Virheitä tykityksissä

Foorumin päävalikkoonYlläpito ja tekniikka › Virheitä tykityksissä

07.02.20 klo 17:21 - linkitä tähän kommenttiin: #

Pistän nyt viikonlopun aikana isona könttänä mahdollisimman paljon näitä loputtomia alkuaikojen Hollywood-leffojen arvosteluja, että saan niitä vihdoin pois alta ja pääsen oikeasti etenemään muiden suunnitelmieni kanssa. Niitä voi omasta puolesta hyväksyä vaikka yksi kerrallaan per päivä vapaaseen tahtiin tai ihan miten ylläpito haluaa. Tuskin kukaan noita ikivanhojen leffojen arvosteluja kuiteskaan jaksaa lukea.

Noita vanhoja leppoisia mykkäleffoja on aina jostain syystä erityisen hauskaa arvostella.

The Bargainin kansikuvaksi voisi pistää samaan hengenvetoon tämän [upload.wikimedia.org] alkuperäisen julisteen.

12.02.20 klo 19:49 - linkitä tähän kommenttiin: #

Idän pikajunan arvoitus käsikirjoittajiksi Agatha Christie, Anthony Shaffer ja Paul Dehn

Luunmurskaajat käsikirjoittajiksi Albert S. Ruddy ja Tracy Keenan Wynn

Vauvakuume näyttelijöihin Adrian Lester, Matthew Macfadyen ja Tom Hollander

22.02.20 klo 05:49 - linkitä tähän kommenttiin: #

Fixed.

09.03.20 klo 18:16 - linkitä tähän kommenttiin: #

Norm of the North: Family Vacation -leffan voisi liittää muiden Norm of the North -leffojen sarjaan.

14.03.20 klo 17:34 - linkitä tähän kommenttiin: #

Kadun haukat käsikirjoittajiksi David Shaber ja Paul Sylbert

Battleship leffalle voisi laittaa paremman kansikuvan

26.03.20 klo 16:00 - linkitä tähän kommenttiin: #

Arvostelu leffasta Dolemite omasi hieman asetteluvirheitä. Pääasiassa kursivoinnin suhteen. Alla korjattu versio.

Koska Dolemite (Rudy Ray Moore) on ultracool OG ajalta ennen kyseistä termiä voi häntä kuvailla vain emuloiden Rudy Ray Mooren verbaalivätsintää.

Kunfuparittaja ja kovin kovis Dolemite on häkissä niin
Sinne hänet juoni apuna kierot kytät kelmi Willie Green
(D'Urville Martin)
Jo häkistä päästyä alkaa nilkit vittuilee
Vaan heidät Dolemite näppärästi multiin hoitelee
Niin pitää Dolemiten toimiskella
Jotta Willie Green saa haudastella

Tarkkailussa on ehta kulttikalkkuna rakkauden
Ehtaa blaxploitaatiota se on ajalta sen
Rustaili käsiksen Jerry Jones apuna Rudyn
Ohjaajana remusi D'Urville Martin
Tekniikkaa ei oikein osattu mitenkään
Vaan hupiarvolla itse leffa elvytetään

Nimiroolissa itse Rudy Ray Moore ja hän on cool
D'Urville Martin iljetyksenä ja hän ei ole cool
Silmänruokaa kahvipaahdettua myös näkyy isosti
Ja lieroja valkonaamoja läksytetään nyrkisti
Ei voi leffaa kehua kinomeriiteistä
Senkin edestä voi nauttia röhönauruista

Calccuna-arvo on rehdisti korkealla
Sellaisesta voi aina nautiskella

Näin päättyy Rudy Ray Mooren isot rahat kaapineen kalkkuna-aterian arviointi. Se on murea, mehukas ja Dolemite-mausteseosta on kaadettu mukaan mielettömän iso annos. Doping-aineen käyttö on äärimmäisen suositeltavaa.

26.03.20 klo 20:10 - linkitä tähän kommenttiin: #

Joku muu olikin jo korjannut aiemmat. Jurpon arvostelun korjasin itse.

vasara88

18.04.20 klo 20:12 - linkitä tähän kommenttiin: #

Sarjaan Gotham: 1. tuotantokausi jaksojen määrä pitäisi olla 22, eikä 8.

Arz

20.04.20 klo 16:13 - linkitä tähän kommenttiin: #

01.05.20 klo 02:16 - linkitä tähän kommenttiin: #

Kinomestariteokset Elämäni SUPOn varjossa 1 ja sen jatko-osa Elämäni SUPOn varjossa 2 on syytä laittaa saman sarjan elokuviksi. Hrrrr

16.05.20 klo 21:48 - linkitä tähän kommenttiin: #

Elokuvalle Julian painajainen voisi laittaa lisänimeksi Noidankehä, joka on siis leffan vanhempi, teatterilevityksessä käytetty suomennos.

20.05.20 klo 17:49 - linkitä tähän kommenttiin: #

Elokuvan Children of the Corn: Runaway voisi liittää samaan sarjaan muiden Maissilapset -elokuvien kanssa.

31.05.20 klo 17:22 - linkitä tähän kommenttiin: #

Konttorirotat käsikirjoittajaksi Mike Judge

Likainen tusina 2: Viimeinen tehtävä käsikirjoittajaksi Michael Kane

Jumalten nuolet käsikirjoittajiksi Giovanni Di Clemente, Gino Capone, José Antonio de la Loma sekä Carlos Vasallo

Kaupunkicowboyt käsikirjoittajiksi Lowell Ganz sekä Babaloo Mandel

Green Lantern leffalle voisi laittaa paremman kansikuvan

cronenberger

02.06.20 klo 03:23 - linkitä tähän kommenttiin: #

Blairoid kirjoitti:

Tämä olikin jo hoidettu, mutta sen verran soosaan tähän sekaan, että tuo Noidankehä alkuperäisenä teatterilevitysnimenä on se varsinainen suomenkielinen nimi, ja Julian painajainen on myöhempi videolevitysnimi, ja siten lisänimi. Korjasin nimikkeen nyt uudelleen tätä käytäntöä vastaavaksi, ja vaihdoin samalla esittelykuvaksi varsinaisen teatterijulisteen (Noidankehä).

Näistä olen kirjoitellut aikanaan vähän FAQ-tyyppistä settiä, joka löytyy tuolta:

Alkuperäisiä leffajulisteita vanhempiin leffoihin löytää aika hyvin Julistegalleriasta:

ja videokansia FIx-galleriasta:

Tuossa linkkaamassani FAQ-ketjussa perustellaan, miksi suositaan ensisijaisesti alkuperäistä suomalaista leffateatterijulistetta, ja ellei sellaista netistä löydy, niin sitten videokantta. Näin siis vanhemmissa leffoissa, jotka ovat yleensä aina kiertäneet järjestyksessä: elokuvateatteri > televisio / tai video > dvd > bd. Jotkut on julkaistu suoraan videolle, kuten nykyäänkin jotkut leffat julkaistaan suoraan dvd:lle, mutta tämänkin voi yleensä tarkistaa vaikka Elonetista.

02.06.20 klo 20:54 - linkitä tähän kommenttiin: #

Jou, täytyykin kysyä sulta Cronenberg mielipidettä tällaisesta vähän huvittavasta jutusta, johon olen törmännyt kun olen välillä lisäillyt tänne vähän vanhempaa kotimaista. Eli jos löytyy esim. yksittäisiä suomalaisia lyhäreitä ajalta ennen Suomen itsenäistymistä, mikä lie niille sopivin tekomaa: Suomi, Venäjä, Venäjän keisarikunta, Suomen suuriruhtinaskunta, etc, kun täällä on perinteisesti ollut tapana jakaa erikseen yhdistyneen, Itä-, Länsi- ja natsi-Saksan ja Neuvostoliiton siitä itsenäistyneiden maiden elokuvatuotannot omiin lokeroihinsa.

cronenberger

02.06.20 klo 21:37 - linkitä tähän kommenttiin: #

Brutus kirjoitti:

Jou, täytyykin kysyä sulta Cronenberg mielipidettä tällaisesta vähän huvittavasta jutusta, johon olen törmännyt kun olen välillä lisäillyt tänne vähän vanhempaa kotimaista. Eli jos löytyy esim. yksittäisiä suomalaisia lyhäreitä ajalta ennen Suomen itsenäistymistä, mikä lie niille sopivin tekomaa: Suomi, Venäjä, Venäjän keisarikunta, Suomen suuriruhtinaskunta, etc, kun täällä on perinteisesti ollut tapana jakaa erikseen yhdistyneen, Itä-, Länsi- ja natsi-Saksankin elokuvatuotannot omiin lokeroihinsa.

Erittäin hyvä kysymys, johon ainakaan itselläni ei kuitenkaan ole suoralta kädeltä yksiselitteistä vastausta. Sanoisin, että pitkälti siitä kiinni, minkä käytännön parhaaksi ja loogisimmaksi yhdessä katsomme.

Asiaa voi pähkäillä vertailemalla käytäntöjä muualla. Mitä äsken pikaisesti vilkaisin, niin esim. Elonetissa vaikkapa Salaviinanpolttajat vuodelta 1907 (eli se vanhin versio ja ilmeisesti Suomen ensimmäinen näytelmäelokuva) on vain ihan suomalainen leffa. Tokkopa muualtakaan löytyy elokuvatietoja autonomian ajan suomalaisista leffoista eri valmistusmaan nimellä?

Itselleni ei ole väliä, miten homma tehdään, kunhan tehdään sitten aina samoin, mutta ehdottaisin, että mennäänkö niillä eväin, mitä muuallakin, virallisemmissa leffatietokannoissa (kuten vaikkapa juuri Elonet) yleensä on käytetty, päästään helpoimmalla?

Ehkä asiaa ei ole täällä Suomessa edes kunnolla ajateltu, tai ainakaan katsottu tarpeelliseksi huomioida, mutta yksi pointti voisi olla se, että Suomen itsenäistyminen Venäjästä ei vaikuttanut maantieteellisesti alueeseemme. Esim. Saksat taas yhdistyivät kahdesta sodan jälkeen jaetusta puolikkaasta yhdeksi, ja näillä mailla oli erillään ollessaan keskenään täysin erilaiset, suorastaan vastakkaiset, yhteiskuntajärjestelmät, joissa leffojakin tuotettiin ihan eri vinkkelistä ja pitkälti täysin eri tarpeisiin.

Mutta tämä on mielenkiintoinen aihe, josta varmaan voi ja kannattaakin keskustella.

03.06.20 klo 16:50 - linkitä tähän kommenttiin: #

Historiallisesta näkökulmasta Venäjä olisi varmaan oikea ratkaisu, ellei sitten lähdetä vastaavasti erottelemaan myös Puolaa, Bessarabiaa, jne. Toisaalta Suomen suuriruhtinaskunta oli sikäli erityisasemassa Venäjän keisarikunnassa, että se oli valtakunnan ainoa virallisesti autonominen alue. (Puola menetti autonomiansa 1867. Keski-Aasiassa oli laajaa itsehallintoa nauttivia paikallisia emiirejä, mutta en tiedä, tehtiinkö siellä yhtäkään elokuvaa.)

Mielestäni Suomi on kuitenkin järkevin luokitus ihan siitä lähtökohdasta, että luokituksen tulee palvella ennen kaikkea elokuvien löytämistä tietokannasta. Tässä tapauksessa venäläiseksi elokuvaksi luokitteleminen johtaa ajatukset harhaan, kun taas Suomi ja vuotta 1917 edeltävä vuosiluku automaattisesti (joskin implisiittisesti) sisältää tiedon siitä, että paikka oli Suomen suuriruhtinaskunta. (Eikä esimerkiksi itsenäinen Suomi.)

Itä- ja Länsi-Saksan erottelun näen perustelluksi, koska kyseisten maiden elokuvakulttuurit olivat niin erilaiset. Sama pätee Neuvostoliittoon (vrt. Venäjä, Ukraina, jne.). On täysin perusteltua olettaa, että osaa katsojista kiinnostavat nimenomaan neuvostoliittolaiset elokuvat. Vanhojen suomalaisten elokuvien asettaminen yleisvenäläiseen kontekstiin tuskin palvelee vastaavaa tarkoitusta. (Vaikka sinänsä onkin ajatuskokeena terveellinen meille suomalaiskansalliseen näkökulmaan tottuneille.)

27.07.20 klo 19:19 - linkitä tähän kommenttiin: #

Pimeä tähti käsikirjoittajiksi John Carpenter ja Dan O'Bannon

Uudet barbaarit käsikirjoittajiksi Tito Carpi ja Enzo G. Castellari

Van Helsing näyttelijöihin David Wenham

Walking Tall näyttelijöihin Kevin Durand

Asterix ja Obelix vastaan Caesar näyttelijöihin Laetitia Casta ja Gottfried John

007 ja kultainen silmä näyttelijöihin Gottfried John

Arz

26.09.20 klo 10:06 - linkitä tähän kommenttiin: #

vasara88

06.10.20 klo 18:01 - linkitä tähän kommenttiin: #

The Walking Dead: 10. tuotantokausi jaksojen määrä pitäisi olla 16, eikä 22. Samalla sinne näyttelijöihin voisi lisätä Thora Birch.