Markus Kajo?

Foorumin päävalikkoonPainettua sanaa › Markus Kajo?

arska

26.04.05 klo 17:50 - linkitä tähän kommenttiin: #

Mitä mieltä ihmiset on Markus Kajon turinoista?

Ostin viime viikonloppuna hetken mielijohteesta kirjan: Kettusen paluu: Ihmisen käsikirja
Vielä en ole aloittanut, mutta hepun negatiivissävytteinen pohdiskeleva asioiden analysointi on purrut ainakin meikäläiseen. Vaikea sanoa miten nykyään, kohtahan se nähdään.

Ville

26.04.05 klo 18:12 - linkitä tähän kommenttiin: #

Arska kirjoitti:

Mitä mieltä ihmiset on Markus Kajon turinoista?

Olen minäkin noita Kajon juttuja lueskellut. Ihan hauskaa kommentointia eri asioista.

älykääpiö

01.10.08 klo 22:18 - linkitä tähän kommenttiin: #

Olen lukenut kaikki kirjat, joita Kajo on julkaissut. Lempitarinani on varmaankin Suoperhe. Sen kun lukee ja katsoo päälle Dersu Uzalan, niin vot!

01.10.08 klo 23:46 - linkitä tähän kommenttiin: #

Hmmm. Kajoon olen itse kajonnut (ehe-ehe) kirjallisuuden puolelta vähäisissä määrin. Syynä on se, että ko. mies on parhaimmillaan istuessaan jossain baarijakkaralla kommentoimassa asiaa X lakoniseen tyyliinsä. Kun kuva ja ääni puuttuvat, Kajosta on vaikeampi löytää sitä hauskuutta, mitä tv-lähetykset ovat välittäneet. Kun paketista puuttuvat ruuvit ja meisseli, on hyllyä vaikeampi koota.

Doc

02.10.08 klo 00:23 - linkitä tähän kommenttiin: #

I beg to differ, ma'am.

Markus Kajon ehdottomasti hienoin huumori on nimenomaan kiteytyneenä hänen kirjalliseen tuotantoonsa. Herran omintakeinen ja rikas kirjoitustyyli, adjektiivien käyttö, yleensäkin koko verbaalinen akrobatia, absurdit tarinat ja miehen yksinkertainen huumori vähemmän yksinkertaisista asioista (etenkin Ihmisen käsikirjassa) tekee Markus Kajosta yhden suomen suurimmista humoristeista.

Jos Kettusen kirjoihin ole vielä tutustunut, niin voin kyllä vahvasti suositella kokeilemaan ainakin.

"Zorro ratsastaa yössä kuola valuen. Kojootit ulvovat yössä kuin kojootit yössä. Zorro ratsasti kalseana ja hänen päässään pyöri monta asiaa. "Minun päässäni pyörii monta asiaa", ajatteli Zorro ja ajatteli montaa asiaa, mm. kahta edellä ratsastavaa ryöväriä, jotka olivat ryövänneet kauniin neidon, Rosinanten, joka oli kalpea kuin makulatuuripaperi. Sen lisäksi Zorro ajatteli saksan kielioppia ja sukupuolieroottisia ajatuksia sekä kojootteja, jotka ulvoivat kalseina kuin hyeenat, jotka ulvoivat hyytävästi, kuin liivate. Kaunis neito anoi roistoilta armoa, mutta miehet vain nauroivat partaansa kuin alhaiset eläimet. Zorrokin nauroi, mutta muisti sitten,että nyt on kusiset paikat ja vähenteli naurunsa olemattomiin. Miehet ratsastivat kuin hirvi ja välimatka Zorroon vain piteni. "Voivoi", ajatteli Zorro, "välimatka minuun vain piteni". Ryöstetty nainen huusi, kuin hyeena ja hyeenat nauroivat kuin roistot, jotka nauroivat kuin siat. Miehet ratsastivat kuin kuumeisesti ratsastavat miehet ratsastavat. Zorroa alkoi meno ahdistaa, kun oli Zorro jo ikämiehiä ja elämäntyökseen luupääkaakin selässä pitkin kannokkoa ihan riittävästi ratsastaa rytyytellyt. Zorro päätti oikaista ratsullaan näreikön poikki, ohi läheisen lammen. Niin silloin! Zorron hevonen astui telamiinaan ja tuusan nuuskaksi räjähtivät Zorro ja hevonen, että paska vain lampeen lumpsahteli. Mutta roistot karauttivat pöpelikköön nauraen ja kadoten kuin sakset ja kaunis neito huusi kuin hiomalaikka."

~ Markus Kajo, Kettusen toinen tuleminen, 1991

02.10.08 klo 04:01 - linkitä tähän kommenttiin: #

^ :D Pakko myöntää, että tuo lainaus on kyllä hauska. Toiston avulla on pienistä jutuista kasvatettu varsin huvittavia... Ilmeisesti olen epäonnekseni kompuroinut vain johonkin Kajon kökköisempään tekstiin.

X-tyyppi

02.10.08 klo 16:52 - linkitä tähän kommenttiin: #

Doc kirjoitti:

Kyynisenä pessimistinä haluaisin vielä lisätä pakettiin juuri sen lakonisen äänensävyn, jolla Kajo on juttunsa kuvaputken välityksellä selostanut. Se ääni kaikuu pääkopassa vain lukiessakin Kajon tekstiä. (Mutta kyllä, tarttuminen elämän pieniin yksityiskohtiin koko sanavarastollisella vimmalla on merkittävämässä roolissa.)