Mikä ylläpidossä mättää vai mättääkö mikään?

Foorumin päävalikkoonYlläpito ja tekniikka › Mikä ylläpidossä mättää vai mättääkö mikään?

29.11.12 klo 15:35 - linkitä tähän kommenttiin: #

AP kirjoitti:

Nykyinen ylläpitolinja ei valitettavasti pidä yllä positiivista foorumihenkeä, ja täten asiakeskustelijat tulevat hiljalleen häipymään paremmille foorumeille.

Voisitko vähän selventää, mitä tällä tarkoitat? Taidan olla kuitenkin aktiivisin foorumia moderoiva ylläpitäjä, joten olisi hauska kuulla palautetta asiasta.

Minusta Leffatykin foorumilla on oikein hyvä ja kodikas henki. Eipä täällä juuri elokuvista keskustella, mikä on harmi ja lienee syy eräiden vanhojen partojen pysyvähköön poissaoloon, mutta muuten en ole havainnut kovinkaan suurta pakolaisliikettä. Paskaa jauhetaan, se pysyy asialinjalla ja vittuilukin on lähinnä hyväntuulista kiusoittelua.

Trolleja ei myöskään suuremmin ruokita eikä niihin lähdetä mukaan, vaan yleensä idiootit miinustetaan vittuun ennen kuin ehdin itse viestejä poistamaan. Eipä sillä, että poistoa ansaitsevia viestejä edes kauhean paljoa näkyisi. Jonkun verran on mielipidemiinustelua, mutta sekin taitaa olla vähenemään päin. Lisäksi (luultavasti) miinuksien ansiosta foorumille on vakiintunut miellyttävä tapa kirjoittaa asiapitoisia viestejä ja perustella kunnolla. Yhden lauseen viestejä ei ole juuri lainkaan, jos huulenheitto lasketaan pois.

AP kirjoitti:

Hyvät arvostelutkaan eivät nykylinjan mukaan ole sellaisia, jotka on hyvin kirjoitettuja vaan sellaisia, jotka saavat eniten pluspisteitä.

En oikein käsitä, mitä tarkoitat. Ennenhän ylimpänä näkyi uusin arvostelu. Nykyään kaikki käyttäjät voivat halutessaan antaa arvostelulle plussan, ja systeemi toimii suhteellisen hyvin. Seurauksena tietenkin on, että konsensus noudattaa "suuren yleisön" mielipiteitä (joista omani useinkin poikkeaa vahvasti); toinen vaihtoehto olisi antaa pisteyttämismahdollisuus vain luottokäyttäjille. Molemmissa on etunsa, lähinnä kai kyse on siitä, minkälaista linjaa Leffatykissä halutaan vetää.

Itse olisin ehkä taipuvainen kannalle, jossa vain tähtääjät ym. saavat antaa arvostelulle joko plussan tai miinuksen. Samalla voitaisiin myös päättää, annetaanko +/- pelkästään arvostelun ansioiden perusteella, vai myös arvostelijan mielipiteen perusteella. Tähtääjän arvojakin voisi jakaa hanakammin, ei sen niin väliä, käyttääkö niitä oikeuksia kovin usein, kunhan voidaan luottaa, ettei niitä käytetä väärin.

29.11.12 klo 16:08 - linkitä tähän kommenttiin: #

Äärettömän hitaasti tapahtuva sähköposti -viestittely tai kokonaan huomiomatta jätetty sähköpostittelu mättäävät. Muuten kyllä loistavaa toimintaa sivun puolella ja foorumilla, vaikka kovin hiljaista sakkia tuppaavatkin nämä "isot pomot" söpöä lukuunottamatta olemaan (ainakin foorumin puolella). :D

Ja mitä tuohon AP -episodiin tulee niin mielestäni tässä on nyt vain herra AP:llä ollut Rankka päivä, eikä siinä sen kummempaa. Ei tällä foorumilla mielestäni ilmapiiri huono ole ja arvosteluidenkin taso on noussut omista alkuajoistani huimasti. Kommenteissa ei mielestäni tarvitsekkaan olla niin tiukkaa linjaa kuin arvosteluissa ja tuo Observoijan kommentti, josta tämä homma sai alkunsa on mielestäni poikkeuksellisen hyvin perusteltu muihin kommentteihin verraten. Tai sitten tämä sivu ei vain ole AP:n kaltaisille henkilöille. Jokatapauksessa sellainen pikku viesti AP:lle, että voisi hieman löysätä omaa linjaansa, eikä olla niin totinen ja huumorintajuton.

29.11.12 klo 16:12 - linkitä tähän kommenttiin: #

Maximus kirjoitti:

Jätetäänkö tämä aihe kuitenkin sikseen?

29.11.12 klo 19:13 - linkitä tähän kommenttiin: #

Maximus kirjoitti:

Jätetäänkö tämä aihe kuitenkin sikseen?

Oletin että aihetta jatketaan, kun siitä aloitusviestissäsikin vielä puhuit. Mutta joo, eipä minulla ainakaan mitään lisättävää tuohon aiheeseen enää ole. :)

29.11.12 klo 19:24 - linkitä tähän kommenttiin: #

^ Tarkoitukseni oli, että AP:n sijaan täällä puhuttaisiin ylläpidosta sekä foorumin ja siellä käytävien keskustelujen tilasta.

29.11.12 klo 22:22 - linkitä tähän kommenttiin: #

Yhdyn Miihkalin kantaan, että täällä on hyvä ja kodikas henki. Jos siltä ei joskus ole esim. itsestäni tuntunut, olen yksinkertaisesti siirtynyt vähäksi aikaa muualle mittailemaan asioita eri perspektiivistä. Jotkut poistuvat kokonaan, mikä ei ole mukavaa, sillä heidän juttujaan tulee ikävä (mm. Lamourhaaja).

Monesti on mainittu, että ylläpitoon kuuluvilla on elämänsä Leffatykin ulkopuolella, mikä vaikuttaa suoraan aktiivisuuteen mm. täällä foorumilla. Iän noustessa eivät pelkästään Leffatykin ulkopuoliset velvollisuudet vie ylläpidon aikaa, vaan kiinnostus asioihin todennäköisesti muuttuu jonkin verran, kuten myös ajatusmaailma yleensä. Kasvottomassa kommunikaatiossa tulee kuitenkin eteen tilanteita, joissa ikä ja siihen liittyvät asiat eivät välttämättä tule huomioiduksi. Joko joku tuomitaan kokemattomuutensa takia trolliksi heti kättelyssä tai perheelliset ja työssäkäyvät immeiset kuvitellaan about lukioikäisiksi, jotka hilluvat jossain baarissa, kun pitäisi olla moderoimassa jne.

Toisinaan arvosteluja tarkistaessani joudun nykyään miettimään todella, päästääkö kehnompi teksti läpi, koska sen tekijä ei luultavimmin vielä pystyisi siitä petraamaan. Toisinaan pähkäilen oman teksitini kohdalla, julkaistako sitä ollenkaan Leffatykissä, koska voisin periaatteessa olla jo jonkun nuoremman tykkiläisen äiti oman ikäni puolesta. Sekä n00b että ns. konkari voivat kumpikin puhua kieltä, joka ei tule ymmärretyksi tarkoitetulla tavalla. Leffatykin ylläpidossa ei ole kuitenkaan linjaa, jossa esim. 10-vuotiaan Keijo-Eveliinan kommentit poistettaisiin sen takia, ettei Keijo-Eveliina vielä ihan osaa sanoa, miksi banaanijäätelö on pahaa tai missä sijaitsee rectum.

29.11.12 klo 23:30 - linkitä tähän kommenttiin: #

Puhutaanhan täällä foorumeilla elokuvistakin, mutta usein siitä paskanjauhannasta syntyy parempia keskusteluja, halusi sitä tai ei. Näin se mielestäni on aina ollut täällä, eikä tarvetta ole muuttuakaan. Leffoista tulee luettua kommentteja ja arvosteluja, ja muuta settiä sitten täällä. Itse ainakin esimerkiksi miittiketjusta sekavan tunnelmoinnin lukeminen on todella viihdyttävää, vaikka jutut eivät leffoihin liittyisikään.

Mitään suurempia paskamyrskyjä ei vähään aikaan ole ollut, joten voisi sanoa menon jopa laantuneen noista kaukaisista "pahoista päivistä". Oli trollisotaa, mielipidevääntöä sivukaupalla, taistoa miinuksia vastaan, dcraig007:n vastustusta (kuinkakohan pitkä aika tuostakin on...), yleinen sulkemisen alle joutunut vittuiluketju ja ties mitä. Oih. Rauhoittuneempi tästä foorumista on tullut mielestäni juurikin Leffatykki 3.0:n myötä.

Suurin muutos on kuitenkin vakionaamioston muutoksissa. Eipä ole toviin lueskellut semmoistenkin vakiohyyppien kuin Juizen, Mr. Pinkin, Vierastalon, Nitropupun ynnä muiden viestejä. Uudehkoja hauskoja heppuja on sittemmin liittynyt vakiorivistöön, vaikka sitten pienten vastoinkäymistenkin kautta. Eihän tässä nyt valitukseen suurempaa aihetta edes löydy, hyvät ihmiset. :)

Mr. Pink

30.11.12 klo 01:14 - linkitä tähän kommenttiin: #

Mowgli kirjoitti:

Kiitokset tästä. Mukavasti piristää vakiohyypäksi kutsuminen. Olen otettu. =) Ja itseasiassa olen viime aikoina yrittänyt aktivoitua täällä Tykinkin puolella. Minulla oli pitkään niin etten jaksanut edes kovin usein täällä käydä, kunnes eräänä sunnuntaipäivänä aktivoiduin ja selailin kaikki uudet viestit läpi ja sen jälkeen olenkin niitä käynyt lukemassa oikeastaan vähintään kerran päivässä ja olen muutenkin pyrkinyt kirjoittelemaan täällä enemmän. En sitten tiedä onko kirjoittamisissani jutuissa järkeä, mutta kirjoitanpa kuitenkin. On tämä kuitenkin itselleni sen verran tärkeä sivu. Jopa siinä mielessä, että vaikka olen vasta 20-vuotias niin olen täällä jo varmaan 5-6 vuotta ollut rekisteröitynä ja toivottavasti vielä ainakin uudet 6 vuotta vaivaan teitä itseni syventyessä yhä syvemmäs ja syvemmäs vanhuuden, mahdollisen alkoholismin/huumeriippuvaisuuden/työttömyyden maailmaan.

Ja mitä itse asiaan tulee niin en ole huomannut ylläpidossa mitään valittamisen arvoista. Kuten söpö hienosti ilmaisi niin ylläpitoon kuuluva porukka alkaa vanhentua ja perhettäkin alkaa mahdollisesti kasaantua, ynnä muuta vastaavaa. Joten en ihmettele jos jonkun arvostelu ei samalla sekunnilla tule hyväksytyksi.

Huh, tulipas taas selitettyä puuta ja heinää. Ja nyt menen mahdollisesti vapaapäivän kunniaksi katsomaan vielä toisen elokuvan tai sitten vaan menen nukkumaan. Hyviä öitä tykkiläiset!

30.11.12 klo 13:53 - linkitä tähän kommenttiin: #

Hmm... täällä on nyt pariin kertaan mainittu ylläpidon heppujen ikääntyminen, yms. tosielämän toiminta syyksi sille, miksi osa hommista tapahtuu hitaammin. Tämä saattaa kyllä ollakin se oikea syy, mutta uskoisin kuitenkin, että monille etenkin uusillä käyttäjille on epäselvää miten leffatykki pyörii. Kuten olen itsekin niin varmasti moni muukin on joskus olettanut että kyseessä on oikeasti pyörivä firma, joka on se päivittäinen työpaikka näille leffatykin isoille pomoille. Tästä johtuen tuo ikääntyminen, yms. kuulostivat lähinnä hölmöiltä perusteilta. Kuitenkin kun kyseessä taitaa olla puhtaasti harrastepohjalla pyörivä sivusta(?), on tämä peruste ymmärrettävämpi. Ja mielestäni se pitäisi tuoda selkeämmin esille.

04.12.12 klo 18:05 - linkitä tähän kommenttiin: #

Leffatykissä ärsyttää minua tällä hetkellä yksi asia.
Tämä asia on karma.
En ole kirjoittanut mitään sopimatonta foorumeille ja silti viesteilläni on miinuksia.
Voisivatko ylläpitäjät poistaa nämä anna miinusta-kohdat?
Miettikää!
En ole siis kirjoittanut foorumeille mitään sopimatonta ja karmani on tällä hetkellä -23!
Mitä tämä siis on?
Kun rekistöröidyin leffatykkiin, en arvannut, että tälläisiä asiota tapahtuisi.
Voisivatko ylläpitäjät toimia?

04.12.12 klo 18:34 - linkitä tähän kommenttiin: #

spp21 kirjoitti:

Leffatykissä ärsyttää minua tällä hetkellä yksi asia.
Tämä asia on karma.
Voisivatko ylläpitäjät poistaa nämä anna miinusta-kohdat?
Miettikää!
Mitä tämä siis on?
Kun rekistöröidyin leffatykkiin, en arvannut, että tälläisiä asiota tapahtuisi.
Voisivatko ylläpitäjät toimia?

En pysty sanomaan mikä viesteissäsi on vikana, kun en tiedä mitä ja mihin ketjuun olet niitä kirjoittanut. Viesteihin ei kuitenkaan tarvitse kirjoittaa vain sopimattomia juttuja saadakseen miinuksia, niitä saa myös lyhyillä, turhilla ja mitäänsanomattomilla viesteillä. Yleinen typeryys on myös saanut jotkut miinustamaan. Yleisellä mulkkuudella saa puolestaan plussaa...siksi minulla on +9882.

04.12.12 klo 19:04 - linkitä tähän kommenttiin: #

^ Mut viestiä kohden johdat mua vain 0,12 pisteellä eli ~3,659 % mikä ei ole luku eikä mikään. Sit kun vielä lasketaan mukaan kirjoittamani 163 leffa-arvostelua verrattuna sun 21:teen, niin mulla onkin äkkiä äijjäpisteitä viestiä kohden 141,88 enemmän kuin sulla!

05.12.12 klo 16:54 - linkitä tähän kommenttiin: #

spp21 kirjoitti:

Käyhän katsomassa minun profiilia, niin ei tunnu sinun karmasi enää huonolta.

05.12.12 klo 21:24 - linkitä tähän kommenttiin: #

doomsdaymachine kirjoitti:
spp21 kirjoitti:

Käyhän katsomassa minun profiilia, niin ei tunnu sinun karmasi enää huonolta.

Tuo "Mainittakoon vielä että olen leffatykin virallinen panomies" -heitto profiilissasi on jo itsessään niin huono, että uskoisin osan karmastasi johtuvan pelkästään siitä. :D

06.12.12 klo 12:45 - linkitä tähän kommenttiin: #

Paneminenhan on kivaa...

06.12.12 klo 20:31 - linkitä tähän kommenttiin: #

Oman profiilini karma ei todellakaan tunnu enää huonolta, kun katsoo doomdaymachinen karmaa.

Nutipää pohjolasta

06.12.12 klo 22:56 - linkitä tähän kommenttiin: #

Melkoista hommaa koko karma.

Vaikuttaisikohan se mitenkään asiaan, jos ei ottaisi moista asiaa niin hirveän vakavasti?

07.12.12 klo 11:28 - linkitä tähän kommenttiin: #

Mutta mähän oon kova panomies. Mä oon pukki :D Vapaa seksi kunniaan!

Kyllähän tuo 700 miinuspistettä tuntuu aika hurjalta luvulta, mutta se nyt on niin tällä erää. Minä en ajattele tuota karmaani enää kauheasti, ellei sitten pian yksi päivä karmani laske -1000:teen.

jmz

07.12.12 klo 11:49 - linkitä tähän kommenttiin: #

Melkoista hommaa koko karma.

Lukuhan se karma vain on. Aktiivisella foorumeille kirjoittamisella voit sitä muuttaa suuntaan tai toiseen riippuen siitä, mitä kirjoittelet.

Harmaantuvat ylläpitäjät ovat tekemässä Leffatykin tekniikkaan päivitystä, joka vie aikaa uusien ominaisuuksien kehitykseltä. Mutta meillä on aikataulu.

11.12.12 klo 18:09 - linkitä tähän kommenttiin: #

Oikeassa olette, ei se karma ole niin vakavaa.