Suuri miinuskeskustelu

Foorumin päävalikkoonYlläpito ja tekniikka › Suuri miinuskeskustelu

Nirpi

13.05.13 klo 20:39 - linkitä tähän kommenttiin: #

Uutena käyttäjänä puolustan miinus-plus -systeemiä, se on ihan hieno keino kehottaa foorumilaisia (edes puoli-)asialliseen keskusteluun. Muissa samantyyppisissä foorumeissa, esim. Kvaakissa tai Risingissä ei ole mitään tällaista. Sinisilmäisesti tahdon uskoa, etteivät jotkut pienet sielut piruuttaan keräile miinuksia ja naureskele absoluuttista nollapistettä lähestyvälle karmalleen päätteensä äärellä. Plussa on oiva keino kiittää osuvasta arviosta, hauskasta jutusta tai leffavinkistä, miinuksella taas voi ytimekkäästi ja anonyymisti herätellä harkitsemattomia huuliveikkoja argumentoimaan paremmin ja kunnioittamaan toisia keskustelijoita.

Mikäli oma karmani menee joskus vankasti miinuksen puolelle, alan vakavasti miettiä, olenko pihalla foorumin keskustelukulttuurista, kirjoittanut jonnekin väärää tietoa, argumentoinut puutteellisesti, ylenkatsonut toisia käyttäjiä, aloittanut turhia viestiketjuja tai kirjoitellut tykkiin kärjistettyjä mielipiteitä yli-innoissani tai maataviistävässä angstissa. Eiväthän leffatykin kullanmurut huvikseen miinustele...

Miinukset auttavat omalta osaltaan modejen työtä asiattomien viestien perkaamisessa. Niiden avulla pysyy myös itse joten kuten kärryillä siitä, missä kunnossa nettikeskustelutaidot ovat (tai miten tämä nimenomaisen foorumin väki keskustelijaan suhtautuu). Oikein käytettynä miinukset (ja plussat) rikastavat tätäkin palstaa.

Katsotaanpa, saako tämä radikaaleja ajatuksia sisältävä viesti miinuksia.

AP

13.05.13 klo 21:23 - linkitä tähän kommenttiin: #

Nirpi kirjoitti:

Valitettavasti plus ja miinus -toiminto ei kerro yhtään mitään mistään "foorumin asiallisuudesta", "kunnioituksen tarpeesta" tai vastaavasta. Emme voi esim. mitenkään tietää, kuinka uskottava plussan tai miinuksen käyttäjä on argumentoijana ja lisäksi on tietysti muistettava, että plussan tai miinuksen antaminen merkitsee napin painallusta eikä argumentin esittämistä. Minkäänlaista yksilöllistä ajattelua toiminnon käyttäminen ei vaadi ja kaikista eniten se edistääkin lähinnä ilmaisukyvyttömyyttä.

T-2000

14.05.13 klo 17:02 - linkitä tähän kommenttiin: #

Olen huomannut täällä foorumeilla jonkun aikaa sitten ehdotuksen siitä, että viestin alalaidassa näkyisi annettujen miinusten ja plussien määrä, eikä vain sitä kuinka paljon viesti on miinuksen/plussan puolella. Itse pidän myös ideasta, ja puolestani sen voisi ottaa käyttöön.

05.08.13 klo 22:40 - linkitä tähän kommenttiin: #

Olisi kovin kiintoisaa tietää miksi viestini jossa kerron että useiten näkemäni elokuva on Die Hard on saanut muistaakseni lähes 10 miinusta? Tämä systeemi ei kyllä mahdollista yhtään mitään muuta kuin typerää perseilyä eikä edistä järkevää keskustelua... = ) On täällä toki monet muutkin saaneet täysin käsittämättömiä miinuksia, jossain vaiheessa mietin että miksei tuo miinuksia jatkuvasti saava asiallinen keskustelija jo lähde purkamaan paineitaan, tapporetkelle lähimarkettiin.

Kukin toki tyylillään, itse en anna miinusta jos joku sanoo jotain jonka kanssa en ole samaa mieltä, en anna miinuksia YouTubessakaan vaikka välillä tekisi ehkä mieli kun sitä touhua katsoo. Youtubessa yleisö tuntuu olevan kyllä herkempää kuin täällä. Erästä minunkin kiinnostukseni herättänyttä traileria kommentoitiin, painottuen naispääosaan: "Cute face, great tits and ass!" Mielestäni siitä kommentista silti paistoi se ettei tuota tarkoitettu mitenkään halventavaksi, silti se oli merkattu heti roskapostiksi. = / Sisältö oli siis laajempi kuin tuo lainaukseni ja trailerin meno sen verta näyttävää että tuota lausetta ei voinut mitenkään ihmetellä.

Rönsyileepä tämäkin nyt! Mutta, pääpointti on kuitenkin se että täällä on tuhansia käyttäjiä, joista X määrä voi painella miinusnappia aivan huvikseen ja välillä tuntuukin siltä. Ei tuohon järjestelmään voi perustaa mitään, se pitäisi jokaisen ymmärtää. Toki, jos siihen olisi jokin linjaus että mihen noita nappeja oikeasti pitää käyttää ja ihmiset ihan oikeasti olisivat niin kivoja että käyttäisivät niitä vilpittömästi, se olisi toki hienoa.

05.08.13 klo 23:27 - linkitä tähän kommenttiin: #

Sehän olisikin mahtavaa, että plussia voisi paukautella vaikka unissaan, mutta jokaisesta miinuksesta pitäisi kirjoittaa järkevä selitys. Esimerkki: "no koska se haukku mun lempinäyttelijää" -tasoinen syy ei menisi läpi, mutta saman voisi sanoa paremmin tyyliin "annoin miinuksen, koska henkilö haukkui näyttelijän lyttyyn kertomatta yhtäkään järkevää syytä, ja lisäksi hänen viestinsä lukuisat kirjoitusvirheet tekivät siitä kivuliasta luettavaa". Jos on ylläpitäjillä liikaa vapaa-aikaa, niin tässä minun ehdotukseni.

06.08.13 klo 00:07 - linkitä tähän kommenttiin: #

Jotenkin aistin tässä pientä sarkasmia, vaikkakin se että kaikilla viesteillä on 10 huvikseen annettua plussaa haittaa mielestäni vähemmän kuin se että kaikilla on 10 perusteetonta miinusta. Itse poistaisin koko järjestelmän tai ainakin sen pitäisi rekisteröityä kaikkien nähtäville että kuka mitäkin pisteitä antaa. = ) Se ainakin jossain määrin motivoisi antamaan niitä täysissä sielun voimissa.

Maximus

06.08.13 klo 00:19 - linkitä tähän kommenttiin: #

^
Alunperinhän tuo miinustelu-systeemi kehitettiin sitä varten, että järjettömät, asiattomat ja loukkaavat viestit saataisiin kuriin. Sen jälkeen tulivat moderaattorit, jolloin plus/miinus-järjestelmän alkuperäinen merkitys katosi. Plussien saaminen on kuitenkin kivaa ja se rohkaisee kirjoittamaan lisää, koska tietää että joku jossain pitää tekstistäsi. Miinusten saaminen voisi olla hyödyllistä, jos se joku perustelisi antamaansa miinusta. Voihan miinuksista kuitenkin toki jotain päätellä, että jokin ei nyt täsmää ja vika on luultavasti kirjoittajassa itsessään, sillä trolleja sivulla näkyy hyvin vähän tänäpäivänä. Olen monesti itsekin aikoinaan ehdotellut kaikenmaailman parannuskeinoja systeemiin, mutta voin rehellisesti sanoa että se on turhaa. Joko siinä menisi ikuisuus, tai sitten idea hylättäisiin alusta pitäen. Täten olen todennut, että tykissä on parasta keskittyä vain siihen mihin se on tarkoitettu, eikä parannusehdotuksien kehittelyyn sivuston avittamiseksi, koska ne eivät oikeasti tule toteutumaan.

06.08.13 klo 00:27 - linkitä tähän kommenttiin: #

Ideana hieno, ei siinä mitään. Se mikä tässä itseäni hiertää on se että yksikään silmään pistäneistä miinusryöpyistä ei ole ollut kyllä minun järjelläni perusteltavissa. Enkä nyt puhu ainoastaan omista miinuksistani vaika nekin ovat välillä selittämättömiä. Joten kyllä joku ainakin joskus on täällä trollannut. Kuten sanoin, itse poistaisin toiminnon tai sitten nimet ylös ja näkyviin. Ei sen pitäisi olla mikään anonyymi asia jos haluaa toista kehua tai moittia.

Muokkaus, katsoin oman listani läpi. 75% miinuksista on aika selkeää trollaamista, lopuissa vedetty herne nenään aika pienestä. Tämä oli siis vain jakauma jossa ei oltu huomioitu miinuksien lukumäärää, se saisi tämän näyttämään vielä pahemmalta.

06.08.13 klo 00:36 - linkitä tähän kommenttiin: #

Piilotarkoitus tai piiloviestintä tai kaislikossa suhisee tyyliset miinukset kommentteihein kertovat käyttäjän omasta henkisestä puutteista tai älyämisen tason heikkouksista. Ei noihin miinuksiin kannata silloin tapauksessa kiinnittää kokonaan huomiota.