HM

HM

07.11.2018 klo 17:32

Cold War

Cold War on hienoimpia elokuvia, joita olen nähnyt pitkään aikaan. Viehätyin erityisesti elokuvan kansanmusiikki- ja kansantanssiesityksistä sekä slaavilaisesta stemmalaulusta eli puolalaisista osuuksista. Trailer ei kerro näistä leffan helmistä eivätkä paljon yksittäiset kuvatkaan. Mustavalkokuvaus toimi hyvin. Eli kaunis ja hyvä näinkin. Toisaalta heräsi kiinnostus, miltä vaikuttaisi värinä - erityisesti kansallispuvut. Kuvaus ja kuvakulmien valinta olivat niin upeita läpi elokuvan, että enpä usko, että niiden viehätys haihtuisi tai arkipäiväistyisi värinäkään. Pääparin suhdekuviot olivat sen verran monimutkaiset, että ymmärrykseni ei riittänyt täysin aina hahmottamaan miksi kävi niin kuin kävi, mutta omasta mielestäni elokuvan ansiot ovatkin muissa asioissa. Lähellämme istuvan puolalaisen naisen elokuva sai kyyneliin. Vaikuttavaa katseltavaa ja kuunneltavaa varmaan, jos on erityinen suhde maahan ja sen kulttuuriin, mutta kyllä siitä suomalainenkin viehättyi suuresti.

07.11.2018 klo 17:20

A Star Is Born

Kuten Dreamer arvostelussaan mainitsee: paljon, paljon musiikkia. Esitykset usein kantrin rajamaastossa tai rokkia ja loppua kohti osin poppia. Samoin kuin arvostelija pidin paljon alkuosan lauluista. Myös laulu lopussa oli vaikuttava. Vääjäämätön olisi sana, jolla kuvaisin tarinaa. Itselläni oli jotenkin surumielinen tunne koko elokuvan ajan miesartistia seuratessa. Sympaattiset näyttelijät, jotka omasta mielestäni tekivät uskottavat ja vivahteikkaat roolit, mutta eivät mitenkään suurieleisesti, mikä minua miellytti. Bradley Cooper joutui itse aikanaan lopettamaan alkoholin käytön liiallisen riippuvuuden takia ja siksi, että käyttäytyi itselleen vaarallisesti humalassa eli tietää jotain aineriippuvuudesta, mutta yllättävän uskottava myös muusikkona. Lady Gaga on loistava laulaja, se kävi ilmi. En ole kuunnellut hänen elektro-poppiaan, mutta elokuvan alkuosan sävelmien ja loppulaulun tulkinnasta pidin. Hänen tanssipoppikappaleensa eivät tehneet vaikutusta, Arvelen, että elokuvan laulut toimivat parhaiten elokuvassa esitettyinä. Olisin toivonut toisenlaisen lopun, mutta se tuskin olisi ollut mahdollinen. Mutta siltikin olisin suonut.

05.05.2013 klo 18:03

Yön kirkas tähti

Kaunis, syviä tunteita käsittelevä ja surullinen rakkaustarina luokkayhteiskunnan aikaan. Tarina kahden ihmisen kohtaamisesta, lahjakkuudesta ja köyhyydestä sekä kai mieskateudestakin eli oman aseman menettämisen pelosta ystävyyssuhteessa rakkauden astuessa kuvioihin. Hieno ja vaikuttava kertomus lyhyeksi jääneestä elämästä. Pidin elokuvan temposta ja nautin sen tunnelmasta. Elokuvan äänimaailma oli ihana. Ben Whishawn ääni ja tapa lausua sekä varmaan itse tarinakin saivat puhallettua Keatsin runoihin kauneutta ja henkeä enemmän kuin runoissa todennäköisesti onkaan. Elokuvan innoittamana nimittäin lainasin kirjastosta Keatsin runokirjan, mutta irrallaan ja itse luettuna runoilla ei ollut oikeastaan mitään vaikutusta. Kun sitten katsoin leffan toiseen kertaan, niin runo-osuudet viehättivät jälleen suunnattomasti. Hieno katsomiskokemus.

04.05.2013 klo 19:11

Siellä missä sydän on

Portman ja Judd ovat hyviä rooleissaan. Hienoa näyttelijätyötä. Mielenkiintoinen käänteiltään tämä selviytymistarina. Todellakaan ei vakavasti otettava, mutta mielikseen tätä katseli ja leffan parissa viihtyi.

04.05.2013 klo 17:58

The Secret Life of Words

Harmittelen suunnattomasti, että elokuvassa on alussa ja lopussa kamalalla, keinotekoisella ikään kuin lapsenäänellä tai muulla tosi omituisella tavalla puhuttuja voice-overeita, jotka pilaavat muutoin niin upeaa elokuvaa ja sen tunnelmaa. Leffa on ilmapiiriltään hyvin intensiivinen, herkkä ja vaikuttava. Tempo on hidas, mutta ei mielestäni hetkeäkään pitkäveteinen. Päänäyttelijät ovat hyviä erityyppisissä rooleissaan ja musiikki sopii elokuvaan erittäin hyvin. Elokuvassa käsitellään vaikeita asioita, kuten kidutusta sekä sen traumatisoivaa vaikutusta, mutta pohjimmiltaan kyseessä on kuitenkin ihmissuhde-elokuva. Siinä kerrotaan eristäytyneisyydestä, mutta myös kahden ihmisen vähittäisestä lähentymisestä, luottamuksen syntymisestä ja kiintymisestä. Kyseessä on mielestäni rakkauselokuva - poikkeava ja hyvä sellainen.

04.05.2013 klo 12:57

Lincoln

Daniel Day-Lewis ja Tommy Lee Jones piirsivät äärettömän hienot henkilökuvat tässä elokuvassa, joka havainnollisti politiikan tekoa (peliä ja kaupantekoa) ja kenttää erinomaisesti. Daniel Day-Lewisin Lincolnin ohella elokuvan vaikuttavimpia hahmoja oli orjuuden poistamiseen elämänsä pyhittänyt Thaddeus Stevens, jota Tommy Lee Jones ilmensi rujoilla kasvoillaan aivan mahtavan hienosti. Kun Thaddeus vielä vanhoilla päivillään sai nähdä lain muuttuvan, elokuva palautti mieliin sen, kuinka hidasta muutoksen toteutuminen voi olla ja kuinka paljon työtä ja henkilökohtaisia uhrauksia sekä kompromisseja asioiden eteen on aikanaan vaadittu. Tuon ajan suhtautuminen naisiin tuli selkeästi esille: päiviteltiin sitä, että jos äänioikeus annetaan mustille miehille, niin kohtapa sitä alkavat vaatia kaikki: jopa naiset! Nautinnollisinta elokuvan antia olivat kongressiedustajien väittelyt. Sodan raadollisuus ja julmuus tulivat selkeästi esille lyhyissä rintamakuvauksissa sekä sairaalan hävittäessä raajoja. Olen samaa mieltä niiden kanssa, jotka ovat todenneet, että kotijaksot eivät sulaudu elokuvakerrontaan saumattomaksi osaksi leffaa, mutta niihin sisältyi kylläkin aivan tarpeellista tietoa taustoista. Sally Fieldiä on roolissaan kehuttu, mutta jostain syystä hän ei tehnyt minuun vaikutusta. Saattoi johtua siitäkin, että hän ei esittänyt kovinkaan vaikuttavaa henkilöä. Itse en kokenut elokuvaa hetkeäkään puuduttavana tai pitkäveteisenä. Hieno katsomiskokemus!

04.05.2013 klo 08:45

Kelkkajengi

Tämän leffan huumori puri minuun. Todella hauska. Ostin sen aikanaan pojalleni, kun yksi varhaisteini suositteli sitä kaverilleen Anttilan kasettihyllyillä, mutta elokuvasta tulikin minun kestosuosikkini. Olen katsonut sen useamman kerran. Niin hyvä, että kuului niiden leffojen joukkoon, jotka halusin digitoitavaksi VHS:ltä DVD-muotoon, jotta voin vielä joskus elämässäni sopivassa välissä kaivaa esiin ja saada hyvän mielen.

04.05.2013 klo 08:25

Tapaus Antwone Fisher

Koskettava tarina, vahva ja vaikuttava draama. Ihmissuhdekuvausta parhaimmillaan. Loistavasti näytelty ja ohjattu kertomus.

04.05.2013 klo 08:08

Sinulle on postia

Mielestäni elokuva on hyvin viehättävä. Samoin vanhanajan kirjakauppa, joka joutuu lopettamaan toimintansa ison ketjun kirjakaupan tulemisen myötä. Mielekäs kehystarina, vaikka kyse onkin ihmissuhteisiin keskittyvästä draamakomediasta. Meg Ryan on ihastuttava tuon pienen kirjakaupan pitäjänä. Tom Hanksin näyttelemisessä on leffan humoristiseen pohjavireeseen sopivaa lennokkuutta. Vallan nautittava kokemus romantiikan ystävälle.

04.05.2013 klo 07:37

Country - katkera sadonkorjuu

Todentuntuinen ja vaikuttava draama maaseudun ihmisten ahdingosta ja heidän yrityksistään pitää tilansa. Poliittisten päätösten poukkoilevuudesta ja lyhytnäköisyydestä. Vaikeuksien kasaantumisesta. Siitä, miten osa ihmisistä hankkii leipäänsä voimakkaasti luonnon armoilla. Myös siitä, miten eri ihmiset reagoivat vaikeuksiin ja kestävät niitä. Jessica Lange ja Sam Sheppard tekevät hyvät roolityöt. Vahva, hieno elokuva.

03.05.2013 klo 20:15

Sotahevonen

Kotimaisemissa tapahtuva alku oli kivan vanhanaikainen ja kauniisti kuvattu. Ihmiset perinteikkään voimakkailla tunteilla varustettuja. Sotajakso ei arvatenkaan ollut kovinkaan miellyttävää katsottavaa. Siksi en alun perinkään tsekannut elokuvaa teatterissa, vaan jätin DVD:ltä katsottavaksi. Jotenkin vierastin sitä, että saksalaiset puhuivat keskenään saksalaisaksentilla englantia sekä alankomaalaiset isoisä ja tyttö keskenään vierasaksenttista englantia hekin. Ihan vain normaalia englantia kautta linjan tai omaa äidinkieltä ja sitä murteellista sitten autenttisesti sopivissa tilanteissa olisi ollut mielestäni parempi ratkaisu. Ihan katsottava elokuva kuitenkin.

03.05.2013 klo 07:54

Hulluna Saraan

Outo tarina ja vähempikin määrä painikohtauksia aikuisen isän ja pojan välillä olisi riittänyt. Juoni oli liian omituinen minun makuuni, mutta irrottelevat komediat nyt kaiken kaikkiaan eivät ole aluetta, johon olisin kovin mieltynyt eli kyseessä voi olla oma rajoittuneisuuteni. Täytyy sanoa, että näyttelemisessä oli kivaa kepeyttä ja tiettyjä myhäilevän humoristisia kohtia elokuvassa kieltämättä esitettiin. Eli siis tyylissä oli kuitenkin jotain vetoavaa. Jos tarina olisi ollut toisenlainen ja sitä olisi höystetty lisäaineksilla, kuten henkilöiden taustojen syventämisellä, kunnon rivitanssilla kantrimusiikin tahtiin sekä enemmillä kaverusten lauluesityksillä, niin olisin varmaankin nauttinut elokuvasta tätä katselukokemusta enemmän.

02.05.2013 klo 13:57

Syvänsininen meri

Enpä muista elokuvaa, jossa musiikki olisi ollut niin ylivoimaisen häiritsevää kuin tässä. Alussa ja lopussa otin kuulokkeet pois, jotta välttyisin kamalalta pauhaavalta musiikilta, joka peitti paikoitellen alleen henkilöiden keskustelun. Kiitin onneani, että en ollut leffateatterin katsomossa, jossa musiikillinen vyörytys olisi ollut vain pakko kestää. Visuaalisesti elokuva oli paikoitellen kiehtova. Sama koskee naispääosan esittäjän roolisuoritusta. Kaiken taakseen jättävässä ja kiinni takertuvassa onnen metsästyksessä, toisen osapuolen välinpitämättömyydessä sekä huolettomuudessa ja suhteen vääjäämättömässä etenemisessä kohti loppua oli tietynasteista uskottavuutta. Jotenkin kuitenkin kulki ohitse antamatta mitenkään erityistä elokuvaelämystä.

02.05.2013 klo 10:42

Rautarouva

En pitänyt lainkaan käsikirjoituksesta. Luulisi, että Margaret Thatcherin elämästä olisi löytynyt paljon enemmän kerrottavaa useammistakin näkökulmista niin, ettei sitä ei olisi tarvinnut kutoa kokoon keskittymällä haahuilevaan vanhuusaikaan. Takautumatyyppinen kerronta ei tässä mielestäni toiminut. Ihan hyvin kuvattu ja näytelty, mutta ei mielestäni mitenkään erityisen hyvin. Elokuva jäi faktoiltaan ja henkilökuviltaan varsin ohueksi. Ehkä käsikirjoitus ei antanut mahdollisuuksia vaikuttavampaan toteutukseen.

01.05.2013 klo 17:24

I Am Legend

En ollut lukenut kirjaa tai nähnyt aikaisempaa filmatisointia, joten tarina oli oikein mielenkiintoinen. Jännä tunnelma. Ihmettelin kylläkin leffan aikana sitä, miten sähköt voivat toimia, jos lähes kaikki ihmiset ovat tuhoutuneet ja kyseinen tyyppi on ainoa eloon jäänyt New Yorkissa. Huusholli vaikutti ainakin siltä, että siellä toimivat kaikki modernin elämän elementit. Ilmeisesti viruksen torjuntarokotetta kehittelevä lääkärimme oli näppäränä miehenä rakentanut jotkut omat systeemit, koska pihallekin oli mahdollisuus räpsäyttää päälle mahtavat valaistukset. Jotenkin tuntui oudolta, että virus antaisi mahtavia liikkumisvoimia tarttuneille. Mutta siis kuitenkin ihan kohtuullisen viihdyttävää katseltavaa.

30.04.2013 klo 22:37

Moneyball

Olen nähnyt elämäni aikana tasan tarkkaan kaksi baseball-ottelua, joten lajista ei ollut etukäteen paljoakaan käsitystä. Täytyy todeta, että ihan kaikissa kohdissa en täysin ymmärtänyt, mitä juuri silloin touhuttiin tai ainakaan perusteita, miksi. Yllättävän mielenkiintoinen elokuva ja huomasin eläytyväni ja jännittäväni loppupuolella leffaa. Pidin myös tyttären esittämästä biisistä. Kiva katsomiskokemus.

30.04.2013 klo 16:11

Jahti

Pääosan esittäjä on aivan uskomattoman hyvä roolissaan. Mieleen jäivät myös upeat syksyiset metsämaisemat. Elokuvassa käy niin hyvin ilmi, miten vaikea kerran ihan perusteettomasti tehdystä mustamaalaamisesta on päästä irti, miten nopeasti ikävät näkemykset leviävät ja miten niistä saa kärsiä myös lähipiiri. Ajatuksia herättävä, hienosti toteutettu draama.

30.04.2013 klo 15:47

Piin elämä

Visuaalisesti huikea elämys 3D-versioa, joskin lasit alkoivat painaa elokuvan loppupuolella. Näppärä tarina, jonka aikana koin paikoitellen kyllästymisen hetkiä. Eläinten taistelu merimatkan aikana veneessä oli jopa vastenmielinen. Fantasia ei ole elokuvan laji, josta erityisemmin pitäisin. Siihen nähden varsin mielenkiintoinen ja toimiva leffa.

30.04.2013 klo 15:15

Kerron sinulle kaiken

Näyttelijätyö oli kauttaaltaan hyvää ja varsin mielenkiintoinen ihmissuhde-elokuva kaiken kaikkiaan. Pääpari oli loistava. Leea Klemolan erikoislaatuisuuden olin pannut jo aikaisemmin merkille, mutta tässä elokuvassa myös Peter Franzén on vakuuttava. Pidin siitä, että elokuva oli maisemiltaan tunnistettavasti suomalainen. Kerron sinulle kaiken toi mieleeni kaksi hyvinkin erilaista ulkomaista elokuvaa eli Transamerican (transsukupuolisuuteen liittyvä draamakomedia) ja A Couch in New York (romanttinen komedia, jossa asunnonvaihtaja toimii asunnossa asuneen potilaille psykoanalyytikkona). Tämä elokuva oli täysin erilainen ja omaleimainen sekä myös kyseisiä elokuvia moni-ilmeisempi. Luonnollisesti myös vakavampi, mutta jätti optimistisen mielen. Autenttisuus kärsii jonkin verran siitä, että pääosassa ei ole ihan oikeasti sukupuolen korjausprosessin läpi käynyt henkilö. Toisaalta heitä lienee Suomessa sen verran vähän, että olisi voinut olla vaikeaa löytää osaan myös hyvää näyttelijää.

30.04.2013 klo 11:33

Piiat

Jaksoin katsoa tuoreeltaan kahdesti eikä toisellakaan kerralla lainkaan kyllästyttänyt. Erinomaiset näyttelijät ja hienoa yhteisö- ja yksilökuvausta. Itseäni ovat aina kiehtoneet tarinat epätavallisten ystävyyssuhteiden syntymisestä sekä rohkeista, tasa-arvoa edistävistä ihmisistä, jotka eivät alistu yhteisön tai tapakulttuurin paineissa. Kerrassaan hyvää tunteisiin ja huumoriin nojaavaa viihdettä tärkeistä asioista.

29.04.2013 klo 17:27

Gloria

Katsoin nauhoitteena. Jostain syystä varsin viihdyttävä, vaikka leffassa kovin kevyesti ja kylmän rauhallisesti nitistettiin ihmisiä pahemmin silmää räpäyttämättä. Kelasin pikakelauksella ainakin jonkin kaahailujakson, mutta se nyt johtuu siitä, että kyseessä ei ole elokuvan lajityyppi, johon olisin kovin mieltynyt. Tässä kuitenkin jonkin verran jotain tarinaa. Samaa mieltä edellisen kommentoijan kanssa siitä, että lapsi oli todella sympaattinen.

28.04.2013 klo 20:48

Ei pelkkää hunajaa

Mielenkiintoinen dokumentti, joka pistää miettimään ihmisen toimia maapallolla.
En ole tainnut aiemmin täysin tajuta USA:n tehomaatalouden mittakaavaa. Tai ainakin tämän dokumentin välityksellä se kävi konkreettisesti ilmi. Sääli taloudellisen hyödyn kourissa kuolevia ja kärsiviä mehiläisiä, joita menehtyy dokumentin varrella rutkasti. Sääli myös niitä ihmisiä, jotka ostavat ja kuluttavat antibiootteja ja kasvinsuojelujäämiä sisältävää hunajaa. Dokumentti luo monipuolisen kuvan erilaisista ympäristöistä ja erilaisista tavoista tuottaa hunajaa sekä mehiläislajeista. Kertoo senkin, että –hups – jostain koelaboratorioista tai vastaavasta oli päässyt vapaaksi mehiläiskanta, joka on osoittautunut hyvin ärhäkäksi ja joka jenkeissä kantaa nimeä tappajamehiläiset. Toivottavasti tulevaisuus ei ole kaikilla sama kuin jollakin alueilla Kiinassa. Todella kömpelön näköistä, kun ihmiset tupposillaan hoitavat pölytystä puissa. Itse ostan mökkimme lähitilalta hunajaa ja kasvattaja ei todellakaan harrasta tehotuotantoa, mutta silti aloin tuntea itseni varkaaksi, kun mehiläisiltä viedään niiden hieno aine ja annetaan jotain sokerilitkua tilalle. Hyvin kuvattu ja sisällöltään katsomisen arvoinen dokumentti.

27.04.2013 klo 23:01

Crazy Heart

Katsoin elokuvan aikanaan teatterilevityksessä tiheään tahtiin kolmasti ja kolmannella kerralla lähinnä odottelin musiikkiosuuksia, jotka ovat loistavat. Eli siis juonikuvio ja tarinankerronta eivät kestäneet tiivistä, useaa katsomista. Musiikkia sen sijaan voi kuunnella väsymättä. Esiintymisten lisäksi taustamusiikki on kauttaaltaan hyvää. Erilaiset esiintymisareenat ja niiden vaihtelevat yleisöt tulivat mielenkiintoisella tavalla filmissä esiin. Lopun megakonsertin alussa välittyi ainakin minulle se, miltä valtava yleisö näyttää ja tuntuu esiintyjän näkökulmasta. Itse pidin Jeff Bridgesin esiintymisten lisäksi kovasti Colin Farrellin lauluäänestä. Komea mies ja veti oman osuutensa ihan hyvin, mutta ulkoiselta olemukseltaan hän ei ollut mielestäni kovinkaan nuoren kantritähden näköinen poninhäntineen ja roikkuvine korvakoruineen. Willie Nelsonia lukuun ottamatta en muista nähneeni paljoakaan pitkää poninhäntätukkaa kantrimuusikoilla. Olemukseltaan siis paremmin nuoren kantritähden rooliin olisikin sopinut The Weary Kind –biisin toinen säveltäjä Ryan Bingham, joka esitti muistaakseni leffassa pienessä sivuosassa hippimuusikkoa, mutta enpä tiedä miten hän ihan uutena tulokkaana olisi selvinnyt roolista, vaikka onkin ihan oikeasti kantrimuusikko. Todennäköisesti ei olisi vedonnut suureen yleisöön samalla tavalla kuin Farrell. Robert Duvall oli mainio osassaan. Allekirjoitan kritiikkiä juonen jonkinlaisesta pienestä epäuskottavuudesta. Ehkä eniten ihmetyttää, että voisiko nuori kaunis toimittaja niin kovasti ihastua juoppoon kantritähteen, mutta mitäpä pienistä: elokuvaa oli kiva seurata.

27.04.2013 klo 14:30

Linnut

Olen samaa mieltä kuin arvostelija, joka näkee Linnuissa myös draamaa sekä kommentoija joka viittaa katastrofielokuvaan. Juuri nämä ainekset varmaan ovat syynä siihen, että elokuva on yksi suosikkileffoistani. Yleensä en kauhuista ja trillereistä niin välitä. Ei siis puhtaasti lajityypillinen ja ehkä siksikin niin kiintoisa. Muitakin Hitchcockin elokuvia olen katsonut, mutta niihin en ole lainkaan samassa määrin mieltynyt. Linnut on jäänyt mieleeni erityisesti visuaalisena elämyksenä ja voin palauttaa useitakin sen kohtauksista hyvin elävänä mieleeni. Siinä vallitsee kiehtova vähittäin lisääntyvän pelon pohjavire. Jos leffa luokitellaan kauhuksi ja trilleriksi, niin kyse on hienovaraisesta toteutuksesta. Jotkut moittivat efektejä, mutta täytyy sanoa, että uskomatonta, että tuohon aikaan on saatu aikaisiksi tällainen elokuva.

27.04.2013 klo 13:33

Mies vailla menneisyyttä

Enpä voinut tietää etukäteen minkälaisen upean helmen sain pikkurahalla arpajaisvoittona, kun lunastin Kaurismäen ”Mies vailla menneisyyttä” kuponkiani vastaan. Humaani elokuva, jonka viehätys piilee muussakin kuin juonikuviossa, joka sekin tosin oli ihan mielenkiintoinen. Viittaan tällä siihen, että useampi katsomiskerta ei mitenkään ole vähentänyt elokuvan viehätystä . Ehdottomasti suurin suosikkini Kaurismäen tuotannosta ja kaiken kaikkiaan ihmissuhde-elokuvien parhaimmistoa. Näyttelijätyö ja musiikkivalinnat ovat oivalliset ja lakoninen tyyli istuu erinomaisesti tähän elokuvaan. Perus- tai loppuvireeltään valoisampi kuin jotkut muut hänen elokuvistaan.

27.04.2013 klo 11:55

Lihan värinä

Elokuvaa ei yleisesti pidetä Almodóvarin parhaimpiin kuuluvana, mutta oma suosikkini kyseisen ohjaajan tuotannosta. Miellyin suunnattomasti musiikin ja näyttelijätyön yhteisvaikutukseen sekä joihinkin kamera-ajoihin. Upeasti kuvattu ja intohimoisesti näytelty. Musiikki on niin vaikuttavaa, että jopa ostin elokuvan soundtrackin. Vaikkakin elokuva pohjautuu Ruth Rendellin dekkariin, niin ohjaaja on työstänyt siitä täysin omannäköisensä elokuvan. Almodóvar kytkee alun ja lopun laajempaan Espanjan poliittiseen tilanteeseen: alun Francon pelon aikaan sekä lopun vapautuneisiin tunnelmiin. Mahdollisesti elokuvassa oli muitakin viittauksia laajempiin konteksteihin, mutta ne olivat sitten sen verran hienovaraisempia, että jäivät itseltäni oivaltamatta. Ja enpähän oikeastaan kovinkaan hyvin tunne Espanjan historiaa. Toteutus on hyvin intohimoinen ja lihallinen – ei nyt välttämättä lähestymistapa, josta itse olisin kovin kiinnostunut. Jotenkin kuitenkin sopi tähän tarinaan. Erityisesti, kun sitä välitetään espanjan kielellä.

26.04.2013 klo 21:40

Fahrenheit 451

Mielestäni kiehtova draaman ja science fictionin yhdistelmä. Tällä kertaa ei siis toimintaa, jännitystä ja kauhua näyttävissä puitteissa niin kuin useimmiten. Sinänsähän läpitunkevan valvonnan idea ei ole mitenkään omaperäinen ja uusi, mutta minua kyllä kiehtoo se, miten tarina on kerrottu. Erityisesti se osa, kun palomies vähitellen herää miettimään duuniaan. Myös ohjaus ja toteutus ovat mainioita: jo palomiehet asuineen ja numeroineen ovat jotenkin liikuttavia eli olen ihan myyty leffan retrolle. Toteutus on hyvin tyylikästä kautta linjan. Science fiction -sarjassa erilainen ja mielenkiintoinen leffa.

26.04.2013 klo 18:17

Tavallisia ihmisiä

Pienimuotoinen ja vähin erin kuoriutuva perhetarina, jossa loistavat näyttelijät rakentavat upeat ja persoonalliset henkilökuvat. Hyvä ohjaus. Tarinasta on otettu mahdollisimman paljon irti henkilöiden tasolla ja näin siitä muodostuu hyvin kiinnostava. Näkisin elokuvan monitahoiseksi kuvaukseksi siitä, miten eri tavalla ihmiset käsittelevät surua ja miten traagiset tilanteet käynnistävät ihmisissä prosesseja ja piirteitä, jotka vaikuttavat perhesuhteisiin. Elokuvassa on mielestäni monta päähenkilöä: kaikki keskeiset näyttelijät psykiatria myöten luovat hyvin vahvat ja omanlaisensa ihmiset. Olen katsonut elokuvan moneen kertaan ja se vaan kestää katsomista. Yhdyn kommentoijaan, joka sanoo, että tällaisia saisi olla lisää.

26.04.2013 klo 17:28

Moottoripyöräpäiväkirja

Hieno kehityskertomus nuoruudesta, inhimillisyydestä ja ystävyydestä sekä upeat Etelä-Amerikan maisemat. Elokuva siitä, miten elämänkokemukset muuttavat ihmistä. Näyttelijätyö ja ohjaus oli kauttaaltaan upeaa. Niin kuin arvostelussakin sanotaan, elokuvan alussa välittyi hienosti tunnelma kahden nuoren huolettoman opiskelijan matkalle lähdöstä. Matkan päätyttyä toisistaan erosivat hyvin erilaiset ystävät. Loppusanoissa elokuvasta tulee myös tarina elämän mittaisesta ystävyydestä. Siitä, että vaikka tiet erosivat ja elämä vei molemmat eri urilleen, niin nuoruuden ystävä oli se, joka oli saattajana viimeisellä matkalla.

26.04.2013 klo 16:35

Sade kuuluu meille

Olen nähnyt elokuvan kahdesti: ensin festivaaleilla ja sitten vielä teatterilevityksessä. Niin laadukkaaksi sen koin. Hienoa, että nykyäänkin vielä uskalletaan tehdä tällaisia selkeästi poliittisia ja kantaa ottavia leffoja. Sellainen elokuva mielestäni on, vaikkakaan ei julistuksellinen tai yksioikoinen, vaan piirtää erityisesti ihmisistä, mutta myös tilanteista värikkään kuvaelman. Monitasoinen historiallisissa ja nykypäivän tapahtumissa liikkuva elokuva. Siinä valotetaan ihmissuhteita siirtomaapolitiikan, elokuvanteon sekä taloudellisen hyödyn tavoittelun (veden yksityistäminen, intiaanitaustaisille näyttelijöille maksettavat palkkiot) näkökulmasta. Festivaaleilla elokuvan katsomisen jälkeen ohjaaja Iciar Bollain sekä käsikirjoittaja Paul Laverty kertoivat, että he olisivat saaneet helpommin ja enemmän rahoitusta, jos olisivat kuvanneet filmin englanniksi. He halusivat kuitenkin kielellisestikin aidon ympäristön, joten kielinä ovat espanja, intiaanien keskenään käyttämä quechua ja englanti. Ratkaisu toimi mielestäni erinomaisesti. Kun Bollain ja Laverty selostivat elokuvien tuotanto- ja jakelupolitiikkaa, tuo kuvaus itsessään oli kuin toisella tasolla jatketta elokuvan teemalle.

26.04.2013 klo 15:01

Kehäkukkia

Tämä on ollut vuosikausia lempielokuviani ja olen katsonut sen useamman kerran. Joan Woodward ja Nell Potts ovat aivan loistavia ja välittävät tarinan hienosti. Johtuisikohan tosiaan siitä, että Newman ohjaa omiaan. Ainakin esiintyminen on hyvin pakotteetonta ja luonnollista, johon nähdäkseni myös arvostelussa viitataan.

26.04.2013 klo 14:48

Mimmikisa

Hieno elokuva. Ihmissuhdeleffojen parhaimmistoa. Yksi suosikkielokuvistani. Näyttelijäsuoritukset uskomattoman upeita ja aidon tuntuisia. Hienosti rakennetun ihmissuhteen kehittymisen lisäksi välittää erinomaisesti tietyn ajan yksittäisiä ilmiöitä.

Edellinen sivu | 1 | Seuraava sivu