AkeMake

AkeMake

17.11.2014 klo 14:34

Veljeni Leijonamieli

Kirjaa en ole lukenut, mutta tämän elokuvan perusteella minusta näytti siltä kuin tarinan pohja olisi kopioitu surkeasti kaksikymmentä vuotta aiemmin ilmestyneestä Narnian tarinoista. Aluksi luulinkin veljesten puhuvan Narnialasta, kun en kunnolla kuullut mistä paikasta he puhuivat.

Elokuva oli toteutettu huonosti, mutta myös juoni oli tylsä. Wikipedia sanoo, että elokuva kertoo kuolemasta ja kuoleman jälkeisestä elämästä. Minun mielestäni se kertoo kuitenkin siitä kuinka kuoleman jälkeen kaikki on hyvin ja kuolema on vastaus kaikkiin ongelmiin. Eli ihannoidaan ja rohkaistaan itsemurhaan. Eikö kukaan muu ole huomannut tätä ilmiselvää seikkaa, vai eikö sen huomanneet ole enää kertomassa täällä asiasta?

25.10.2014 klo 00:58

William Shakespearen Romeo ja Julia

Oli kyllä todella erikoinen elokuva. Ensimmäisen parin kymmenen minuutin kohdalla leffa tuntui minusta typerästi toteutetulta komedialta ja täydelliseltä pohjanoteeraukselta. Tähän mennessä en ole koskaan jättänyt elokuvaa kesken, mutta nyt olin vähällä tehdä sen. Pidin elokuvasta hiukan taukoa ja kävin täältä lukemassa kommentteja. Kun edellinen kommentoija varoitti ettei kannata lopettaa liian äkkiä, päätin jatkaa leffan katsomista. Ja sehän todellakin muuttui tasaisesti yhä vain paremmaksi ja paremmaksi. Alun perusteella en olisi antanut elokuvalle puoltakaan tähteä ja loppu ansaitsisi ainakin neljä tähteä.

03.10.2014 klo 04:01

The Book of Revelation

Ensimmäinen kerta, kun näen jossu82:n kommentoivan jotain muuta kuin "ihan hyvä" ja tällä kertaa olen täysin samaa mieltä hänen kanssaan. En ole koskaan katsonut pornoelokuvaa, mutta voinen väittää, että tämä meni erittäin lähelle sitä. Omasta mielestäni tämä oli pornoa enkä sen vuoksi voi käsittää miten elokuvan ikäraja oli vain 15 vuotta.

Alku ja loppu olivat peräti ihan oikeaa elokuvaa, vaikkakaan ei mitenkään häikäisevää sellaista. Keskikohdan porno-osuuden kohdalla en voinut kuin todeta itsekseni "tästäkö menin maksamaan 0,33 euroa film2home:n vuokraamossa". Oli kyllä harvinaisen hukkaan heitettyä rahaa ja aikaa. Silmäkarkkia kyllä oli niille, jotka rakastavat tuijottaa himoiten alastomia naisia (ja miestä). Minua tämä etoi.

07.09.2014 klo 03:15

The Rock - paluu helvettiin

Missään vaiheessa elokuvaa ei puolella sanallakaan ehdotettu, että "hei, mitä jos maksaisimme näille hepuille, niin panttivangit pelastuisivat, satoja tuhansia henkiä säästyisi ja hallituksen salaisissa operaatioissa kuolleet sotilaat ja heidän perheensä saisivat vihdoinkin oikeutta." Kenraali Hummelin motiivi koko kiristysoperaatiolle on niin järkevä ja tämä sankarin statuksen omaava sotilas olisi varmasti niin luotettava, että hän oikeasti tyytyisi ainoastaan siihen surkeaan 100 miljoonaan ja koko tilanne saataisiin laukeamaan kaikille edullisesti. Eihän 100 miljoonaa ole Yhdysvaltojen kassassa kuin mitätöntä vessapaperia.

En vain voinut tällaisen epäkohdan vuoksi enää keskittyä kunnolla elokuvaan. Kyllähän kaikki action oli toteutettu hienosti, mutta kun siihen päädyttiin tällaisen järjettömyyden kautta. Miten voi katsoa elokuvaa, jossa molemmilla puolilla on hyviksiä hyvine motiiveineen ja nämä alkavat tappaa toisiaan? Olisivat keksineet jonkin toisen motiivin ja toisen ryhmän vastapuolelle. Miten ihmeessä alusta loppuun asti ainoat vaihtoehdot tilanteen ratkaisemiseksi ovat ohjusten eliminointi vaarallisella operaatiolla tai koko Alcatraz-saaren täydellinen tuhoaminen?!

Joo, kuten jo sanoin, en voinut keskittyä elokuvaan kunnolla, kun kaikki ne hienot toimintakohtaukset muuttuivat täysin järjettömiksi.

22.02.2014 klo 12:07

The Prestige

Elokuvan alku ei todellakaan luvannut sekavuutensa vuoksi hyvää. Minä kun olen todella huono tunnistamaan kasvoja, niin kahden melko samannäköisen henkilön välillä hyppeleminen aiheutti minulle suuria tunnistamisvaikeuksia. Lisäksi kun palloteltiin usean eri ajan ja paikan kanssa, niin en todellakaan pysynyt kärryillä kumpi päähenkilöistä oli milloinkin kyseessä. Juonessa mukana pysyminen vaati valtavasti miettimistä ja taaksepäin kelailua. Leffan puolen välin tietämillä olin jo niin sekaisin, että tympäännyin ja aloitin koko elokuvan alusta. Vasta siinä vaiheessa todella sain elokuvasta kiinni ja opin tunnistamaan henkilöt, ajat ja paikat toisistaan.

Tästä tulee väkisinkin mieleen elokuva Inception, sillä erotuksella, että Inceptionissa hypellään unen eri tasoilla ja tässä todellisen maailman eri ajanjaksoissa. Inceptionissa sentään pysyy selkeästi mukana millä tasolla mennään milloinkin. Tässä ainakin itselläni oli hyvin vaikea hahmottaa, että pitkän aikaa henkilö yksi lukee nykyajassa henkilön kaksi muistikirjaa. Tässä muistikirjassa henkilö kaksi selittää kuinka hän menneisyydessä lukee henkilön yksi muistikirjaa. Ja sitten pisteenä i:n päälle tässä muistikirjassa henkilö yksi selittää molempien henkilöiden yhteistä menneisyyttä, kunnes lopulta nämä kaikki ajanjaksot muodostavat ymmärrettävän kokonaisuuden taustaksi nykyhetkessä tapahtuville tilanteille. Kuulostiko vaikealta? Niinpä!

Monessa kohtaa hypellään ajassa ja paikassa niin villisti, että mukana pysyminen vaatii ehdottomasti näiden kolmen eri pääajanjakson tunnistamista. Loppuen lopuksi kaikki kuitenkin nivoutuu kutkuttavalla tavalla yhteen ja jännitys tiivistyy tiivistymistään, kunnes huipentuu grande finaaliin. Molemmat päähenkilöt ovat hyvin mielenkiintoisia yrittäessään vuoron perään huiputtaa toista. Kun huijausten suuruus kasvaa sitä isommaksi mitä lähemmäksi loppua päästään, katsoja saa odottaa viimeisille minuuteille henkeään pidätellen ratkaisua kumpi lopulta voittaa ja mikä on sen voiton hinta. Vai ovatko molemmat kenties häviäjiä?

Luultavasti paras näkemäni trilleri ja siksi voin ehdottomasti suositella jokaiselle. Tämä olisi muuten ehdottomasti viiden tähden arvoinen mestariteos, mutta elokuvan ensimmäisen puolikkaan vaikeatajuisuus vie siltä puolikkaan pois. Vinkkinä niille, jotka eivät minun tavoin pysy juonessa mukana: mikäli mahdollista, kannattaa elokuva aloittaa alusta puolen välin kohdalta, jotta se ilmiömäinen loppunäytös pysyy piilossa. Toisto voi vaikuttaa tylsältä, mutta se avaa ratkaisevasti monia juonen solmukohtia.

12.01.2014 klo 01:29

Tähdet kertovat, komisario Palmu

Olen vähän samoilla linjoilla kuin jotkut muutkin täällä: Komisario Palmu -elokuvien taso laskee tasaisesti ja tämä kolmas elokuva onkin tähän asti niistä huonoin. Jos sama trendi jatkuu, niin on kyllä turha vaivautua katsomaan enää neljättä Palmua.

12.01.2014 klo 00:23

Kaasua, komisario Palmu!

Palmun asenteesta apulaistaan kohtaan tulee mieleen House. Enkä kyllä kovin paljoa tykkää Housesta. Enpä ole ennen Palmuja katsonut ja olen luullut häntä jonkin sortin Sherlock Holmesiksi. Jotenkin alkoi tässä elokuvassa tuntua siltä, että hänen apulaisensa on se älykkö ja Palmu pelkkä typerys, joka on huipulla vain apulaisensa turvin.

11.01.2014 klo 22:48

Komisario Palmun erehdys

Mainio rikosmysteeri joka pitää loppuratkaisun verhon takana suljettuna aivan viimeiseen asti. Näyttelysuoritus on välillä vähän mitä sattuu, mutta ei se paljoa haittaa. Minun hataralla päälläni oli kuitenkin hankala pysyä kärryillä kuka kukin on kun puhuttiin Rygseckeistä, Vanteista yms henkilöistä.

11.01.2014 klo 18:42

Vesihevonen - legenda syvyyksistä

Oli ihan hyvä leffa. Vesihevosesta, mikä oli muuten varsin hyvin toteutettu, tuli mieleen jokin entisaikojen vesissä liikkuva dinosaurus. Valitettavasti tämä tapa, jolla tarinaniskijä linkittyi itse tarinaan oli ennalta-arvattava ja siksi tylsä.

Kapteenin harteille koetettiin pitkin leffaa selkeästi asettaa jonkinlaista sotaa pelkurimaisesti pakenevan pääpahiksen viittaa, mutta loppukohtaukseen hänet päätettiin kuitenkin pyöräyttää hyviksen rooliin. Tämä muutos tapahtui jotenkin niin epäuskottavasti, että se hiukan latisti loppukohtausta.

11.01.2014 klo 04:14

Sikin sokin saduissa

Toisaalta huvittava ja toisaalta typerä elokuva siitä kuinka kaikki sadut sekoittuvat pahan äitipuolen ottaessa vallan ja viedessä elokuvaa kohti onnetonta loppua. Ja kuitenkin sille saatiin ennalta-arvattavasti taas niin onnellinen loppu. Leffassa tavataan muun muassa seitsemän hiukan totutusta poikkeavaa kääpiötä, ehkä ei kuitenkaan niin paha tittelintuure ja pahin kaamein löyhkäävin kelmiön ilkikunkku: punahilkan susi. Ja saadaanpa tässä ihan uusi versio Tuhkimo-sadustakin sekä selvitetään mikä se Tuhkimon todellinen nimi olikaan.

Okei, leffan kuvaus saattoi kuulostaa paremmalta kuin se todellisuudessa oli. Sikin sokin saduissa -elokuva jäi kyllä oikeasti melko mitäänsanomattomaksi.

10.01.2014 klo 01:46

Vaaleanpunaisen pantterin jäljillä

Tämä näytti selvästi aikaisempien panttereiden muistelujaksolta, vaikken ole niitä katsonutkaan. Eipä sisältänyt kovinkaan hyvää juonta ja muutenkin jäi melko latteaksi. Selkeästi tekijöiltä ollut mielikuvitus lopussa ja pitänyt alkaa toistella aikaisempien elokuvien kohtauksia, jotta sai jotain aikaiseksi. Tylsä ja tuhlattu 93 minuuttinen.

08.01.2014 klo 03:10

Narnian tarinat: Velho ja leijona

Lähes kaikin mahdollisin tavoin täydellinen elokuva! Ainoa mikä jäi hiukan häiritsemään oli se kuinka mitättömään rooliin Susan ja Lucy oli lopputaistelussa jätetty. Kuitenkaan tämä seikka ei vähäisimmässäkään määrin vie elokuvalta mitään pois, vaan se ansaitsee täysin kaiken hehkutukseni. En ymmärrä miten tämä on voitu pisteyttää ainoastaan keskinkertaiseksi leffaksi. Kaikinpuolin upea taideteos, joka oli ehdottomasti paras elokuva, jonka olen koskaan katsonut!

06.01.2014 klo 00:55

Lumiukko ja lumikoira

Melkein jopa hullunrohkeaa lähteä tekemään Lumiukolle jatko-osaa. Piirrostyylin pysyminen edeltäjänsä kaltaisena on erittäin tärkeässä roolissa tämän onnistumisessa. Lisäksi lentokohtauksesta on onnistuttu tekemään musiikkia myöten melkein yhtä häkellyttävän kaunis kuin Lumiukossakin. Koiran lisääminen tähän tuo juuri sen vaadittavan eron, jota tältä vaaditaankin. Kaikille kaltaisilleni koiraihmisille se varmasti kolahtaa ja lujaa.

Jää odotetusti hiukan edeltäjänsä varjoon, mutta siitä huolimatta minulta tipahtaa molemmille samat pisteet. Jouluperinteeni lienee vastaisuudessa katsoa joko nämä molemmat tai pelkästään Lumiukko ja lumikoira.

06.01.2014 klo 00:41

Lumiukko

Todellinen klassikko. Vielä vuosi sitten olisin ehkä antanut tälle täydet viisi tähteä. Tänä jouluna kuitenkin huomasin, että, niin klassikko kuin onkin, tähän voi kuitenkin kyllästyä. Nyt jäi katsomatta eikä se paljoa haitannut. Täytyy siis verottaa puoli tähteä, koska täydellinen klassikko ei voi kyllästyttää, vaikka sitä katsoisi joka vuosi.

02.01.2014 klo 05:25

Yksin kotona 2 - eksynyt New Yorkissa

Onhan tämä mitä mainiointa viihdettä. Macaulay Culkinilla on Kevinin roolissa jonkin verran ylinäyttelemistä ja keskustelutilanteissa on näkyvissä selkeää teennäisyyttä. Pahikset näyttelevät roolinsa niin huvittavasti kuin odottaa sopiikin. Taattua laatuhuumoria. Erityisenä plussana esille nousee sivuosaroolin ilmiömäisen hyvin näyttelevä Tim Curry hotelli Plazan jonkinlaisena esimiehenä tai vastaavana.

31.12.2013 klo 02:36

Outoja tarinoita 2

Erikoinen neljään itsenäiseen tarinaan jaettu elokuva siitä miten musiikki voi vaikuttaa erilaisiin ihmisiin. Nähdään kuinka musiikki voi tuoda rahaa, kuuluisuutta ja naisia, mutta viedä sielun. Lisäksi käydään läpi miten alkoholi ja huumeet helpottavat musiikin luomista tai kuinka kuuluisuus voi tehdä ihmisestä täyden sian. Tietyt kappaleet voivat tuoda mieleen niin hyviä kuin huonojakin muistoja menneisyydestä ja kappaletta kuuntelemalla voi palata ajassa taaksepäin siihen hetkeen.

Piristävän poikkeava elokuva. Kuvauksen ja parin ensimmäisen minuutin jälkeen harkitsin television sulkemista, mutta elokuvan edetessä alkoi mielenkiintokin herätä. Ei voi miksikään mestariteokseksi kutsua, mutta viihdyttävä katselunautinto ehdottomasti.

30.12.2013 klo 04:55

Iron Sky

Uskomattoman ristiriitaiset tunteet jäi elokuvan jälkeen. Monessa kohtaa elokuva ylitti typeryyden rajan selkeästi, musiikki oli kaikkea muuta kuin sopiva ja alapää-kirosanoja heiteltiin ärsyttävyyteen asti. Toisaalta taas elokuvasta löytyi monia humoristisia kohtauksia, se rikkoi kaikin mahdollisin tavoin normeja positiivisella tavalla ja oli muutenkin mukaansa tempaava. Suomi oli sisällytetty mukaan niin hulvattomasti, että veti väkisinkin kippuraan hervottomasti nauraen.

Niin kuin jo sanoin, fiilikset ovat erittäin ristiriitaiset. Toisaalta tekee mieli antaa 0,5 tähteä ja toisaalta 4 tähteä. Pitänee päätyä jonkin asteiseen kompromissiin.

14.12.2013 klo 00:43

Tintti Haijärvellä

Enpä osaa elokuvasta paljoa sanoa. Jäi jotenkin latteaksi eikä oikein yllä muiden tintti-tarinoiden tasolle. Piirrostyylistä tuli jotenkin mieleen Nikke Knatterton vaikkei se ihan yhtä suoraviivaista ollutkaan. Musiikista en pitänyt ollenkaan. Se oli koko ajan ihan liian railakasta eikä sen vuoksi missään vaiheessa päässyt kunnolla tunnelmaan.

11.12.2013 klo 22:54

Ronin

Eipä erityisemmin iskenyt. Aika perus toimintamättöä takaa-ajoineen, ammuskeluineen, räjähdyksineen ja petturuuksineen. Mikään ei hypännyt erityisemmin silmille. Kerran katsottavaa keskivertoviihdettä.

03.12.2013 klo 01:41

Tom Sawyer

Aikaisemmin minulla ei ollut kuin etäinen käsitys siitä keitä Mark Twainin luomat Tom Sawyer, Hucleberry Finn, Becky Thatcher ja Amy Lawrence ovat. Tämän leffan katsottuani oli ihan pakko tutustua hiukan tarkemmin näihin henkilöihin ja innostuin sen verran, että saatanpa hankkia näitä seikkailukirjoja itselleni. Näyttäisi siltä, että tämä elokuva on erittäin uskollinen Mark Twainin kirjojen tapahtumille.

Sanontahan kuuluu, että vain mielikuvitus on rajana ja parissa laulukohtauksessa mentiin poikien mielikuvituksessa pahasti juuri sen rajan yli. Niissä homma meni ihan överiksi ja se söi ikävästi muuten erinomaisen leffan uskottavuutta. Tykkäsin leffasta kuitenkin kovasti ja voin suositella kaikille vähänkään lapsenmielisille aikuisille, nuorille ja lapsille. Perheen kaikkein pienimmille tämä ei ehkä silti sovi, sillä leffan pahis on melko pelottava ilmestys eikä yön pimeydessä hautausmaalla tapahtuva murha varmastikaan sovi niiden pienimpien tenavien silmille siitäkään huolimatta, että kaikki veri on jätetty elokuvasta pois.

01.12.2013 klo 21:50

Valamiesten ratkaisu

Kun ensimmäisen kerran kuulin tästä leffasta, minulla heräsi epäilys, voiko lähes pelkästään yhdessä huoneessa kuvattu elokuva mitenkään olla edes katsomisen arvoinen. Epäilykset katosivat kuitenkin niin pian kuin keskustelussa päästiin vauhtiin.

Uskomattoman tiivistunnelmainen mestariteos, joka pitää otteessaan loppuun asti. Leffan katsojalle jätetään valta luoda päässään jokaisen todistuskappaleen tuomasta yksityiskohdasta oma tilannekuvansa. Huonon mielikuvituksen omaavat ja sähäkkää toimintaa odottavat pettyvät siis vääjäämättä.

Uskomatonta, etten ollut tätä aikaisemmin nähnyt, sillä kyseessä on mielestäni ehdoton oman alansa klassikko.

02.11.2008 klo 01:13

Cellular

Oli yllättävän hyvä leffa. En voi ymmärtää mikä kaikkia risoo tuossa nokian mainonnassa.. Jännitystä riitti alusta loppuun ja syy kidnappaukselle oli keksitty varsin hyvin vaikkei kovin yllättävä ollutkaan..

02.11.2008 klo 01:05

Black Knight

No onpa kritiikkiä. Saa oikeen miettimään, että onko tällasille kriitikoille edes mahdollista tehdä viiden tähden leffaa. Minun mielestä oli mukavasti komiikkaa. Nauraa sai sopivassa määrin. Tottakai omat huonotkin puolensa leffalla oli. Lawrence osasi asiasansa juuri niin humoristisesti kuin odotinkin. Ansaistee tähtensä, mutta enempään olisi vaadittu jotain lisää..

Edellinen sivu | 1 | Seuraava sivu