Säilytetäänkö animaatio-genre vai lisätäänkö nimikkeeseen tietokenttä?

Foorumin päävalikkoonYlläpito ja tekniikka › Säilytetäänkö animaatio-genre vai lisätäänkö nimikkeeseen tietokenttä?

Säilytetäänkö animaatio-genre vai lisätäänkö nimikkeeseen tietokenttä?

20.11.11 klo 23:06 - linkitä tähän kommenttiin: #

Hieman taustaa tähän: Animaatio on Leffatykissä omana genrenään, koska siihen on alunperin ajateltu tulevan pelkkiä lastenelokuvia. Animaatioita on kuitenkin monenlaisia, ja lastenelokuvien erotteluun siitä ei ole. Sen sijaan se hankaloittaa animoitujen aikuisten elokuvien löytämistä.

Koska genremuutokset ovat merkittäviä, niin kysymmekin teiltä Leffatykin käyttäjiltä, mitä mieltä olette asiasta.

Vaihtoehtoina on olla tekemättä mitään (ensimmäinen vaihtoehto). Toinen vaihtoehto on, että muutamme animaatiotiedon elokuvan (ja sarjan) lisätietokentäksi (kuten esimerkiksi pituus on nyt). Tällöin voimme tarkemmin eritellä onko kyseessä piirretty (Lumikki ja seitsemän kääpiötä), tietokoneanimaatio (Final Fantasy), nukkeanimaatio (Painajainen ennen joulua), näiden yhdistelmä (Kuka viritti ansan, Roger Rabbit?), jälkianimoitu (Hämärän vartija), tai jokin muu tekniikka. Viimeinen vaihtoehto on niille, jotka eivät katso animaatioita ja joille on ihan sama mitä niille käy.

Perhe-elokuvia varten on tulossa uusi Perhe-genre, jonka alle lasten- ja nuorten elokuvat lisätään. Saatujen äänien ja kommentien perusteella päätämme mitä teemme animaatio-genrelle.

Lisäys: Mikäli tilanne jaa melko tasoihin noiden kahden ensimmäisen vaihtoehdon kanssa, niin tehdään silloin molemmat.

21.11.11 klo 13:58 - linkitä tähän kommenttiin: #

Entäs voisiko toteuttaa molemmat, eli sekä säilyttää Animaatio-genre, että lisätä nimikkeeseen tietokenttä?

Animaatio päägenrenä on kyllä sen verran keskeinen ja yleisesti joka paikassa käytetty, että en kyllä poistaisi sitä. JOS jokin nykyisistä genreistä pitäisi välttämättä poistaa, niin luontevin väistyjä olisi mielestäni Anime-genre, joka ymmärtääkseni on kuitenkin vain yksi animaation alalaji, ja sopisi siten vaikkapa tuollaiseen tietokenttään eriteltäväksi.

Esim. IMDb ei erottele animea erikseen, vaan siellä on pelkästään Animaatio-genre, (vaikka muuten genrejä on rutkasti enemmän kuin täällä Tykissä).

21.11.11 klo 15:33 - linkitä tähän kommenttiin: #

cronenberger kirjoitti:

Genrejä voisi kyllä lisätä. Sokeasti niitä ei kannata IMDB:ltä kopioida, eivät sielläkään ole ihan priimaa. Katso esimerkiksi game-show -genreä. Kolme elokuvaa...

21.11.11 klo 15:57 - linkitä tähän kommenttiin: #

Minunkin puolestani genrejä voisi hyvin lisätä. En toki tarkoittanut kopsaamaan IMDb:n genre-listaa tykkiin sellaisenaan, kunhan annoin sen esimerkkinä millaista genreytystä tuossa maailman todennäköisesti tämän hetken suurimmassa leffatietokannassa käytetään.

En tunne sen kummemmin Game-show -genreä, mutta tuosta IMDb:n päälinkistä näyttäisi tulevan tosiaan vain 3 game-show elokuvaa - sitten sieltä oikealta kun valitsee näytön genren perusteella (refine by genres) niin nimikkeitä näyttäisi olevan kyllä vähän enemmän, eli 79 209 kappaletta, tosin ilmeisesti eri epidosoditkin mukaan laskien.

Ville

21.11.11 klo 17:11 - linkitä tähän kommenttiin: #

Animaation voisi säilyttää, mutta heitetään tuo anime pois. Ei täällä muitakaan alagenrejä ole. Siihen minulla ei ole mitään kantaa, tulisiko täällä olla oma genrensä perhe-elokuville. Genrevalikoimaan ainakin olen jo pitkään kaivannut jonkinlaista avant garde -genreä, johon voisi lykätä muista elokuvista poikkeavat tapaukset, jotka eivät perinteisiin luokituksiin istu. En halua tänne ainakaan romantiikka-genreä, koska se yleensä on kuitenkin draamaa tai komediaa. Film noirikaan ei liene kovin tarpeellinen. Menee miltein aina rikos-puolelle. Ja olisi kyllä hyvä käydä muutenkin elokuvien genrejä läpi, sillä joillekin elokuville on annettu genrejä, joihin ne eivät kuulu.

21.11.11 klo 19:46 - linkitä tähän kommenttiin: #

Ville kirjoitti:

Animaation voisi säilyttää, mutta heitetään tuo anime pois.

Näin juuri. Tietokentässä voisi olla muitakin tietoja kuin piirretty ym. Väri/mustavalko nyt ainakin.

21.11.11 klo 20:08 - linkitä tähän kommenttiin: #

Ville kirjoitti:

heitetään tuo anime pois.

Näin juuri.

Huono idea.

Hyvä idea.

21.11.11 klo 21:31 - linkitä tähän kommenttiin: #

Ei mulle ole nykyisestä koitunut mitään haittaa, vaikka olenkin aina mieltänyt animaatiot tietokoneanimaatioiksi ja piirretyt piirretyiksi. Animen on kuitenkin hyvä olla omassa lokerossaan, sillä japanilainen animaatio on jo ihan oma juttunsa.

AP

24.11.11 klo 11:53 - linkitä tähän kommenttiin: #

Ei japanilainen animaatio ole mikään oma juttunsa. Animaatiotahan se nimenomaan on siinä missä muutkin animaatiot, eli ei sitä ole mitään järkeä alkaa erottelemaan.

31.12.11 klo 09:30 - linkitä tähän kommenttiin: #

Suljen äänestyksen vuoden vaihteessa.

04.04.12 klo 21:10 - linkitä tähän kommenttiin: #

jmz kirjoitti:

...

Näistä uusista genresysteemeistä olisin kiinnostunut kuulemaan, että missähän vaiheessa hommat etenevät?

Tässä lienee samalla hyvä paikka ehdottaa uutta genreä (en nyt muista, onko jossain jo ehdotettukin, mutta muistutetaan sitten), eli mielestäni myös lyhytelokuvat [fi.wikipedia.org] voisivat muodostaa oman genrensä, niitä kuitenkin alkaa tykissäkin olla jo aika tavalla, ja lisää on todennäköisesti tulossa.

26.04.12 klo 23:03 - linkitä tähän kommenttiin: #

jmz kirjoitti:

...

Tämä homma ei ole vielä edennyt. Eiköhän siihen kohta päästä. Suurinpana ongelmana tässä on se, että mitä tehdään kaikille tuhansille jo tykistä löytyville elokuville, joilla ei näitä lisätietoja ole. On melkoinen käsityö lähtä niitä täydentelemään.

Näitä saa ehdotella.

Chrattac

27.04.12 klo 01:25 - linkitä tähän kommenttiin: #

Mun mielestäni animaatiogenre voidaan säilyttää, koska sellaisenaankin on niin kattava, sen lisäksi perhe-, romantiikka- ja etenkin lyhytelokuvien genret voisi olla asiallisia lisäyksiä, ehkä jopa noir, tosin jos tagit saataisiin toimimaan järkevästi niin noir alkaisi omasta mielestäni mennä enemmän tagien puolelle. Animaatio ja animekin on hyvä myös pitää ominaan, sen verran kuitenkin tuo jälkimmäinen käsitteellisesti eroaa animaatiosta, vaikka periaatteellisesti samaa ovatkin.

Mitä kaikille tuhansille tykistä löytyville leffoille pitäisi tehdä lisägenrejen ja täsmennysten tullessa. En tiedä, onko pakko edes tehdä mitään, kun aikoinaan noi kieli- ja käsikirjoittajakentät luotiin, mikä aiheutti sen että isossa osassa vanhempia nimikkeitä on puutteelliset tiedot, mutta ei se ole tuntunut kenellekään hengenhätää aiheuttaneen. Noh, tietty talkootöin voisi tykittäjät käydä noita läpi vaikka tietty määrä sivuja aina kun jaksaa ja sit johonkin topiciin tsekanneensa* noi.

*vaikka:

• 1 – 50
  • 51 – 100
  • 101 – 151 (hoidettu -CHR)
  • 951 – 1000
  • 1001 –1050 (hoidettu -Cronenberger)
  • 1051 – 1100 (hoidettu -Cronenberger)
  • jne

Eli olen jo hoitanut sivut 101-150 ja cronenberger on oikein vauhkoontunut ja hoitanut sivut 1001 - 1100. Näin suurin osa saataisiin kuntoon ilman, että kenenkään tarvitsisi enempää nähä vaivaa kuin itse jaksaa tahi ehtii (50 sivua on 1000 nimikettä). Lisäksi tietty jos jotain lipuu ohi silmien ja ihmiset on liian kärsimättömiä, on apuna tykitysvirhe-topikki. Homma tietty sitten taas enemmän kiinni tykittäjien aktiivisuudesta. Tämä oikeastaan on ainoa mahdollinen keino, ellette keksi jotain aivan kummaa poppaskonstia (esim IMDb:stä family, romance ja short(?) genrejen importtaamisen suoraan tykkiin kaikkiin nimikkeisiin)

27.04.12 klo 01:38 - linkitä tähän kommenttiin: #

^ Jotain tuon suuntaista itsekin olin ajatellut. Ei noita leffatietoja koskaan täydellisiksi saada, kun lisää tavaraa tulee koko ajan, ja tälläkin hetkellä melko suuressa osassa leffatiedoista on vähintäänkin jonkinlaisia puutteita, osassa sitten ihan selkeitä virheitäkin.

Tuo systemaattinen läpikampaaminen on tietenkin suhteellisen varma tapa, ja sitten on tietysti sekin mahdollisuus, että tykittäjät lisäilee uudet genret sitä mukaa kun sattuu silmään sellaisia leffoja osumaan. Ja kuten edellä todettiin, varmaan myös käyttäjät ilmoittelevat niitä ahkeraan tuolla virheissä, joten tähän uusien genrejen käyttöönotto ei voi kaatua.

Tuo suoraan IMDb:sta genrejen tuonti olisi varmaan nopein tapa, mutta onko sitten teknisesti kuinka mahdollinen toteuttaa?

Ville

27.04.12 klo 13:39 - linkitä tähän kommenttiin: #

Varmasti olisi ihan hyvä saada pari genreä lisää, kuten olen jo aiemminkin sanonnut. Ja toki rinnalle myös toimiva tagi-järjestelmä. Ihan IMDb:stä kopiontia en kannata, kun siellä genrejjä on paljon enemmän, eikä kaikki sellaisiksi sovi. Ja IMDb:ssä vielä voi laittaa samalle elokuvalle paljon useamman genren kuin Tykissä.

29.04.12 klo 21:35 - linkitä tähän kommenttiin: #

cronenberger kirjoitti:

Tuota IMDB:stä tuontia en kovin suosittele heidän tekemälleen sisällölle. Käyttäjien omat sisällöt voidaan tuoda, suunnitteilla on muun muassa omien arvostelujen tuonti IMDB:stä Leffatykkiin. Nyt on tehty jo Listausten tuonti Leffatykin TOP-listoiksi.

Chrattac

31.07.12 klo 07:12 - linkitä tähän kommenttiin: #

Vielä yksi genretoive – mykkä. Mykkäleffojen indeksointi on hitusen hankalaa tykkiin tällä hetkellä, vaikka pääasiallisesti voidaankin käyttää sääntöä, että ennen vuotta XXXX-tehdyt leffat on lähes aina mykkiä ja sen jälkeen tulleet enää eivät. Tosin sitten meillä on näitä jälkeenpäin, artistisista syistä tehtyjä mykkäpätkiä kuten The Call Of Cthulhu ja vielä tunnetumpana The Artist. Itse olen nykyään tehnyt niin, että jätän mykkäleffoista kielen pois kokonaan, mutta genre olisi parempi, jolloin kieleen voisi oikeasti merkitä välitekstien alkuperäiskielen.

Ja joku miettii, että liikaa genrejä – eihän niitä voi laittaa kuin 3/leffa. Vastaan, että käyttäjät lisätessään voi syöttää vain kolme genreä, mutta tarkistajat voi lisätä vaikka kaikki genret, jos nyt jostakusta tuntuu tarpeelliselta. Ei kuitenkaan mielellään.

AP

05.08.12 klo 19:12 - linkitä tähän kommenttiin: #

Mykkäelokuva ei ole genre joten ei sitä genreksi pitäisi luokitellakaan. Tuon mykän voisi kyllä merkitä johonkin muualle elokuvan tiedoissa.

VierasTalo

05.08.12 klo 20:59 - linkitä tähän kommenttiin: #

Nykysysteemillä varmaankin järkevintä olisi laittaa mykkä kielen kohdalle elokuvan kuvatekstien kielen lisäksi, eiköhän siitä asia selviäisi. Kun genreksi sitä ei tosiaan kannata missään nimessä pistää, koska se olisi vähän absurdia.

25.01.13 klo 15:40 - linkitä tähän kommenttiin: #

Tässä ketjussa on viimeksi ollut puhetta elokuvien kielestä (tai kielettömyydestä), ja muutenkin asia koskee käytännössä lähinnä juuri animaatio-genren elokuvia, niin sellaista on pitänyt jo aiemminkin kysäistä, mutta nyt vasta sain aikaiseksi muistaa, että palveleeko tuo nykyisin käytetty kielten merkkaustapa parhaalla mahdollisella tavalla esim. lapsiperheitä, jotka etsivät alle kouluikäisille mukuloilleen soveltuvia leffoja?

Esimerkkinä nyt vaikka kaikkien tuntema Leijonakuningas, jonka kielivalikoimassa on tällä hetkellä kielet englanti, swahili, xhosa ja zulu. Kuitenkin käytännössä kaikki suomenkieliset lapsiperheet ja etenkin tietenkin ne lapset katsovat leffan nimenomaan suomenkielisenä dubbauksena, (ruotsinkieliset på svenska), eikä noita merkattuja kieliä kuulla kuin alkuperäisellä ääniraidalla (mahdollisesti jotain lauluja lukuun ottamatta; en nyt muista, oliko ko. leffassa laulutkin suomeksi, aika monessa vastaavassa on, mutta ei suinkaan kaikissa).

Eikö näissä suomeksi dubatuissa leffoissa kannattaisi myös se suomi sinne kielivalikoimaan lisätä? Entäpä mitä tehtäisiin niille suomalaisille ääninäyttelijöille - nyt tiedoissa luetteloiduista alkuperäisnäyttelijöistähän ei suomenkielisissä versioissa kuulla ensimmäistäkään. Tässä jos jossain olis mielestäni paikka jonkinlaiselle lisätietueelle, millä tämän tapaisia tietoja voisi vähän nykyistä tarkemmin jäsennellä.