulle alettiin vyöryttään ensimmäisiä hirviöitä, tiesin että ny mentiin metsään. Ja niin mentiin.
Tälläselle scifikauhutoiminnalle on kyllä paikkansa mun hyllyssä, mutta sitä paikkaa pitää elokuvat kuten Aliens ja Abyss. Pandorum on myös viihdyttävä ja idealtaan kelpo leffa, mutta lopputulos vajoo sinne muiden "ihan kivojen" mutta unohdettavien rymistelyjen sekaan.

04.10.2019 klo 12:16

Tulessa syntynyt

Lukuunottamatta Tangerine Dreamin huikeeta musiikkia ja lopun pyroshowta, Firestarter on aika kehno elokuva. Homma alkaa laahaan jo ennen puoliväliä ja äityy paikoittain ihan älyttömän tylsäks. Pituuttakin on vähän liiaksi. Näyttelijäkaarti on ihan kohtuullisen hyvä, ja se ehkä pelastaakin tän uppoomasta ihan totaalisesti sinne huonoimpiin King-filmatisointeihin.

29.09.2019 klo 09:47

Ratman

Melkonen pökäle. Kyseessä olis täysin tavallinen tylsä roskaslässeri, jossei mukana olis ikimuistoista murhaajaa, jota tulkitsee aikanaan maailman lyhyin näyttelijä, Nelson de la Rosa. Myös musiikit on taas kerran timanttia, italotuotos kun on kyseessä. Goree, verta ja viihdyttävää meuhuamista on kuitenkin liian vähän, jopa lyhyeen kestoon suhteutettuna. Kuitenkin lisäviihdettä tulee taas ihan helvetin tönköstä ja tahattoman koomisesta näyttelemisestä.

Elokuvan tagline on ihan huippu: He's the critter from the shitter!

Omassa kuragenressään voi olla vähän ylempänä, mutta muuten +

23.09.2019 klo 15:21

9 Lives

Mainettaan parempi elokuva jossa sotaveteraania näyttelevä Wesley Snipes joutuu pahaan kuseen. Tämän jälkeen houraillaan ja fläshbäkkeillään niin pirusti, tietenki samalla hakaten pahiksia turpaan. Kim Coates myös mukana taas loistavassa nilkki-roolissa. Leffa puskee eteenpäin kuin juna, eikä toiminta ole lainkaan hassumpaa. Juonikin on jopa ihan kekseliäs, muuten näinkin perinteisen oloiseen leffaan.

Viihdyttävää riehumista koko rahan edestä.

21.09.2019 klo 23:07

Tyttö ja helmikorvakoru

Mielikuvituksekas syntytarina eräälle maailman kuuluisimmista tauluista. Fiktiotahan tää on ihan täysin, mutta ihan kekseliäs stoori. Colin Firth ja Scarlett Johansson oli oikeet valinnat rooleihin, vaikka tähän alunperin oli palloteltu mm. Kate Hudsonia ja Ralph Fiennesiä. Hyvä kuitenkin näin.

Ei oikein sellanen filmi mitä yleensä kattelen, saatika tykkään, mutta ihan kitumattahan tän katso lävitse. Ei mitään huikeeta draamaa, muttei huonoakaan.

20.09.2019 klo 12:02

Rikospaikkana Presidio

Vähän mainettaan parempi rikoselokuva Peter Hyamsilta. Sean Connery ja Mark Harmon vetäsee kyllä hyvät roolisuoritukset, ja ne kannatteleekin monessa kohtaa tätä leffaa. Elokuva kun tuppaa itsessään välillä lähtemään sivuraiteille, ja alkaa käsittelemään ihmissuhteita itse juonen sijaan. Sitten taas yhtäkkiä hypätään takaisin ratkomaan rikosta. Vähän sekavaa jotenkin. Toiminta kuitenkin, kun sitä nähdään, on hyvää. Conneryn ja Harmonin hahmojen sanailu ja eripura on myös hauskaa seurattavaa, äijien kemia kun toimii hyvin yhteen.

Ei mitään kärki-äksöniä, mutta ihan viihdyttävä ja hyvä aivot narikkaan -filmi. Pakko laittaa vielä plussa päälle kohtauksesta missä Connery hakkaa känniurpon pelkkää peukaloa käyttämällä. Kyllä oli skotissa rautaa vielä näihin aikoihin!

19.09.2019 klo 16:29

Quadrophenia

Hyvä nuorisokuvaus 60-luvun mod-kulttuurista. Vakuuttavia roolisuorituksia, hyvää musaa ja ylipäänsä mukavan rähjäinen yleisilme. Sting myös pienessä roolissa.

14.09.2019 klo 12:41

Famished

Tositapahtumiin perustuva elokuva jossa uudisraivaajien joukko jumittuu lumimyrskyn pauhatessa vuorille. Vaihtoehdot käy vähiin kun ruoka alkaa loppua, ja kaikki tuntuu menevän muutenkin ristiin. Alkaa lupaavasti, mutta homma rupee laahaan jossain kohtaa kerronnan ollessa jotenkin liiankin verkkaista. Tuntu huomattavasti kestoaan pidemmältä. Crispin Glover vetäsee ihan hyvän roolin ryhmän johtajana. Leffassa on otettu melkosia vapauksia alkuperäisten tapahtumien suhteen. Kantsii lukee netistä "Donner partyn" vaiheista, jos tälläset selviytymistarinat yleensä kiinnostaa.

Kiehtova tarina, toteutus vähän ontuu. Kertakatseluna kuitenkin ihan jees.

13.09.2019 klo 14:01

Boogeyman - sakset kurkulla

Brittien video-nasty listalle joutuneet filmit olis tarkotus hiljalleen katsoa kaikki. Sellainen ikuisuusprojekti siis. Hiukan yllätyin, että Ulli Lommelin Boogey Man myös löytyy tuolta kiellettyjen elokuvien listalta. Verta tässä ei ole juuri keskiverto slasheria enempää, eikä mitään muutakaan kovin raflaavaa matskua. No, tuli jokatapauksessa katseltua, ja kovin ankea filmihän tää on. Lommel ei juuri urallaan hyviä filmejä tehny, eikä Buugimän oo tosiaan poikkeus. Mistään maailman surkeimmasta elokuvasta ei ole kyse, vaan lähinnä tätä vaivaa sellainen tasapaksuus. On apinoitu vähän Halloweenia, Amityvillea ja muita ajan menestyskauhuleffoja, vai oliko ne "kunnianosoituksia". Valmistusvuodesta epäilen että kyseessä on kopiointi, eikä vuotta aiemmin tulleiden filmien tribuutti.

En voi suositella, paitsi jos on sakset kurkulla pakotettu.

13.09.2019 klo 11:20

Roar

Elokuvana itsessään Roar on todella keskinkertainen tekele, jos sitäkään. Se, mikä tästä elokuvasta tekee merkittävän historiassa on sen tuotantovaiheet ja kulissien takana tapahtuneet sotkut. Oikeestaan koko elokuvan tekeminen oli yks helvetinmoinen sotku, ja tänä päivänäkin ihmetellään, että miten kukaan ei kuollu tätä tehtäessä, tai miten elokuva ylipäänsä saatiin valmiiksi. Välissä näyttelijöitä kuskattiin sairaalaan vammojen takia, kuvaaja Jan De Bont pääsi päänahastaan, ohjaaja Noel Marshall meinas kuolla jne jne. Kuten elokuvan premissistä ja nimestäkin voi jo päätellä, siinä on leijonia. Sen sijaan, että niitä olis vaan muutama, niitä oli varmaan satakunta. Kaikki kohtaukset kuvattiin noiden leijonien ja muiden kissapetojen kanssa, eläinten kouluttamisen ammattilaisia ollessa paikalla muutamia. No, eihän tosta voi syyttää kai kun itseään, että hommat meni miten meni. Kuvauspaikoille iski myös tulva kesken tuotannon, joka tuhos suuren osan jo kuvatusta filmistä sekä kuvauspaikan, ja tappoi myös muutaman eläimen. Loppuviimeksi 6 vuotta ja 17 miljoonaa dollaria myöhemmin, leffa saatiin kuin saatiinkin kasaan.

No millanen Roar sitten on ihan leffana? Prosessinsa tuskallisuuden huomioonottaenkin, ei kovin hyvä. Näyttelypuoli takertelee aika pahasti paikoin. Näyttelijöinähän oli ohjaaja Marshallin lapset, sekä vaimo Tippi Hedren, sekä Hedrenin tytär Melanie Griffith. Osa kohtauksista taisi olla dubattu, ja onpahan tässä sekin kohtaus mukana, jossa Hedren murtaa koipensa pudotessaan elefantin selästä. Ja se näkyy, että nyt sattu oikeesti. Juoni on puolestaan hyvin yksinkertainen, ja oikeestaan aika läpeensä hölmö. Koko elokuvassa on oikeestaan toimintakohtauksia lukuunottamatta sellanen todella pöljä fiilis. Toimintakohtaukset sitten onkin toista maata, ja oikeestaan se mikä tästä tekee katsomisen arvoisen. Missään elokuvassa ei villieläinten läsnäolo oo näyttäny niin vaaralliselta kun tässä. Leijonat hyppii ihmisten niskaan, riepottelee, ajaa takaa ja kaikkee muuta mitä nyt tappamatta ketään on mahdollista näyttää. Kyllä se sitten näyttääkin melko hurjalta kun tietää elokuvan taustat. Nuo eläimethän tässä oikeestaan on pääosassa. Hauskaa muuten, että ainoa näyttelijä joka säästy vahingoilta oli afrikkalainen Kyalo Mativo. Mies oli sanonu, ettei suostu oleen leijonien lähellä. Ihan fiksu veto, etten sanois. Tyyppi varmaan afrikkalaisena tajus, ettei leijonien kanssa kannata leikkiä.

Täysin mielipuolisesta ideastaan, ja toteutuksesta huolimatta, ja oikeestaan varmaan jopa sen ansiosta Roar on osittain erittäin viihdyttävä elokuva. Joskin todella typerä. Ehdottomasti kuitenkin katsomisen arvoinen pala elokuvahistoriassa.

"No animals were harmed in making of this film." - Ihmisiä kylläkin!

11.09.2019 klo 14:41

The Devil's Double

Elokuvan taustalla oleva tositarina on huomattavasti itse elokuvaa mielenkiintoisempi. Toki tää on ihan hyvä filmatisointi aiheesta, joka pitää otteessaan loppuun asti. Isoimpana syynä ehkä Dominic Cooperin maaninen suoritus kaksoisroolissa Saddam Husseinin psykopaattisena poikana ja tämän kaksoisolentona. Tätä oli jossain virheellisesti mainostettu toimintaelokuvana, ja odotinkin vähän erilaista filmiä. Leffatykin puolella olevat genret draama ja trilleri kuvastaa leffaa paremmin.

Elokuvana perusvarma teos, ei mee ohjaajansa Lee Tamahorin ihan kirkkaimpaan kärkeen, mutta keskitasoa parempiin leffoihin kyllä.

09.09.2019 klo 21:10

Texasin moottorisahamurhat

Päätä särkee lukea kommentteja jotka kuuluu tyyliin "Parempi kuin alkuperäinen" ja muuta vastaavaa. Ei todellakaan ole parempi, tunnelma ei pääse missään vaiheessa lähellekkään sitä tasoa, mitä Tobe Hooperin alkuperäisessä mestariteoksessa.

Mutta. Sen sanon, että mitä tulee näihin 2000-luvun remakebuumin synnyttämiin elokuviin, on Marcus Nispelin (remakemies pahimmasta päästä) versiointi sieltä paremmasta osastosta. Mikään hyvä elokuva ei ole kyseessä, mutta valonpilkahduksia on siellä täällä! Päällimmäisenä plussana on R. Lee Ermeyn suoritus psykoottisena sheriffinä, mies teki kyllä aina roolinsa samalla intensiteetillä. Jokainen hetki kun äijä on ruudulla on katsomisen arvoinen. Toisena hyvänä puolena sanoisin, ettei tätä ole lähdetty viemään ihan suorana kuvasta kuvaan uusintaversiona, vaan pieniä omia juttuja on tuotu mukaan. Toisinaan ne toimii, toisinaan ei. Poliisin mustavalkoinen "videomateriaali" tuntu todella päälleliimatulta, ja turhalta. Lopetuksesta täytyy myös nillittää, että se on melko antiklimaattinen, etenkin jos lähdetään vertaan alkuperäseen, jonka lopetus on yks kauhuelokuvien historian tyylikkäimmistä.

Kokonaisuutena melko turha uusintaversio. Se vaan on niin, että kun lähdetään tekemään klassikosta remakea, se harvemmin on mitään muuta kuin pettymys. Nispelin versio TCM:stä on paikoin ihan mukiinmenevä, ja toki myös viihdyttävä, mutta kaikenkaikkiaan unohdettava teos.

+ (R. Lee Ermeyn ansiosta plusmerkki tohon päälle)

09.09.2019 klo 11:04

Repo! The Genetic Opera

Omaperäinen ja visuaalisesti näppärän näköinen rockmusikaali jonka paletissa lähes kaikki osiot on siististi kohdillaan. Siltikin jotain jäi puuttuun, ja osa biiseistä oli jotenkin vaisuja, toisten taas ollessa erittäin hyviä. Outoa ja gorepitoistakin kuvastoo vyörytetään reippaasti katsojan silmille, ja näyttelijät vetää hommansa hyvin. Myös elokuvan tarinaa pohjustavat sarjakuva-osiot oli hyvin toteutettu. Repohan on noussut melko nopeasti suureen kulttisuosioon, enkä kyllä ihmettele yhtään. Onhan tässä kaikki kulttileffan ainekset. Itselle kuitenkin jäi vähän ristiriitaiset fiilikset. Jotain jäi uupumaan, ja juoni ei ihan täysillä napannu mukaansa. Toki itse Repo Man esimerkiks oli hahmona ihan älyttömän siisti. Silti olin leffan loputtua sellasilla fiiliksillä että ihan kiva pikku filmi, muttei mitään järisyttävää. Ehkä se elokuvan maine vähän nostatti odotuksia taas liikaa.

Jos rockmusikaalit on sun juttu, niin kyllähän tää kannattaa katsastaa. Rocky Horror Picture Show pysyy kyllä itellä vahvana suosikkina tästäkin huolimatta.

Edellinen sivu | 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ... 18 | Seuraava sivu