Chuck Palahniuk

Foorumin päävalikkoonPainettua sanaa › Chuck Palahniuk

15.06.05 klo 19:15 - linkitä tähän kommenttiin: #

Löytyykö täältä muita Chuck Palahniukin provosoivaan ja ratkiriemukkaaseen kijoitustyyliin tykästyneitä?

Äijähän tunnetaan parhaiten Fight Clubin kirjoittajana, mutta muutakin tuotantoa piisaa. Kuusi teosta viimeisen 9 vuoden aikana. Niistä ainoastaan kaksi on suomennettu johtuen lähinnä Palahniukin tekstin kääntämisen hankaluudesta. Osa ideasta kun perustuu originaalikielellä kikkailuun.

Itse en ole lukenut kuin Tukehtumisen (Choke) muutamia viikkoja sitten, ja kylläpä oli teos (5/5)! Voin myöntää, että en ollut koskaan aiemmin nauranut kirjaa lukiessani oikein kunnolla, mutta moisen terävyyden edessä oli pakko nauraa.
Tukehtumisesta tunnistaa samat kriittisyyden ja mielipuolisuuden merkit kuin Fight Clubin leffaversiostakin. Tarina kertoo seksiriippuvaisesta Victor Mancinista, joka jyystää lähes jokaista naista ja käy joka ilta tekemässä sivullisista sankareita tukehtumalla tahallaan pihviinsä. Hän kuolee ilta illalta uudelleen, jotta saisi selvyyden omasta kuolinvuoteellaan makaavasta äidistään.
Lopussa Palahniuk onnistuu kääntämään asetelman niin perskuleen taitavasti ylösalaisin, että vaikka takakansi oli twististä varoittanutkin, ainakin meikää vietiin kuin Jokerien puolustusta finaaleissa.

Toivotaan, että Palahniukia käännettäisiin kotimaiselle enemmänkin, ja että n. 3 jäissä olevaa Palahniuk-filmatisointia saataisiin jälleen tuotantoon. Survivorhan on jäissä 2001 terroristi-iskun jäljilt edelleen. Jenkit kun eivät kestä katsella mitään missä lentokone syöksyy maahan.

Pingutyyppi

23.06.05 klo 03:30 - linkitä tähän kommenttiin: #

Doddii, Arsin hehkuttamana kävin kirjastosta itselleni Survivorin (Eloonjäänyt) ja parissa päivässähän se meni. Hiton osuvaa, teräväkatseista kulutusyhteiskunnan tarkastelua, jota lukiessa ei aina tiedä pitäisikö itkeä vai nauraa. Fight club kaikui päässä aluksi, mutta tuo itsensätoistoa ei ollut ärsyttävyyksiin asti. Tajunnanvirtamainen kertominen istui luontevammin kirjaan.

Jos haluaa pikaisen tutustumiskierroksen Palahniukin tekstiin, kannattaa tsekata jäbän pikaisesti luettavissa oleva tuotos Guts [www.seizureandy.com] (englanniksi). Lohdutuksen sanana voi kertoa, että Eloonjäänyt ei ollut kuitenkaan läheskään noin oksettava.

Hankin Tukehtumisen käsiini heti kun ehdin. Ei ole mikään tähdenlento tämä mies.

Kaiser

05.07.05 klo 15:30 - linkitä tähän kommenttiin: #

Lainasin tänään Tukehtumisen kirjastosta ja vaikuttaa heti alusta niin hervottomalta, että luvassa on varmasti todella hauska lukuelämys. :)

07.07.05 klo 03:31 - linkitä tähän kommenttiin: #

Olen itse lukenut kyseisen eepoksen kahteen otteeseen ja huomasin toisella kerralla, että se on hyvin surullinen kirja sävyltään. Tulee mieleen sellainen noir-henkinen melankolia yhdistyneenä Trainspotting-henkiseen mustaan huumoriin ja ironisiin henkilöhahmoihin.

20.09.05 klo 23:25 - linkitä tähän kommenttiin: #

Lopultakin ikuisuusprojektini eli Chuck Palahniukin Eloonjääneen metsästys ja lukeminen onnistuivat.

Palahniuk on itse sanonut, että juuri Tukehtuminen on hänen lukuisista kirjoistaan se, josta elokuva parhaiten onnistuisi. No, tuon eron huomaa tässäkin suhteessa: Eloonjäänyt ei päässyt lähellekään Tukehtumisen laatua. Silti 5/5 :P

Eloonjäänyt on aiheeltaan jopa repäisevämpi kuin sukulaisensa. Veli Tuckerin tyly ja sivuja takaperin rullaava tilitys putoavan lentokoneen mustalle lootalle on riipaisevaa luettavaa. Yhteiskunnan epäkohdilla pyyhitään persettä innokkasti ja huumoripitoisesti.
USA:n tuhannet oudot uskonlahkot ja totalitaristisesti jäseniään kohtelevat oman edun tavoittelijat saavat suuren osansa tarinasta, joka kulkee Palahniukin tyyliin seksitraumojen, -pakkomielteiden, omituisten kuolemien ja muiden outouksien maaperällä.

Eloonjäänyt ei ole huono, vaikka jääkin mailin päähän toisesta suomennetusta Palahniukista. Teksti on pirun terävää, ja ei sitä voi olla rankkaamatta omien suosikkien joukkoon.
Suositellaan kaikille, jotka haluavat lukea rukouksia esim. orgasmin viivyttämiseksi, parkkipaikan löytämiseksi tai painon pudottamiseksi. :P Lisäksi veritahrojen pesemiseen löytyy oivia vinkkejä. Päähenkilö Veli Bransonin traumaattinen elämä lipuu siellä totisen hauskan tekstin mukana upeasti:

"Joku mies soittaa ja kertoo, ettei hänen autonsa käynnisty.
Tapa itsesi.
Joku nainen soittaa ja kysyy, milloin elokuvan myöhäisnäytös alkaa.
Tapa itsesi.
Hän kysyy: "Eikä tämä olekaan 555-1327? CinePlex-teatteri?
Tapa itsesi, minä vastaan. Tapa itsesi. Tapa itsesi."

DELETED

08.10.05 klo 15:24 - linkitä tähän kommenttiin: #

DELETED

08.10.05 klo 16:51 - linkitä tähän kommenttiin: #

Nelisilmä kirjoitti:

yhdessä hänen kirjassaan on juttu kolmesta tavasta, jolla masturbointi voi mennä pieleen ja jopa koitua kuolemaksi. Vierailussa tuli myös ilmi, että kun mies on lukenut kirjallisuuttaan yleisölle, niin ihmisiä on pyörtyillyt ja oksentanut ym.

Tuo lyhytteos on Guts, ja se löytyy muistaakseni Palahniukin sivuilta myös kuunnelmana mp3-formaatissa. Tai ainakin löytyi... Hauskaa tekstiä sekin, ja yleisö reagoi aika voimakkaasti.

Ja Wikipedian tietopaketti on kahlattu muutamaan kertaan läpi yöllisissä Palahniuk-keskustelutuokioissa. :D

Ale

08.10.05 klo 22:19 - linkitä tähän kommenttiin: #

Guts oli todella mukavaa luettavaa. Ronski ote ja sai hihitellä. Tälläistä lisää, joten pitää kirjastosta käydä joku tyypin kirja.

Screwball

11.04.06 klo 16:19 - linkitä tähän kommenttiin: #

Tuli tuo Eloonjäänyt bonjattua paikallisesta kirjastosta noin viikko takaperin ja tulihan koko teos ahmittua aika nopeasti. Terävästi kirjotettua, nauruhermoja ärsyttävää tekstiä täynnä. Fight Clubin suomennettu versio ilmestyi pari viikkoa sitten, joten eiköhän tuo tule luettua mahdollisimman pian.

Tukehtuminen 4p
Eloonjäänyt 4½p

Ville

29.05.06 klo 15:51 - linkitä tähän kommenttiin: #

Tulipa juuri luettua Tukehtuminen. Lopputwisti on kyllä aikamoinen. Muutenkin kirja on hupaisaa luettavaa. Pitääpä etsiä muutkin Palahniukit. Ainakin Eloonjäänyt kuulostaa mielenkiintoiselta.

withnail

21.08.06 klo 20:08 - linkitä tähän kommenttiin: #

Fight Club on tullut luettua englanniksi ja oli se kyllä hyvä. Tukehtumista aloitin ihan suomen kielellä, mutta en jotenkin koskaan päässyt kunnolla vauhtiin siinä, pitää nyt syksyn myötä taas yrittää.

Ville

21.09.07 klo 22:54 - linkitä tähän kommenttiin: #

Tulipa luettua putkeen Fight Club ja Eloonjäänyt. Todella ovelia opuksia ovat. Hyvää satiiria amerikkalaisesta yhteiskunnasta. Toivottavasti Palahniukia saadaan suomenettua lisää.

Tanssitaidoton

13.05.08 klo 10:04 - linkitä tähän kommenttiin: #

Palahniuk on suorastaan jumala jos minulta kysytään :D
Mielestäni kaikkien pitäisi joskus eläessään lukea joku Palahniukin teos. Varsinkin kukkahattutätien ja muiden tyhjäpäiden :P

Tähän asti olen vasta lukenut Eloonjääneen ja Tukehtumisen (suomeksi kummankin) ja niiden lisäksi Hauntedin. Hyllyssä kyllä odottaa muutamia muitakin. Luulen kyllä että seuraavaksi pitää ostaa ja lukea miehen uusin teos eli Snuff. Onko täällä ketään joka olisi jo Snuffin ehtinyt lukea?