Automaattiset elokuvasuositukset (testatkaa)

Foorumin päävalikkoonYlläpito ja tekniikka › Automaattiset elokuvasuositukset (testatkaa)

arska

20.12.11 klo 22:32 - linkitä tähän kommenttiin: #

Koitamme ajaa Leffatykkiin sisään toimintoa, jolla käyttäjälle suositellaan automaatisesti omaan leffamakuun sopivia elokuvia. Tämä kysely hukkui aiemmin Leffatykin 3.0 kehitystopicciin. Olemme puhuneet tästä kehitysporukassa vuosia ja nyt ensimmäistä koemaistiaista olisi tarjolla. Haluaisimme hioa tämän ominaisuuden kuntoon ja siihen tarvitsemme teidän apua.

Suosituksiin pääsee tästä linkistä: http://www.leffatykki.com/suositukset

Suositukset perustuu omiin pisteytyksiin. Pisteytyksiä pitää olla 20-30 ennen kuin tuolla näkee mitään.

Olisi mukava jos raportoisitte jos listalla olevat elokuvat eivät teille sovi tai ovat sopivia. Muistakaa mainita mikä elokuva oli kyseessä. Tämän näkee tietysti vain, jos on unohtanut pisteyttää jonkun elokuvan, mitä Leffatykki sitten suosittelee.

Suositustiedot eivät ole reaaliaikaisia, eli ette näe muutoksia heti vaikka pisteytätte lisää elokuvia, tai kokeilumielessä poistatte pisteytyksiänne.

EDIT: Kun katson omaa suosituslistaani niin siinä on tosi paljon 40-50-60-70 luvun leffoja, joita tuskin katson ja siksi ne ei tunnu oikeilta suosituksilta. Ehkä joku esivalinta voisi olla että miltä vuosikymmeniltä haluaa suosituksia.

20.12.11 klo 23:35 - linkitä tähän kommenttiin: #

Olen positiivisesti yllättynyt, miten hyvin suositukset osuvat kohdalleen. Listaltä löytyy monia pitkään himottaneita elokuvia ja pari, jotka olen joskus nähnyt ja todennut ihan päteviksi. Pisteytys vain toistaiseksi uupuu, koska haluan katsoa elokuvan uudestaan ennen tähdittämistä. (Schindlerin lista ja Viisi vuodenaikaa)

Muutama on kyllä sellainenkin, että kiinnostaisi tietää miten ne on päätynyt tuohon. Esim. Metallica: Live Sh*t - Binge & Purge ja Rammstein: Völkerball. Tykkään kyllä molemmista bändeistä, mutta en ole missään vaiheessa pisteyttänyt tai julkisesti arvostanut musiikki genreä. Aika pätevää, kun automaatti tietää musamaunkin. :)

Onko nuo suositukset jossain järjestyksessä, että suositelluin ekana jne.?

En tiedä kuinka vaikea minulle on elokuvia suositella koska periaatteessa kaikki vanhemmat mestariohjaajien tuotokset kiinnostaa nähdä. Vaikka ei kaikki kyllä oikein sitten sytytäkään, eli en fanita sokeasti. (Murnaun Auringonnousu, Fellinin Ihana elämä, De Sican Umberto D. - elämän vanki)

Ranskalaiset elokuvat on minulle keskimääräistä kiinnostavampia, kuin monet muut. Sekä uudemmat, että vanhemmat. (Viime vuonna Marienbadissa, L'Atalante, Keskipäivän aave (kaksi Godardilta nähnyt aikaisemmin, eikä ne kyllä huimia pisteitä saanut.) Pirulliset aka Les Diaboliques kiinnostaa paljon.

Alejandro Jodorowsky on ihan tuntematon suuruus, mutta epäilen herran elokuvien olevan itselleni turhankin hämäriä. Niitä suositellaan oikein kaksin kappalein. (Holy Mountain ja Santa sangre.) Bergmanin tuotoksia tarjotaan kolmen elokuvan voimin. (Fanny ja Alexander, Syyssonaatti ja Mansikkapaikka). Häneltä nähnyt vasta Neidonlähteen, enkä pelkästään sen perusteella lähde koko tuotantoa arvioimaan. Varmaan ihan katsottavia ;)

Sitten ne jotka osui tosi hyvin kohdalle. Kauan kiinnostaneita, enkä usko että petyyn. (Kaspar Hauserin tapaus (ei vaikea suositella, koska Herzogiin on tullut tutustuttua ja oikein arvostankin) , Melvillen Ajojahti kiinnostanut tositositosi kauan ja Tule ja katso myös. Sotaelokuvia fanitan (en nyt katsomatta puutu siihen, kuinka paljon tässä on sotaa ja kuinka paljon draamaa tai jotain muuta. En tiedä.) Kurosawa kiinnostaa aina, vaikka paljon muuta vielä katsonutkaan kuin hänen samurai elokuvat. (Taivas ja helvetti), Luokka uudempaa ranskalaista elokuvaa, joka toki kiinnostaa.

Näitä en kommentoi, koska sisällöstä ja elokuvan kiinnostavuudesta ei mitään kuvaa. En jaksa nyt perehtyäkään. Jos tarvetta sille on, niin kyllä kai minä sitten... Lyhyt elokuva rakkaudesta, Mildred Pierce - amerikkalainen nainen, Yksin kaikkia vastaan, Mies ja elokuvakamera

Siinä ohjaajan, valmistusmaan (Ranska kiehtoo) ja ehkä genrejenkin mukaan tehty suppea analyysi. Sota ja rikoselokuvat kiinnostaa, musa ja dokkarit vähemmän (en toki tyrmää kaikkia), draama on hyvin tapauskohtaista ja...mitäs vielä...ei mitään. The end

Ryakar

21.12.11 klo 00:35 - linkitä tähän kommenttiin: #

En tiedä pitääkö nuo paikkaansa sillä minun suosituksiin tulee lähes kaikki samat elokuvat mitä sulollekkin esim. Rammstein: Völkerball, Murnaun Auringonnousu, Fellinin Ihana elämä, L'Atalante, Melvillen Ajojahti, Taivas ja helvetti, Mies ja elokuvakamera ja paljon muita samoja.

Ja toiseksi listaan on päässyt elokuvia joita en todellakaan aijo katsoa kuten Kissat ja koirat- katti katalan kosto.

Kyllä tämä ei nyt oikein toimi, mutta ideana tämä on hyvä juttu.

21.12.11 klo 00:46 - linkitä tähän kommenttiin: #

Täähän toimii! Monet tuolla olevat leffat ovat olleet katselulistalla jo vuosia (toivottavasti eivät enää kauaa). Miten tää oikein toimii? Genre, vuosi, ohjaaja ja maa nyt ainakin? Tägien lisääminen (mutta tällä kertaa jollain järkevällä systeemillä) voisi olla kova sana?

vasara88

22.12.11 klo 21:29 - linkitä tähän kommenttiin: #

Minun kohdalla suositukset menivät ihan päin mäntyä. Ei edes yhtään kauhuleffaa suositellut, vaikka kauhu on suosikki genreni. Tosi paljon oli myös nuita Sulon mainitsemia leffoja. Niitä tuskin koskaan tulen katsomaan. Ei siis toiminut tämä homma (vielä).

22.12.11 klo 23:33 - linkitä tähän kommenttiin: #

Itselläni toimii vallan hienosti, niin kuin Mihailillakin. Runsaasti leffoja jotka ovat olleet must see -listalla jo hyvän tovin (mm. Tokyo Story, Le Samouraï, The Treasure of the Sierra Madre ja I Stand Alone). Ilmeisesti tuo toimii niinkin, että on lähinnä arvostetumpia leffoja tuolla? Yhtään huonoa en tuosta nimittäin bongannut.

arska

12.01.12 klo 00:18 - linkitä tähän kommenttiin: #

Olisiko muita ketkä voisivat kokeilla automaattisia elokuvasuosituksia. Liikaa tietoa ei voi pohjaksi että saataisiin tästä ominaisuudesta mahdollisimman toimiva.

12.01.12 klo 02:21 - linkitä tähän kommenttiin: #

Enpä muistanutkaan, etten ole pisteyttänyt mm. leffoja Hyvät, pahat ja rumat, Pulp Fiction ja Ihana elämä. Mekeinpä puolet listan elokuvista olivat sellaisia, joita en ole ilmoittanut nähneeni. Koska pisteytyksiä olisi ikävä heitellä pitkän katselutauon jälkeen, voisiko leffojen nimien perään lisätä vaikkapa ruudun, jonka rastittamalla tällaiset "turhat" suositukset saisi listalta pois. Muuten siihen osui ihan mielenkiintoista "uutta". Esim. Majava, Pirulliset ja Santa sangre vaikuttivat sellaisilta.

Arz

12.01.12 klo 12:59 - linkitä tähän kommenttiin: #

Ei menneet minullakaan suositukset ihan kohdalleet, melkein kaikki olivat jotain italialaisia ja ranskalaisia draamaelokuvia 50- ja 60-luvulta. Katson aina englanninkielisiä elokuvia ja harvemmin 80-lukua vanhempia. Ainut minkä tiesin oli Hyvät, pahat ja rumat ja se on aikeissa katsoakin. Muut olivat ihan tuntemattomia. Ei yhtään kunnon toimintaa, komediaa tai kauhua. Pari sotaelokuvaa oli jos nuo Andrei Rublev osat lasketaan.

Tietoja saisi hyvin tuolta tilastoista, missä näkyy miltä vuosilta on eniten katsottu elokuvia ja mitä genrejä. Kielen voisi ottaa myös huomioon.

Alm0st

12.01.12 klo 14:06 - linkitä tähän kommenttiin: #

Itse sain erittäin hyviä suosituksia mm:Santa Sangre, Umberto D, Huuliharppukostaja, Andrei Rublev, La Dolce Vita jne.. Moni noista meni katselulistalle, ja omasta mielestäni tämä olisi erittäin hyvä ja käytännöllinen uudistus tänne leffatykkiin. Suurimmin osin 60-70 luvun elokuvia suositeltiin.

James_Bond

12.01.12 klo 15:32 - linkitä tähän kommenttiin: #

Itselläni oli ihan kohtuulliset suositukset. Vielä toistaiseksi näkemättömiä leffoja, kuten Das Boot, Kummisetä osa II ja Huuliharppukostaja, olivat omalla suosituslistalla. Olihan siellä hyvin mielenkiintoistenkin elokuvien joukossa myös jotakin täysin tuntemattomia. Esim. Santa Sangre. Niistä pitää ottaa vielä selvää. Katselulista on uudistuksena kelpo, tosin en tiedä kuinka tarpeellinen se ainakaan itselleni olisi.

kurkkuharja

12.01.12 klo 15:50 - linkitä tähän kommenttiin: #

Suurin osa noista suosituksista on ollut katselulistallani jo pitkään ja totuuden mukaisesta järjestelmästä voikin mielestäni puhua, mutta yksi musta lammas on joukkoon eksynyt: mistäköhän kone keksi suositella katseltavaksi musiikkitaltiointia nimeltä Rammstein: Völkerball, vaikken koko bändistä - saati 99 prosentista vastaavanlaista musaa - ole ollut kuuna kullan valkeana kiinnostunut?

wednesday

12.01.12 klo 16:24 - linkitä tähän kommenttiin: #

Itselläni meni nämä kyllä ihan metsään. Vaikka minulla ei ole pisteytettynä yhtään ns. " Vanhaa leffaa" olivat lähes kaikki +30v vanhoja. Listallani oli paljon samanlaista kun muutaman muunkin käyttäjän. esimerkiksi auringon nousu, mies ja elokuvakamera ja punainen ympyrä. Ja mikä oli yllättävää, niin se että ylimmäksi nousi sotaleffa. Sen tyylisiä pätkiä kun jaksan harvemmin katsella.

vallu_87

12.01.12 klo 16:56 - linkitä tähän kommenttiin: #

Ei tärpännyt kyllä ainutkaan nappiin. 50- ja 60- luku ovat itselleni kyllä suoraan sanotusti "vieraita", mutta ei niinkään kiinnostavia. Ihan kiva juttu silti tollanen juttu - joskaan ei tarpeellinen noilla suosituksilla.

arvasin

12.01.12 klo 17:05 - linkitä tähän kommenttiin: #

Ei toiminut minun kohdallani. Melkein kaikki elokuvat olivat muun maanlaisia kuin amerikkalaisia ja aivan liian vanhoja minun makuuni. Valamiesten ratkaisu oli ainoa elokuva jonka tiesin, muut olivat tuiki tuntemattomia. Yhtään elokuvaa listalla ei siis ollut jonka haluaisin nähdä. Yllätys yllätys minunkin listaltani löytyi Viime vuonna Marienbadissa, L'Atalante, Auringonnousu, Mies ja elokuvakamera.

12.01.12 klo 17:10 - linkitä tähän kommenttiin: #

Tarjoaakohan tykki kaikille samoja elokuvia, jotka on keränneet keskimääräistä enemmän tähtiä, mutta tietysti poistaen katsotut. Suositukset muuttuvat sitten sen mukaan mitä on jo katsonut, eikä sillä ole väliä mistä elokuvista on aikaisemmin pitänyt. Eli aikas köyhää.

aasi

12.01.12 klo 18:27 - linkitä tähän kommenttiin: #

sulo kirjoitti:

Ei tarjoa. Kaikista elokuvista rakennetaan "matriisi", eli lasketaan tieto siitä että miten keskimäärin elokuva A vertautuu elokuvaan B molemmat elokuvat arvioineiden katsojien pisteytysten perusteella.

Matriisin avulla lasketaan ennuste - jos en ole katsonut elokuvaa B, mutta antanut pisteitä elokuville, joilla on matriisissa jokin vertailu-arvo elokuvaan B nähden, niin näistä lasketaan että mikä voisi olla pisteytykseni elokuvalle B. Ennusteet järjestykseen, ja kas, meillä on jonkinlaisia suosituksia.

Mutta pitää ilmeisesti rajata vielä tuota joukkoa hieman sen mukaan että mitä on jo katsonut, niin ei tule ihan niin paljon näitä yllärisuosituksia.

Jude

12.01.12 klo 21:01 - linkitä tähän kommenttiin: #

Aika fifty/fifty suosituksia antaa mulle, aikalailla puolet on melko hyvin osuvia ja puolet taas hieman outoja leffoja mulle. Osuviin suositteluihin lukeutuu Das Boot, Santa Sangre, Taivas ja Helvetti (Kurosawaan on pitänyt tutustua paremmin jo jonkun aikaa), Once Upon a Time in America, American History X ja vaikkapa M.

Sitten näihin "outoihin" suosituksiin kuuluvat mm. Viime vuonna Marienbadissa, Aku Ankan leikkijuna (mitä helvettiä?), Umberto D., Andrei Rublev osa 1, Rammstein: Völkerball (tuntuu olevan muillekkin tarjolla tätä, ei kyllä ole mun musiikkiani) ja vaikkapa Mies ja elokuvakamera. Nuo muutamat neuvostoliittolaiset leffat tuli ainakin yllätyksenä (osa vieläpä julkaistu ennen II maailmansotaa), en tiedä mistä tämä generoi sitten nuo mulle, sama koskee Aku Ankan leikkijunaa.

Key

14.01.12 klo 12:48 - linkitä tähän kommenttiin: #

Ei tullut minullekkaan oman lempi genren suosituksia. Kuulostaa kuitenkin todella hyvältä idealta jos se saataisiin vielä korjattua.

14.01.12 klo 13:59 - linkitä tähän kommenttiin: #

Tuo suositukset paikan voisi sijoittaa jonnekkin mistä se olisi helpompi löytää. Esimerkiksi se voisi löytyä heti etusivulla. Nyt pitää mennä ihan tähän ketjuun ja klikata arskan laittamaan linkkiä, jos meinaa sitä lähteä katsomaan.