14.09.2022 klo 15:19

Pinocchio

Yleensä näiden Disney-remakejen kanssa ihmiset tuntuu jakautuvan kahteen leiriin, eli käytännössä niihin ketkä tykkää ja ketkä ei. Tämän viimeisimmän kohdalla vaaka tuntui kallistuneen niin rajusti jälkimmäiseen, että oli ihan pakko tarkastaa miten paljon pahempi tämä voi oikeasti olla kuin ne muut.

Ehkä irvokkain muutos alkuperäiseen on nimihahmon kuohitseminen silkaksi vastaantulijaksi, joka ei enää edes tee oikeita tai vääriä valintoja vaan yksinkertaisesti ajautuu tilanteesta toiseen kuin ajopuu. Valintojen mukana lentää mäkeen myös tarinan moraalinen puoli, eikä pahojen tekojen rangaistuksissa ole enää pienintäkään järkeä. Sankarillisemman puolensa löytävästä nukesta ei lopussa edes tule oikeaa poikaa, joten koko seikkailu on käytännössä täysin merkityksetön.

Yhtenä hupaisana puolena tämä on myös tungettu täyteen Disneyn muiden tuotteiden mainoksia, Nautintojen saarikin on yksi iso Disneyland-mainos, josta on tietysti poistettu ne alkuperäisen synkemmät ja pelottavammat jutut, joihin siis liittyi myös tarinan varsinainen moraalinen opetus.

Maailmassa on varmasti oikeasti surkeampiakin leffoja, mutta tämä ansaitsee puolikkaan ihan jo limboamalla Leijonakuningastakin pahemmin. En jaksa edes kuvitella miten paljon kädettömämmäksi nämä vielä tulevaisuudessa degeneroituvatkaan.

11.09.2022 klo 07:46

Clockwork Orange - Kellopeliappelsiini

Pitkästä aikaa tuli katsottua uudelleen, ja taisin huomata tästä jälleen jotain uutta. Kellopeliappelsiinin maailma nimittäin muistuttaa paljon Pinocchion Nautintojen saaria, joissa nuoriso tärvelee estotta taidetta, ryöstelee, tappelee ja tuhoaa kaiken minkä käsiinsä saa. Kellopeliappelsiinin maailmassa rikolliset aivopestään vääristä mielipiteistä ja väkivallasta kunnon kansalaisiksi, kun taas Pinocchiossa tuhmat pojat muutetaan aaseiksi ja viedään suolakaivoksille.

10.09.2022 klo 20:25

Eveready Harton in Buried Treasure

Joskus 20-luvun lopulla joukko amerikkalaisia animaatiostudioita päätti pitää yhteiset pippalot, jonka ohjelmistoon suunniteltiin pilanpäiten kolmen kesken jaettu pieni animaatioprojekti. Ideana oli ettei kolme eri tiimiä tietäisi yhtään, mitä kaksi muuta ovat tehneet, vaan näille näytettiin kustakin vain yksi irrallinen kuva, joiden pohjalta nämä joutuivat improvisoimaan oman jatkonsa tarinalle. Tätä ei koskaan ollut tarkoituskaa näyttää missään julkisesti, joten sensuurilla ei tässä ollut väliä, eikä tekijöiden nimiäkään tullut mukaan, joten näillä oli lupa tehdä aivan mitä mieli teki.

Eveready Harton muistetaankin ehkä ensimmäisenä pornografisena animaationa kautta aikain. Tässä se tietty eroottisuus on vedetty meemityyliin tietysti niin överiksi, että tätä voi katsoa jonkinlaisena surrealistisena komedianakin, jollaiseksi tekijät sen myös tarkoittivat. Jokaiselle intin käyneelle tämän huumorin pitäisi olla tuttua kauraa, mutta kannattaa samalla muistaa miten vanhoilliseen aikaan tämä on tehty, vaikka tämä ehkä tyyliltään voisi yhtä hyvin ollakin internetin kummallisia omakustanteita. Jotkin asiat ei vaan vuosien mittaan muutu mihinkään, yksi on tietysti jätkien roisit läppäjutut.

09.09.2022 klo 14:18

Judas & Jesus

Kauan sitten eräässä pienessä navetassa syntyi pikkuinen lammas, jolle annettiin nimeksi Jeesus. Samaan aikaan vanhan vihtahousun rock-bordellissa äidistään verisen suihkun saattelemana syntyi musta lammas nimeltä Juudas, paha poika ja rakkari, joka kiusasi nynnyilevää Jeesusta jo pienestä pitäen.

Judas & Jesus on niin uskomattoman törkeä ja provokatiivinen, että sen katsominen tuo mieleen ensikohtaamisen jonkun Kellopeliappelsiinin kanssa. Animaatio on tässä hävyttömässä omakustanteisessa parodiassa melkein Disney-tasoa, mutta hauska konsepti viittauksineen ja pornografisine kohtauksineen on muutenkin huomattavasti tasokkaammin ja huolellisemmin tehty mitä voisi kuvitella.

Näin törkeää menoa ei ikinä voisikaan missään tiukkapipoisessa ja patavanhoillisessa Amerikassa tehdä tai näyttää, ja meilläkin tämä lienee useimmille tutumpi netin meemi- ja furrysivustojen kautta kuin mistään muualta.

02.09.2022 klo 09:03

Hessu etsivänä

Yksi Disneyn synkimmistä ja väkivaltaisimmista lyhäreistä, tätä ei ole koskaan näytetty telkkarissa. Tässä Hessu Hopo parodioi aikansa film noireja, ja se tappaminen ja gangsterismi on vedetty alusta asti hilpeästi överiksi. Hessu itse päätyy mm. kalojen ruuaksi.

24.08.2022 klo 18:40

Robot Chicken: Star Wars Episode II

Nämä Robot Chickenin Star Wars -parodiat on melkeinpä parasta antia koko sarjassa. Näitä on tullut hirnuttua moneen kertaan jo vuosikausien ajan youtubessa, mutta tekijöiden selkeä ymmärrys kohteestaan näkyy ja kuuluu niin vahvana, että tämä kama kestänee kulutusta niin kauan kuin koko Star Warsia on ylipäänsä olemassa. Kudos George Lucasille, joka itsekin aikoinaan tykkäsi sarjasta ja antoi luvan näiden tekemiselle.

12.07.2022 klo 21:00

Kalifornia

Hieno leffa ja nähty monta kertaa.

Tässä David Duchovny lähtee tyttöystävänsä kanssa tuntemattoman nuoren parin matkaan. Hiljalleen alkaakin paljastua, että toisen parin ukko onkin mieleltään vähän järkkyneempi tapaus, muijakin alkaa saada hiljalleen turpaansa ja David emäntänsä kanssa ovatkin oikein kunnon kusessa.

Ei tällaista nykyajan Hollywoodissa voisi tehdäkään, liian karua menoa poliittisesti korrektiin nykyilmastoon. Brad Pitt parrakkaana punaniskana oli niin loistava, etten meinannut miestä juuri hevin tunnistaakaan ellen olisi muuten tiennyt.

19.06.2022 klo 19:21

Lightyear

En varsinaisesti paljoa odottanutkaan trailerien perusteella, eikä tämä nyt niin erityisen hyvä ollutkaan.

Ilmeisesti tässä on nyt kyse vähän sellaisesta puolittaisesta remakesta, jossa tutun hahmon ympärille on koetettu tehdä jotain "realistisempaa" toimintaa, mutta ongelmahan on tässä täysin sama kuin muissakin kaltaisissaan, eli kun värikästä fantasiaa lähdetään vakavoittamaan ja imemään siitä kaikenlainen huumori, mielikuvitus ja avaruusseikkailu pois, niin mitähän siitä sitten jäljelle enää jää kuin pelkkä rahastus.

Itselleni se piirretty Buzz Lightyear on kaikessa itseironisuudessaan ja yliampuvassa hauskuudessaan huomattavasti sopivampi taustatarina Buzz Lightyearin kaltaiselle hahmolle kuin tämä. Olihan siinäkin tiettyä klisettä mukana, mutta omasta mielestäni nekin sopivat huomattavasti paremmin nimenomaan kaltaiseensa rempseämpään menoon.

26.05.2022 klo 17:53

Chip 'n Dale: Rescue Rangers

Suhteellisen yllättävä remake, reboot tai mikä lie. Ei pelkästään suoraan kopioi alkuperäistuotosta, vaan uskaltaa jopa kritisoida animaatiomaailman nykytilaa. Harmittavasti suuri osa itse tarinasta on jo nähty moneen kertaan, tekniikka on paikoin silmiinpistävän kämäistä ja eri sarjakuvien ja leffojen hahmojen heitteleminen sekaisin tuntuu nyt jo täysin kulahtaneelta idealta.

Sonicin cameo taisi olla kaikista vierailuista oivaltavin ja yllättävin. Tässä on oikeasti paraatiesimerkki siitä miten surkea epäonnistuminen voidaan fiksusti kääntää myös voitoksi.

13.04.2022 klo 22:18

Extremely Wicked, Shockingly Evil and Vile

Kohteensa kepposteluille kohtalaisen uskollinen kuvaus Ted Bundyn elämästä ja teoista. Tällaisen leffan kohdalla vaan on perusongelmana, että oikea suodattamaton ja sensuroimaton elämä on oikeasti miljoona kertaa kiinnostavampaa settiä kuin tällaiset viihteellistetyt versiot samasta asiasta. Laadukkaan dokkarin katsomalla saa käytännössä irti saman ja enemmänkin.

Tästä olisi saanut huomattavasti mielenkiintoisemman esimerkiksi menemällä Henry Lee Lucasin tietä ja vetämällä koko homma enemmän hengeltään kuin konkreettisesti esikuvalleen uskolliseksi sarjamurhaajafiktioksi, jossa voidaan vielä hyödyntää mutkattomasti kaikenlaisia kerronnan keinoja ja temppuja ilman että homma hyppäisi liikaa silmille.

21.03.2022 klo 09:31

Takaa-ajettu

Onhan tämä nyt ehta trilleriklassikko ja Andrew Davisin paras leffa. Vähän pitkänpuoleinenhan tämä tietysti on, mutta taidolla ohjattua jännäriä kelpaa katsellakin.

Harmittavasti Davis ei tainnut ohjata tämån jälkeen ainuttakaan hyvää leffaa.

20.03.2022 klo 14:20

Pitkä kuuma kesä

En kyllä keksi yhtään parempaa nuorisoleffaa ainakaan Suomesta. Jopa tätä bändi-ideaa on monesti kierrätetty paljon meillä ja muualla, mutta tämä se vaan pitää ikuisesti pintansa. En taida tietää ketään, joka ei tästä tykkäisi.

Hassuna käytännön triviana bändin jäsenethän eivät todellisuudessa osanneet soittaa ollenkaan niitä biisejä, mutta leffan nostaman kysynnän vuoksi joutuivat opettelemaan ja vähän keikkailemaankin.

19.03.2022 klo 00:36

Eläintohtori 2

Sitä samaa kuin ensimmäinenkin, mutta tällä kertaa koetetaan parittaa sirkuskarhua luonnonnallelle ja opettaa mesikämmenet muutenkin tavoille. Itse muistan käyneeni tämän katsomassa jopa leffassa asti, eikä kyllä ollut erityisen hyvä silloinkaan. Eddie Murphya ei juuri homma enää tässä vaiheessa kiinnostanut kuin enintään rahan vuoksi, joten lopussa alettiin suosiolla petaamaan jatko-osiin jo uutta päähenkilöä.

19.03.2022 klo 00:34

Eläintohtori

Kyllä tämän nyt Eddie Murphyn vuoksia katsoi, mutta melko turhahan tämäkin komedia todellisuudessa on. Näihin aikoihinhan oli muotia käpälöidä eläinten suut tietokoneella lausumaan dialogia, joten iso osa Eläintohtorista käytännössä perustuu pelkästään sille.

12.02.2022 klo 19:41

Sing 2

Sing 2 kierrättää periaatteessa niin paljon ekasta ja Illuminationin muista leffoista tuttuja kuvioita, ettei sen arvostelemisessa ole yhtään mitään mieltä. Ehkä tällä kertaa niitä pahimpia firman mokia on kuitenkin ymmärretty vähän myös oikoa ja tekniikkaa muutenkin hioa, joskin jatko-osana tämä on aivan täysin tarpeeton.

Alkuperäisversion Bono oli ihan ok, suomalaisessa dubbauksessa kähisevä Pate Mustajärvi taas aivan väärässä leffassa.

27.01.2022 klo 15:20

See Arnold Run

Aikamoinen läppäleffa. Oikeasti tämä taisikin olla pelkkää Arskan kuvernöörivaalien markkinointia varten tehty televisiohalpis.

Ainut huomionarvoinen juttu tässä taitaa olla Roland Kickingerin roolisuoritus. Mieshän oli itse ammattikehonrakentaja ja pyrki tätä leffaa varten muokkaamaan omaa fysiikkaansa vastaamaan Arskan nuoruusvuosia. Jälki ei tietenkään voi olla täysin identtinen ihan jo erilaisen ruumiinrakenteenkin vuoksi, mutta ihan silkassa omistautumisessa ja kehonmuokkausmielessä tämän täytyy olla kovimpia temppuja mitä olen itse nähnyt.

27.12.2021 klo 16:44

22.12.2021 klo 23:44

South Park: Post Covid - The Return of Covid

Parempi kuin ensimmäinen. Tällä kertaa mukaan oli saatu jo ihan oikeaa tarinaakin, ja Cartmanin kohtalo oli oikeasti tosi oivaltava, joskin erittäin ennalta arvattavissa.

28.11.2021 klo 22:01

South Park: Post Covid

Kuvittelin ettei tämä sarja voisi käydä enää yhtään lässymmäksi katsottuani viiimeisimmät kaudet, mutta näköjään sitä voi vanhakin olla väärässä.

Post Covidin on pakko olla kaikille South Parkin faneille suunnattu käytännön pila, sillä siinä ei enää ole yhtään mitään järjellistä sisältöä tai satiiria jonkun yhden sensaatiohakuisen idean päälle. Tässä tapauksessa idea siis on kuvata hahmoja keski-ikäisinä, haha.

En tiedä mitä oikeasti on maailmassa tapahtunut, mutta luulen näiden tyyppien oikeasti kyllästyneen luomukseensa jo kauan sitten ja lähinnä lyövän enää rahoiksi eläkepäiviin asti vähän Simpsonit-tyyliin automaattivaihteet päällä ja varoen samalla suututtamasta ketään.

Suosittelen tätä kaikille ihan jo siksikin että näette miten huonoksi South Park on oikeasti mennyt.

13.11.2021 klo 19:27

Blade II

Trilogian paras osa. Sanoisin, että tässä kaikenlaiset ensimmäisestä tutut temput on vetäisty vielä kertaluokkaa kovemmaksi ja graafista väkivaltaa sekä machoiluakin riittää taas tykötarpeiksi. Ainut mikä puuttuu on oikeasti muistettavat one-linerit.

12.11.2021 klo 16:13

10.11.2021 klo 17:00

Martino Unstrung

Hiljattain ajasta ikuisuuteen siirtyneen kitaristi Pat Martinon vaiherikas elämä olisi ansainnut huomattavasti hedelmällisemmän dokumentin kuin tämä.

Martinohan tunnettiin jonkinasteisena lapsinerona, joka soitti ammattimaisesti jazzin raskaassa sarjassa jo teini-ikäisenä. Sitten kävi niin hassusti, että mies erään kerran menetti tajuntansa ja sairaalassa tämän päästä löydettiin pahanlaatuinen kasvain. Hätäleikkaus onnistui, mutta Pat Martino menetti lopulta muistinsa sekä koko uransa ja soittotaitonsa.

Pat kertoi eräässä haastattelussa kerran katsoneensa televisiosta Martin Scorsesen leffan, jossa näytteli Joe Pesci. Myöhemmin Patin ollessa ulkoilemassa Joe Pesci käveli tätä vastaan ja tuli tuttavallisesti vaihtamaan kuulumisia. Hämmentynyt Pat kertoi jutusta myöhemmin jollekin tutulleen ja sai kuulla Joe Pescin olevan myös musiikkimies ja Patin läheinen ystävä vuosikymmenten takaa. Pat häpesi niin paljon ettei kehdannut poistua kodistaan pitkiin aikoihin, mieshän ei luonnollisesti enää tuntenut ystäviään tai sukulaisiaan.

Myöhemmin Pat joutui aloittamaan kokonaan alusta kuuntelemalla omaa musiikkiaan ja yrittämällä päästä jäljille aikaisemmasta soittotyylistään. Lopulta mies onnistui tekemään paluun kuulijasta riippuen entistäkin kovempana. Jos ei tällaisessa elämäntarinassa ole ainesta hyvään elokuvaan niin ei sitten missään.

06.10.2021 klo 12:49

Aya ja noita

Earwig and the Witchistä on sanottu, että siinä missä Goro Miyazakin aiemmat elokuvat ovat todellisuudessa olleet Ghibli-veteraanien kädestä pitäen tehtyjä turvallisia tuotoksia, niin tällä kertaa poika Miyazaki päätti tehdä elokuvansa oikeasti ihan itse ilman kenenkään apua.

Reisillehän se homma sitten menikin. Earwig ei oikeasti ole mitenkään loukkaava tai silmille räjähtävän huono elokuva, mutta siinä ei käytännössä ole mitään kirjoittamisen arvoista sisältöä. Koko Earwigin vähä tarina esimerkiksi sijoittuu yhteen taloon ja muutamaan huoneeseen, mitään näkemisen arvoista ei puolitoistatuntisessa leffassa tapahdu ennen kuin viimeisen muutaman minuutin kohdalla ja sitten elokuva jo loppuukin käytännössä kesken.

Ennustan, että tulevaisuudessa Earwig tullaan vielä pyyhkimään Ghiblin virallisesta katalogista, sen viimeiset kopiot tuhoutuvat salaperäisessä tulipalossa ja Goro joko vaihtaa ammattia tai jatkaa uraansa kokeneempien veteraanien alaisuudessa.

25.09.2021 klo 18:35

Kansalainen Jussila

Löysin sattumalta netistä, ja onpahan edelleen vaikuttava dokumentti.

Petteri Jussila oli 2000-luvun alussa vähän samanlainen roskalehtien suosikkihahmo mitä joku Jari Mentula on nykyään. Jussila löi kunnolla rahoiksi menemällä mukaan ajan muodikkaaseen verkostomarkkinointihuijaukseen, jonka ternimaitohöpöjuttuihin saatiin mukaan poliitikkoja ja julkkisurheilijoita vaikka kuinka paljon. Rahaa tuli parhaimmillaan miljoonakaupalla ovista ja ikkunoista, mutta lopussa ilmakupla puhkesi kun julkisuuteen alkoi valua tietoja mestarin itsensä veropetoksista ja muista hämäristä järjestelyistä.

Lopussa Jussila tietysti kuoli kesken kuvausten auttaessaan veden varaan joutunutta poikaansa takaisin veneeseen. Paljon on teorisoitu siitä, miten kymmeniä kiloja lyhyessä ajassa pudottanut ja aiemmin pahoinvointia valittanut Jussila todennäköisesti sai bodauselämäntapojensa seurauksena jonkun kohtauksen vedessä ja hukkui, mutta tätä ei missään kohtaa saatu varmasti tutkittua. Jälkiviisaana mitään yksinkertaisimpiakaan turvallisuusmääräyksiä ei veneillessä tietenkään noudatettu ja onnettomuus olikin vain ajan kysymys.

Loppujen lopuksi koko ukkohan bisneksineen olikin täyttä ilmaa ja suurta huijausta. Jussila oli mestarillinen esiintyjä ja karismaattinen puhuja, eikä tällä oikeasti ollut muuta myytävää kuin suuret puheet ja fantastiset mielikuvat. Yksittäiset markkinointitilanteetkin miehellä lähentelivät jotain hurmoksellista uskonnollista seremoniaa, jossa pauhataan pää märkänä tuotteen sijasta suurista elämän suuntaviivoista ja viisauksista maestron itse kehuessa kuolleita sukulaisia vilisevissä puheissaan omaa menestystään, vilpittömyyttään ja rehellisyyttään, rakkauttaan rahaan ja välistä taas vaatimattomuuttaan.

Uskomattoman hieno kotimainen dokkari pohjattomasta rahan- ja vallanhimosta ja siitä mihin se voi lopulta johtaa.

10.09.2021 klo 21:53

Ace Ventura Jr.: Lemmikkidekkari

Se tosiasia että tämä koko elokuva on menty tekemään hämmentää ja ihmetyttää aivan täysillä. Ace Venturan koko pointti oli olla Jim Carreyn improvisaatioalusta, joten miehen itsensä loistaessa poissaolollaan tässä ei ole yhtään mitään sisältöä. Lapsinäyttelijän heittäminen tällaisen varman fiaskon pääosaan ihmisten dissattavaksi jonkun potentiaalisesti hommansa osaavan ammattikoomikon sijaan oli kyllä aika mauton temppu.

03.12.2020 klo 21:35

03.12.2020 klo 15:26