Ukraina maan tilanne?

Foorumin päävalikkoonLegendaloota › Ukraina maan tilanne?

26.01.22 klo 21:23 - linkitä tähän kommenttiin: #

Mitäs Venäjä voi vaatia noin puolustuskyvyttömältä maalta tuassiinsa ja mihin kaikkeen tää kriisi voisi yltää pahimmillaan? Juuri äsken maikkarilta tuli Sauli Niinistö haastattelu, jossa kysyttiin suoraan kansanäänestyksellä mahdollisuuksien mukaisesti menevää Nato jäsenyyttä.

Tapetilla on myös Putinin virkaveljen arvostaminen ihmisenä, mutta millainen diktaattori tässä onkin kyseessä, kun hän on näyttänyt todellisen luontonsa ja kyntensä laittamalla pienen maan ahdinkoon. Natolla maita ja armeijoita on kuitenkin monin kertainen määrä ja Ruotsi marssi jo kaduille tankkien kanssa osoittamaan mieltään.

Kuuluuko Viro esmes Naton joukkoon? Huolettaa Venäjän yltiöpäinen hyökkäävyys ja perseily asioissa, jotka eivät heille kyllä kuulu olemassakaan.

Pelimies

26.01.22 klo 21:54 - linkitä tähän kommenttiin: #

Harvinaisen synkkä aihe tänne Tykin keskustelupalstalle, sillä luulin että täällä Legendaalootassa käsitellään iloisia aiheita. En halua olla ilonpilaaja, mutta onko ylläpidolla jotain sanottavaa näin synkkään aiheeseen täällä Tykissä?

26.01.22 klo 22:44 - linkitä tähän kommenttiin: #

Onhan täällä politiikkaa ennenkin puhuttu. Toinen asia sitten, onko sen puhumisessa hirveästi järkeä, kun emme me mitään Ukrainan tilanteelle mahda.

Itse ajattelen, että on ihan luonnollista ja järkevääkin olla vähän huolissaan. Sehän kertoo siitä, että seuraa maailman tapahtumia ja välittää niistä. Mutta sitten ylenmääräinen ahdistuminen ei palvele mitään tarkoitusta. Se on tarpeetonta kärsimystä, joka ei opeta eikä muuta mikään. Huolesta tulee helposti myös tapa. Ihmismieli ei toimi niin, että jos on kuutena päivänä viikossa huolissaan, niin sitten sunnuntaina on kevyempi olla, kun murheet on murehdittu. Melkeinpä suosittelisin keksimään jotain piristävää puuhaa. Itse tykkään käydä kävelyillä ja vaeltamassa. Säännöllinen syöminen ja nukkuminen auttaa myös. Väsyneenä ja nälkäisenä maailma näyttää mustalta.

27.01.22 klo 22:13 - linkitä tähän kommenttiin: #

Jonkinlaisella elämänkokemuksella sanoisin, ettei tämmöisestä kannata lähteä yöuniaan menettämään. Venäjän kohdalla erityisesti tuo sotilaallinen provoilu on ihan omanlaisensa show ollut jo vuosikymmeniä, itse muistan esimerkiksi vielä sen kohkaamisen kun venäläiset hävittäjät loukkasi jatkuvasti Suomen ilmatilaa ja vuosikymmen sitten kun Ruotsissa pelättiin ihan kusi sukassa jotain venäläisiä sukellusveneitä. Nykyään vielä on tuon koronan jäljiltä paikat vähän kaaoksessa, joten meikäläinen media ja poliitikot varmaan mieluummin suuntaa kansan huomion muualle, jenkeissäkin on jotain tärkeitä vaaleja piakkoin.

27.01.22 klo 22:29 - linkitä tähän kommenttiin: #

Brutus kirjoitti:

Tai pikemminkin tuntuu että vuosisatoja. Mutta samoilla linjoilla juu itsekin asian suhteen.

28.01.22 klo 23:15 - linkitä tähän kommenttiin: #

Venäjä tekee taas sitä mitä parhaiten osaa, eli terrorisoi pienempiä naapureitaan ja luo pelon ilmapiiriä. Sitten on Putin, joka imagonsa nähden tekee kaikkea mitä vaan on hänen mielestään tehtävä, vaikka se johtaisi sotaan.

Se että hyökkääkö Venäjä Ukrainaan, se on sellainen mikä nähdään myöhemmin. Nyt pitää vain toivoa parasta ja varautua pahimpaan. Eli olla valmiina laittamaan pakotteita suoraan helvetistä jos Venäjä ryhtyy sikailemaan kunnolla. Etenkin Suomen pitää olla nyt yhtenä rintamana Ukrainan puolesta muun lännen kanssa. Koska me voidaan olla seuraavat. Eihän me raukat olla vielä edes natossa.

Täällä Suomessa vasemmisto ja keskustalaiset pitää natoa jonkinlaisena hyökkäysliittona, vaikka oikeastihan se on ollut aina puolustusliitto, jossa läntistä demokratiaa suojellaan uhkia vastaan. On aika naurettavaa, ettei Suomi ole jo siellä. Me olemme Eu:ssa, joten nato jäsenyys olisi luonnollista jatkumoa siinä, että olemme osana läntisiä yhteisöjä. Natossa kun meidän hengenheimolaisia.

Kuumottavaa tässä on se, että me ollaan geopoliittisesti paikassa, missä itä kohtaa lännen. Pelottavaa omasta mielestä. Täällä vallitsee yksilönvapaudet ja demokratia, idässä kansa tottelee putleria henkensä edestä, tai onnessaa hyväksyy kaiken ja pitää demokratiaa läntisenä degeneraationa.

Onhan sekin mahdollista, että tämä kaikki on vain osa Venäjän ja Putinin junailemaa näytöstä. Tai sitten ei. Muistakaa Georgia vuonna 2008.

30.01.22 klo 20:40 - linkitä tähän kommenttiin: #

En usko, että tästä tulee sotaa. Venäjän viime vuosina käymät sodat ovat olleet kuitenkin jossain määrin reaktiivisia. Georgian sota alkoi, kun Georgian asevoimat yrittivät miehittää Georgiasta jo 1990-luvun alussa itsenäiseksi julistautuneet alueet. Venäjä sitten vastasi tähän tunnustamalla kyseisten alueiden itsenäisyyden ja lähettämällä joukkoja Georgiaan. Krimin taas Venäjä miehitti sen jälkeen, kun Ukrainan Venäjä-mielinen hallitus kaatui. Venäjällä katsottiin, että Ukraina on vaarassa luisua pois omasta vaikutuspiiristä, ja tämä yritettiin sitten sotilaallisin keinoin estää.

Itä-Ukrainan sodasta on vaikea sanoa, kuinka suunniteltu se oli, mutta lehtitietojen perusteella arvelen, ettei sitä Kremlissä ennakoitu saati toivottu. Paikalliset höyrypäät innostuivat Krimin miehityksestä ja ryhtyivät heiluttelemaan pyssyjä toivoen täysimittaista Venäjän interventiota. Venäjä joutui sitten kiusalliseen tilanteeseen, kun muuta maailma ei voitu asettaa tapahtuneiden tosiasioiden eteen vaan syntyi pitkittynyt konflikti, johon Venäjä ei aidosti halunnut sitoutua, mutta josta ei toisaalta voinut kasvojaan menettämättä vetäytyä poiskaan.

Olennaista on, että sekä Georgian sota että Krimin miehitys tapahtuivat nopeasti ja varoittamatta. Ne olivat myös nopeasti ohi. Jo Machiavelli sanoi, että jos juonit jotain pahaa, tee kaikki paha kerralla ja nopeasti. Nyt Venäjä on Ukrainan suhteen tehnyt päinvastoin, pullistellut kovasti ja antanut vastustajilleen aikaa varautua. Paljon savua mutta vähän tulta.

Kun Venäjä katsoo sodan palvelevan omia etujaan, se aloittaa sodan. Kun Venäjä katsoo kriisin palvelevan omia etujaan, se aloittaa kriisin. En minä sano, etteikö tästä voisi sotakin tulla, mutta en löisi sen puolesta vetoa.

24.02.22 klo 12:13 - linkitä tähän kommenttiin: #

En usko, että tästä tulee sotaa.

Olin näköjään väärässä. Harmi.

24.02.22 klo 13:02 - linkitä tähän kommenttiin: #

Yllättävää että se lopulta sittenkin tuli. Ilmeisesti sillä alkuprovolla lähinnä tunnusteltiin länsimaiden hermoa, mutta kun se vastaus oli sitä samaa julkkispoliitikkojen maiskuttelua ja muistisairaan ähinää niin totta kai siitä tuli lopulta sota. Seuraavaksi jännätään hyökkääkö Kiina Taiwaniin kun Putinkin saa vapaasti rellestää, ja mitä muuta vielä. Ehkä nyt kun maailmansodan uhka on konkreettisempi niin yltäkylläisen elämän rappioittamat länsimaiset hipsteritkin ymmärtää miettiä vähän sitä bullshittiään uudelleen, mutta epäilen vahvasti.

Naurattaa oikeasti nämä tyypit jotka ihan tosissaan pistää jossain somessa Ukrainan lipun värejä protestiksi, ihan kuin jotain Putinia oikeasti kiinnostaisi jonkun somepellen kuvat. Tommosella tyhjänpäiväisellä pelleilyllä pelkästään kiillotetaan omaa egoa eikä vaikuteta yhtään mihinkään. Jos Putin joskus uhkaisi Suomea kunnon ydintuholla niin nämä samat kaverit varmaan silloinkin alottaisi rintaansa röyhistäen jonkun vimmatun somekampanjan ja jatkaisi vaan oikeassa elämässä sitä normiperseilyään kun happoa ja ohjusta sataa niskaan.

25.02.22 klo 00:23 - linkitä tähän kommenttiin: #

Niinpä tietenkin.

Aina suhtautunut Venäjään varautuneesti, eikä jatkossakaan ole aihetta muuttaa näkemystä.

Aina kannattanut nato jäsenyyttä, eikä jatkossakaan aihetta muuttaa näkemystä.

Putin ja Venäjä kunnioittaa vain voimaa. Ei tästä tilanteesta taida olla muuta ulospääsyä kuin kolmas maailmansota. Natsitkin hallitsisi nyt Eurooppaa ilman toista maailmansotaa.

Edit: Viikonloppuna järjestetään varmaan jotain marsseja rauhan puolesta. Arvelen että joku pölvästi heiluu siellä "ei natoon" kyltin kanssa.

25.02.22 klo 01:04 - linkitä tähän kommenttiin: #

Rauhanmarssit voi kyllä työntää sinne missä ei päivä paista, ne on ihan samaa tyhjänpäiväistä egotaiteilua kuin spedeilyt noiden somekuvien kanssa. Eikös ne roomalaisetkin jo tietäneet että jos haluaa rauhaa niin pitää varustautua sotaan. Hipeiltä tukat pois ja armeijaan, aselait vapaiksi vaikka määräajaksi ja valde tukemaan urheiluharrastuksia, natohakemus vetämään ja ohjuksia maa täyteen suunnattuna itään päin niin että tarvittaessa napin painalluksella pääsee irti sellainen helvetti ettei pirukaan halua koettaa läpi. Sitten kun Putin alkaa urputtamaan niin voidaan kuitata lakonisesti että "до свидания, ублюдок!!"

Edit 14.3.2022. Ihan mahdollista tulevaisuutta ajatellen vedän alkushokin innoittamana laukomat sanani takaisin tuosta NATOsta. Homma nimittäin menee niin, että tuo liittymisprosessi voi kestää kuukausia tai vuosia, ja NATOllahan on sellainen sääntö, että sodassa tai muussa konfliktissa mukana oleva maa saa suoraan hylsyn. Jos Suomi siis hakee tuota jäsenyyttä, niin Putinilla on hyvää aikaa järjestää vaikka mitä kepposia ja sittenhän vasta kusessa ollaan. Tästähän Ukrainan 2014 asti jatkuneessa matalan intensiteetin sisällissodassakin on pohjimmiltaan ollut kyse. Ukraina ei ole yksinkertaisesti voinut hakea jäsenyyttä sen sodan takia ja nyt siellä sitten ollaan täysin Putinin pussissa.

Kookosbanaani

28.02.22 klo 13:01 - linkitä tähän kommenttiin: #

En usko henk koht että tilanne eskaloituis Ukrainaa pahemmaksi, ainakaan lähihistoriassa. Ukraina on pitkään ollut itäiselle rajanaapurillemme tärkeä maa monin tavoin geopoliittisesti ihan Varsovan liitosta lähtien. Valko-Venäjän ja Ukrainan pysyminen vähintään sitoutumattomina maina kun on palvellut Venäjää jo pitkään ja Ukrainan liittyminen Natoon oli viimeinen tikki. Samaa taktiikkaa tässä on käytetty kuin Georgian sodassa, eli tunnustetaan kansantasavallat itsenäisiksi ja tehdään niin tehokas invasiivinen hyökkäys maalta, mereltä ja ilmasta että Georgian oli pakko luovuttaa.

Mitä tulee Suomeen, niin vaikka enemmän Nato-jäsenyyttä pidetään tapetilla ja syystä, niin EU-jäsenyys ei sekään ole mikään turha. Olemme enemmän Länsi-Eurooppaa nykyään ja sodan julistaminen koko unionille tarkoittaisi Putinille suuria hankaluuksia. Tällöin unionimaa saa enemmän tukea ja avustusta muilta mailta kuin Ukraina saa jo nyt. Lisäksi Venäjän talous on pitkälti riippuvainen öljynviennistä länteen ja Suomikin on siinä yksi nälkäisistä asiakkaista. Nato-jäsenyys totta kai tuo lisää sotakalustoa ja sotilasvoimaa tänne pahimman skenaarion varalta, koska pelkän miljoonan reserviläisen voimin siitä tehdään Venäjälle lähinnä kallista.

Putinin ydinaseuhkailukin vaikuttaa lähinnä pelotteelta, ja itse uskon ensisijaisesti ainakin asiantuntijoita tässä. Ydinaseen pudottaminen Eurooppaan tarkoittaisi sitä että säteilyn määrä näkyy ja tuntuu Moskovassa saakka, toisella puolella maailmaa se suututtaisi Kiinan, eli vihoviimeisen maan jonka kanssa Venäjä haluaa olla huonoissa väleissä. Putinin mielenterveydellä spekulointi vaikuttaa tässä tapauksessa irrelevantilta, koska sillä saa helposti luotua demonisoidun kuvan yksipuolisesta hirviöstä, jolle mikään kynnys ei ole liian korkea. Ennen kaikkea Putinin nationalistinen ja imperialistinen ideologia yhdistettynä vallanjanoon ja kaipuuseen takaisin tsaarin ajan Suur-Venäjän aikoihin tekee hänestä niin ennalta-arvaamattoman. Se mitä Putinin moraalista ja inhimillisyydestä on jäljellä on vaikea määrittää, mutta itsekkyyden kannalta helpompaa spekuloida siitä mihin hän kykenee.

Muistakaa ihmiset doomscrollauksen haitat, tieto lisää lähinnä tuskaa tässä tapauksessa vaikka tapaus onkin Euroopan yhtenäisyyttä järisyttävä ja maailmaa mullistava monin tavoin.

28.02.22 klo 19:46 - linkitä tähän kommenttiin: #

Jos tämä Venäjän invaasio jotain on maailmasta paljastanut, niin joidenkin ihmisten uskomattoman lapsellisuuden. Tuon somekuvajutun, rauhanmarssien ja ties minkä muun vastaavan naurettavan uhoamisen päälle on joku keksinyt kaataa viinakaapistaan vodkatkin viemäriin protestiksi ja kokoamaan kaupungin koiranaläjätkin Venäjän suurlähetystön eteen, koska ilmeisesti joku kuvittelee että näillä asioilla on Putinille kovasti väliä. Tähän päälle somessakin kiertää jotain kymmenen vuoden takaisia Kiinassa kuvattuja videoita karmaisevina dokumentteina Ukrainasta, porukka heruttelee niiden kanssa ihan pää märkänä.

Tätä perseilyä seuratessa on alkanut oikeasti tuntua, että osalla porukasta on suunnitelmana pistää Vladimir Putin nauramaan [www.youtube.com] itsensä hengiltä.

Ben Turpin

01.03.22 klo 12:43 - linkitä tähän kommenttiin: #

Ei tässä sometouhussa ole varmaankaan kyse siitä, että yritetään kiusata Putinia. Joillakin se toki voi olla agendana, mutta luultavasti enemmistöllä on vain tarve ilmaista oma maailmanrauhaa syleilevä kantansa - niin kuin ei olisi itsestään selvää, että kaikki järjissään olevat haluavat rauhaa. On tässä omassa elämässäkin niin paljon vaikeuksia.

Sosiaalisessa mediassa se vain on niin, että oma ääni halutaan kuuluviin, halutaan näyttää hyvältä sanan kaikissa merkityksissä, halutaan näyttäytyä fiksuina, oikeaoppisina ja kriittisinä. Aiheet vaihtuvat: ilmastonmuutos, Me Too, korona tai nyt Ukraina. Oman mielipiteen ja ääneen pääsemisen tärkeys pysyy. On taatusti joitakin ihmisiä, jotka ihan vilpittömästi haluavat luoda somessa yhteenkuuluvuuden tunnetta, mutta kyynikkona olen sitä mieltä, että valtaosalla on vain tahallinen tai tahaton tarkoitus pönkittää omaa egoa.

03.03.22 klo 12:51 - linkitä tähän kommenttiin: #

Oletan, että kyllä se siellä Ukrainassa varmaan ihan kivalta kuitenkin tuntuu, kun ulkomailla osoitetaan henkistä tukea.

04.03.22 klo 20:59 - linkitä tähän kommenttiin: #

Nyt jo ydinvoimaloita pommitetaan.

Kaipa se on kohta ihan sama lähettää se ydinohjus Moskovaan, kun kerran tuho on joka tapauksessa edessä.

Tämä sentään tuo hieman hymyä naamalle:

Kookosbanaani

06.03.22 klo 13:10 - linkitä tähän kommenttiin: #

Itseä henk koht ärsyttää miten moni on ollut Ukrainan tilanteessa liikenteessä asenteella "loppu tulee pian, ihan sama". Itsellä ainakin on vielä paljon asioita mitä haluan tässä elämässä tehdä. Ymmärrän toki että ensin kaksi vuotta koronaa ja nyt tämä näkyy kyllä masennustilastoissa huomattavana nousuna. Ukrainan tilanne todistaa sen että sodan uhka ei ole koskaan täysin hävinnyt mihinkään, nyt se on vain lähempänä sitten toisen maailmansodan ja on tuonut yhden ihmiskunnan suurimmista pelon aiheista kaikkien huulille. Toki jos tilanne eskaloituu äärimmilleen, niin olen valmis tekemään jotain itsenäisen Suomen puolesta, sillä tämä tulee aina olemaan kotini. En ehkä rintamalla pärjäisi vaikka intin olenkin käynyt, mutta jotain edes.

Ukrainan tilanteesta vielä sen verran, että vaikka onkin tullut kaikille shokkina, niin Putin on suunnitellut kyseistä siirtoa vuosikausia. Jo siksi se että meillä on vahva ja kukoistava demokratia sekä paikka EU:ssa on jo niin ensiarvoisen tärkeää. Ilman niitä Suomi lähinnä suomettuisi uudeksi Kekkoslovakiaksi jossa presidentin pitää olla jatkuvasti rähmällään Venäjän edessä ja kaikki poliittiset päätökset pitää käydä Kremlin kautta hyväksyttämässä.

Edit: Kolmas maailmansota ei ole mikään ratkaisu, vaan ongelmien eskaloituminen äärimmilleen. Kolmas maailmansota olisi ydinsota, eli melkein kaiken elollisen loppu. Eletään vuotta 2022 ja ajat ovat muuttuneet niinkin radikaalisti 40-luvulta, että suursodalta voi välttyä monin muun tavoin, enemmän vähemmän diplomaattisesti. Eikä suinkaan vähiten siltä kannalta että nykyään noudatetaan entistä enemmän kansainvälisiä sopimuksia ja tieto liikkuu aiempaa nopeammin. Venäjä on jo käytännössä hävinnyt informaatiosodan.

06.03.22 klo 15:08 - linkitä tähän kommenttiin: #

^vähän samoissa fiiliksissä itsekin, vaikka tuo tietty välinpitämätön asenne onkin omasta mielestäni vähän enemmänkin leimannut nimenomaan länsimaita ja varmasti osaltaan oli aiheuttamassa tätäkin kriisiä. Joskus kylmän sodan jälkeen historian ilmeisesti naiivisti kuviteltiin loppuneen ja kaikki annettiin vaan mennä miten sattuu, maanpuolustus retuperälle ja täyshihhulointi päälle. Viimeisimpänä riesana on ajettu alas paikallista energiasektoria ja korvattu sitä venäläisellä tuontienergialla, tälläkin hetkellä rahaa virtaa Venäjän pussiin satoja miljoonia joka päivä pelkästään Euroopasta. Isoin keskisormi Venäjän suuntaan olisi nyt lopettaa ilmastoperseily ja ottaa omat kivihiilet, turpeet ja ydinvoimalat taas käyttöön ja potkia ruplarahoitteiset poliitikot hemmettiin.

Toisaalta on ihan positiivistakin huomata, että tuo sota on palauttanut paljon ihmisiä takaisin maanpinnalle ja näistä ym. ongelmistakin on vihdoin alettu keskustella, ehkä niille aletaan pikkuhiljaa myös tekemään jotain. Tässä on viimeisen kolmen vuosikymmenen kuluessa kertynyt niin paljon perseilyä ja henkistä mätää länteen, että tällainen karu herätys todellisuuteen taisi olla monelle normolle vähän tarpeeseenkin.

Pakko kuitenkin sanoa, että tuota normivenäläisten kiusaamista ja kurittamista en ymmärrä kyllä yhtään. Ilmeisesti siinä on haettu takaa jotain sellaista, että länsimaiden puoleen taipuva kurjistuva ja vihainen kansa syöksisi Putinin vallasta, mutta siinä voi oikeasti käydä päinvastoin siten, että Venäjällä mennäänkin jotain Weimarin Saksan tietä ja aletaan suunnitella katkeran kansan tuella kertaluokkaa kovempia kostotoimia läntisille ryöväreille vuosikymmenen tai parin viiveellä.

28.04.22 klo 18:58 - linkitä tähän kommenttiin: #

Jos kohtaan joskus venäläisiä nuoria miehiä, en uskaltaisi kääntää selkääni niille.

Saattaisi olla viimeinen teko.

28.04.22 klo 20:26 - linkitä tähän kommenttiin: #

doomsdaymachine kirjoitti:

Saattaisi olla viimeinen teko.

Miksiköhän joku satunnainen venäläistaustainen Suomessa hyökkäisi jonkun vähintään yhtä satunnaisen vastaantulijan kimppuun?