Hanhihannu

Hanhihannu

28.08.2020 klo 01:28

Tenet

Nolan tarttuu jälleen lempiaiheeseensa eli aikaan. Tieteisfiktion saloja hallitsevat osaisivat varmasti minua pätevämmin avata Tenetin juonikuviot, mutta kuten elokuvassakin todetaan: ymmärtää ei tarvitse, voi vain kokea. Ja kokemuksena Tenet on viihdyttävä ja audiovisuaalisesti pätevä toimintatorstain laatuleffa, vaikkei jokaisen käänteen logiikka pulliais aivoilleni kirkkaasti ratkennutkaan.

Ja btw, toivottavasti Elizabeth Debicki löytäisi tiensä vielä moneen Hollywood-tuotantoon. Vaikkei Tenet kovin näyttelijävetoinen tuotos olekaan, Debickin karisma onnistui silti puskemaan pintaan.

17.11.2019 klo 04:22

The Lighthouse

Vuoden hienoimpia elokuvia. Willem Dafoen on mieletön heebo. Jälleen voi vain todistaa hänen tinkimätöntä ammattitaitoaan ja näyttelijätyön riemua. Rober Eggers näyttää kuinka elokuvaa tehdään omiin visioihin uskoen ja hienoa, että hän on saanut siihen mahdollisuuden. The Lighthouse kiertyy savutorvien säestämänä tiukkaan pakettiin, joka tarjoaa visuaalisen ymmärryksen lisäksi hyytävän hauskan tarinan. Itse olisin jättänyt ilmeisimmät yliluonnolliset kuvastot leikkauspöydälle, mutta elokuvassa on niin paljon hyvää, ettei pikku lipsahduksista jaksaisi edes välittää.

19.10.2019 klo 00:46

And Then We Danced

Levan Akin löytää kuvauspaikkana toimivan Tbilisin antamasta sapluunasta tunteen kirjoa ja ristiriitaisen kaunista perinteen tulisuutta. Käsikijoitus onnistuu ompelemaan menneen ja nykyhetken välille kiinnostavan kuvion: toisaalta perinteet ovat rikkainta mitä on, toisaalta yksilön rajojen supistamista. Kaiken kehollisuuden ja tanssin rinnalle on pinottu tavanomaisia draamallisia aineksia, jotka ottavat hetkittäin liikaa tilaa. Elokuva olisi voinut luottaa vahvemmin siinä sykkivään rohkeaan sydämeen.

04.10.2019 klo 21:54

Joker

Rappioukuvaus vie elokuvan välillä tukkoiseksi ja olemukseltaan liian alleviivaavaksi. Joaquin Phoenixissä on kuitenkin valtavasti imua ja hänen herkän elastinen roolityö antaa katsojalle väylän Jokerin horjuvaan mieleen. Käsikirjoitus sisältää todella onnistuneita kohtauksia, mutta joutoväleihin lipsuu geneerisesti käsiteltyä keittiöpsykologiaa. Elokuva olisi voinut olla juoneltaan räikeämpi ja unohtaa turhan selittelyn.

Mutta Phoenix, hitonmoinen!

16.08.2019 klo 21:41

Once Upon a Time in Hollywood

Käsikirjoitusta olisi voinut tiivistää ja osa hahmoista jäi varsin löyhiksi - tiedä sitten oliko vika enemmän minussa, kun en tunnistanut mahdollisia viitteitä 60-luvun elokuvamaailmaan. Parhaillaan elokuva tarjoaa tarantinomaisen hyvää dialogia ja alfakaksikko DiCaprio ja Pitt pääsevät jälleen todistamaan miksi ovat eturivin näyttelijöitä. Ei kuitenkaan mitään uutta auringon alla kenenkään taiturin kohdalla.

15.07.2019 klo 06:02

Midsommar

Ajatukseni matkasivat usein Lars von Trierin Antichristin pariin, vaikka yhtä patoutuneesti Ari Aster ei lähde kaivelemaan ihmismielen synkkyyksiä kuin Trier. Kauaksi ei kuitenkaan jäädä.

Asterin luoma raikas maailma on nautinnollinen ja sen ristiriitaisen painostavaan tunnelmaan on helppo syöksyä. Elokuvan emotionaalinen intensiteetti kuitenkin notkahtaa tarinan loppupuolella brutaalin kuvaston varjoon ja asetelma muuttuu tyypillisen mustavalkoiseksi. Ensimmäinen puolisko on kuitenkin vaikuttavinta elokuvaelämystä hetkeen. Ja kyllä sieltä lopustakin paljastuu kaikkea kivaa, mutta odotin tuoreempaa tapaa ratkaista suljetun yhteisön salat.

01.07.2019 klo 22:45

Lemmikkien salainen elämä 2

Elokuvan käsikirjoitus tuntuu valuvan liian moneen suuntaan ja episodimaisten tapahtuma-aihioiden yhteen liittäminen loppumätkintää varten takeltelee. Selvää visiota ei välity, vaan elokuva etenee touhotuksesta toiseen vailla mielikuvitusta herätteleviä oivalluksia. Rehveän tyytyväisenä elelevän kissahahmon Chloen olemus piristää elokuvaa, mutta kokonaisuutena elokuva ei tavoita ensimmäisen osan naulitsevaa leikkimielisyyttä ja tunteikasta tarinankerrontaa.

06.06.2019 klo 01:12

Lady Bird

Lempeä sommitelma nuoruuden kuvia amerikkalaista siirappia unohtamatta. Saoirse Ronan on vakuuttava pääroolissaan elämän kuplintaa etsivänä Lady Birdinä ja hänen kauttaan elokuvan tummalla huumorilla viritettyyn maailmaan on helppo upota. Kertomus vierii kepeästä huvittavuudesta teinidraamaan kautta onnistuneeseen perhedynaamikan kuvaukseen. Näkemyksensä tuoreella tavalla esiin tuova taitekohtakertomus, jonka poljento tavoittaa arkisten tunteiden paletista monia värejä.

22.05.2019 klo 16:18

Aladdin

Riemukas ja värikäs uudelleenfilmatisointi Disneyn kulttiklassikosta. Roolitus on onnistunnut: Mena Massoud ja Naomi Scott sytyttävät pääparin välille kuherruttavaa väreilyä ja hengen rooliin loikkaava Will Smith pitää elokuvan vireen eloisana. Elokuvan ympäristönä toimiva Agrabah on toteutettu herkullisen leikkimielisellä tarkkuudella ja tutut kappaleet kajautetaan komeasti.

Disneyn live-action elokuvat ovat toki vanhalla rahastusta, mutta myös varmoja tapoja viihtyä pari tuntia leffasalin pimeydessä.

10.05.2019 klo 09:18

Uinu, uinu lemmikkini

Alkuperäinen elokuvaversio tai kirja eivät ole minulle kuin nimellisesti tuttuja, joten tätä katsellessani olin ensikosketuksen äärellä. Hakoteillä ollaan, jos odotetaan syvällistä mytologista pohdintaa tai kauhugenren uudistavaa kuvastoa, mutta perinteisenä säikyttelypätkänä tämä toimii.

Juonesta löytyy innostavia vivahteita ja elokuvan tempo pitää piinan kohdillaan. Jason Clarke tekee perheen isänä vaikuttavan roolityön ja muutenkin roolitus on osunut kohdilleen. Hyvän näyttelijätyön myötä elokuvaan tulee inhimillsyyttä, joka tekee tarinasta vaikuttavamman. Sivuhaarojen karsiminen juonesta tuskin olisi ollut kokonaisuudelle pahitteeksi, mutta tässäkin asussa kyseessä on keskivertoa parempi lajitekele.

03.05.2019 klo 07:23

Avengers: Endgame

Suuren mittakaavan puristus, joka uskaltaa myös hengähtää mammuttimaisuudensa keskellä. Elokuvan draamallisempi alkupuoli toimii hyvänä siltana toiminnallisuudelle. Liialliselta mätkimiseltä vältytään ja hahmojen persoonallisuuksille jää tilaa. Marvelin elokuvia vähemmän nähneenä osa juonen yksityiskohdista lipsahti ohi, mutta kokonaisuutena elokuva onnistui viihdyttämään ja kolme tuntia sujui jouhevasti.

30.03.2019 klo 01:13

Van Gogh - Ikuisuuden porteilla

Kauneuteen jatkuvasti pyrkivä kuvaus herkästä taiteilijalegendasta. Elokuva luottaa maisemaotoksiin ja musiikkiin, joka sopii juuri tämän tarinan kertomiseen. Katsoja pääsee aistimaan jotain mitä Goghkin on saattanut tuntea. Käsikirjoitus filosofisoi paikoitellen turhan alleviivaavasti, mutta Willem Dafoen roolityö pitää huolen, että myös elokuvan draamallinen puoli välittyy. Kokonaisuus on esteettisesti pursuava henkilökuva, joka löytää kuvillaan reitin elämän tiedostamattomiin kolkkiin.

25.03.2019 klo 15:09

Us

Michael Abelsin säveltämä musiikki sointuu hienosti elokuvan maailmaan. Jordan Peelellä ei kuitenkaan pysy langat käsissä, vaan elokuva vajoaa kantavan alun jälkeen epämääräisyyksien suohon. Elokuva vetää itseltään turhan usein maton alta huumori perseilyllään. Sekin puoli kyllä toimii, mutta syö itse tarinalta pohjaa. Katsoja viihtyy, mutta ei vaikutu.

25.03.2019 klo 15:02

The House That Jack Built

Trierin elokuvat ovat hyvin koottuja kokonaisuuksia, joista selvästi huomaa herran lahjakkuuden alallaan. The House That Jack Built kosahtaa kuitenkin omaan provosoivaan kieleensä tehden sisällöstä onton tuntuisen ja sarjamurhaaha-stoorista ei saada kuorittua uutta kulmaa. Huumori kuitenkin pelastaa ja mehevimmissä kohdissa elokuvasta ei voi muuta kuin pitää.

18.02.2019 klo 22:32

A Star Is Born

Aiempia tarinan filmatisointeja en ole nähnyt, mutta luulen, että helpolla ne eivät kipuaisi tämän versioinnin ohi. Bradley Cooper toteuttaa renttuhahmonsa ilman turhaa sliippausta ja romantisointia. Hänen rinnalla Lady Gagan on hyvä olla ja varsinkin elokuvan loppupuolella Gaga osoittaa lahjansa myös näyttelijänä. Muisikkona hän on läpi elokuvan suvereeni.

Musiikin läsnäolon tuntee ja kappaleita alkaa elokuvaa katsellessa odottamaan. Dramaturgian kannalta on kuitenkin harmi, että elokuvan kirkkain jalokivi, Shallow, esitetään elokuvan alkupuolella. Kohtauksessa on huima lataus, jollaisia elokuvissa koetaan harvoin. Lähes yhtä pysäyttävä kuin Titanicissa Jackin ja Rosen ensisuudelma.

Loppua kohden alkaakin odottamaan vielä jotain suurempaa momentumia. Toisille katsojille se on luvassa, mutta itseni elokuvan päätös jätti kylmäksi. Se ei kuitenkaan poista elokuvan ansioitumista niihin parempiin rakkausdraamoihin.

18.02.2019 klo 22:17

The Favourite

Kutkuttavasti toteutettu mustalla huumorilla kukitettu pukudraama. Kaikki kostuumit, kivikartanot ja satumetsät hivelevät silmiä. Tyrmäävää katsottavaa, mutta ajattelultaan jättää etäiseksi. Rachel Weiszin ja Emma Stonen välinen kitka on paikoitellen hauskaa katsottavaa, mutta kunnon lenkkiä se ei minussa kiertänyt. Päteviä näyttelijöitä toki molemmat. Olivia Colman on kuitenkin elokuvan tähti rajoilla haahuilevana kuningattarena. Hänen ympärilleen olisi voinut toteuttaa vielä mielipuolisemman valtapelin.

13.02.2019 klo 01:37

If Beale Street Could Talk

Väreillään luo paljon kauniita kuvia jazzahtavan musiikin säestämänä ja elokuvan tunnelma tavoittaa lämmön, vaikka aiheet ovat rankkoja. Barry Jenkinsin ohjaus ei kuitenkaan pysy täysin puikoissa ja loppua kohden kerronta alkaa rakoilemaan. Tapa jolla Jenkins käyttää tehosteena suoria kamerakatseita menettää merkityksensä liiallisen käytön myötä ja alkaa tuntumaan paikoin ärsyttävältä maneerilta. Less is more vai miten se meni.

Näyttelijäsuoritukset ovat kelpoja. Regina King osoittaa taitonsa ymmärtävänä äitinä. Pääkaksikon välillä on kemiaa, mutta KiKi Laynen rooliin olisin välillä toivonut särmikkäämpää tulokulmaa. Elokuvan vaikuttavin kohtaus on Stephan Jamesin ja Brian Tyree Henryn hahmojen välinen dialogi. Harmi kun samaa intensiteettiä elokuva ei juuri muutoin tavoita.

07.01.2019 klo 03:28

Tuntematon mestari

Kauniilla väreillä maalattu tarina. Heikki Nousiainen suoriutuu varmoin ottein roolistaan vanhan liiton taidekauppiaana ja Amos Brotheruksestakin löytyy tarvittavaa sisintä poukkoilevaan hahmoonsa. Käsikirjoitus jää kuitenkin latteaksi ja draamalle olisi voinut antaa enemmän aikaa. Tällöin elokuva olisi voinut todella siepata mukaansa.

28.11.2018 klo 01:11

Suspiria

Tilda Swinton on elokuvan kantava voima ja tekee harvinaisen onnistuneen kaksoisroolituksen. Valitettavasti muu elokuva sortuu kökköyteen. Kuvaus ei ole niin särmikästä kuin odotin ja Thom Yorken soundtrack ei istu kauhugenren sisään kuin paikoittain.

Isoin kompastuskivi on kuitenkin elokuvan päättämättömyys genren suhteen. Leikittely eri genreillä kääntyy kokonaisuutta vastaan ja lopputulema on epäonnistunut. Osa kohtauksista ovat toimivia varsinkin leffan alkupuolella ja värittävät hyvää pohjaa tulevalle, mutta lopulta elokuva hukkuu ylitulkinnallisuuden suohon. Tuntuu että elokuvan teemoilla ei ole oikeasti mitään merkitystä kellekään - kuhan nyt vain tahdotaan kohauttaa yleisöä.

14.11.2018 klo 22:50

Ihmeotukset: Grindelwaldin rikokset

Käsikirjoituksessa on aivan liikaa asiaa, uusia henkilöitä, sekavia tapahtumia ym. (ja joku väittää, että eurooppalaiset indie-elokuvat ovat vaikeaselkoisia :D). Maailma kuitenkin ilahduttaa ja sen voimin leffan tahdissa jaksaa kaahata mukana.

Jude Law nuorena Dumbledorena sekä Johnny Depp Grindelwaldina tekevät vakuuttavat esiintulot. Kumpikin näyttelijää löytää luontevasti hahmonsa ja heidän taistelunsa jatkoa jää odottamaan (ja toivottavasti tulevissa osissa nähdään lisää eri maankolkkien taikaministeriöitä!).

07.11.2018 klo 17:03

Bohemian Rhapsody

Bohemian Rhapsody on draamana ja henkilökuvana lattea suoritus, mutta Queenin tuotanto varmistaa elokuvasta musiikillisen spektaakkelin. Se riittää kannattelemaan koko kaksituntisen ajan ilman kyllästymisen tai nuivaantumisen vaaraa.

18.04.2018 klo 23:35

Rakkautta vailla

Kaunista kuvaa ja tunnelma tihenee hetkittäin, mutta lopulta todellinen kouraisu jää kokematta.

24.02.2018 klo 02:12

Phantom Thread

Phantom Thread on ehdottomasti kaunis ja luonneikas elokuva. Se ei kuitenkaan huku esteettisen onnistuneisuutensa varjoon, vaan tarjoaa sukelluksen pintaa syvemmälle. Käsikirjoitus leikittelee hellävaraisesti psykologisoimalla jättäen katsojalle tilaa ymmärtää. Loppuratkaisu jää kaihertamaan ja herää halu katsoa elokuva uudelleen.

Näyttelijäntyö on kauttaaltaa priimaa ja eritysesti Lesley Manville tekee moninaisen roolityön sivustaseuraajana.

21.02.2018 klo 19:37

Coco

Väriloistoltaan mykistävä elokuva. Elokuvan meksikolainen estetiikka ja kuolleiden valtakunta on toteutettu herkullisen kauniisti ja kolisevat luurankohahmot ovat kerrassaan ihania. Pixar on onnistunut luomaan jälleen aivan omannäköisen maailman.

Käsikirjoitus etenee takeltematta tarjoten mukavia juonikoukkuja. Keskeiset käänteet osataan toteuttaa koskettavalla herkkyydellä ja elokuva jättää jälkeensä lämpimän tunteen. Vallan onnistunut elokuva.

26.01.2018 klo 17:44

Call Me By Your Name

Olihan tää nyt hyvä. Kirkas, lämmin ja intiimi elokuva tutun pelottavista tunteista. Ja Sufjan Stevensin fanina musatkin pöhisee oikein muistettavasti.

05.01.2018 klo 02:42

Joulumaa

Hyvin etenevä parisuhdedraama, jossa uskalletaan luottaa simppeliin juoneen ilman väkinäistä tragediaa. Näyttelijät hoitavat tehtävänsä ja maalaismiljöö on miellyttävä. Hieman ennakkoluuloisesti elokuvaan aluksi suhtauduin, mutta pääsi kyllä yllättämään vaivattomuudellaan.

23.11.2017 klo 18:32

Paddington 2

Vallattoman ihana ja taidokkaan nokkelasti käsikirjoitettu elokuva.

10.10.2017 klo 00:53

Blade Runner 2049

Höh. En tykännyt niin paljon kuin olisin halunnut. Hulppean visuaalinen elokuva (vaikka välillä kaipasin 80-luvun orgaanisemman estetiikan tehoa) ja elokuva alkaa lupaavissa merkeissä. Ryan Goslingin esittämästä agentti K:sta löytyy puhuttelevaa surumielisyyttä, mutta muut hahmot tuntuvat laimeilta. Rutger Hauerin karismaa ja tuimuutta ei kyllä Jared Letosta tai Sylvia Hoeksista tällä kertaa löydy. Harrison Ford vetää kyllä ihan hyvää settiä, mutta hänenkin rooli elokuvassa tuntuu väkinäiseltä.

Mutta joo, pirun hienosti leffakangas täytetään ja ambient musat luovat passelia tunnelmaa, mutta odotin elokuvan olevan juoneltaan vähemmän perinteisempi hollywood-touhotus. Tätä uutta Blade Runneria vaivaa vähän sama kuin Arrivalia: paljon kauniita lankoja ja neulontakuviota, mutta päättelytaidot eivät ole ihan kohdallaan.

01.10.2017 klo 00:43

Paterson

Näin elokuvan ensimmäisen kerran elokuvateatterissa alkuvuodesta ja nyt katsoin tämän toisen kerran. Vaikea kirjoittaa elokuvan luomaa tunnetta tyhjentävästi. Se kouraisee vaivatta elämän merkityksellisyyden kysymyksiä asetellen ne tavalla, joka puhuttelee ja pistää ajttelun hyrrät pyörimään. Kummallakin katselukerralla olen pitänyt tästä paljon. Elokuvallisesti hyvin sulavaa jälkeä. Adam Driver on jenkkien Jussi Vatanen. Jos tätä pitäisi verrata johonkin toiseen elokuvaan, Koskemattomat (Intouchables) tulisi päälimmäisenä mieleen.

25.09.2017 klo 23:49

The Imitation Game

Helposti katsottavaa hollywood-draamaa isolla tunteella. Kiusalliset sotakuvat oltaisi voitu suosiolla jättää leikkauspöydälle, koska niiden taso on kuin 2000-luvun alun konsolipelistä. Paljon muuta moitittavaa ei elokuvasta löydy. Kokonaisuuden keskiössä on lopulta Alan Turingista kirjoitettu traaginen tarina, jolle Cumberbatch antaa erehtymättömät kasvot. Enigma ja maailmansota ovat sille vain kulisseja. Hallittua tasaisesti etenevää kerrontaa, jota säestää Desplatin emootiot herättävä soundtrack ja Cumberbatchin rinnalla nähdään myös Knightleyn uran yksi tasapainoisimmista roolisuorituksista.

Jos pitäisi olla objektiivinen, antaisin neljä bojoa, mutta koska ei pidä annan neljä ja puoli.

25.09.2017 klo 23:39

Mother!

Alkaa ovelasti mutta lopulta huutomerkkiä on mun makuuni liian paljon. Vähemmän on enemmän vai miten se meni.

21.09.2017 klo 01:54

Inland Empire

Kyllä tää on paras näkemäni Lynchin elokuva. Paljon onnistuneempi ja katsojaystävällisempi leffa mitä Mulholland Drive, joka jäi mulle hyvin ulkokohtaiseksi elokuvaksi. Inland Empiressä Lynch tuntuu antavan selkeämpiä lukuohjeita ja linkkejä sinänsä irrallisten kohtausten välille (tai ehkä mä vaan kuvittelen :D). Elokuvan raaka kuvaustyyli, moneen taipuva soundtrack ja todella hyvän roolityön tekevä Laura Dern luovat vajaan kolmen tunnin katselukokemuksesta yllättävän kevyen. Se on suuri ansio elokuvalle, joka pyrkii pois kaikesta totutusta.

12.09.2017 klo 18:54

Se

Todella mahtava lapsicasting. Heidän kemioitaan ja tsykäilyä on hauska seurata. Katras on ehdottomasti leffan sydän. Pennywise on potentiaalinen kauhupelle, mutta jää hieman kasvottomasti pahuuden ilmentymäksi. Se on harmi, koska Bill Skarsgård vetää hyvin ja klovnista olisi voinut kehkeytyä karmeasti riemukkaampi verinassu. Nyt kauhupoljento jää varsin tyypilliseksi säikyttelyksi.

06.09.2017 klo 19:51

Miami

Paikoin ihan kaunista kuvaa näyttävä Miami kompastuu hölmöön juoneensa. Aineksia olisi ollut parempaan, mutta näköjään suomalaiseen draamaelokuvaan vaan kuuluvat jarpat ja penat, jotka uikuttavat velkojensa perään nyrkit ojossa. Tylsää, niin tylsää.

05.08.2017 klo 02:08

Clockwork Orange - Kellopeliappelsiini

Malcolm McDowell suoriutuu Alexin roolista mallikaasti luoden päähahmosta ilkikurisen hauskan ja traagisenkin ihmiskohtalon. Miljöö vaihtelee ihastuttavasta 70-luvun neon-cyberistä aina raa'an brutaaliin kuvaukseen. Elokuvan terävin kärki jää kuitenkin tylpäksi ja kerronta alkaa hieman laahaamaan loppupäässä.

04.08.2017 klo 03:27

Vadelmavenepakolainen

Mikko Nousiaisen romaanin kanssa tällä on yhteistä vain lähtöasetelma. Tarinasta on tehty hauska romanttinen komedia, jonka jaksaa katsoa hymyillen. Elokuvan teemat ovat kuitenkin niin herkullisia, että niistä olisi voitu saada huomattavasti kutkuttavampaa sisältöä aikaan.

30.07.2017 klo 02:05

Imperiumin vastaisku

Klassikko tää on, mutta ei nyt ihan Leffatykin toiseksi paras elokuva. Tässä osassa päästään lähemmäs jedien maailmaa, ruutuun astuu vallan mainio Yoda ja valomiekatkin jo välkehtivät. Siltikin elokuvan kerrontaa vaivaa kiirehtiminen ja mutkien suoriksi vetäminen. Draama peittyy lopulta tiettyyn komiikkaan ja tärkeiden kohtausten lataus kärsii sen mukana. Voisiko sanoa, että aika on jättänyt elokuvaan jälkensä, joka toisaalta on myös elokuva voimavara. Meininki on monin paikoin viihdyttävää, varsinkin C3PO ja R2-D2 ovat mahtavuutta.

28.07.2017 klo 02:21

Tähtien sota

Olipa hauska katsoa tämä, koska en ollut katsonut tätä sitten tarhaiän (jolloin en tosiaan osannut lukea saatika ymmärtänyt englantia).

Laadukasta työtä ja vei mennessään. Jälkikäteen tehdyt parantelut eivät ainakaan minua haitanneet, vaan tuntuivat yllättävän luonnollisilta. Tosin en ole nähnyt alkuperäistä vuoden 1977 versiota. Ikonisten hahmojen touhuilua oli avartavaa nähdä ensimmäisen kerran näin aikuisiällä. Hauskaa dialogia ja pääosin hyvin etenevä juoni. Lopun taistelukohtaus tuntuu kuitenkin vähän temmoltaan löysältä ja hätäiseltä. Kunnon kliimaksi jää uupumaan. Käteen jää kuitenkin aimo annos starwars-henkeä! Voima oli hetken kanssani. :D

03.05.2017 klo 00:07

Your Name.

Tavattoman kaunis ja hyvin käsikirjoitettu elokuva.

27.04.2017 klo 17:56

Guardians of the Galaxy Vol. 2

TYKKÄSIN. PALJON. Miks en oo nähnyt ekaa osaa? Elokuvan ironinen lähtökohta on fantastinen. Näin pitäisi kaikki supersankarileffat tehdä. Paras silmäni tavoittanut raina tässä genressä. Hahmot ovat kauttaaltaan ihanan rämäisiä ja karikatyyrisen hauskoja. En oo hetkeen katsonut näin hykerryttävää elokuvaa, näin hullua ja koskettavaa, kreisiä ja mageeta.

29.03.2017 klo 20:59

Beauty and the Beast - Kaunotar ja hirviö

Yllätyksetön versiointi klassikko sadusta, jonka herkullisimmat hetket ovat musiikkinumerot. Etenee hätäisesti ja pysähdytä ei uskalleta, ettei katsoja vain kyllästy. Kaiken vyörytyksen alta saattaa kuitenkin havaita jotain koskettavaa ja kyllä elokuvan parissa viihtyy pari tuntia. Miten paljon vaikuttavampia elokuvia Disneyn resursseilla voisikaan tehdä...

08.02.2017 klo 20:54

Swiss Army Man

Merkillinen leffa, totta tosiaan... päätön sekoitus täysin alakanttista pöräyttelyä, inhimillistä hölmöyttä ja elämiseen liittyvää ikuista tuskaa. Tarina ui paljon syvemmälle mitä uskalsin odottaa. Radcliffelta ja Danolta mahtavat roolisuoitukset ja soundtrack on hemmetin hyvä. En oo koskaan nähnyt mitään vastaavaa.

15.01.2017 klo 04:50

Rita Hayworth - avain pakoon

Hieno elokuva. Omalla tavallaan hyvin lämminhenkinen ja toivoa täynnä oleva vankilakuvaus. Varmaotteisesti tehty teos, josta heikkoa lenkkiä ei juuri irtoa.

13.01.2017 klo 23:44

Isäni Toni Erdmann

Kaunis pieni mutta suuri elokuva. Kestää rapiat kaksi ja puolituntia ja aika vilisee kuin silmissä. Hienosti kerrottu tarina ja kaikessa absurdiudessaankin koskettaa asioita herkästi ja aidosti. Elokuva päätetään taidolla ilman turhaa alleviivausta. Suosittelen kaikille jotka tahtoo nähdä hyvän leffan!

11.01.2017 klo 01:36

Ilmestyskirja. Nyt

Klassikko joka kannattaa nähdä. Kiehtovaa maisemaa, osuvat musiikit ja hyviä näyttelijöitä. Sotaelokuvat eivät ole mulle lähtökohtaisesti helpointa purtavaa, mutta tää leffa ei ole genressään ihan sieltä tavanomaisimmasta päästä. Robert Duvall tekee mainion roolin leffan alkupuolella. Matkan aikana syntynyt kliimaksi purkautuu Brandon Kurtziin hienosti heittäen palloa myös katsojalle. Eiköhän kaikki tämä olla täällä mainittu moneen kertaan. :D

Redux-version lisäkohtauksia en osaa selvästi hahmottaa mielessäni, koska alkuperäistä elokuvaa en ole nähnyt. Plantaasi kohtaus oli ainakin dramaturgian osalta todella kökkö ja irrallinen, vaikka uutta näkökulmaa antoi sotaan kolonialismin kautta. Jos tulevaisuudessa näen leffan uudestaan lyhyempänä versiona, voipi hyvinkin tulla ainakin puolitähteä arvosanaan lisää.

10.12.2016 klo 00:39

Drive

Kaunis kaunis leffa. Täähän on ihan poweroflove-materiaalia ja näin symppistä rakkaustarinaa harvoin näkee verirunttausleffassa. Alkupuolen hellävarainen kerronta hiveli mielialojani pehmeästi, vaikka kokoajan tiesi, ettei nättiä jälkeä tästä tule seuraamaan. Loistavan alun jälkeen juonen kuljetus verileikkiin olikin lopulta aika laimea.

Sit syntikkamusa, aaah... toimii. Kuvaus ihanaa. Gosling huippu. Joo, hyvä leffa monin tavoin.

24.11.2016 klo 14:53

Ihmeotukset ja niiden olinpaikat

Toimiva hyppäys takaisin velhomaailmaan. Oikeastaan yllättävän hyvä. Redmayne ja Fogler tekevät elokuvan touhotuksesta vilpitöntä ja hauskaa katseltavaa, joka tekee kaivattua vastapainoa yltäkyltäiselle efektitoiminnalle. Rowlingin maailma näyttäytyy niin tuttuna mutta uudelta. Hyppy ihmeelisten otuksien maaimaan on parhaimillaan kylmätväreet aiheuttavaa taikuutta.

14.11.2016 klo 02:22

Uhrilampaat

Hmmm, katselukokemus jota olen odottanut, koska elokuva on ollut mustsee-listalla pitkään. Tiivis tunnelma pitää otteessaan ja Lecter on pirun rakastuttava hahmo. Lopulta elokuvan päätyttyä olin kuitenkin vähän naah... tässäkö tämä nyt oli. Sarjamurhaajan etsimistä ja löytämistä. Tänä päivänä tv-sarjat kuten Dexter ja Breaking Bad ovat kiihdyttäneet jännityspulssit huomattavasti Uhrilampaita vauhdikaamin. Tuntuu että elokuvassa ei lopulta rakennu oikein mitää muuta sisältöä kuin murha ja sen tutkinta, ainakaan mulle ei muuta tuntunut irtoavan. Kiehtovia elementtejä ja hetkiä mutta lopputulos aika peruskauraa tänä päivänä. 90-luvun alussa on saattanut olla pärisyttävämpi, itse olen ensipärinät jo kokenut. Nykypäivänä jännäri ja kauhupuolella on niin moni asia nähty, freesiyttä on vaikea tavoittaa - varsinkaan 90-luvun hittijännärin kautta. Uhrilampaat ei näyttänyt mulle erityisenä elokuvallisena riemuvoittonakaan, jotai jäin kaipaamaan kovasti.

06.11.2016 klo 23:33

Huono kasvatus

Ensimmäinen Almodóvarin elokuva jonka katsoin. Tuotoksen ehdottomasti antoisin osa on juonen kuljetus ja fiktiolla leikittely elokuvan sisällä. Hyvin saadaan langat pidettyä käsissä. Hiipiväinen ja miedon lämmin tunnelma siivittää elokuvaa. Ainoastaan lapsuuskuvaukset veivät turhan eri maailmaan.

Elokuvan sisältö on saattanut herättää keskustelua julkaisunsa aikaan, mutta tänä päivänä se ei enää tunnu kovin tabuja rikkovalta (hyvä niin). Kelpo elokuva.

06.11.2016 klo 00:59

The Artist

Visuaalisesti klassisen kaunis. Jokainen kulma ja katse on mietitty, vimeistelty, kirkasta. Hazanavicius hallitsee haastavan teoksen luoden siitä helpon ja vaivattoman tuntuisen. Koko elokuvan takana ollut tiimi on ollut iskussa. Lähdin pienellä ennakkoluulla katsomaan elokuvaa, mutta turhaan. Suorastaan puhkesi mielenkiinnon kukka mykkäelokuvia kohtaan.

Lopun ratkaisua jäin kyllä hieman pohtimaan...

Edellinen sivu | 1 2 | Seuraava sivu