AkeMake

Rautakauppias Uuno Turhapuro - presidentin vävy rating 3,47

Tim Burtonin painajainen ennen joulua rating 4,02

Frequency (2000)

Frequency rating 3,85

Yksin kotona 2 - eksynyt New Yorkissa (1992)

Onhan tämä mitä mainiointa viihdettä. Macaulay Culkinilla on Kevinin roolissa jonkin verran ylinäyttelemistä ja keskustelutilanteissa on näkyvissä selkeää teennäisyyttä. Pahikset näyttelevät roolinsa niin huvittavasti kuin odottaa sopiikin. Taattua laatuhuumoria. Erityisenä plussana esille nousee sivuosaroolin ilmiömäisen hyvin näyttelevä Tim Curry hotelli Plazan jonkinlaisena esimiehenä tai vastaavana.

Yksin kotona 2 - eksynyt New Yorkissa rating 3,50

Häpy endkö? Eli kuinka Uuno Turhapuro sai niin kauniin ja rikkaan vaimon rating 3,70

Uuno Turhapuron aviokriisi rating 3,46

Kaunis elämä rating 3,99

Komisario Palmun erehdys (1960)

Mainio rikosmysteeri joka pitää loppuratkaisun verhon takana suljettuna aivan viimeiseen asti. Näyttelysuoritus on välillä vähän mitä sattuu, mutta ei se paljoa haittaa. Minun hataralla päälläni oli kuitenkin hankala pysyä kärryillä kuka kukin on kun puhuttiin Rygseckeistä, Vanteista yms henkilöistä.

Komisario Palmun erehdys rating 4,22

Will Hunting (1997)

Will Hunting rating 4,01

The Passion of the Christ rating 3,52

Valamiesten ratkaisu (1957)

Kun ensimmäisen kerran kuulin tästä leffasta, minulla heräsi epäilys, voiko lähes pelkästään yhdessä huoneessa kuvattu elokuva mitenkään olla edes katsomisen arvoinen. Epäilykset katosivat kuitenkin niin pian kuin keskustelussa päästiin vauhtiin.Uskomattoman tiivistunnelmainen mestariteos, joka pitää otteessaan loppuun asti. Leffan katsojalle jätetään valta luoda päässään jokaisen todistuskappaleen tuomasta yksityiskohdasta oma tilannekuvansa. Huonon mielikuvituksen omaavat ja sähäkkää toimintaa odottavat pettyvät siis vääjäämättä.Uskomatonta, etten ollut tätä aikaisemmin nähnyt, sillä kyseessä on mielestäni ehdoton oman alansa klassikko.

Valamiesten ratkaisu rating 4,40

The Day After Tomorrow rating 3,05

Kurkunleikkaajien saari rating 2,94

Heräämisiä (1990)

Heräämisiä rating 3,74

Cellular (2004)

Oli yllättävän hyvä leffa. En voi ymmärtää mikä kaikkia risoo tuossa nokian mainonnassa.. Jännitystä riitti alusta loppuun ja syy kidnappaukselle oli keksitty varsin hyvin vaikkei kovin yllättävä ollutkaan..

Cellular rating 2,93

Narnian tarinat: Velho ja leijona (2005)

Lähes kaikin mahdollisin tavoin täydellinen elokuva! Ainoa mikä jäi hiukan häiritsemään oli se kuinka mitättömään rooliin Susan ja Lucy oli lopputaistelussa jätetty. Kuitenkaan tämä seikka ei vähäisimmässäkään määrin vie elokuvalta mitään pois, vaan se ansaitsee täysin kaiken hehkutukseni. En ymmärrä miten tämä on voitu pisteyttää ainoastaan keskinkertaiseksi leffaksi. Kaikinpuolin upea taideteos, joka oli ehdottomasti paras elokuva, jonka olen koskaan katsonut!

Narnian tarinat: Velho ja leijona rating 3,10

Lumiukko (1982)

Todellinen klassikko. Vielä vuosi sitten olisin ehkä antanut tälle täydet viisi tähteä. Tänä jouluna kuitenkin huomasin, että, niin klassikko kuin onkin, tähän voi kuitenkin kyllästyä. Nyt jäi katsomatta eikä se paljoa haitannut. Täytyy siis verottaa puoli tähteä, koska täydellinen klassikko ei voi kyllästyttää, vaikka sitä katsoisi joka vuosi.

Lumiukko rating 4,00

Da Vinci -koodi rating 3,18

Kissojen valtakunta (2002)

Kissojen valtakunta herättää taidokkaasti henkiin Sydämen huokauksesta tutun tyylikkään kissanuken Paroni Humbert von Jechingenin juuri niin herrasmiesmäisenä kuin saattoi odottaakin

Kissojen valtakunta rating 3,41

Silmänkääntäjä rating 3,68

The Prestige (2006)

Elokuvan alku ei todellakaan luvannut sekavuutensa vuoksi hyvää. Minä kun olen todella huono tunnistamaan kasvoja, niin kahden melko samannäköisen henkilön välillä hyppeleminen aiheutti minulle suuria tunnistamisvaikeuksia. Lisäksi kun palloteltiin usean eri ajan ja paikan kanssa, niin en todellakaan pysynyt kärryillä kumpi päähenkilöistä oli milloinkin kyseessä. Juonessa mukana pysyminen vaati valtavasti miettimistä ja taaksepäin kelailua. Leffan puolen välin tietämillä olin jo niin sekaisin, että tympäännyin ja aloitin koko elokuvan alusta. Vasta siinä vaiheessa todella sain elokuvasta kiinni ja opin tunnistamaan henkilöt, ajat ja paikat toisistaan.Tästä tulee väkisinkin mieleen elokuva Inception, sillä erotuksella, että Inceptionissa hypellään unen eri tasoilla ja tässä todellisen maailman eri ajanjaksoissa. Inceptionissa sentään pysyy selkeästi mukana millä tasolla mennään milloinkin. Tässä ainakin itselläni oli hyvin vaikea hahmottaa, että pitkän aikaa henkilö yksi lukee nykyajassa henkilön kaksi muistikirjaa. Tässä muistikirjassa henkilö kaksi selittää kuinka hän menneisyydessä lukee henkilön yksi muistikirjaa. Ja sitten pisteenä i:n päälle tässä muistikirjassa henkilö yksi selittää molempien henkilöiden yhteistä menneisyyttä, kunnes lopulta nämä kaikki ajanjaksot muodostavat ymmärrettävän kokonaisuuden taustaksi nykyhetkessä tapahtuville tilanteille. Kuulostiko vaikealta? Niinpä!Monessa kohtaa hypellään ajassa ja paikassa niin villisti, että mukana pysyminen vaatii ehdottomasti näiden kolmen eri pääajanjakson tunnistamista. Loppuen lopuksi kaikki kuitenkin nivoutuu kutkuttavalla tavalla yhteen ja jännitys tiivistyy tiivistymistään, kunnes huipentuu grande finaaliin. Molemmat päähenkilöt ovat hyvin mielenkiintoisia yrittäessään vuoron perään huiputtaa toista. Kun huijausten suuruus kasvaa sitä isommaksi mitä lähemmäksi loppua päästään, katsoja saa odottaa viimeisille minuuteille henkeään pidätellen ratkaisua kumpi lopulta voittaa ja mikä on sen voiton hinta. Vai ovatko molemmat kenties häviäjiä?Luultavasti paras näkemäni trilleri ja siksi voin ehdottomasti suositella jokaiselle. Tämä olisi muuten ehdottomasti viiden tähden arvoinen mestariteos, mutta elokuvan ensimmäisen puolikkaan vaikeatajuisuus vie siltä puolikkaan pois. Vinkkinä niille, jotka eivät minun tavoin pysy juonessa mukana: mikäli mahdollista, kannattaa elokuva aloittaa alusta puolen välin kohdalta, jotta se ilmiömäinen loppunäytös pysyy piilossa. Toisto voi vaikuttaa tylsältä, mutta se avaa ratkaisevasti monia juonen solmukohtia.

The Prestige rating 4,20

Mutta mitä tapahtui Joulupukille 2 rating 2,42

Ice Age 3: Dinosaurusten aika rating 3,44

Ankronikka: Kadonneen lampun metsästäjät rating 3,65

Hassut jumalat rating 3,64

Spirit - villi ja vapaa (2002)

Elokuvan vähäpuheisuus antaa katsojan rauhassa keskittyä hyvään tunnelmaan ja kauniiseen musiikkiin.

Spirit - villi ja vapaa rating 3,08

Vuk (1981)

Elokuva on kaunis ja hellyttävä kertomus pienen kettupojan kasvusta monien kommellusten kautta älykkääksi ja viekkaaksi nuoreksi ketuksi.

Vuk rating 3,96

9 (2009)

9 rating 3,23

Näin koulutat lohikäärmeesi rating 3,64

Alfa ja Omega (2010)

Alfa ja Omega rating 2,26

Vesihevonen - legenda syvyyksistä (2007)

Oli ihan hyvä leffa. Vesihevosesta, mikä oli muuten varsin hyvin toteutettu, tuli mieleen jokin entisaikojen vesissä liikkuva dinosaurus. Valitettavasti tämä tapa, jolla tarinaniskijä linkittyi itse tarinaan oli ennalta-arvattava ja siksi tylsä.Kapteenin harteille koetettiin pitkin leffaa selkeästi asettaa jonkinlaista sotaa pelkurimaisesti pakenevan pääpahiksen viittaa, mutta loppukohtaukseen hänet päätettiin kuitenkin pyöräyttää hyviksen rooliin. Tämä muutos tapahtui jotenkin niin epäuskottavasti, että se hiukan latisti loppukohtausta.

Vesihevonen - legenda syvyyksistä rating 3,04

Ice Age: Mammuttimainen joulu rating 3,60

Tom Sawyer (2000)

Aikaisemmin minulla ei ollut kuin etäinen käsitys siitä keitä Mark Twainin luomat Tom Sawyer, Hucleberry Finn, Becky Thatcher ja Amy Lawrence ovat. Tämän leffan katsottuani oli ihan pakko tutustua hiukan tarkemmin näihin henkilöihin ja innostuin sen verran, että saatanpa hankkia näitä seikkailukirjoja itselleni. Näyttäisi siltä, että tämä elokuva on erittäin uskollinen Mark Twainin kirjojen tapahtumille.Sanontahan kuuluu, että vain mielikuvitus on rajana ja parissa laulukohtauksessa mentiin poikien mielikuvituksessa pahasti juuri sen rajan yli. Niissä homma meni ihan överiksi ja se söi ikävästi muuten erinomaisen leffan uskottavuutta. Tykkäsin leffasta kuitenkin kovasti ja voin suositella kaikille vähänkään lapsenmielisille aikuisille, nuorille ja lapsille. Perheen kaikkein pienimmille tämä ei ehkä silti sovi, sillä leffan pahis on melko pelottava ilmestys eikä yön pimeydessä hautausmaalla tapahtuva murha varmastikaan sovi niiden pienimpien tenavien silmille siitäkään huolimatta, että kaikki veri on jätetty elokuvasta pois.

Tom Sawyer rating 3,25

Looper (2012)

Looper rating 3,62

Lumiukko ja lumikoira (2012)

Melkein jopa hullunrohkeaa lähteä tekemään Lumiukolle jatko-osaa. Piirrostyylin pysyminen edeltäjänsä kaltaisena on erittäin tärkeässä roolissa tämän onnistumisessa. Lisäksi lentokohtauksesta on onnistuttu tekemään musiikkia myöten melkein yhtä häkellyttävän kaunis kuin Lumiukossakin. Koiran lisääminen tähän tuo juuri sen vaadittavan eron, jota tältä vaaditaankin. Kaikille kaltaisilleni koiraihmisille se varmasti kolahtaa ja lujaa.Jää odotetusti hiukan edeltäjänsä varjoon, mutta siitä huolimatta minulta tipahtaa molemmille samat pisteet. Jouluperinteeni lienee vastaisuudessa katsoa joko nämä molemmat tai pelkästään Lumiukko ja lumikoira.

Lumiukko ja lumikoira rating 3,26

Gravity (2013)