Paras pelimusiikki?

Foorumin päävalikkoonPelittääkö? › Paras pelimusiikki?

10.05.05 klo 20:00 - linkitä tähän kommenttiin: #

Musiikki on mielestäni aivan yhtä konkreettinen tekijä niin elokuvissa kuin myös peleissä. Mitkä kipaleet/sävellykset ovat erityisesti jääneet pelailussa päähän? Muutamia henkilökohtaisia suosikkeja:

Half-Life - oivallisesti ajoitetut teknokipaleet ja painokkaat rock-rallit kolahtavat ja kovaa! 8) Ambient-soundit pelin alussa ovat kuin suoraa Alien-elokuvista, ja tiukemmissa ammuskelukohdissa intensiivinen kitaratykitys nostaa adrenaliinilukemat stratosfääreihin.

Half-Life: Opposing Force - teknovoittoisempaa Half-Lifeen verrattuna, mutta ah, niin kaunista, niin kaunista. Kohtaukset, jossa sankarimme korpraali Adrian Shephard kävelee ensiaskeleet Black Mesa-laboratoriossa ja tekee pikaisen visiitin Xen-avaruusmaailmassa ovat biisiensä puolesta taiteellisia riemuvoittoja.

Fallout 2 - Saumaton sekoitus ambient rockteknoa, jota on höystetty maukkaalla etnisellä percussion-paukkeella. Retrofuturistinen ilmapiiri ydinsodan jälkeisessä western-maailmassa, jossa isoin ase takaa voiton, on taattua.

Scorcher - Peli on skeida kuin mikä, mutta biisit ovat parhaimpia missään pelissä! Suurella pulssilla tahkoavaa underground-technoa upeimillaan, joka on yksi ja ainoa syy tahkoa tätä futuristista kyberpallohärvellimoottoripyöräpeliä. 8)

Grim Fandango - Musiikki ei koskaan nouse pelaajan nenälle, mutta on kenties parasta taustatunnelmamusaa mitä missään pelissä on koskaan väsätty. Swing-aikakauden bepop ja jazz-sävellykset tekevät pelistä todellakin käsinkosketeltavan film noir-kokemuksen.

No One Lives Forever - Hömelöä 60-luvun agenttimusaa; tunnelma on tässäkin taattua! :D

Tulevista julkaisuista odotan suurella innolla Rockstar Gamesin suunnitteilla olevaa Bully-jengimättöä, johon itse legendaarinen Mike Patton on lupautunut säveltämään musiikin! (miehen noin tuhannes musiikillinen aluevaltaus) :o

Low Rider

10.05.05 klo 20:11 - linkitä tähän kommenttiin: #

Day of the Tentacle.

Cuomi

10.05.05 klo 20:14 - linkitä tähän kommenttiin: #

No ainakin Falloutin karut musat on mieleenpainuvia.
Konsolipuolelta vois mainita kaikki Mgs pelit, etenkin 3 josta voi mainita vaikkapa alku & loppumusiikit. Niin ja Vietcongissa on myös ihan menevä soundtrack.

micco

10.05.05 klo 20:14 - linkitä tähän kommenttiin: #

Castlevania 1, 2 ja 3. Hyvät musiikit nintendo peleiksi. Painkiller, lostavat hevimusat.
Ite en tykkää mistään ihmeen tekno musiikista. Oikeaa musiikkia sen olla pittää.

10.05.05 klo 20:21 - linkitä tähän kommenttiin: #

Ah, pääsi heti unohtumaan kenties rankimman soundtrackin omaavan Prince of Persia 2: Warrior Within. On yllättävän tyydyttävää silppoa hiekkahirviöitä kaiken maailman superkomboliikkeillä Godsmackmaisen nu-metal-rymistelyn tahtiin :twisted:

10.05.05 klo 20:53 - linkitä tähän kommenttiin: #

Eiköhän se ole tuo ensimmäinen Metal Gear Solid. Ainakin viime pelikerralla pisti ihan kylmät väreet vilistämään selkäpiissä. Mulla jopa löytyy ensimmäisen MGS:n soundtrack ihan hyllystä ja sopiihan tuo taustamuzakiksi silloin tällöin. Vaikka uutta märkäpukua sovitellessa... :wink:

Steambull

10.05.05 klo 21:11 - linkitä tähän kommenttiin: #

^ Ei pärjää loistava ekan MGS:n soundtrack kuitenkaan Harry Gregson-Williamsin loistotöille MGS2 ja MGS3 -peleissä. MGS2 Theme on paras peli -theme koskaan.

Noiden lisäksi totta kai Chrono Trigger loistaa musiikillaan (säveltäjänä pääosin Yasunori Mitsuda), vähättelemättä Nobuo Uematsun lukemattomia mestarisävellyksiä FF -pelisarjassa.

Nyt tulee mieleen niin monta muutakin huippusävellystyötä, että paras lopettaa tähän, ennen kuin alkaa tulvimaan.

eljas

10.05.05 klo 22:21 - linkitä tähän kommenttiin: #

Olisikohan näin ihan epäjärjestyksessä: Fallout2, Deus Ex, Operation Flashpoint, No One Lives Forever, Commandos2, Vice City, Mafia, Hitman 2 ja Hitman: Contracts.

Low Rider

10.05.05 klo 23:01 - linkitä tähän kommenttiin: #

John Lennonjohto kirjoitti:

Vai tarkoitatko Metal Gearia? Sitä kenties Nintendon parasta peliä? Siinä vasta onkin aivan loistavat musiikit nyt kun tarkemmin muistelee... 8)

Kaiser

11.05.05 klo 09:56 - linkitä tähän kommenttiin: #

Silent Hill 2
Tässä on sitä jotain mikä iskee kovaa. Akira Yamaoka on säveltänyt sekä kauniita että aavemaisia, myös erittäin tunnelmallisia lauluja. Suurin osa pelin musiikista on ambienttia, mutta mukaan mahtuu myös muutama todella kova kitararock-kappale. Pelin tunnari, Theme of Laura, on hyvin yksinkertainen kappale (Yamaoka kirjoitti sen kuulemma todella lyhyessä ajassa), mutta niin hemmetin tarttuva. Tuo välillä mieleen jopa Twin Peaksin tunnari, vaikka täysin erilainen onkin. Paras pelisoundtrack ikinä! Ja kyllä, löytyy aitona hyllystä. ;)

Final Fantasy VI
Ah, kultaista snes-musiikkia. 8) Final Fantasy -sarjan parhaat musiikit. Onhan Nobuo Uematsu tehnyt hienoa työtä myös muissa peleissä, mutta FFVI:n musat ova mielestäni onnistuneimmat.

Castlevaniat
Näissä on aina ollut loistavat musat, etenkin osissa 1, 2, 3 ja 4. 1-3 ovat siis nes-pelejä, neljäs ilmestyis snesille. Sopivat erinomaisesti pelin tunnelmaan.

Vielä voisi mainita Metal Gear Solidin ja Kingdom Heartsin musat. KH ei koskaan pelinä vakuuttanut minua hirveästi, mutta sen musiikit olivat kyllä pääosin aivan loistavia.

Lutkus

11.05.05 klo 11:34 - linkitä tähän kommenttiin: #

Noh, eikö kukaan muista MegaManien musiikkeja? Kyllä ne nappulana olivat jo niin kovaa tilutusta, että harvempi peli pystyi kampoihin laittamaan. Fiilistä riittää, erittäin legendaarista.

Siperia Jones

11.05.05 klo 14:17 - linkitä tähän kommenttiin: #

Megamaneja ja muitakin nintendo pelejä meinasin listata, mutta kyseessä taisi olla paras TIETOKONEpeli musiikki. Onhan niissä 8-bittisen pimputuksissa jotain nostalgista.

Kaiser

11.05.05 klo 14:25 - linkitä tähän kommenttiin: #

Siperia Jones kirjoitti:

No kai tähän samaan topikkiin voi listata myös konsolipelejä? Itse ainakin tein niin, koska en tietokoneella hirveästi pelaa.

Ja kyllähän Megamaneissa on myös unohtumattomia sävelmiä, varsinkin kolmannessa (ja parhaassa) osassa. 8)

11.05.05 klo 16:06 - linkitä tähän kommenttiin: #

Siperia Jones kirjoitti:

No vaihdetaan topikin nimi vähän yleistävämmäksi jotta teknisistä yksityiskohdista ei alettaisi kinastelemaan :wink: Kaikki formaatit tietenkin käyvät (kasibittinen pimputteluhan on aivan oma taiteenlajinsa! 8) )

Siperia Jones

11.05.05 klo 22:43 - linkitä tähän kommenttiin: #

Noniin nyt minäkin ymmärrän aiheen :D
Parhaita pelimusiikkeja voisi vielä listata:
Battletoads (sekä SNES jatkis Battletoads & double dragon), Super mariot (erityisesti smb3 ja world)..oikeastaan listaa voisi jatkaa loputtomiin listaamalla niitä NES ja SNES klassikkoja joiden piipitykset on syöpynyt lähtemättömästi mieleen.
Erikseen täytyy mainta vielä Max Payne 2:n se tunnari joka on upea.

11.05.05 klo 22:53 - linkitä tähän kommenttiin: #

Kaikista parhaat pelimusat löytyvät Final Fantasy VII:stä. Nobuo Uematsu on melkoinen sävelseppä.

Siinä on sellainen säveltäjä, että vastaa neroudessa Morriconea. Omalla kentällään tietysti....

Kokonaisuutena parhaat äänimaailmat löytyvät Silent Hill-peleistä. Akira Yamaoka osaa tehdä musiikkia ja karmaisevia äänimaisemia. Tyyppi on Nero, vaikka yksittäiset sävellykset ovatkin vain hienoja. Mutta kun tuodaan grafiikka ja häiriintynyt juoni mukaan, saadaan aikaan mahtavaa äänityötä. .

12.05.05 klo 11:45 - linkitä tähän kommenttiin: #

Samaa mieltä! FFVII musiikit ovat niin uskomattoman hienoja. Parasta pelimusiikkia maailmassa.

rotukissa

12.05.05 klo 21:00 - linkitä tähän kommenttiin: #

final fantasy x:n musiikit ovat lievästi sanottuna mahtavat.

Scarface

12.05.05 klo 21:49 - linkitä tähän kommenttiin: #

FF IV-VII musiikit ovat parhaita. X-2 musat taas sukkaavat.

Screwball

13.05.05 klo 16:15 - linkitä tähän kommenttiin: #

Em. lisäksi Bungien Halo sarjan molemmissa osissa on LOISTAVAa musiikkia. Gregoriaanisesta rokkiin 8)