HM

La Bamba (1987)

La Bamba rating 3,51

Kenen joukoissa seisot rating 3,20

Crazy Heart (2009)

Katsoin elokuvan aikanaan teatterilevityksessä tiheään tahtiin kolmasti ja kolmannella kerralla lähinnä odottelin musiikkiosuuksia, jotka ovat loistavat. Eli siis juonikuvio ja tarinankerronta eivät kestäneet tiivistä, useaa katsomista. Musiikkia sen sijaan voi kuunnella väsymättä. Esiintymisten lisäksi taustamusiikki on kauttaaltaan hyvää. Erilaiset esiintymisareenat ja niiden vaihtelevat yleisöt tulivat mielenkiintoisella tavalla filmissä esiin. Lopun megakonsertin alussa välittyi ainakin minulle se, miltä valtava yleisö näyttää ja tuntuu esiintyjän näkökulmasta. Itse pidin Jeff Bridgesin esiintymisten lisäksi kovasti Colin Farrellin lauluäänestä. Komea mies ja veti oman osuutensa ihan hyvin, mutta ulkoiselta olemukseltaan hän ei ollut mielestäni kovinkaan nuoren kantritähden näköinen poninhäntineen ja roikkuvine korvakoruineen. Willie Nelsonia lukuun ottamatta en muista nähneeni paljoakaan pitkää poninhäntätukkaa kantrimuusikoilla. Olemukseltaan siis paremmin nuoren kantritähden rooliin olisikin sopinut The Weary Kind –biisin toinen säveltäjä Ryan Bingham, joka esitti muistaakseni leffassa pienessä sivuosassa hippimuusikkoa, mutta enpä tiedä miten hän ihan uutena tulokkaana olisi selvinnyt roolista, vaikka onkin ihan oikeasti kantrimuusikko. Todennäköisesti ei olisi vedonnut suureen yleisöön samalla tavalla kuin Farrell. Robert Duvall oli mainio osassaan. Allekirjoitan kritiikkiä juonen jonkinlaisesta pienestä epäuskottavuudesta. Ehkä eniten ihmetyttää, että voisiko nuori kaunis toimittaja niin kovasti ihastua juoppoon kantritähteen, mutta mitäpä pienistä: elokuvaa oli kiva seurata.

Crazy Heart rating 3,64

Vesku (2010)

Vesku rating 3,53

Kaikki elämän aamut rating 3,44

Country Strong rating 2,38

A Star Is Born (2018)

Kuten Dreamer arvostelussaan mainitsee: paljon, paljon musiikkia. Esitykset usein kantrin rajamaastossa tai rokkia ja loppua kohti osin poppia. Samoin kuin arvostelija pidin paljon alkuosan lauluista. Myös laulu lopussa oli vaikuttava. Vääjäämätön olisi sana, jolla kuvaisin tarinaa. Itselläni oli jotenkin surumielinen tunne koko elokuvan ajan miesartistia seuratessa. Sympaattiset näyttelijät, jotka omasta mielestäni tekivät uskottavat ja vivahteikkaat roolit, mutta eivät mitenkään suurieleisesti, mikä minua miellytti. Bradley Cooper joutui itse aikanaan lopettamaan alkoholin käytön liiallisen riippuvuuden takia ja siksi, että käyttäytyi itselleen vaarallisesti humalassa eli tietää jotain aineriippuvuudesta, mutta yllättävän uskottava myös muusikkona. Lady Gaga on loistava laulaja, se kävi ilmi. En ole kuunnellut hänen elektro-poppiaan, mutta elokuvan alkuosan sävelmien ja loppulaulun tulkinnasta pidin. Hänen tanssipoppikappaleensa eivät tehneet vaikutusta, Arvelen, että elokuvan laulut toimivat parhaiten elokuvassa esitettyinä. Olisin toivonut toisenlaisen lopun, mutta se tuskin olisi ollut mahdollinen. Mutta siltikin olisin suonut.

A Star Is Born rating 3,51

Cold War (2018)

Cold War on hienoimpia elokuvia, joita olen nähnyt pitkään aikaan. Viehätyin erityisesti elokuvan kansanmusiikki- ja kansantanssiesityksistä sekä slaavilaisesta stemmalaulusta eli puolalaisista osuuksista. Trailer ei kerro näistä leffan helmistä eivätkä paljon yksittäiset kuvatkaan. Mustavalkokuvaus toimi hyvin. Eli kaunis ja hyvä näinkin. Toisaalta heräsi kiinnostus, miltä vaikuttaisi värinä - erityisesti kansallispuvut. Kuvaus ja kuvakulmien valinta olivat niin upeita läpi elokuvan, että enpä usko, että niiden viehätys haihtuisi tai arkipäiväistyisi värinäkään. Pääparin suhdekuviot olivat sen verran monimutkaiset, että ymmärrykseni ei riittänyt täysin aina hahmottamaan miksi kävi niin kuin kävi, mutta omasta mielestäni elokuvan ansiot ovatkin muissa asioissa. Lähellämme istuvan puolalaisen naisen elokuva sai kyyneliin. Vaikuttavaa katseltavaa ja kuunneltavaa varmaan, jos on erityinen suhde maahan ja sen kulttuuriin, mutta kyllä siitä suomalainenkin viehättyi suuresti.

Cold War rating 3,91