HM

Total Recall - unohda tai kuole rating 3,81

Robin Hood - varkaiden ruhtinas rating 3,76

Terminator - tuhoaja rating 4,13

Sinulle on postia (1998)

Mielestäni elokuva on hyvin viehättävä. Samoin vanhanajan kirjakauppa, joka joutuu lopettamaan toimintansa ison ketjun kirjakaupan tulemisen myötä. Mielekäs kehystarina, vaikka kyse onkin ihmissuhteisiin keskittyvästä draamakomediasta. Meg Ryan on ihastuttava tuon pienen kirjakaupan pitäjänä. Tom Hanksin näyttelemisessä on leffan humoristiseen pohjavireeseen sopivaa lennokkuutta. Vallan nautittava kokemus romantiikan ystävälle.

Sinulle on postia rating 3,02

Schindlerin lista rating 4,36

Valiojoukko (1983)

Valiojoukko rating 4,21

Tanssii susien kanssa rating 4,06

Palveluksessanne, Miss Daisy rating 3,70

Tapaus Antwone Fisher (2002)

Koskettava tarina, vahva ja vaikuttava draama. Ihmissuhdekuvausta parhaimmillaan. Loistavasti näytelty ja ohjattu kertomus.

Tapaus Antwone Fisher rating 3,91

Ikuistetut hetket rating 3,75

Varastetut lapset rating 4,00

Kuka kutsui haikaran? rating 2,67

Yön kirkas tähti (2009)

Kaunis, syviä tunteita käsittelevä ja surullinen rakkaustarina luokkayhteiskunnan aikaan. Tarina kahden ihmisen kohtaamisesta, lahjakkuudesta ja köyhyydestä sekä kai mieskateudestakin eli oman aseman menettämisen pelosta ystävyyssuhteessa rakkauden astuessa kuvioihin. Hieno ja vaikuttava kertomus lyhyeksi jääneestä elämästä. Pidin elokuvan temposta ja nautin sen tunnelmasta. Elokuvan äänimaailma oli ihana. Ben Whishawn ääni ja tapa lausua sekä varmaan itse tarinakin saivat puhallettua Keatsin runoihin kauneutta ja henkeä enemmän kuin runoissa todennäköisesti onkaan. Elokuvan innoittamana nimittäin lainasin kirjastosta Keatsin runokirjan, mutta irrallaan ja itse luettuna runoilla ei ollut oikeastaan mitään vaikutusta. Kun sitten katsoin leffan toiseen kertaan, niin runo-osuudet viehättivät jälleen suunnattomasti. Hieno katsomiskokemus.

Yön kirkas tähti rating 2,65

Tunnit Ritan kanssa rating 3,63

Tartunta (2011)

Tartunta rating 3,07

Piiat (2011)

Jaksoin katsoa tuoreeltaan kahdesti eikä toisellakaan kerralla lainkaan kyllästyttänyt. Erinomaiset näyttelijät ja hienoa yhteisö- ja yksilökuvausta. Itseäni ovat aina kiehtoneet tarinat epätavallisten ystävyyssuhteiden syntymisestä sekä rohkeista, tasa-arvoa edistävistä ihmisistä, jotka eivät alistu yhteisön tai tapakulttuurin paineissa. Kerrassaan hyvää tunteisiin ja huumoriin nojaavaa viihdettä tärkeistä asioista.

Piiat rating 3,94

Lincoln (2012)

Daniel Day-Lewis ja Tommy Lee Jones piirsivät äärettömän hienot henkilökuvat tässä elokuvassa, joka havainnollisti politiikan tekoa (peliä ja kaupantekoa) ja kenttää erinomaisesti. Daniel Day-Lewisin Lincolnin ohella elokuvan vaikuttavimpia hahmoja oli orjuuden poistamiseen elämänsä pyhittänyt Thaddeus Stevens, jota Tommy Lee Jones ilmensi rujoilla kasvoillaan aivan mahtavan hienosti. Kun Thaddeus vielä vanhoilla päivillään sai nähdä lain muuttuvan, elokuva palautti mieliin sen, kuinka hidasta muutoksen toteutuminen voi olla ja kuinka paljon työtä ja henkilökohtaisia uhrauksia sekä kompromisseja asioiden eteen on aikanaan vaadittu. Tuon ajan suhtautuminen naisiin tuli selkeästi esille: päiviteltiin sitä, että jos äänioikeus annetaan mustille miehille, niin kohtapa sitä alkavat vaatia kaikki: jopa naiset! Nautinnollisinta elokuvan antia olivat kongressiedustajien väittelyt. Sodan raadollisuus ja julmuus tulivat selkeästi esille lyhyissä rintamakuvauksissa sekä sairaalan hävittäessä raajoja. Olen samaa mieltä niiden kanssa, jotka ovat todenneet, että kotijaksot eivät sulaudu elokuvakerrontaan saumattomaksi osaksi leffaa, mutta niihin sisältyi kylläkin aivan tarpeellista tietoa taustoista. Sally Fieldiä on roolissaan kehuttu, mutta jostain syystä hän ei tehnyt minuun vaikutusta. Saattoi johtua siitäkin, että hän ei esittänyt kovinkaan vaikuttavaa henkilöä. Itse en kokenut elokuvaa hetkeäkään puuduttavana tai pitkäveteisenä. Hieno katsomiskokemus!

Lincoln rating 3,38

Enkeleiden siivu rating 3,34

Jahti (2012)

Pääosan esittäjä on aivan uskomattoman hyvä roolissaan. Mieleen jäivät myös upeat syksyiset metsämaisemat. Elokuvassa käy niin hyvin ilmi, miten vaikea kerran ihan perusteettomasti tehdystä mustamaalaamisesta on päästä irti, miten nopeasti ikävät näkemykset leviävät ja miten niistä saa kärsiä myös lähipiiri. Ajatuksia herättävä, hienosti toteutettu draama.

Jahti rating 4,14