HM

HM

TOP 10 - HM

Mies vailla menneisyyttä (2002)

Enpä voinut tietää etukäteen minkälaisen upean helmen sain pikkurahalla arpajaisvoittona, kun lunastin Kaurismäen ”Mies vailla menneisyyttä” kuponkiani vastaan. Humaani elokuva, jonka viehätys piilee muussakin kuin juonikuviossa, joka sekin tosin oli ihan mielenkiintoinen. Viittaan tällä siihen, että useampi katsomiskerta ei mitenkään ole vähentänyt elokuvan viehätystä . Ehdottomasti suurin suosikkini Kaurismäen tuotannosta ja kaiken kaikkiaan ihmissuhde-elokuvien parhaimmistoa. Näyttelijätyö ja musiikkivalinnat ovat oivalliset ja lakoninen tyyli istuu erinomaisesti tähän elokuvaan. Perus- tai loppuvireeltään valoisampi kuin jotkut muut hänen elokuvistaan.

Mies vailla menneisyyttä rating 3,76

Linnut (1963)

Olen samaa mieltä kuin arvostelija, joka näkee Linnuissa myös draamaa sekä kommentoija joka viittaa katastrofielokuvaan. Juuri nämä ainekset varmaan ovat syynä siihen, että elokuva on yksi suosikkileffoistani. Yleensä en kauhuista ja trillereistä niin välitä. Ei siis puhtaasti lajityypillinen ja ehkä siksikin niin kiintoisa. Muitakin Hitchcockin elokuvia olen katsonut, mutta niihin en ole lainkaan samassa määrin mieltynyt. Linnut on jäänyt mieleeni erityisesti visuaalisena elämyksenä ja voin palauttaa useitakin sen kohtauksista hyvin elävänä mieleeni. Siinä vallitsee kiehtova vähittäin lisääntyvän pelon pohjavire. Jos leffa luokitellaan kauhuksi ja trilleriksi, niin kyse on hienovaraisesta toteutuksesta. Jotkut moittivat efektejä, mutta täytyy sanoa, että uskomatonta, että tuohon aikaan on saatu aikaisiksi tällainen elokuva.

Linnut rating 3,69

Blade Runner (1982)

Blade Runner rating 4,07

Mimmikisa (1991)

Hieno elokuva. Ihmissuhdeleffojen parhaimmistoa. Yksi suosikkielokuvistani. Näyttelijäsuoritukset uskomattoman upeita ja aidon tuntuisia. Hienosti rakennetun ihmissuhteen kehittymisen lisäksi välittää erinomaisesti tietyn ajan yksittäisiä ilmiöitä.

Mimmikisa rating 4,17

Tavallisia ihmisiä (1980)

Pienimuotoinen ja vähin erin kuoriutuva perhetarina, jossa loistavat näyttelijät rakentavat upeat ja persoonalliset henkilökuvat. Hyvä ohjaus. Tarinasta on otettu mahdollisimman paljon irti henkilöiden tasolla ja näin siitä muodostuu hyvin kiinnostava. Näkisin elokuvan monitahoiseksi kuvaukseksi siitä, miten eri tavalla ihmiset käsittelevät surua ja miten traagiset tilanteet käynnistävät ihmisissä prosesseja ja piirteitä, jotka vaikuttavat perhesuhteisiin. Elokuvassa on mielestäni monta päähenkilöä: kaikki keskeiset näyttelijät psykiatria myöten luovat hyvin vahvat ja omanlaisensa ihmiset. Olen katsonut elokuvan moneen kertaan ja se vaan kestää katsomista. Yhdyn kommentoijaan, joka sanoo, että tällaisia saisi olla lisää.

Tavallisia ihmisiä rating 4,28

Moottoripyöräpäiväkirja (2004)

Hieno kehityskertomus nuoruudesta, inhimillisyydestä ja ystävyydestä sekä upeat Etelä-Amerikan maisemat. Elokuva siitä, miten elämänkokemukset muuttavat ihmistä. Näyttelijätyö ja ohjaus oli kauttaaltaan upeaa. Niin kuin arvostelussakin sanotaan, elokuvan alussa välittyi hienosti tunnelma kahden nuoren huolettoman opiskelijan matkalle lähdöstä. Matkan päätyttyä toisistaan erosivat hyvin erilaiset ystävät. Loppusanoissa elokuvasta tulee myös tarina elämän mittaisesta ystävyydestä. Siitä, että vaikka tiet erosivat ja elämä vei molemmat eri urilleen, niin nuoruuden ystävä oli se, joka oli saattajana viimeisellä matkalla.

Moottoripyöräpäiväkirja rating 3,79

Fahrenheit 451 (1966)

Mielestäni kiehtova draaman ja science fictionin yhdistelmä. Tällä kertaa ei siis toimintaa, jännitystä ja kauhua näyttävissä puitteissa niin kuin useimmiten. Sinänsähän läpitunkevan valvonnan idea ei ole mitenkään omaperäinen ja uusi, mutta minua kyllä kiehtoo se, miten tarina on kerrottu. Erityisesti se osa, kun palomies vähitellen herää miettimään duuniaan. Myös ohjaus ja toteutus ovat mainioita: jo palomiehet asuineen ja numeroineen ovat jotenkin liikuttavia eli olen ihan myyty leffan retrolle. Toteutus on hyvin tyylikästä kautta linjan. Science fiction -sarjassa erilainen ja mielenkiintoinen leffa.

Fahrenheit 451 rating 3,33

Kehäkukkia (1972)

Tämä on ollut vuosikausia lempielokuviani ja olen katsonut sen useamman kerran. Joan Woodward ja Nell Potts ovat aivan loistavia ja välittävät tarinan hienosti. Johtuisikohan tosiaan siitä, että Newman ohjaa omiaan. Ainakin esiintyminen on hyvin pakotteetonta ja luonnollista, johon nähdäkseni myös arvostelussa viitataan.

Kehäkukkia rating 4,33

Lihan värinä (1997)

Elokuvaa ei yleisesti pidetä Almodóvarin parhaimpiin kuuluvana, mutta oma suosikkini kyseisen ohjaajan tuotannosta. Miellyin suunnattomasti musiikin ja näyttelijätyön yhteisvaikutukseen sekä joihinkin kamera-ajoihin. Upeasti kuvattu ja intohimoisesti näytelty. Musiikki on niin vaikuttavaa, että jopa ostin elokuvan soundtrackin. Vaikkakin elokuva pohjautuu Ruth Rendellin dekkariin, niin ohjaaja on työstänyt siitä täysin omannäköisensä elokuvan. Almodóvar kytkee alun ja lopun laajempaan Espanjan poliittiseen tilanteeseen: alun Francon pelon aikaan sekä lopun vapautuneisiin tunnelmiin. Mahdollisesti elokuvassa oli muitakin viittauksia laajempiin konteksteihin, mutta ne olivat sitten sen verran hienovaraisempia, että jäivät itseltäni oivaltamatta. Ja enpähän oikeastaan kovinkaan hyvin tunne Espanjan historiaa. Toteutus on hyvin intohimoinen ja lihallinen – ei nyt välttämättä lähestymistapa, josta itse olisin kovin kiinnostunut. Jotenkin kuitenkin sopi tähän tarinaan. Erityisesti, kun sitä välitetään espanjan kielellä.

Lihan värinä rating 3,32

Sade kuuluu meille (2010)

Olen nähnyt elokuvan kahdesti: ensin festivaaleilla ja sitten vielä teatterilevityksessä. Niin laadukkaaksi sen koin. Hienoa, että nykyäänkin vielä uskalletaan tehdä tällaisia selkeästi poliittisia ja kantaa ottavia leffoja. Sellainen elokuva mielestäni on, vaikkakaan ei julistuksellinen tai yksioikoinen, vaan piirtää erityisesti ihmisistä, mutta myös tilanteista värikkään kuvaelman. Monitasoinen historiallisissa ja nykypäivän tapahtumissa liikkuva elokuva. Siinä valotetaan ihmissuhteita siirtomaapolitiikan, elokuvanteon sekä taloudellisen hyödyn tavoittelun (veden yksityistäminen, intiaanitaustaisille näyttelijöille maksettavat palkkiot) näkökulmasta. Festivaaleilla elokuvan katsomisen jälkeen ohjaaja Iciar Bollain sekä käsikirjoittaja Paul Laverty kertoivat, että he olisivat saaneet helpommin ja enemmän rahoitusta, jos olisivat kuvanneet filmin englanniksi. He halusivat kuitenkin kielellisestikin aidon ympäristön, joten kielinä ovat espanja, intiaanien keskenään käyttämä quechua ja englanti. Ratkaisu toimi mielestäni erinomaisesti. Kun Bollain ja Laverty selostivat elokuvien tuotanto- ja jakelupolitiikkaa, tuo kuvaus itsessään oli kuin toisella tasolla jatketta elokuvan teemalle.

Sade kuuluu meille rating 3,55