Novellit

Foorumin päävalikkoonPainettua sanaa › Novellit

The Wolf

02.10.07 klo 14:12 - linkitä tähän kommenttiin: #

Itse en jostain syystä jaksa lukea yli 30 sivun teoksia, mutta lyhyet novellit ovatkin sitten olleet tässä lähi aikoina aika paljonkin luvun alla. Onko muilla tapana lukea novelleja vai meneekö lukeminen lähinnä sinne "raskaan luettavan" puolelle.

Cuomi

02.10.07 klo 18:22 - linkitä tähän kommenttiin: #

Novelleja ja lyhytkertomuksia tullut luettua eniten Bukowskilta, Poelta ja Lovecraftilta, kahdella jälkimmäisellä kun ei tuotannosta paljon muuta löydykään vaikka hoopeen eeppiset lyhytstoorit lähenteleekin jo ihan omia sfäärejään.
Romaaneja tulee kyllä pääasiallisesti eniten kulutettua.

Vasuri

02.10.07 klo 22:13 - linkitä tähän kommenttiin: #

Mä en edes välitä novelleista. Enemmän tykkään lukea pitkiä tarinoita, koska niiden aikana saa kasvattaa kärsivällisyyttä. Ja novellithan loppuisivat mun mielestä kesken. Mieluummin pitkät lukemistot.

Biancaneve

03.10.07 klo 01:37 - linkitä tähän kommenttiin: #

Mielenkiintoinen aihe! Kyllä lyhyissä tarinoissa on puolensa, ja yhteen aikaan ahmin varsinkin intialaisten kirjoittajien novellikokoelmia. Eritoten silloin, kun itsellä on intensiivinen kirjoitusprojekti meneillään, on vaikea -ja jollain lailla rasittavakin- syventyä muuhun tekstiin, ja novellit ja runot ovat tervetullutta iltalukemista. Tosirikoskirjoja tulee luettua jatkuvasti, ja nehän myös usein koostuvat lyhyemmistä luvuista, joissa käsitellään tapaus kerrallaan tai sinnepäin.

Ovathan romaanit toki sitten taas elämyksiä aivan erilaisella tavalla, mutta jos alan fiktiivistä kirjaa lukemaan, se on luettava päivän tai parin kuluessa, koska uppoudun siihen usein täysin, enkä saa rauhaa ennen kuin viimeinenkin sivu on hotkittu! Siksipä asiaan on varauduttava etukäteen, ja ajoitettava romaanien lukeminen sellaisiin hetkiin, jolloin minulla on reilusti vapaata aikaa käytettävissä lähitulevaisuudessa. Hyvin kirjoitettu fiktiivinen jännäri on itse asiassa paljon karmivampi kuin useimmat elokuvat, koska siihen tulee paneuduttua niin paljon syvemmin, ja tunnelma imaisee mukaansa.

Täysin asian vierestä, mutta on muuten perin hassua, että englanniksi "novel" on romaani, eli merkitys on täysin päinvastainen, ja novellit on "short stories"... :?