Mitä kouluainetta vihaatte/vihasitte.

Foorumin päävalikkoonLegendaloota › Mitä kouluainetta vihaatte/vihasitte.

ToniJJJ

22.11.08 klo 16:00 - linkitä tähän kommenttiin: #

Näin lukion kahden ensimmäisen jakson jälkeen ei ole muita tylsistyttäviä aineita tullut vastaan kuin fysiikka. No ehkä matikkakin on tylsää, mutta vaan sen takia, että on enimmäkseen peruskoulumatikan kertausta. Kemiasta oli pahat aavistukset enne lukion alkua, mutta hyvin se lähti käyntiin(kokeesta 9) ja jatkan kemian opiskelua. Ruotsikin on lukiossa paljon kiinnostavampaa kuin peruskoulussa. Syynä hyvä opettaja.

mbay

22.11.08 klo 16:37 - linkitä tähän kommenttiin: #

^ Joo tosiaan itselläkin alkanut lukiossa ruotsi uppoamaan helpommin, kun opettaja vaihtui, ja oma asenne muuttui. Taasen luma-aineet aiheuttavat vaikeuksia matematiikkaa lukuunottamatta

Mr. Pink

23.11.08 klo 04:41 - linkitä tähän kommenttiin: #

Hmm.. En nyt ehkä sanoisi vihaksi, mutta vastaan kuitenkin ruotsin.
Harmittaa ihan vietävästi, etten jaksanut avata edes kirjoja yläasteella. Kyllä nyt kaduttaa, kun pitäisi vähän nähdä vaivaa ruotsin eteen. That`s life.

Niin. Ja ei varsinaisesti kouluaine, mutta kaikenlaiset luokan edessä pidettävät esitelmät saavat virtsat housuun ja sappeni kiehumaan. Niitä vihaan yli kaiken.

Scarface

24.11.08 klo 12:28 - linkitä tähän kommenttiin: #

Mr. Pink kirjoitti:

Hmm.. En nyt ehkä sanoisi vihaksi, mutta vastaan kuitenkin ruotsin.

Joskus Hyllin ruotsit pääsee läpi ku on mukava opettajille ja heittää vähän läppää. Tai ite ainakin pääsin matikka 4 tollai läpi, joten en ihmettelisi jos se pätee myös Ruotsiin.

Rambätmän

24.11.08 klo 13:53 - linkitä tähän kommenttiin: #

1. Ruotsi - turhaaaa...

2. Kemia - huonot opet on aina ollu ja en vaan tajuu =(

3. Matikka - huonot opet ja toinen toistaan turhempaa asiaa tulee, mitä vaikeemmaks menee.

Mr. Pink

24.11.08 klo 19:07 - linkitä tähän kommenttiin: #

Scarface kirjoitti:
Mr. Pink kirjoitti:

Hmm.. En nyt ehkä sanoisi vihaksi, mutta vastaan kuitenkin ruotsin.

Heh, kiitos vaan vinkistä. Pitää pistää muistiin. Toimisikohan sama jos heiluttelisi pyllyä (nais)opettajien edessä? Tai, miksei myös miestenkin. Se auttaisi huomattavasti ruotsin ja matikan kurssien läpipääsemisessä.

Blaze

22.12.08 klo 16:44 - linkitä tähän kommenttiin: #

Rambätmän kirjoitti:

Roskaa. Varsinkin pitkän matematiikan oppimäärän sisältö on ÄÄRIMMÄISEN tärkeää.

Nimim. Derivoimalla läpi elämän

eevaliisa

10.01.09 klo 13:55 - linkitä tähän kommenttiin: #

RUOTSI. Hirveitä orjapiiskuriopettajii, kuullostaa siltä ku klimppi suussa puhus eikä maanakaan oo mitenkään erityisen kiinnostava. Mieluummin opiskelisin italiaa, espanjaa tms.

Chrattac

10.01.09 klo 14:18 - linkitä tähän kommenttiin: #

Ruotsi – 5 pakollista kurssia pois muilta aineilta, miksi (laki määrää tähän bilinguaaliseen yhteiskuntaan, yhteinen historia, RKP, blaah blaah...)? En edes kirjoita ruotsia vaan alusta asti mieluummin lähdin saksan kiehtovaan maailmaan. Uskomatonta kidutusta, lisäksi syyt kielen pakkostatuksen takana ovat hämäriä. Hyöty minimaalinen.

Terveystieto – Just joo, yleistiedon kertausta ja kaikki jutut olisi voinut tulla (ja yleisesti tulikin) myös muissa kursseissa. Mulla ei ollut yläasteella tuntiakaan terveystietoa, enkä tunne jääneeni tämän kurssin perusteella yhtään mistään paitsi.

Elämänkatsomustieto – Tästä saisi jo jotain irti, mutta yleisesti hirvittävän tylsää, lähinnä vain opettajan osaamattomuuden takia. Kolme kurssia vähän liioiteltua ja mielestäni pakollinen uskonto ja ET pitäisi jättää yhteen kurssiin ja nimeksi vaihtaa jokin kulttuuritieto, -historia tahi etiikka (tai jotain vastaavaa). Tosin silloin sille varmaan kävisi kuten terveystiedolle, että kaikki asiat tulisivat historian, psykologian ja filosofian sekä muilla kursseilla ilmi yhtälailla.

Tapio

10.03.09 klo 23:29 - linkitä tähän kommenttiin: #

Ruotsi: Todella huonot opettajat. En osaa kieliä muutenkaan. Ruotsissa oli myös jotenkin sellainen "ruatti on perseest" asenne kaikilla, ja se tarttui varmaan itseenikin.

Historia: Tylzääzzz...zzzzzzz....zzzzzz.z.z.zzzz... Nukuin, lintsasin tai muuten annoin asioiden mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos joka tunti. Tästä syystä en tiedä koska jatkosota käytiin, millainen oli Rooman imperiumi ja kuka oli Napoleon. Näin "vähän" kärjistettynä.

Uskonto: Tässä ei sinänsä ollut mitään vikaa, mutta meillä oli yläasteella opettajana sellainen kiihkouskovainen hihhuli, joka käytti kaikki tunnit jostain asiasta saarnaamiseen. Saarnausaiheita olivat muun muassa evoluutioteoria ja nykypäivän nuoriso.

Parhaita aineita ei kysytty, mutta niitä ovat parhausjärjestyksessä matikka, biologia ja kemia. Kaikki mielenkiintoisia ja helppoja.

Edit: Unohdin koululiikunnan! Aineen, joka aiheuttanut minulle suurimmat traumat elämässäni.

20.05.22 klo 22:59 - linkitä tähän kommenttiin: #

Yksi ikiaikisista inhokkiaineista itsellä oli musiikki. Meillä musiikkiopetus oli etenkin peruskoulun ajan joko pelkkää rasittavaa leikkimistä tai nokkahuilua, kaikenlainen vähänkään olennaisempi itse asiasta jäi kokonaan opiskelematta. Opettajat oli yleensä jotain yleisaineopettajia jotka eivät tainneet itsekään siitä mitään tietää, joten pahimmillaan siellä sitten istuttiin vaan ja kuunneltiin jotain musiikkia mitä ne keksi pistää tunniksi siihen taustalle soimaan.

Alusta asti niihin musiikintunteihin kuului sellainen tietty nöyryyttämisen ja tylyttämisen meininki, välillä vedettiin joku porukasta yksin laulamaan tai puhaltamaan nokkahuilua koko luokan eteen muiden naureskellessa siinä sitten samalla. Jossain vaiheessa siihen touhuun kyllästyi kokonaan ja alkoi pelkästään perseilemään koko ajan ihan vain että siitä sai edes jotenkin mielekästä ja pääsi samalla kettuilemaan vähän takaisin. Jos ei mitään muuta, niin niillä opetusmetodeilla ainakin sai ilon pilattua musiikista monelta.

Toinen puoli sitten taas on, että ainakin omassa nuoruudessa kaikenlaiset musiikkiharrastukset yleensä oli leimautuneet nimenomaan paremman väen jutuiksi, kaikki soittokunnat ja musiikkikerhot oli nimenomaan täynnä jotain ihan etuoikeutettua eliittiväkeä vähävaraisten lähinnä kärvistellessä kotonaan. Laadukkaat soittimet onkin oikeasti aika kalliita, sekä instrumentit että toistokoneet.

Toinen inhokki oli pitkä matematiikka lukiossa. Meillä oli kaksi opettajaa, joista toinen oli alansa huippua, mutta joka leijaili täysin pää pilvissä koko ajan ja pelotteli tahattomasti nuoria höpisemällä jotain aivan käsitämätöntä high tech -bullshittiä. Toinen oli pelkästään katkera ja kiukkuinen ihminen, joka tunki nokkansa opiskelijoiden asioihin ja esitteli omia kärkkäitä kommenttejaan vähän kaikesta. Tämä kaksikko yksin onnistui kanssa pilaamaan monelta nuorelta kiinnostuksen matematiikkaa kohtaan.

Lukion pitkä matematiikka on vähän sellainen psykologinen ilmiö, että kun sitä tarkastelee siitä laitoksesta irrallaan niin sehän ei oikeasti ole likimainkaan maineensa veroista syöpää vaan ihan pelkkää helppoa peruslaskemista. Lukiossa vaan opettajat ja kanssaopiskelijat hypettää sitä loputonta vaikeutta ja siihen ilmapiiriin alkaa vähitelleen mukautua henkisesti itsekin, muistan yliopistovuosina lukeneeni aiheesta ihan pätevän tutkimuksenkin.

22.05.22 klo 12:41 - linkitä tähän kommenttiin: #

Itse vihasin liikuntaa. En ollut kovin hyvä siinä ja koska minulla oli kömpelyyden lisäksi huono kunto niin se ei auttanut asiaa. Siihen päälle osa oli vielä inhottavia opettajia jotka eivät uskoneet kun jalkaani sattuu enkä voi juosta Cooperia. Kävelin sitten sitä ympyrää ja vielä hitaasti ja sekös potutti sitä yhtä opettajaa entisestään.Minun kuntoni oli silloin sitä tasoa että jos se kova alusta ei tärisyttäisi ja satuttaisi jalkojani niin hyvällä tuurilla olisin saanut juostua/hölkättyä yhden kierroksen sitä rataa. Minä en pidä juoksemista koska se sattuu keuhkoihin aivan vietävästi ja lisäksi yskin sen jälkeen koko loppupäivän ja keuhkoni ova kipeät seuraavat pari päivää. Lisäksi juokseminen kuivattaa suuni hetkessä johon mikään määrä vettä ei auta. Eri asia on lyhyet pyrähdykset. Olin hyvä sadan metrin juoksussa, ala-asteella yksi parhaimpia. Kestävyyttä mulla ei sitten ole valitettavasti pätkääkään. Myös sähly oli kivaa, se oli lempilajini sulkkiksen ohella. Olisin pitänyt liikunnasta enemmän jos siellä ei olisi oltu tiukkapipoja jotka katselee vain tuloksia, kannustamista ja kehumista ei ollu pätkääkään. Sen sijaan vapaa-ajan liikunta sentään on välillä kivaa. Harrastin pyöräilyä kunnes keho ei enää sallinut, nykyään vain kävelen joka sekin on ihan kivaa kivassa ympäristössä ja hyvällä ilmalla.

Käsitöitä en oikein osaa myöskään, mutta olisin sentään pitänyt siitä jollei ope olis ollu vammanen, oli vaan "huoh, taasko pitää mennä auttaan". Lopulta se kävi ehkä kerran sen parituntisen aikana auttamassa jolloin en siis välttämättä edennyt työssä ollenkaan. Puhun siis rättikässästä. Puutöissä oli ihan kivaa miinus puupöly. En minä sitäkään oikein osannut koska oon huono kädentaidoissa, mut se oli sentäs kivaa ja siinä oli eri ope.

Matikkaa aineena en vihaa vaikka en osaakaan sitä mut en tiedä olisinko siinä hitusen parempi jos ekana kahtena kriittisenä kouluvuotena ope olis opettanu sen sijaan et olisi ollut vammanen ja pelottava. Onneksi teki niin tyhmästi kerran että erotettiin ja saatiin uus ope. Yläasteella ope vaihtu luonnollisesti mut se oli eka kerta kun joku yritti mua oikeesti auttaa (missään aineessa ylipäätäänkään). Aloin melkein tykkäämään matikasta.

Kun tarkemmin ajattelee, niin aineena en varmaan vihaa oikeastaan yhtään mitään, kaikki on kiinni opettajista.

22.05.22 klo 15:58 - linkitä tähän kommenttiin: #

Joo, tuo koululiikunta oli kans yksi klassikko. Meillä oli kunnon opettajat ja sellaista, kavereiden kanssa on koska tahansa kiva pelata jotain pesäpalloa ja muuta. Valitettavasti johonkin kouluporukkaan vaan mahtui aina kourallinen jotain kunnon jääkiekkokusipäitä jotka käyttäytyi ja soitti suutaan kuin olisivat omistaneet koko paikan. Nämä oli sellaisia tyyppejä mitkä oli vanhempien toimesta kasvatettu jo tenavasta asti joksikin tuleviksi NHL-tähdiksi ja se tietty hemmotellun kakaran ylimielisyys ja röyhkeys pääsi vauhtiin aina nimenomaan liikuntatunneilla.

Vapaa-ajalla sai sentään porukasta karsittua aina tuollaiset tyypit, eipä niitä tavallisten rahvaiden pallopelit yleensä kiinnostaneetkaan. Yksikään näistä ylimielisistä jääkiekkoihmeistä ei tainnut ikinä päästä urallaan mihinkään Kazakstanin C-liigaa lostokkaampiin piireihin, siellä on ilmeisesti joku suomalaispelaajien pieni kollektiivi tänäkin päivänä. Tekee aika gutaa jälkikasvulle kun vanhemmat tuputtaa jotain omia suuruudenhulluja fantasioitaan aivan pienestä pitäen, sitten käykin noin kun olisi voinut samalla vaivalla opiskella ja mennä ihan vaan tavallisten kuolevaisten sekaan töihin.

Jautsi

24.05.22 klo 11:49 - linkitä tähän kommenttiin: #

Kouluajoista on pitkä aika, joten tuntuu siltä, etten vihannut mitään ainetta. Luulen, että tunkkainen koululuokka onkin lähinnä omiaan tylsistyttämään oppilasta. Toisaalta tykkäsin joistakin aineista kuten kielistä, historiasta ja uskonnosta. Pelasin lapsena jalkapalloa Kopareissa, joten siltä osin pärjäsin melko hyvin koululiikunnassa. Tunneilla vihaksi pisti aika monien oppilaitten meluaminen ja muu häiriköinti, joka kohdistui usein herkimpään opeen. Hän pakeni toisinaan luokasta itkien ja haki rehtorin rähjäämään luokalle.

Puukäsitöissä meillä oli yhtenä vuonna opettaja, jonka kasvatusmetoodit olivat jostain 1930-luvulta. Väkersin koko vuoden yhtä puukulhoa, joka muistaakseni juuri ja juuri valmistui keväällä ennen lukuvuoden loppua. Kun menin kysymään opettajalta neuvoa, hän puhkesi karjumaan: "Vieläkö sinä sitä kulhoa teet, kun muut ovat tehneet jo vaikka kuinka monta työtä!" Hän taisi jäädä sitten jo eläkkeelle. Minä taas väkersin tulevina vuosina yhtä hitaasti omia puutöitäni, joista minulla on yksi tallella vieläkin. Kulhon kohtalo on päässyt minulta unholaan.