Doc

Doc

06.02.2008 klo 17:00

Auringonnousu

F.W. Murnau sai kutsun Amerikkaan Willam Foxilta ja täysin vapaat kädet ja rajattoman budjetin tehdä elokuva, ja millainen elokuva siitä tulikaan.

Sunrise: A Song of Two Humans on yhä tänäkin päivänä yksi arvostetuimmista mykkäelokuvan ajan filmeistä, yksinkertainen mutta kaunis tarina ja Janet Gaynorin suoritus maatalon emäntänä on yksi hienoimmista roolisuorituksista koskaan ja hän voittikin siitä ansaitusti Oscarin (itseasiassa historian ensimmäisen). Elokuva ei omana aikanaan saavuttanut haluttua suosiota, mutta jälkipolvet ovat onneksi ymmärtäneet Murnaun elokuvan arvon ja se on nyt restauroitu lähes uuden veroiseksi.

Sekä eurooppalaisessa, että amerikkalaisessa restauroidussa julkaisussa elokuvasta löytyy myös storyboardeista ja stillikuvista koottu dokumentti Murnaun toisesta klassikosta, elokuvasta Four Devils, joka on ikävä kyllä hävinnyt.

03.02.2008 klo 16:13

Cleaner

Ainakin sen perusteella mitä olen kuullut, on parasta Harlinia sitten Cliffhangerin. Mikä ei tosin välttämättä ole vielä paljon sanottu. Onnistuu toivon mukaan olemaan rehellinen toimintaelokuva tahi trilleri ja muuta en tältä elokuvalta odotakaan. Samuel L. Jackson on tietysti kaikessa äijyydessään plussaa ja Peter Franzen katukyttänä...

Edellinen sivu | 1 | Seuraava sivu