Etusivu Foorumit Leffat yleisesti Viimeksi katsottuja leffoja (ei parhaita) Vastaa aiheeseen: Viimeksi katsottuja leffoja (ei parhaita)

#150617
Jautsi
Osallistuja

Katselin eilen huvikseni saksalaisen vuonna 2019 valmistuneen rikosetsiväelokuvan nimeltä Vapaa maa, saksaksi Freies Land. Se kuuluu perustuvan espanjalaiseen elokuvaan Suosurmat. Tapahtumat on tässä saksalaisessa versiossa sijoitettu syrjäiselle tehdaspaikkakunnalle entisen DDR:n alueelle. Sinne tänne epämääräisille seinille on spreijattu ”DDR ei antanut koskaan mitään” ja vastaavia vastaiskulauseita. Polissit tutkivat kadonneitten neitosten mysteeriä. Tytöt löytyvät julmasti surmattuina. Ei yleensä kiinnosta tällaiset elokuvat. Tämä nyt on hyvin toteutettu. DDR:n anteliaisuus muuttuu hieman kysymyksenalaiseksi, kun näkee miten hyvännäköisiä neitosia paikkakunnalla kuleksii. Miehet ovat myös hoikempia ja fyysillisesti terveempiä kuin minä. No, toinen poliisi vetää kyllä viinaa melkein kuin minä, mutta fysiikka toimii kuin entisellä fysiikan opella.

Lopputekstien perusteella osa DDR:stä on kuvattu Kiovassa ja Lvivissä. Lieneekö Saksasta pyritty hävittämään entinen DDR niin tinkaan, että pitää mennä etsimään vastaavankaltaisia näkymiä rajojen takaa? Niin muuttuu maailma Nukkumatikaiseni.

Lisää luettavaa